Super Pro ET 2008

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Drag Racing', aloittaja triniemi, 2.1.2008.

  1. Slow66

    Slow66 1st gear

    Onnea vaan Mikolle mestaruudesta! Onnittelut myös muille sijoittuneille.

    Omat finaalikisat meni kohtuullisesti. Ennätys parani SG-kelpoiseen 9.900 lukemaan, ja auto kulki pudotuksissa kaikki kolme lähtöä kolmen satkun sisään (9.92, 9.94 ja 9.93). Kuski vaan yritti liikaa ja seurauksena tietysti punavalo, -.051 Räikkösen Jussia vastaan. Höh.

    Ensi kaudella taas uusin kujein viivalle. Kiitokset kuluneesta kaudesta kaikille mukana olleille, extrasuperduperkiitokset Parta-Sepolle avusta.
     
  2. triniemi

    triniemi Gearhead

    Kiitoksia! Tavarat alkaa olla purettuna ja auto tallissa, johan tässä jo sellasen viikon onkin taas oltu tien päällä ja muitten nurkissa.

    Mestaruuus varmistui Kuusimäen Tapsaa vastaan voitetussa lähdössä, oli jalat aika vetelät kun asia varmistui. Toi rentoututti sen verran, että pystyin vielä keskittymään kolmeen viimeseen lähtöön hyvin ja putkeen meni.

    Tarkempaa raporttia seuraa myöhemmin, nyt pitää jatkaa vielä hommia.

    Suuri kiitos: tiimi, tukijat, kotijoukot, kilpakumppanit ja FHRA. Jos yksikin puuttuisi, tämä ei olisi mahdollista.
     
  3. triniemi

    triniemi Gearhead

    Ja kauden viimenen raportti.

    Torstaina suoritettiin katsastus, hyvin meni, eikä sitten oikeestaan muuta. Perjantaina otettiin ensimmäinen aika-ajo ilman transbreikkiä iisiti, jotta varmasti päästäis kaavioon, ihan ok 0.036 lamppukin kaasupolkimella. Sitten alkokin uhkapeli. Ideana oli ajaa lähtövaloihin hiukan syvemmälle ja pitää oma lähtötapa täysin samana, jotta päästäis Tean edelle aika-ajoissa ja saatais näin tärkeitä pisteitä. Aika-ajohan menee reaktion perusteella ja lähtövaloihin syvemmälle ajaminen parantaa reaktiota. Tea tais olla ennen finaaleja 201 pistettä edellä. Ja eikun kokeileen: toinen lähtö -0.020 punavalo, kaks seuraavaa täysin samat 0.021, sitten ahdehdin deep stageen ja -0.024 punavalo. Tealla oli ollu yks parempi lamppu, 0.012, mutta tietokoneongelmasta johtuen hän joutui tuon lähdön uusimaan, eikä pystynyt parantamaan. Lajihan on toki tekniikkalaji, mutta tollaset tekniikkaongelmat sais olla tulematta kenellekkään. Onneksi kisan lopputulos oli sellainen, ettei noilla aika-ajopisteillä tarvinnu enää spekuloida mitään. Lauantailta siis hyvillä mielillä nukkuun, eka tavoite saavutetu. Tarvis päästä eliminaattorissa kaksi kierrosta pidemmälle kuin Tea tai jos mentäis molemmat finaaliin asti, niin senkin voittamalla olisi mahdollisuus mestaruuteen.

    Eliminaattorin ekalle kierrokselle vastaan Heikki Niemi & Carina. Uusintapari Kalajoen semeistä ja revanssia haettiin. Hessun Carinahan laukkaa nykyään niin kovaa vauhtia, että Corollalla pitää lähteä pari kymppiä aikasemmin karkuun. Mulle kisan kolmas 0.021 valo ja Heikille -0.017 punavalo. Minähän en tietenkään edellä nähnyt punavaloa ja ajoin täysillä maaliin, 9.089 kun dial-in oli 9.07. Oli Janne ja Timo taas tehny tarkkaa työtä sään, radan ja dial-innin kanssa. Tea putosi jo pidon menetykseen tällä kiepillä, mutta en suostunut juhlimaan asiaa yhtään. Tässä lajissa kun ratkaisevaa lähtöä ei ole ajettu ennenkuin sen on ajettu, oli kysessä sitten pahin vastustaja tai soolo.

