Suomessa kromaamisen vaikeus osa 2 !!!!!!!!

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja BRC1, 7.5.2006.

  1. ohsand

    ohsand 3rd gear

    NIIN-MIKÄ OLIKAAN FIRMAN NIMI JA OSOITE.VAI OLIKO TÄMÄ TAAS UUSI SATU??
     
  2. kippis

    kippis Gearhead

    juu ei taida tulla mitään kromaamisesta, on tyydyttävä vaan kiilotettuun versioon. veemäinen vaan kiillottaa noi ketjun sisä-osat. malttia vaan peliin. kyllä on varsin salamyhkäistä tää aihe ! herranjumala :eek: !
    eihän nää firmat edes vastaa sähköposteihinsa ( kyselyihin )...
    ehkä se on menny siihen että ei ruveta tekee mitää pikku hommia enää, meinaa vaan että jää paremmat katteet isoista sarjoista. mutta jos nyt joku tän foorumin käyttäjä / alan harrastaja olis ollut sillä alalla niin olishan sen voinut pienenä lisähommana siellä kromikylvyssä uittaa :wink: vai ruvetaanko keräämään johonkin topikkiin tavaraa mitkä olis kromaukseen menossa niin saatas semmonen kunnon kuorma aikaseksi. :rotfl: ja jokainen maiksais sitten esim. kilohinnan tmv... mukaan ?!
    http://kuvablogi.com/nayta/193826/
     
  3. narskutti

    narskutti 1st gear

    Aivan täysin off topic mutta mitä jos tollasen ratin vaikka liekkisinistäis.

    Jossain vanhassa Vapen lehdessä joku kylähullu selitti tekniikoita, onnistu näköjään ihan kotipihallakin. Välineinä joku öljytynnyrin puolikas, hiiliä ja vissiin jotain vanhaa kenkänahkaa, josta metalli sai sellasen sinisenliekki pinnan.

    Olispahan ainakin takuuvarmasti erilainen.
     
  4. kippis

    kippis Gearhead

    ei paha, kuulostaa ainakin erikoiselta 8)
    sähkösinkitys kävi mielessä, mutta ei saa niin hyvin kiiltämään. köyhän miehen romi :rotfl: niitä paikkoja on kyllä lahdessakin.
     
  5. roku65

    roku65 Gearhead

    Ainakin viime talvena onnistui kromaus Ajoneuvoentisöinti Rauno Kalliokorven toimesta. Myös sinkkipainevaluiset. Pohjatyön laatuun olin erityisen tyytyväinen. Itse kromaus ei sit kaikilta osin aivan huippua ollut mutta kokonaisuutena varsin hienoa työnjälkeä. Hintaa tahtoo käsityölle aina tulla, joten jos kelpuuttaa esim taiwan repro kromeja on uudet edullisempi vaihtoehto.
     
  6. Kosmonaut

    Kosmonaut 1st gear

    Sen verran tuntuu puhuttavan tämä kromaus aihe että tarvii varmaankin alkaa oikein autoharrastajaksi sen perusteella että on kromaamossa (tai tehdäänhän täällä kaikkea muutakin) töissä... Tai voihan sitä kromata vaikka polkupyörän :lol: Mutta sen voin kertoa ottä tollasen ison kappaleen (esim. puskurin) onnistunut kromaus pohjatöineen ei ole ihan helppo homma. Vaatii aikaa ja vaivaa. Siksi ymmärrän ettei monet paikat niitä halua tehdä tai pyytävät hirveitä hintoja.
     
  7. herrakani

    herrakani 1st gear

    En yhtään ihmettele. Eikä varmaan ruosteinen tai muuten huonokuntoinen aihio paljoa helpota asiaa.

    Ameriikassakin, johon aika usein viitataan, suositellaan asiakkaalle "kiina kromia" uudelleenkromaamisen sijaan jos aihio on huono.

