Suomessa paljon museoautoja?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja d-lowrider, 22.1.2010.

  1. d-lowrider

    d-lowrider Gearhead

  2. TeuvoSlam

    TeuvoSlam Gearhead

    Eli 1.2%, onko se paljon? :wc:
     
  3. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

    Voi kauhiaa ajella nyt vanhoilla museoautoilla :rotfl: Taidan kuulua 1.2% liikkeeseen 8)
     
  4. amg

    amg 1st gear

    5 päivää ajelin, ajoaikaa olis ollut 2 autolla 60 päivää.
     
  5. ilu100

    ilu100 Gearhead

    2,14 mijoonaa autoa kulkee ilman museoajoneuvoveroa......se on vitunpaljon suhteutettuna siihen 30000 museoajoneuvoo?.Toimittaja taisi kokeilla uutisarvoa?
     
  6. AFTERBURNER

    AFTERBURNER 1st gear

    10 tuhatta kilsaa ajoin viime kesänä! ei ollu museoauto mutta 80 vuotta vanha! Mihin museorekisteriä edes tarvii???
     
  7. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

    :wink: :wink: Juurikin näin!


    Auto on ajamista varten ja museoauto ???
     
  8. jviirret

    jviirret 1st gear

    Ja onko tuokaan museoautojen osuus, vai kaikkien yli 30v vanhojen osuus? Taloussanomien toimituksen laadun laskusta päätellen tässäkin on toimittajalle sattunut virhe ja luulee kaikkia yli 30vuotiaita museoautoiksi.
     
  9. jusssi

    jusssi Gearhead

    Noin siinä kyllä sanotaan, ei muuta ku akelta tarkistamaan... :odroll:
     
  10. Miki76

    Miki76 2nd gear

    http://www.ake.fi/AKE/Ajankohtaista/Vuo ... +vakaa.htm

    Niinhän tuo aketrafin tiedotteessakin on museautojen suosio huomioitu.
    Noo,eiköhän sitä vielä mr-autollekin lätkäistä käyttöveroa ja tarvittaessa dieselveroa niiltä 30 päivältä miltä sitä oletetaan käytettävän.
    Ettei vaan kukaan pääse hyötymään museopelistään.
     
  11. 19Ford59

    19Ford59 Gearhead

    Museorekisteriä tarvii siihen että jos omistat esim.10-15 autoa jotka täyttävät museoajoneuvon vaatimukset ja haluaisit niillä jokaisella ajaa edes pienen lenkin joka vuosi että nivelet, jarrut ym. pysyvät kunnossa niin ettei näiden autojen ylläpitokulut nouse kohtuuttomiksi ajettuihin kilometreihin nähden.
     
  12. jart$u

    jart$u Gearhead

    kysy nollakakkosesta.
     
  13. speedy

    speedy Double Gearhead

    Jos sinä et sitä tarvi, ei tarkoita ettei kukaan muukaan silloin 8)
     
  14. speedy

    speedy Double Gearhead


    Kannattais hieman perehtyä asiaan, niin ymmärrät sitten senkin 8)
     
  15. Holley

    Holley Gearhead

    Lisäksi tarvitaan joku peruste tulevaan GPS-liikennekyttäykseen. "Älykäs liikene", kuten Aamulehdessä ja TM:ssäkin suitsutettiin kattaa näppärästi esim. museoautojen kilometrit. Niihinhän voisi laittaa vielä erityisen lisärajoituksen eli kaikki kovemmat kiihdytykset ja jarrutukset tulisi sanktioida vakuutusmaksussa kovenevasti. Minusta SAHK voisi esimerkillisesti yrittää nostaa museoautojen ikärajan 50 vuoteen, aivan kuten saivat aikaan sen 25v->30v nostonkin. Ovathan he autoharrastajan asialla.
     
  16. edsel.fi

    edsel.fi Gearhead

    taitaa olla sun rodi niin kevyt, ettei rankaisu haittavero paljon tunnu.

    Mun galaxien kokonais paino 2305 kilooa = ca 450e veroa on aika paljon ja taatusti nousee.. noh, enää ei nouse kun on mr kilvissä.
    katsastus joka toinen vuosi, säästää ca 40 e / vuosi...
    ja kun on 50 v vanha ,niin joka 4. vuosi !!!

    kyllä vaan kelpaa olla museokilvissä ! 30 päivää riitää, ehtii siinä ajaa 3000 km !
     
  17. homer

    homer Double Gearhead

    Taas jotain autokauppiaiden propakandaa? KLB muistaa aina mainita mobilistissä että muinoinen autoliitto mainosti että auto on romua satatuhatta ajettuna...
     
  18. Holley

    Holley Gearhead

    Museoautoissahan vaikka maksais päivää kohden tuplana kaikki maksut. Minusta idea on siinä vapaavalintaisessa 30 päivässä per vuosi!! Sitten kun ajelet käyttöautona näillä rotteloilla, sitä miettii eri tavalla eikä tosiasiassa auto edes pysy museoautona, jos sillä vetää sen 20-40tkm vuodessa. Toivottavasti päättäjät senkin huomioivat, argumentteja tässä mietin jos joku asiaan tarttuu. Ihmettelen täällä kun kaikki vouhottaa käyttöveroista: ettekö te vakuuta autojanne ollenkaan, vai "mistä niitä bonuksia oikein tippuu?", koska mulla Mercuryssä on vakuutus noin 650 EUR vuodessa. Puoli vuotta on 300 EUR ja museovakuutus olis 25 EUR. Siihen verraten käyttömaksun nousu 100 EUR (ennen ei ollut jaksotusta) -> 150 EUR (nykyään voi jaksottaa, eli puolet vuodesta) ei suoraan sanottuna tunnu missään. Sillä ei saa tankillista bensaa, tiivistesarjaa koneeseen tai yhtään mitään. Mutta tuolla vakuutussäästöllä saisi muutamassa vuodessa maalauksen (joka on siis museoinnin este).
     
  19. edsel.fi

    edsel.fi Gearhead

    NIin ja vakuutus, toisaan galaxiella oli n 60 e / kk, ja nyt kun vapaaehoinen on mukana , niin se on ca 180 / vuosi
     
  20. GMies

    GMies Gearhead

    "Liikenteessä oli vuoden 2009 lopussa jo 30 102 museoajoneuvoksi rekisteröityä autoa."
    Tuo on toimittajan oma vääristely asiasta, siis
    "Museoajoneuvoja oli vuoden 2009 lopussa liikennekäytössä 30 103, mikä on 5,8 % enemmän kuin vuosi sitten. Kaikista liikennekäytössä olleista ajoneuvoista museoajoneuvojen osuus oli 0,7 %." väittää AKEn tilastot.
    Eli autoja oli noin 20 000 (moottorip. n.10500), eikä suinkaan 30 tuhatta, kuten toimittaja suuressa viisaudessaan keksi. :wc:
     

Kerro tästä muillekin!