Suomessa kromaamisen vaikeus osa 2 !!!!!!!!

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja BRC1, 7.5.2006.

  1. DX

    DX Double Gearhead

    Jepjep, työtunteja siis palaa useita valmisteluihin ym. yksittäiskappaleen kanssa.
    Se selittää paljon, talon täytyy saada laskuttaa vähintään 50 €/tunti/äijä jotta hommassa on mitään mieltä.

    No, toivottavasti kosmonautti saa siunauksen alkaa puuhastelemaan ja mihin hintahaarukka asettuu.

    Tietty sekin houkuttaa jos talo haluaa sponssata harrastetta ja sallii ehtoohommat, silloinhan ei kuitteja kirjoiteltas, mut mä olen mieluummin tunnollinen veronmaksaja, höpönlöpön. :lol:
     
  2. Adventurer

    Adventurer Gearhead

    Joskus +10 vuotta sitten, tein itse pohjatyöt 58 Letukan 3-osaiseen puskuriin. Sillon viellä vanha-ukko Rautio teki näitä hommia ja hoiti pinnoituksen 900 markalla. Laatu oli niin hyvää kuin itse tein. Eli kromissa ei ole valittamista vieläkään, ainoat pikkuvirheet oli muutama pikkusyöpymä jotka itse päästin käsistäni.Kai sitä nyt voisi päälle 200 maksaa... isosta puskurista kai enemmän.
    Itse olen valmis ottamaan vastuun pohjatöistäni ja ne tehneenä tiedän että siihen menee h-tisti aikaa ja jos alkaisi jollekkin jotain tuntipalkaa siitä maksamaan niin huh huh.
     
  3. Rockmaple

    Rockmaple Gearhead

    50-luvun pick-upin molemmat puskurit vein Perniössä olevaan kromaamoon. Pohjat tein niin hyviks kuin harrastelijan vehkeillä ja kohtalaisen pitkällä pinnalla varustettuna jaksoin hieroa. Hinnaks sovittiin kromaukselle ja hionnan pienelle viimeistelylle 700€. Kuparia ei kuulemma saa pohjalle, en tullut kysyneeks miksei. Nikkeliä lupasivat laittaa paksusti. Kesäkuun loppuun lupasivat valmiiks. Hiontaan multa kului about 10 h/puskuri ja hiomatarvikkeisiin kului n.250-300€. Vein kromaamoon myös 2 kpl maskin ripoja, kooltaan Minin puskurin luokkaa. Näistä poistavat kromit hintaan 150-200€, sitten haen ne paikattavaks ja hiottavaks omaan talliin. Ja kolme kertaa on käytävä paikanpäällä kuljetellen osia edestakas, n.400 km/reissu. Eli hintaa tulee kiillolle. Alunperinhän osat on ollu maalattuja, mut aika köyhaltä näyttää musta puskuri ja valkea maski.
     
  4. Kosmonaut

    Kosmonaut 1st gear

    Kovasti tuntuu kiinnostusta löytyvän. :) Ja hyvä niin jos tässä nyt aletaan vääntämään asiaa eteenpäin. Viikolla homma ei onnistu juuri sen vuoksi että silloin ajetaan massatavaraa ja tuollanen tavara sotkisi kuviot ja viivyttäisi "oikeita" hommia. Ajatus oli että jos viikonloppuisin voitaisiin tähdä näitä autonosia sitten. Uskoisin että hinta saadaan pysymään tuossa luokassa (puskuri max 500 euroa). Halpaa homma ei ole koska kaikkien metallien hinnat on kovassa nousussa. Hintoihin tullut varmaan puolet lisää pelkästään tämän vuoden aikana. Siihen ku laskee lämmöt + sähköt + raaka-/jätevedet niin tietää mistä asiakas maksaa. Yritän tässä ennen lomia saada asiasta päättäviä henkilöitä kiinni niin näkee minkä varistä valoa projektille näytetään. Ja hommahan tulisi toimimaan ihan lakien mukaan eli kuittien kanssa.
     
  5. 9000

    9000 Gearhead

    Kyllähän tuolle kiinnostusta olisi. Tuleeko kuparikerrokset ja niklaus
    sinne alle ja onko monta MYYtä?
     
  6. Kosmonaut

    Kosmonaut 1st gear

    Kyllä me sinne kupari ja nikkeli alle saadaan. Mitähän tuohon myitä heittäis. Siihenhän saa sen verran ku ajaa. Kuparia ei hirveästi. Tahtoo himmentää lopputulosta. Nämä nyt on ihan hatusta mutta jos 10-15 kuparia ja 20-30 nikkeliä.
     
  7. kippis

    kippis Gearhead

    nythän alkaa tääkin homma hoituu... laitas vaikka yv mulle ketjuratin kromauksen hinnasta. voin laittaa kuvan siitä jos laitat emaili osoitteesi. :pinup:
     
  8. Kosmonaut

    Kosmonaut 1st gear

    Homma on vielä niinsanotusti "pitkässä kuusessa". Pari ihmistä on jo näyttänyt projektille vihreää valoa mutta mitään päätöksiä ei ole vielä asian hyväksi tehty. Vääntöä asiasta siis jatketaan....
     