    Itse tarttisin lähinnä valmiiks kiillotetun osan pinnoitusta, mutta eipä sillekkään oo oikein hintaa löytynyt. En oo tosin ihmeemmin kysellytkään.
     
  8. DX

    DX Double Gearhead

    Kyllä, ala ihmeessä :p

    Heitäppä lonkalta hinta-arvio Midkoppaisen pienehköstä puskurista johon on raakapohjat tehty, eli kromi, nikkeli ja ruoste poistettu ja ulkopinta kiillotettu, naarmujen poistoa voi tietty kuljetus aiheuttaa.
    Miten paljon siinä vielä on hommaa jäljellä, rasvat siitä tietty tarvitsee pois saada jne?.

    tuodaan pelipaikalle ja haetaan pois, maksutapa mikä vain kuitillinen.
     
  9. Kosmonaut

    Kosmonaut 1st gear

    Mä voin vähä kysellä. Rasvat tai vanhat kromit ja nikkelit ei ole ongelma. Ne lähtee ihan helposti. Suurin vaiva on just nuo pohjatyöt. Että tarviiko ne vielä erikseen koneella kiillottaa. Kannattaa muistaa että pienetki naarmut korostuu kromissa. Mutta jos oot hyvin ne kiillottanu niin että voidaan suoraan heittää linjalle kupari-nikkeli-kromi niin se ei paha homma pitäis olla. Toinen asia on saako tuollaselle "pien-erälle" tekolupaa. Mutta kysyä aina voi. :) Eikä meilläkään mitään paksua "ameriikan kromia" saa tehtyä mutta minusta jälki on ollu ihan kelvollista.
     
  10. Kosmonaut

    Kosmonaut 1st gear

    Sellasta vielä jos pienenä galluppina. Mitä olisitte valmiit maksamaan esimerkiksi puskurin kromauksesta? Siis ilman mitään pohjatöitä. Ehkä vanhat pinnat voitaisiin poistaa mutta kiillotus ja oikomishommiin ei riitä resurssit. Ja sen kummempaa takuuta ei voida antaa eli jos pohjassa on naarmu tai kolhu niin se menis pohjatöiden tekijän piikkiin. Itse pinnoituksessa tietty teemme parhaamme. :) Ajattelin aloittaa pienet neuvottelut jos voitaisiin täällä vähä jeesata alan harrastajia. Mutta vähä tuntumaa että kannattaako asiaa lähteä vääntämään eteenpäin...
     
  11. herrakani

    herrakani 1st gear

    No jos satasissa pysytään, niin se on jo hyvä alku.
     
  12. Jake Hammer

    Jake Hammer Gearhead

    Heh, kuinkas kosmanaut siellä Turun kromaamossa on noi työolosuhteet. Mä olin muutmana kuukauden töissä Orimattilan vastaavassa, ja ei oikein vakuuttanut. Lähdin ennen kuin ehdin teloa itseni. On siellä sellasia myrkkyjä, jotta!
     
  13. BRC1

    BRC1 Gearhead

    Tietenkin oikean hinnan.Teillä on kait joku kilo tms hinnoittelu periaate ? Jos että pohjia tee niin eikait se puskuri eroa kuinkaan jostain myymäläkalusteesta tms .
     
  14. da-mies

    da-mies 3rd gear

    Eroaahan se puskuri ihan pirusti jostain myymäläkalusteesta! Se kaupanhylly on tusinatuote jota tehdään pitkiä sarjoja, sille on varmaan omat telineet joihin ne ei tarvi ku ripustaa, ne on kaikki sen saman ajan niissä kylvyissä. Puskuri vaatii omat ripustuksensa, se tarvii ehkä käsin pestä, se vaatii ehkä kolminkertaset kylpyajat siihen kaupanhyllyyn verrattuna..
     
