Suomessako hankalaa?

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja 42olds, 31.8.2017.

  1. 42olds

    42olds 2nd gear

    Aina kuulee, miten tässä maassa on kaikki niin hankalaa, vaikeaa jne jne.
    No nyt on löytynyt paikka, jossa hommat osataan viedä vieläkin pidemmälle!

    Tässä katkelma eräältä keskustelupalstalta löytyneestä topikista (7.4.2017 aloitettu keskustelu):

    "I need some help. I have been told today by our shipper who brings cars from the USA to Australia that the Australian Government has brought in new laws and now takes a zero tolerance for any traces of asbestos entering the country.

    This means that our shipper may not be able to import the cars that he currently has waiting in the USA to come to Australia.
    What we've learned so far this week is that two mid 60's model Mustangs had randomly been selected and removed from their containers and samples were taken from (ie brake pads, brake shoes, clutch plates, windscreen sealer and body sealer). One of the cars has a fibreglass hood so samples were taken of the fibreglass as well. The authorities have even taken samples of the wiring harness protective coating in the trunk section.
    If traces of asbestos are found, there is a $25,000+ fine and the vehicle will be impounded and destroyed at the expense of the owner/shipper."

    Ensiksi luulin koko hommaa vain vitsiksi, mutta...
    "Just to fill you in first about the 2 Mustangs that were pulled aside for inspection. They have been allowed in to the country but here were some problems. (1) they have had the asbestos based parts removed (ie brake pads and shoes, clutch and pressure plate, manifold exhaust gaskets and flange gasket as well as some air conditioning parts) and they will have to be destroyed. Both cars incurred a fine of $5,000 each."

    Eli autoista puretaan osia pois maahantulon yhteydessä ja läntätään kevyitä sakkoja päälle. Fiksua hommaa.
    Kyseinen jantteri sai lopulta puratettua vaadittavat osat autostaan ennenkuin uskalsi shipata auton Australiaan
    [​IMG]
    Siellä on nytten sitten vaihdelaatikko, pakosarjat yms irtonaisena foortin lavalla pyörimässä, jotta auton pystyi shippaamaan.
    Milloin Suomessa??
     
  2. sdfsd

    sdfsd Gearhead

    Vähän tainnut mennä överiksi tuollakin ton asbestin kanssa kun se nyt noin hirveää on olevinaan.
     
  3. Pertti K

    Pertti K Gearhead

    Shhh...

    Kyllä nyt on meidän päättäjille sattunut melkoinen arvovaltatappio, kun joku muu on ehtinyt ottaa tälläiset pykälät käyttöön ennen meitä. Mutta ei hätää, tuonhan voisi yhdistää vuosikatsastukseen, miksi rajoittaa vain maahantuleviin autoihin?
     
    bbford, Nikuzai, caprice305 ja 4 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  4. FuryIII '71

    FuryIII '71 Gearhead

    Joo ja sakot takautuvasti auton omistusajalta. Tai mieluiten auton koko iän ajalta.
     
    KajS ja palontie tykkäävät tästä.
  5. Slant Sickness

    Slant Sickness Gearhead

    Täällä on moni asia tosi hyvin.
     
    KajS ja Pertti K tykkäävät tästä.
  6. palontie

    palontie Gearhead

    täällä ei.
     
    Jussi289 tykkää tästä.
  7. sämpy

    sämpy Gearhead

    Eikös ausseihin ole ollut mahdotonta viedä muutenkaan vanhaa autoa, koska tuotavat autot eivät saa olla mistään ruosteessa. Lisäksi pitää tutkia kotelorakenteet mahdollisten hyönteisten varalta.

    Ei taida olla aussit autoharrastajan uusi kotimaa.
     
