Suora piuha vai joku"pääsulakkeellinen" piuha?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja kpj, 8.4.2019.

  1. kpj

    kpj Gearhead

    Eli miten ootte tehneet vai tuleeko taas mietittyä liikaa? Akku konehuoneen toisella puolella, siististi vedettynä sytkäboksin +, polttoainepumpun + ja Efin + jää toiselle puolen konehuonetta. Jokaisella noista on omat sarjat, eli relettä ja sulaketta siellä omassa piuhasarjassaan. Jos haluaisin omasta mielestä siistin asennuksen, niin vetäisin yhden paksun piuhan toiselle puolen konehuonetta. Eli laittaisitteko sulakkeen heti akun jälkeen ja minkä kokoisen sulakkeen. Vai vedänkö vain paksun piuhan ilman sulaketta ja suojaan sen vain hyvin? Miten olette sitten jakaneet järkevästi tuollaisen yhden paksun piuhan useaan pieneen? Onko jotain järkeviä jakotulkkeja vai tinaanko vain piuhat toisiinsa kiinni?
     
  2. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    Mulla tommonen lisäsähköille. Positiivinen ja negatiivinen kisko, ja kestää tarpeeks.
    Tuohon akulta sekä plus että miinus, virrantarpeeseen riittävällä kaapelilla, niin ei tarvi korin maahan luottaa. Mulla ei o sulaketta syöttökaapelissa, ei pääse nirhaamaan itteään puhki.
    Tietty jos on maatettu jo koriin, eihän niitä väkisin oo tuohon pakko tuoda jossei halua, sitten voi vaikka sillata nuo kiskot niin on kaikki "syötöllä".

    Ja tuosta sitten ottaa jokaiselle piirille oman virtansa, joissa sulla jo onkin releet ja sulakkeet.

    https://www.motonet.fi/fi/tuote/386...x8mm-pultti-2x5-liitosruuvi---kisko-Max-48V15

    Omasta mielestä tuolla sai ihan siistin asennuksen, ja rengasliittimet on pop vs lattaliittimet.
     
    kpj tykkää tästä.
  3. kpj

    kpj Gearhead

    Tuohan näyttää ihan toimivalle laitteelle ja taidan myös jättää tuon sulakkeen pois välistä ja suojata kunnolla ulkoisesti pääkaapelin.
     
  4. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    Mulla on tossa kiskossa sytkä, 13-napasen perävaunuliittimen +12v jatkuva, 13-napasen latausvirta, flekti, polttoainepumppu ja lisämittarit.

    Maihin tulee sytkä, IGN1, IGN3 ( releitten ohjaukseen, mul on erillinen rele/sulakerasia ton jakorasian yläpuolella telineessä), flekti, polttoainepumppu, ja 13-napasen kaks eri maata, valojen maa 13-napasesta on maadotettuna koriin missä autonki takavalot.
     
  5. kpj

    kpj Gearhead

    Aika sama paketti tulee miullakin, noiden perävaunuliittimien tilalle efi ja sitten kahden flektin releille sähköt. Houkuttelis kieltämättä vielä purkaa nuo sarjojen mukana tulevat releet ja laittaa ne omaan relerasiaan tuon virtojen jakolaatikon päälle, niin tulisi kieltämättä ihan ok paketti. Eniten vituttaa katsella konehuonetta, jossa sähköpiuhoja kulkee joka suuntiin ja releitä sekä irtosulakkeita on siellä täällä.
     
  6. LiLHezz

    LiLHezz 1st gear

    kpj tykkää tästä.
  7. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    kpj, LiLHezz ja Gary Grand tykkäävät tästä.
  8. kpj

    kpj Gearhead

    Taitaa kyllä sopia tuohon sähköjen jakorasian päälle aika hyvin tuo ebay-malli. Ainut, mille tuossa ei taida tilaa olla on tuo circuit breaker polttoainepumpulle, mikä ikinä se suomeksi onkaan...
     
  9. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    Ei oo joo. Voit joko jättää circuit breakerin ja laittaa sen johkin siististi, tai poistaa ja korvata sulakkeella.
     
  10. kpj

    kpj Gearhead

    Aivan, kävi kyllä mielessä tuo korvaaminen sulakkeella. Jos tuo jostain syystä "palaa", niin ei löydy ainakaan täältä kovin helposti korvaavia....
     

Kerro tästä muillekin!