  15. DX

    DX Double Gearhead

    Jos toisin puskimen pesua ja kylpyä vailla valmiina ja hakisin sen myös itse, eli teille ei tulis suuremmin oheiskuluja niin 200-300 € olisin valmis maksamaan hymyssä suin. :p

    Jos hinta näyttää oleellisesti tuosta nousevan niin sitten alkaa närästää. :rotfl:
     
  16. GARAGE_INC

    GARAGE_INC Gearhead

    HMMM

    Joo kyllä tuosta tuon tapaisen korvauksen kyllä maksaisi. Kiinnostaa jopa
     
  17. dodgeman

    dodgeman Gearhead

    noista puskureiden hinnoista pikkuisen. olis ollu amerikassa tarjolla nos puskuri,hinta n70$ no alettiin kyselee rahtia,no löytyihän sekin hinta n400$+tullit ja muut kulut että se kaatui sitten siihen.jos puskurin sais suomessa kromautettua(kaikkine töineen) 500e niin kyllä maksaisin ja löytyis muitakin kenelle toi hinta passais
     
  18. RAL9005

    RAL9005 Gearhead

    Omasta mielestä rupeaa olemaan hintahaitarissa toi 500e jos pohjat on ite hierottu valmiiksi kuntoon. Minun mielipide kromaamossa töitä tehneenä.

    Kromaaminen ei ole mitään säästely hommaa. Virtaa on pakko käyttää runsaasti, kylvyt on kalliita, esikäsittelyt on erittäin hankalia ja aikaa menee. Lisäksi pitää huomioida linjaan ripustaminen ja pinnoitteen pinnanlaatu. Jos kappale kromataan ympäri pitää ottaa huomioon mahdollisesti käyttettävät apuanodit tai viritellä lankoja. Paljon tarkkuuta vaativaa hommaa. Jokainen kappale on yksilö ellei niitä tehdä sarjana. Puskurit varsinkin hankalia. Niissä on pyöreitä muotoja, mutta lisäksi teräviä särmiä.

    Monilla on minun mielestä varsin vääränlainen käsitys teollisista pinnoituksista. Useimmilla on joku ihme käsitys menetelmistä ja tehty työ pitäisi saada alle materiaalikulujen ilman palkkaa tehdystä työstä. Jotkut tekee hyvän tekeväisyyttä, tehkööt.
     
  19. DX

    DX Double Gearhead

    En mä tuosta 500 € ilman pohjia vielä ihan seinille hyppisi, aika liki kyllä alkaa olla :lol: , ymmärrän kyllä että tuossa kromaamisessa yksittäiskappaleiden kanssa hommaa on, tuntimääristä ei hajuakaan.

    Mutta ei tuo 500 € ihan mahdoton ole jos lähtökohtana on se, että uutta tai "virheetöntä" käytettyä puskuria ei saa rahallakaan, niinkuin mun tapauksessani.
    Tuolla rahalla alkaa kuitenkin jo tuo himmennyt kromi näyttää vähän paremmalta kuin onkaan :rotfl: .
     
  20. RAL9005

    RAL9005 Gearhead

    Kyllä toi 500e on valmiiden pohjien kanssa se hinta joka itselle olisi minimi(puskuri). Kupari-nikkeli-kromi -käsittely. Siis mun mielestä. En enää kromaamossa ole moneen vuoteen ollut töissä. Ja sekin oli kovakromaamo jossa oli vain kaksi esikäsittelyallasta. Aikaa meni n. 15min+kromaus 2-10h/ripustus.

    Tuntimäärästä sen verran, että pohjiltaan valmis ja terve kappale vie kromauksessa pinnoittajalta 3-6h. Aika riippuu laitteistosta ja monesta monesta muusta asiasta. Nykyään automaation ja suurien sarjojen myötä ei välttämättä yksinkertaisesti voi tehdä käsityötä. Eli koko linja tekee vain sitä yhtä kappaletta.

    Ikävä kyllä ns. huonolle kromille uusinta kierros ei ole pelkästään vaan "väri pintaan". Oliskin niin helppoa. Kaikki metallipinnoittaminen on tarkkaa ja vaativaa puuhaa, kromaaminen on siellä top 10:ssä.
     

Kerro tästä muillekin!