Super Pro ET

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Drag Racing', aloittaja triniemi, 16.11.2006.

  1. triniemi

    triniemi Gearhead

    Laitetaas tännekin tämmönen otsikko. Mitäs tuntemuksia tää herättää vai onko asiasta edes tarkempaa tietoa tai kokemusta? Kiteytettynä homma on bracket racingia kaikenkoppasilla autoilla (oviautot, alteredit, funnyt, dragsterit) ja Suomessa tää aikaikkuna on 7-12. Eli aika kovaaki saa mennä ennenku tulee noottia.

    Mun mielestä tässä on just sitä alkuperäistä kiihdytysajon menoa eli niin kovaa 402.33m kuin ikinä pääsee! Auto millanen vaan ja minkälaisella koneella vaan, ainoastaan nitroglyseriini on kiellettyä, ahdetut metanolipadat ja ilokaasut sallittu! Turbot ja remmit jopa suotavia! Sit reilu kilpaileminen budjetista riippumatta on mahdollistettu sunnuntaina indekseillä. Ja kivaa se on sekin, muistan elävästi Porista kun ajoin 16sekan Dusteria vastaan 9.99 indeksillä, oli siinä miehessä virtaa kun ihmeteltiin maalialueella meitin lähtöä.

    Mä oon FHRA:n palstalla rummuttanu 100e osallistumismaksua täkyksi ainakin kaudelle 2007, tää kun ei kuitenkaan oo ku Cup-luokka ja olishan se 5-10 autoa kaikille parempi kuin nolla. Muutamia innostuneita jo onkin ja muhun voi olla yhteydessä jos homma kiinnostaa.

    Kommentteja!
     
  2. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Mun mielestä asiallinen "pelle peloton" luokka, kyhäät laitteen sulle sopivalla budjetilla, ajat täysiä, ja voit vielä präjätä pudotuskisassakin ketä vastaan hyvänsä. En oo noita sääntöjä sen tarkemmin tutkinut, mutta mun mielestä tollasessa luokassa pitäis olla throttlet ja delayboxit kiellettyjä, ja vaihdon tapahtua kädellä keppiä liikuttamalla ilman ajastimia tai rundinappeja. Dialin ikkuna on aika laaja, mutta sen vissiin tarvii olla, jotta olis mitään toivoa saada kalustoa. Lisäks, lisenssijuttu tossakin pitäis mun mielestä mennä ajetun ajan, eikä luokan mukaan. Mä luulen, että jos ton miedomman braketin rajat menee päällekkäin ton rajumman kanssa, niin sitä overlappiosastoa ei näy tossa kovemmassa jossa mahdollsiesti osallistuminen on kalliimpaa ja lisenssivaatimus kovempi.
     
  3. triniemi

    triniemi Gearhead

    Noi on kaikki sallittuja ja yhtä sallittua ajaa ilmankin, ei noista sellasta etua ole että niillä ylivoimaa sais aikaseksi.

    Keräsin Eurodragsterilta luokan autojen kuvia, Englannissahan toi homma on tosi suosittua.

    linkki
    linkki
    linkki
    linkki
    linkki
    linkki
    linkki
    linkki
    linkki
    linkki
    linkki
    linkki
    linkki
    linkki
     
  4. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Mä oon vähän erimieltä noista throttlejen, delayboxien ja ajastettujen vaihtojen hyödyn vähyydestä, mut tokkopa se mitään haittaa kun tuskin ite tollasta ajan kuitenkaan. Ja jos ajankin, niin ei mitään välii. Pitäisin peliä ilman noita kuitenkin "rehdimpänä".
     
  5. chevy 2

    chevy 2 Gearhead

    jos trotlet ja delayboksit sallitaan ei voida puhua luokasta "mennään niin kovaa kuin päästään".mun mielestä.
    muuten bräketti on ihan ok touhua.ajanut itsekkin useita vuosia.mutta se vaatii tietyn asenteen katsojilta seuraamiseen.
    toki itse kun ei noita hienouksia käyttänyt niin laitoin indeksin niin että saa ajaa lapa lattias.jos alle menee,tulee ennätys....
    ja viime kauden heads-uppia ajaneena voin sanoa että jos pakko pärjätä ja voittaa pienellä rahalla,mee bräkettiin.muutoin pikkubudjetti kuskit on vaan hauskaa pitämässä ja kaavoin täytteenä.toki onnenkantamoisiakin mahtuu joukkoon,jolloin se hidas auto pääsee sooloilla pitkälle.
    nyt esim c-ryhmästä on näillä tietoja 2 kuskia poissa -07 kaudelle.
     
