Suomessa kromaamisen vaikeus osa 2 !!!!!!!!

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja BRC1, 7.5.2006.

  1. SG480

    SG480 1st gear

    Voitko tarkentaa minkälaisesta osaläjästä oli kysymys? Meillä on lähdössä muuten tuonne '55 Buickin kiiltävät + '70 Challen puskurit.
     
  2. JanNo

    JanNo 1st gear

    Tuntuu olevan niillä vakiohinta :) . Kysyin '57 Plymouthini puskurien (etu, taka + puskurien päät) ja sisäpuolen ikkunalistojen kromausta. Hinta-arvio oli täsmälleen sama. Tuntui kovalta... ostin sitten kromatut puskurit jenkeistä huomattavasti halvemmalla.
     
  3. Rockmaple

    Rockmaple Gearhead

    Hiukan haiskahtaa siltä, ettei enää haluta ulkomaanpellejen ruosteisia romuja ottaa käsittelyyn. Hatusta vedetty tähtitieteellinen kustannusarvio, eikä firman kotisivuilla kromausta esittelevä sivu oo avautunut ainakaan mulle muutamaan päivään.
     
  4. SG480

    SG480 1st gear

    No, mulla sattui sitten tuuri koska hinta oli kohdillaan ja luvattu toimitusaikataulu piti.Plussana vielä se että e-mailissa annettu hinta-arvio Cudan puskurista ja Caddyn hiluista taisi hieman tipahtaa osia lunastaessani.

    Harmillista jos homma on kääntynyt päälaelleen, vaihtoehtoja hyville kromaamoille on aika vähän.
     
  5. Tomaso

    Tomaso 3rd gear

    Onko kellään kokemuksia tästä toisesta ruotsalaisesta firmasta http://www.kromteknikgruppen.se/ ?
    En tiedä missä yhteydessä olen tämän osoitteen pari vuotta sitten saanut, mutta harrasteautoihin se liittyi.
     
  6. trkp

    trkp Gearhead

    Nyt se sitten alkaa, ehkä, eli "Romaniassa kromaamisen vaikeus"

    Sain ensimmäisen tarjouksen 2 EUR + ALV 10 cm x 10 cm?!?
    täh, mitä? eipä toi paljon kerro, mutta sai ainakin mielenkiinnon heräämään ja jatkoselvityksen paikkahan tässä tuntuu olevan selkeesti

    Eikös ne oo ens vuonna EU:ssa joten tullitkin jää pois vai miten nää nyt menee...

    Palataan asiaan viimeistään silloin kun kamat on lähteny Romaniaan ja näen ne myytävänä eBayssa :rotfl:
     
  7. mercakungen

    mercakungen Gearhead

    Harmillista jos homma on kääntynyt päälaelleen, vaihtoehtoja hyville kromaamoille on aika vähän.[/quote]



    Tarkoituksenani on/oli saada Contiaisen kromit kuntoon nyt talven aikana. Ajattelin antaa puskurit ammattilaisen huoleksi ja tehdä kaikkiin muihin osiin pohjat itse.

    Lähetin kuvia irroitetuista puskureista hinta-arviota varten. Saamani hinta oli järkytys. Etu ja takapuskurin kromaus pohjatöineen (4 osaa) 4-6 tonnia ja pohjalle ei tule kuparia. Jostain syystä hintaan ei sisältynyt vanhan kromin poisto. Hinta-arvio tuli paikasta, joka teki exMeseni puskurit (8 osaa)vuonna 2002 reilulla tonnilla. Toki puskureissa on kokoeroa ja hinnat ovat nousseet mutta...

    Koska haluaisin pohjalle kuparin vaihtoehdot ovat vähissä. Kuparointia tekevä kromaamo haluaisi samasta hommasta 8 tonnia! Näähän on ihan sekaisin!