  8. Weijari

    Weijari 2nd gear

    Sitten kun byrokraatilla menee överiksi, niin sitten menee överiksi. Surullisinta tässä lienee se, että ainoat potentiaalisesti vaaralliset osat noista ovat jarrupalat ja kytkimet, koska ne hankautuvat pölyksi. Tuollaisen tiivisteen, jossa asbesti on sidottuna, voi vaikka syödä. Asbestin määrä noisssa paloissakin on hyvin pieni. Surullisinta on se, että vastaavat kuluvat palat varmaan kelpaavat hiilikuituisina. Hiilikuidun liimaamiseen kun yleensä noissa lämpöä kestävissä kalikoissa käytetään todellisia supermyrkkyjä. Toki näilläkään myrkyillä ei liene käytännön merkitystä, kun määrät ovat pieniä, mutta kuvaa hyvin viranomaisen ymmärrystä asiakokonaisuudessa.
     
    Jsp tykkää tästä.
  9. T&S

    T&S Gearhead

    Eikö asbesti ole jo aikoja sitten kielletty jarrupaloissa ja kytkimenlevyissä?
     
  10. sdfsd

    sdfsd Gearhead

    Veikkaan että tuo hyönteisten tutkinta on tullut siitä kun aussit tappelee hallitsemattomasti leviävien vieraslajie kanssa ja on vaikka kuinka kauan tapellut.
     
    Mikkis ja rane58 tykkäävät tästä.
  11. RaiRai

    RaiRai Gearhead

    Suomi paska maa, Aussit paska maa. Vai mitenhän tuo olisi?
    Down Under viranomainen ei näköjään halua tiettyjä tuotteita maahan. Kun sanktiot on suhteettomat niin viesti leviää hyvin, kuten tässä nähdään. Jos se olisi pikku rapsut niin yrittäjiä riittäisi...
     
  12. Powerstroke

    Powerstroke Gearhead

    Luulin näin mutta ei tästä ole kauaa kun jarrupalapaketissa oli jotain varotuksia. Toki saattaa olla että varmuuden vuoksi laittavat joka pakettiin oli asbestia tai ei. Kiinassa tuskin murehditaan liikoja ja sieltä ne kaikki tulee.
    Asbestipölylle ei kyllä ole ns turvallista altistumisen rajaa ollenkaan.
     
    Muokattu: 1.9.2017
    KajS tykkää tästä.
  13. moottorinlohko

    moottorinlohko Gearhead

    sen kanssa ei överiksi mene,se on vittumainen aine,jo pieni määrä pölyä menee keuhkoon ja se pysyy siellä sen kide rakenteen ansiosta,moni muu ns paska aine poistuu ajan kanssa mutta asbesti ei,se ei näy kuvissa,ainoastaan koe pala kertoo sen,yksikin asentaja puhalteli kytkimiä ja jarruja ja veti tupakan savun kanssa keuhkoihin sanoen maistuvan jännälle,ei ole aikoihin sanonut mitään puulaatikossa,tuli näitä jutskattua kun oma isä delasi tähän samaan paskaan ja moni muu sen ajan hemmoista.
     
    palontie ja KajS tykkäävät tästä.
  14. KajS

    KajS Gearhead

    Steve McQueen kuoli asbestiin:

    "a biopsy revealed pleural mesothelioma a cancer associated with asbestos exposure for which there is no known cure."

    Joten aiheellista lienee asbesti-ilmentymien torjunta.

    Mutta aiheeseen: Australiassa on maapallon tiukimmat "Anti-Hooning-Laws" (Vankilaan renkaanpoltosta). Auton maavara ei saa alittaa 10 cm jne. Ja se maahantuonti on niinkuin eläinten tuominen: Autot joutuu "karanteeniin" ja syyniin. Jotta että voiko niitä päästää liikenteeseen. Ja ihan sama, tuotko early-Mustangin tai sellaisen Scion xB:n. Speedhuntersilla on ollut juttua tuosta maahantuonnin haasteellisuudesta.
     