    Toiselle kierrokselle vastaan Kuusimäen Tapsa Korpela racingin Pintolla. Dial in säädettiin lukemiin 9.08, ettei annettais yhtään tasotusta. Pinto läx ensin ja minä perään, reaktio tuntui osuvan ja osukin, 0.018. Silti en saanu Pintoa kiinni ja arvelin, että kaverit breikkas reippaasti ja niinhän siinä kävi, yli kuus kymppää alle ja me ajettiin 9.099 eli hyvin osu taas. Maalinpäästä soittelin crew chieffille ja kun mestaruus varmistui sillä, niin jännityksen lauettua meinas lähtee jalat alta. Soittelin kotio päin puhelun heti perään ja oltiinhan sielläkin ilosia koko naaman leveydeltä.

    Mutta kisahan jatkuu edelleen, meinas ihan unohtua! Kolmannelle kierrokselle vastaan Esa Leino legendaarisella Chevy II:lla. 0.014 lampulla perään ja sain Esan hiukan ennen maalia kiinni ja nostin kaasua kerran. Tuloksena 9.095 kun dial in oli 9.09, taitaa olla kaikkien aikojen paras paketti minkä ollaan saatu aikaseksi.

    Semifinaalissa vastaan Kivinevan Jukka, nyt oli jo näköjään keskittyminen hiukan herpaantunut, 0.055 valo, mutta kun ajo osui tonnilleen aikaan, 9.09 dial ja aika 9.090, niin se riitti vaikka Jukalla oli muistaakseni pari satkua parempi lamppukin. Finaalista tuli soolo kun Räikkösen Cuda oli sylkeny öljyt mäelle. Harmi, olis ollu pirun kiva ajaa Jussiakin vastaan vielä. Otettiin 7.00 dial-innilla vielä 60ft repäsy jos vaikka saatais jotain rikki. Ei hajonnu ja suunnitellusti körötellen maaliin.

    Kototallilla olinkin "jo" puolenyön aikaan ja jonkinverran ramasikin jo. Vielä jaksoin saunaan mennä, pari tölkkiä karhua mukaan lauteille mukaan ja olihan relaksoitunut olo. Väsynyt, mutta niiiiiin onnellinen.

    Tästä nyt parin päivän lepäilyjen jälkeen alkaakin jo menojalka vipottaa ja Santa Pod, here I come! Tänään iltalennolla Lontooseen ja huomenaamulla ihmetellään kuuden sekunnin SPETtivehkeitä! Katotaan nyt montako sieltä tuon mukanani :D
     
  4. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Mestarilla pitää näköjään olla tiukat dial init noissakin asioissa. Olis sitä nyt kauden jälkeen voinut vähän löysätä, vai siinäkö se onkin menestyksen salaisuus?
     
  5. triniemi

    triniemi Gearhead

  6. Slow66

    Slow66 1st gear

  7. triniemi

    triniemi Gearhead

    Just tollasia käyttävät NHRA Pro Stockissa, laitetaan harkintaan. Voi olla, että ne oven karmit voi olla jo valmiiksi niin vääntyneet, että pieni puhallus väliin ja vääntyvät lisää ulos.

    Räikköselläkin oli kuulemma ongelmia ajoviiman kanssa. Maskista lähti osia, tuulilasi meinas lähtee irti ym. Kova vastatuuli ei tietenkään auta asiaa.
     
  8. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Että muiden varusteiden lisäksi ton ikäisessä corollassa vielä ilmastointikin! Ei oo näemmä ihmisten mukavuudenhalulla mitään rajaa. Joo, hyvä ne ovet ja lasit on laittaa kii niin, että pysyy, paljon vähempi tulee jumppaa sillee.
     