  9. Rockmaple

    Rockmaple Gearhead

    No niin, nyt on puskurit kotona, ja hyvältä näyttää! Jokunen naarmu läheltä katsottuna erottuu, mut ne menee mun piikkiin. Kromaamon osalta homma toimi niin kuin osia viedessäni sovittiin, ja muutenkin leppoisissa tunnelmissa. Eli ei ollu vaikeata tän topicin otsikosta poiketen. Kyseessä on ymmärtääkseni yhden miehen, yritys joka tekee pääasiassa hommia auto- ja prätkäharrastajille. Enempää en taida paljastaakaan, ettei ko. yrittäjäkin huku töihin, kun on itsellänikin vielä muutamia osia kromaamatta. :D
     
  10. juko7

    juko7 Double Gearhead

    Kromaamisen esivalmistelut

    Miten muuten esim. skraadeilla olevan ja vähän kolhitun / ruosteisen puskurin esivalmistelut / hionta pitää tehdä ettei tuu teetettyä tuplatyötä kromaajalle ? Erityisesti:

    - hionnan karkeudet
    - työvälineet
    - syvät naarmut: hitsausta, jotain juotetta, mitä ?
    - kokemuksia reikäisen puskurin hitsauksesta?

    Jos tästä on sopiva topicci jo olemassa tai muuta hyvää ohjetta, niin link link... kromilla hakemalla tältä palstalta löytyy kauheasti vastauksia ! :wink:
     
  11. BRC1

    BRC1 Gearhead

    Re: Kromaamisen esivalmistelut


    Uskallan väittää ettei tämän parempaa ole missään.:

    http://www.timohapponen.net/hiontajakiillotus/

    Timo itse kirjoittaa ajoittain myös täälläkin 8)
     
  12. janiluo

    janiluo Gearhead

    Re: Kromaamisen esivalmistelut

    Ohhoh! :eek: :eek: :eek:
    Olipas mielenkiintoisia kuvasarjoja!

    :p
    - Jani -
     
  13. Rockmaple

    Rockmaple Gearhead

    Re: Kromaamisen esivalmistelut

    Hatut päästä Timolle!

    Puskuri, erityisesti jenkki-puskuri on aika simppeli korjattava, kun ainetta on vara poistaa niin paljon että monet naarmut ja syöpymät saa hiomalla pois. Hitsaamalla kannattaa syvemmät kuopat täyttää, eikä reikien paikkauksessakaan mitään ongelmaa oo, hitsillä paikka ja hiomalla sileäks. Jos vanha kromi on suurimmaksi osaksi kohtuullisessa kunnossa, kannatta se poistaa elektrolyyttisesti, niin säästyy paljolta hiomiselta. Tosin suhteellisen tyyristä hommaahan se on. Mun kromauttamat puskurit oli kauttaaltaan syöpyneet ja kolhitut, ja niistä mä hioin kromit ja naarmut pois ensin ihan rälläkän hiomakivellä. Kromiin ei oikein hiomanauhat ja fiiberilaikat ym. pure, mut karkealla kivellä sen saa rouhittua pois. Siitä eteenpäin hiontaohjeet löytyykin Timon sivuilta. Ohuemmat materiaalit, kuten europuskurit ja maskin osat ym. eivät tietenkään noin rajua käsittelyä kestä.
     
  14. derwy

    derwy 2nd gear

    Tähän säikeeseen varmaan sopisi myös kysymys siitä, että kun puskurissani on klommo, jonka päällä siisti kromi, niin onnistuuko sen oikominen lämmittämällä takaa niin ettei kromi vaurioidu?
     
  15. thap

    thap Gearhead

    Hei!
    Sun ei kannata lämmittää sitä lommokohtaa, koska sitä on oikomistarkoituksessa lämmitettävä joka tapauksessa niin paljon, että kromi sinistyy väkisinkin. Jos puskurisi on irrallaan, kuopan saa oikaistua parhaiten puskurin sisäpuolelta vasaroimalla varovasti kuulavasaralla. Homman onnistuminen riippuu ihan lommon muodosta ja onko pinnoite irronnut jo alustasta. Vaikka kromi näyttää ehjältä, se voi uudessa muodonmuutoksessa murtua ja irrota. Puskuri kannattaa yrittää oikaista vaikka koivupölkyn päällä, jolloin vasaroimista ja oikenemista on helpompi hallita. TH
     
  16. stoneland alley

    stoneland alley Gearhead

    rautiolle kun soittaa niin tulee ilmoitus,että numero ei käytössä.
    On tarkistettu tiedustelusta...
    Ei muuten mutta kun on ollu puskuri jo puol vuotta työnalla ja
    alkais tarviimaan.
    Eli tietääkö kukaan onko lomalla, nurin tai jotain???
     
  17. BRC1

    BRC1 Gearhead

    Taitaa tän rainan otsikko pitää paikkansa edelleen.. :-?
     
  18. MiikkaL

    MiikkaL Gearhead

    Mulle kävi samoin, kun taannoin oli kamat "hetken aikaa" Rautiolla (olisikin se reissu ihan oman tarinansa aihe, ei tässä vaiheessa sen enempää). Muutamalla soittokerralla nauhoite väitti että numero ei ole käytössä, mutta parin päivän päästä toimi taas normaalisti...?? Outoa??
     
  19. stoneland alley

    stoneland alley Gearhead

    Puskuri nyt jo paikallaan!!
    Cortinan 5 cm korkea puskuri, erittäin hyvästä aihiosta 550€.
    Saahan se maksaakin kun puol vuotta hiotaan...
     
  20. Batmobile

    Batmobile Double Gearhead

    Re: Kromaamisen esivalmistelut

    Mahtavat sivut, miten on jääny välistä katsomatta?
     

Kerro tästä muillekin!