    Kromaamoilla siis riittää tällä hetkellä töitä ja harrastajaa vedätetään oikein kunnolla. Kallista hintaa selitellään jätekustannuksilla jne. Puppua, teollisuus ei maksa pintakäsittelystä kuusinkertaista hintaa verrattuna 10 vuoden takaisiin hintoihin. Olen työni puolesta seurannut pintakäsittelyn hintoja yli 10 vuotta ja tiedän mistä puhun.

    80-luvun lopussa sain aivan tähtitietellisiä tarjouksia auton osien kromaamisesta. 90-luvun alussa hinnat olivat kohdallaan ja sama toistui vuosituhannen vaihteessa. Olen aiemmissa projekteissani ollut liikkeellä "oikeaan" aikaan ja saanut kromit järkihintaan ja tekijäkin on ollut tyytyväinen. Täytyy ilmeisesti ruuvata osat takaisin Contiaiseen ja odotella pari vuotta? Onneksi autossa riittää tekemistä, mikä on "halpaa" tällä hetkellä...

    Matti Äyräväinen
     
  8. Fireball

    Fireball Gearhead

    Vai 8 tonnia puskureista :eek: Ei tunnu kohtuulliselta vaikka puhuttas vanhoista markoista. Meiltäpäin on ukot lähetelleet jo monena talvena osat jenkkeihin kromattavaksi, ja vielä ei ole takapakkia tullut ton homman kans missään muodossa. Keränneet porukalla isomman läjän ja eikun laivaan ja Kalivorniaan.
     
  9. SG480

    SG480 1st gear


    Lähetin kuvia irroitetuista puskureista hinta-arviota varten. Saamani hinta oli järkytys. Etu ja takapuskurin kromaus pohjatöineen (4 osaa) 4-6 tonnia ja pohjalle ei tule kuparia. Jostain syystä hintaan ei sisältynyt vanhan kromin poisto. Hinta-arvio tuli paikasta, joka teki exMeseni puskurit (8 osaa)vuonna 2002 reilulla tonnilla. Toki puskureissa on kokoeroa ja hinnat ovat nousseet mutta...

    Koska haluaisin pohjalle kuparin vaihtoehdot ovat vähissä. Kuparointia tekevä kromaamo haluaisi samasta hommasta 8 tonnia! Näähän on ihan sekaisin!

    Matti Äyräväinen[/quote]

    Oliko tää ruotsalainen kromaamo? Sama hommahan koskee muuten nykyään maalaamoja. Ennen 5000 -10.000 mk, nyt sama euroissa.
     
  10. BRC1

    BRC1 Gearhead

    Kerro nyt vielä mikä oli "toimitusaika" .. vuosi ?

    Tuun vaan entistä vihaisemmaksi näille ylimielisille "Loixxxx kromaamoille" :mad:
     
  11. mercakungen

    mercakungen Gearhead

    Kerro nyt vielä mikä oli "toimitusaika" .. vuosi ?

    Tarkoitus oli saada uudelleen kromatut puskurit autoon kiinni ensi vapuksi. Kyseessä ovat suomalaiset pinnoittamot. Täytyy tiedustella muualta. Jos järkihintaista pinnoittamoa ei löydy niin sitten odotellaan lamaa. Pitäisin kohtuu hintana tonnia/puskuri.

    Matti Äyräväinen
     
  12. BRC1

    BRC1 Gearhead

    Samaa mieltä ei siitä viime lamasta ilmeisesti mitään opittu.

    Olisko tälläiselle tekniikalle suomessa fränzaizaajaa tms

    www.vacuummetalcoating.com
    Aivan satavarmasti löytyis bisnestä.Toi tekniikka on siis pulverimaalaus pohjainen. Oisko täällä ketään innokasta .. ?
     