  9. panhead

    panhead 1st gear

    Joo,meiltä alko ilmeisesti vehkeet murenee käsiin.Tuulilasi irtos ylhäältä kokonaan,yks etu parkki irtos,etupuskurien kiinnikkeet katkes ja maskin takana oleva muovi repes kokonaan.Soolo semilähtö meni omaan piikkiin.Meillä oli auto ihan vaiheessa vielä kun tultiin hakee line uppiin.Jone vetäs 2 puolen kiinni ja mä laitoin yhden mutterin pikku räikällä kiinni.Odotin et työkalu vaputuu ja aloin tekee seuraavaa hommaa ja unohdin koko jutun.Tiiviste pullahti ja päästi noron radalle.Oma vika,harmitti aika lailla,mut enemmän ois harmittanu jos olisin piirtäny alusta loppuun asti öljyvanan radalle.Nyt siihen ilmeisesti ei jääny kovin paljoo öljyy.Kotimatkalla bussista katkes vielä kaasupolkimen tanko :) Sokka joukkoineen onneks pysähty ja kaiveli sen verran varaosia et saatiin bussi kuntoon.Kiitos vielä kerran.Ehkä meiän pitää panostaa vähän kuljetus kaluston huolto hommiinkin.
     
  10. Tea

    Tea 1st gear

    Joo toi FHRA:n ajanottosysteemi on kyllä niin syvältä.. Miten tollasta "hylättyä aikaa" josta on dokumentti kuitenkin aikakortin muodossa, ei voida saada syötettyä järjestelmään? Mitä olisi tapahtunut, jos kyseessä olisi ollut vaikka EM-kisa ja joku tärkeä lähtö? Tai ylipäätään joku muu ihminen kenen kohdalle tuo olisi sattunut?

    Jos joku tietää enemmän tästä järjestelmästä, olisin kiinnostunut kuulemaan että minkä tähden tuota aikaa ei voida syöttää sinne järjestelmän? On se kumma, että vaikka lähdöstä oli aikakortti, ja Kananenkin muisti lähdön ja kertoi tarvittaessa voivansa todistaa sen, niin ei mitään. Uusintalähtö.

    Hei haloo???!!!! Mitäs jos lottoarvonnassa tulee 7 oikein. Sitten johonkin vikaan vedoten sanotaan että "no ei voi mitään, saat uusintakierroksen lotossa kun tota nyt ei voida hyväksyä"?

    Mä olen niin perkeleen vihainen ton takia vieläkin.

    Sit se, että lajittelusijoitus olisi ollut tuolla 0.012 ajalla toinen, sen sijaan että se oli mikävittunytolikaan kuuden vai seitsemäs. Mikä olisi ollut tilanne kun kaavio olisi rakennettu sen perusteella? Tää nyt on tällästä hävinneen spekulointia, mut ihan vaan kiitokseksi FHRA:n ajanottojärjestelmälle, että se on yksi osatekijä siihen että nyt ollaan taas hopealla.

    No, okei. Hajos laatikkoo, line lockia, ja kaikkee mitä voi vaan ikinä hajota. Ja kaikenlisäksi Pää.

    Mutta Mikolle onnittelut vielä kerran loistavasta suorituksesta :D Ja Räikköselle onnittelut noususta kolmannelle sijalle!
     
  11. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Sama käväs mielessä mullakin siinä kohtaa, että mestaruus kuitenkin ratkes ajamalla. Että jos vastustajat olis olleet toiset, niin olis myös muut asiat voineet olla toisellalailla. Tapaushan ei ole millään lailla triniemen vika eikä myöskään milläänlailla vähennä mestaruuden arvoa, mutta tollasta ei vaan missään tapauksessa sais käydä ikinä kenellekään, jäädä sijaa jossitteluille. Eli FHRA:lle piiiiiiitkä miinus, ja voispa jonkinlainen virallinen selityskin olla paikallaan miksi ratkaisu oli se mikä oli?
     