  15. -JJH-

    -JJH- Gearhead

    Onkohan Aussien virkamiehistöön eksynyt Suomensukuisia ukkoja paljonkin, ainakin vaikuttaisi siltä vittuilun määrän perusteella :D

    Ei vaan, Aussit on kyllä ihan oma lukunsa mitä tulee teollisuuden HSE-asioihin, ja näköjään koskee myös jossain määrin normi sukankuluttajia.

    -JJ-
     
    Joe Hunt tykkää tästä.
  16. sdfsd

    sdfsd Gearhead

    No vaihtoko isäsi harrasteautoonsa kerran jarrupalat ja delasi sitten siihen vai tekikö jotain ihan muuta ja kenties päivittäin?

    Suhteellisuuden tajua olisi ihan hyvä olla tässäkin asiassa....noi asbesti ongelmat on yleensä niillä jotka on päivittäin tehnyt asbestihommia, se on ihan yks paska hailee jos kerran kaks elämässään joutuu altistumaan pölylle kun jotkut orggis jarrupalat vaihtaa ja sekin määrä ihmisiä jotka jonkun kivikautisten laitteiden kanssa puuhaa ja sattuu vielä saamaan jotkut asbestilliset jarruosat on varmaan esim. suomessa ihan sormilla laskettavissa.
     
  17. Dataviilaaja

    Dataviilaaja 3rd gear

    Asbestin vaikutus taitaa jossain määrin olla yksilöllistäkin, sillä reilusti altistuneistakaan kaikki ei sairastu, suurin osa kuitenkin. Jossain tutkimuksessa todettiin, että ajoneuvojen korjaustoiminnassa altistuneet olisi saaneet odotusarvoa vähemmän seurauksia, vaikka asbestia takavuosina monessa paikassa käytettiinkin. Ehkä ne kerkeää tuulettumaan ajon aikana pois jarruista, tai tarttumaan öljyiseen kytkinkoppaan tms... Joka tapauksessa työkseen jarrukenkiä linja-autotehtaalla niittaillut työkaverin isä meni asbestoosin toimesta hautaan.Kyllä niitäkin tapauksia on, joissa tauti todetaan, mutta altistumishetkeä ei tiedetä, kun ei ole työkseen sellaisia hommia tehnyt.
     
  18. multsi

    multsi 2nd gear

    Noh kyllä se suomalainenkin osaa;

    Trafin uuden ohjeen mukaan -00 jälkeisiä autoja ei saisi ilmeisesti korjata enää hitsaamalla perinteisin menetelmin esim. itse hitsatulla migilapulla, vaan pitää noudattaa tehtaan virallista korjausohjetta.

    El jos helmassa on reikä, koko helma leikataan irti hitsauspisteistä, laitetaan oikeata koriliimaa väliin jonka jälkeen helma hitsataan oikean vahvuisilla pisteillä kiinni, eli ei millää migitulpalla.

    Täysin sairas ja älytön idea, joka ei liikenneturvallisuutta paranna. Tekee myös vanhemmista toimivista autoista täysin arvottomia.

    En usko, että tämä ainakaan nuorentaa autokantaa. Ruostesuojaukset uutena tulevat lisääntymään ja "vapaasti hitsattavissa" olevista 90-luvun autoista voi tulla yllättävän haluttuja.

    Toki sitten varmaan sitäkin tapahtuu, että hitsataaan lappu kuten ennenkin, mutta hiotaan saumat, pakkeloidaan ja maalataan siten, että tehtyä ei huomaa.
     
  19. Camembert

    Camembert 1st gear


    Suomen päättäjillä on CO2 hampaissaan.
    Jos tuo maahan enemmän kuluttavan miesten auton, siitä maksetaan sakkoa joka vuosi niinkauan kuin auto elää.
     
    rane58 tykkää tästä.
  20. 455STW

    455STW Gearhead

    Toiseen suuntaan (alhaalta ylöspäin) ajateltuna: Maksaako Australian valtio palkkion, jos hakee ja vie pois maasta moisen wanhan ajoneuvon?
     
    rane58 tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!