  13. trkp

    trkp Gearhead

    Nyt se sitten alkaa, lähetän koepalat (käpy jossa kolhu ja horn ring joka on jotain valua) Romaniaan.
    Katsotaan mitä tulee maksaa ja mikä on jälki.
    Hiukan ihmetyttää kun eivät uskalla luvata takuuta: :eek:
    "...the external pieces will not resist in time, becouse of natural conditions (water, low temperatures,etc), but they will resist a few years(at least 2-3)"

    Piti oikein kysyä että miten kromauksen suorittavat ja vastatus oli:
    -removing paint, rust,..
    -removing old chrome
    -(filling by welding, grinning)
    -brass coating
    -copper coating
    -chrome coating
    -nickel coating

    Onkos tossa nyt kaikki herkut ja oikeessa järjestyksessä?
     
  14. SG480

    SG480 1st gear

    Mielenkiintoinen kokeilu. Olin YK-joukoissa 1990 -luvun alussa ja kromautettiin Damascoksessa muutama osa koemielessä. Halbaa oli mutta jälki :mad: . Tai oikeestaan se oli niin huonoa että ei voinut kuin :rotfl: :rotfl: :rotfl:
     
  15. BRC1

    BRC1 Gearhead

    Joo en halua olla vastarannan kiiski mutta ryssä on ryssää vaikka kuinka haluttais olla muuta mieltä.
     
  16. tanari

    tanari 1st gear

    tuning miehet ajaa ilman puskureita kun on lasikuidut kuivumassa ja jenkkimiehet kun puskurit on americassa kromauksessa :lol:
     
  17. kippis

    kippis Gearhead

  18. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    Samaa on itekin tullut etsiskeltyä jotta missä sais kätevästi ja kohtuuhintaan joko kromautetua (tai ehkä vaikka vaan maalautettua kromin näköseks) muutamia pienehköjä osia. Vaan aika vaikeesti tuntuu löytyvän ja jostain ihmeen syystä vaikuttaa että täähän on ihme aihe kun jos joku kuten topicin aloittaja on löytänyt sellasen paikan niin ei vahingossakaan paljasta mikä paikka on kyseessä. Tosiaan ihmetyttää miks, eli outoa kyräilyä verrattuna yleiseen OD:n henkeen :odroll:
     
  19. bootsi

    bootsi Gearhead

    Jos jossain mettässä/romiksella tulee vastaan vanha Mosse tai Volga, niin kaeseleppas kromeja.
    Ne on priima kunnossa vaikka kori olis hapantunut taivaantuuliin... :-?
    Ainakin ennen osattiin neukuissa kromaaminen.
     
  20. trkp

    trkp Gearhead

    Otsikon innoittama aloin selvittää kromaamisen vaikeutta (tai kai paremminkin hintatasoa) muualtakin.

    Testipalat lähti Romaniaan pari viikkoa sitten katotaan mitä maksaa ja miten käy.

    Tässä ohessa törmäsin Unkarilaiseen pajaan joka hoitaa kromauksen jossain (ilmeisesti Unkarissa) lähistöllä ja sain jopa hintoja;
    laitoin heille muutamia kuvia kromauksen tarpesta olevista osista.
    (selvennykseksi: kyseessä on MB 190 SL -57 ja puskureissa on paikoittain kolhuja)

    Tossa hinta-arviot jotka sain:
    -bumperett damaged Eur 130.- (chrome plating works Eur 60.- Metal works Eur 70.-)
    -front grille under and upper Eur 130.-
    -bumperett/2 Eur 90.- each(one side damaged)
    -bumperett /3-4 Eur 120.- both (no damaged)
    -rear bumper end Eur 140.- (damaged)
    -rear bumper end Eur 100.- (OK)
    -front bumper end Eur 300.- both ( I think no heavy damaged)
    -rear bumper middle Eur 170.- (damaged)
    -front middle Eur 120.-

    -hardtop complete parts set approx. Eur 170.-
    -door handles (samak casting) Eur 40.-/each
    -stone guard Eur 50.-/each

    ja jos kiinnostaa niin osoitteen saa multa vaikka YV:llä
     

Kerro tästä muillekin!