  12. Tea

    Tea 1st gear

    Juu, kyllä Mikko teki sellasta tulosta, että ei hänelle olis kyllä kukaan pystyny tossa pärjäämään. Aivan käsittämättömiä lamppuja ja tasaisia ajoja. Mestaruus meni sille kenelle se kuuluikin:)
     
  13. Käkö

    Käkö Gearhead

    Yep, olihan erikoinen tapaus, miten se voi tosiaankin olla niin että aikakortti tulee mutta muuten ei jää mitään talteen?
     
  14. jone2006

    jone2006 1st gear

    onnittelut mestareille ja kaikille muillekkin radalta hengissä selvinneille...oli nimittäin sunnuntaina hiukan liukasta ja aika moni joutu kärsimään pito ongelmista,Atte ja mä nyt ainakin.eka rundilla pito lähti puolen radan kohdilla ja toisessa heti lähdössä,60 jalkaset oli koko viikonlopun 1.17 paikkeilla ja viimisessä 1.54???rataa kyllä korjailtiin ja epäilen että kun se liimattiin ni ois kai sen liiman pitäny kuivuakkin ennen radalle pääsyä....mutta ensi vuonna uudet kujeet joten mukavia syksyn jatkoja kilpakumppaneille T.sokka 1957
     
  15. Tea

    Tea 1st gear

    Sama juttu, eka lähtö - vasen rata. Pito katos puolen välin jälkeen, ja joutu löysään. Lisää kaasua, sama juttu. Ja ensimmäistä kertaa katsoin oikein taustapeilistä että mahtoko maalikennot lähtee mukaan.. olishan se tietty ollu vähän näyttävämpi lopetus :D
     
  16. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    Ton sun sunnuntain eka vedon jälkeenhän siellä prepattiinkin rataa jonkun aikaa eli ilmeisesti kerroit siellä maalipäässä ongelmasta?
    Mut hiukka myöhemmin REE:n ajaessa meidän kuskikin ajo samaa rataa kun sä ja sano jotta muuten ajo meni ihan hyvin mut matkaa tuli tehtyä vähintään 500 m kun normaalisti kyllä nätisti suoraan ja venkoilematta menevä auto vaan tahtoi mennä koko ajan pikkusen sinne sun tänne, siis jopa tollanen iisimpi katuvessa :-?
    Mut ei voinu höllätä kun auto kuitenkin pysy vielä ihan ok hanskassa ja kyseessä oli jo pudotuslähdöt :poff:
     
  17. Mopar

    Mopar Gearhead

    Burnis kuopasta kattelin, kun Inssi veteli Mazdalla kokoradan leveydeltä maalin kohdilla, Oli kyllä alle tuuman päästä kaatumisesta :eek:
     
  18. Inssi

    Inssi 1st gear

    Juu liposta oli, ehti aatteleen että elä ny perkele vaan kaadu.
    Yleensä Masta menee suoraan, tässäkin mentiin 200 m 5.91/185.
    Eihän kellään sattuis oleen kuvamateriaalia tosta liukastelusta.
     
  19. triniemi

    triniemi Gearhead

    Mä olin suoraan Inssin takana seuraava pari samalla vasemmalla radalla. Täytyy sanoa, että jonkinverran jännitti lähteä perään vielä nopeammalla autolla kun Mazda meni koko kaistan leveydeltä laidasta laitaan. Nooh...pelko pois vaan ja kaasu pohojaan, mutta oli kyllä koko matkan käsi jarruvarjokahvalla. Mut ei mulla mitään ongelmia ollu, normi 191 puolenvälin vauhti ja about 235 loppuja.
     
  20. panhead

    panhead 1st gear

    Tais olla se pitoalue niin kapealla, jos auto oli pikkasenkaan pois "urasta" alkoi ongelmat heti.TVstä katottuna aika monella oli ongelmia oikealla radalla.
     

Kerro tästä muillekin!