  6. triniemi

    triniemi Gearhead

    Mä en kyllä käsitä mitä hyötyä throtlestopista olis ja kuka sellasen kanssa haluais edes ajaa tätä. Ehkä korkeintaan joku joka reenais 10.90, 9.90 tai 8.90 hommia. Delayboxistakin hyötyä vaan siinä tapauksessa että on tottunut pro-kuuseen ja haluaa ajaa samalla tavalla.
     
  7. c-305

    c-305 Gearhead

    Toivottavasti luokka pysyy hengissä koska tohon pääsee monen laisilla laitteilla ajamaan jotka ei muihin luokkiin mahdu sääntöjen puitteissa
    Omalle autolle ajatellut sopivana luokkana Super Pro ET luokkaa!! (putkirunkoinen lasikuitukorilla oleva pikkulohko) Mutta uskoisin että auto ei ensi kaudeksi vielä ole valmiina :(
     
  8. SG480

    SG480 1st gear

    Mun tapauksessa ei ole oikeestaan edes muita vaihtoehtoja satunnaisille vierailuille FHRA:n kisoissa kuin Pro ET tai SPET. Aikahaarukka osuu noista molempiin eli jos kulut on samat niin valinta on SPET. Ens kesänä on tarkoitus tulla uusimaan lisenssi avauskisaan ja EM & Kalajoki SM on ehkä mahdollisuuksien rajoissa.

    Mua ei ole ikinä nuo "apulaitteet" häirinneet ja meinaankin laittaa Delay Boxin koska siitä on oikeesti hyötyä pitkällä kuusella ja brakella.

    Tää on off topic mutta pakko panna vielä tälle heads up -luokkien gloriafoorumille kommenttia tuosta näyttävyydestä sen verran että kyllä kai keskiverto katsojankin mielestä yhdeksän tai kymmenen sekunnin Bracket kilpuri on mielenkiintoisempi kuin 12-14 sekunnin heads up -auto? Kannattaa myös muistaa minkä luokkien voimin tätä Suomen kovin pientä Drag Racea on pidetty yllä sanotaan nyt vaikka 3-4 vuotta jälkeen vuosituhannen vaihteen. Super -luokat jylläs silloin ja hyvä niin koska paljon muita ei silloin radoilla näkynyt.
     
  9. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Kun otetaan ne näyttötaulut pois, niin on ihan saman tekevää kulkeeko se auto 9 vai 12 sekuntia. Se näyttävyys tulee jostain muualta kun siitä, kuitenkin suhteelliseen hitaasta ajasta. Jos vaikka ajattelet jotain pro runkoa, joka menee 400 hepalla ysin puolelle eleettömästi, tai jotain 12 sekan vehettä joka nostaa palloa lähdössä ja menee latua laidasta laitaan hädin tuskin hanskassa pysyen. Ite seuraan mielelläni brakettia, ja ajankin sitä mielelläni, mutta on paljon ihmisiä etenkin katsomossa, joille se ei aukene. Ja jotka eivät haluakaan, että se aukeis.
     
  10. kaasua

    kaasua 1st gear

    braket

    minä vedin syksyllä finaaleissa 3 lähtöä tuhannesosien tarkuudella samaan aikaan, eli mulla oli lappulattiassa joka kerta ilman mitään bokseja ja laitteita! eli parasta mitä voi autolla tehdä, kaasu pohjassa joka lähdössä! SUPER ET!!!!
     
  11. SG480

    SG480 1st gear

    Saako olla eri mieltä? Mun silmään (toinen on puhki) tossa on paljokin eroa. Eipä silti, itse katson mielelläni kaikki luokkia ja toivon että ens kesänä olis vielä toimivat näyttötaulutkin tuomassa hommaan lisää mielenkiintoa.
     
  12. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Ei saa olla! :rotfl:
     
  13. HM

    HM Gearhead

    Kyllä noi brakettiluokat on periaatteessa samanlaisia kuin super luokat. Ainoa ero kuusessa ja indeksissä. Trotlet tai joku muu keino pitää olla millä vauhtiin voi vaikuttaa koska keli ja rata muuttuu koko ajan. Jos indeksiä saa muuttaa joka pudotuskierroksen välillä niin sitten ei tarvi. Jos ajaa voittaakseen ei kannata ajaa täysillä koska auto ei mene joka kerralla yhtä lujaa. Pelivaraa pitää olla olosuhteista johtuen. Jos ajaa vain osallistuakseen niin sitten voi ajaa täysillä ja voittaminen on onnenkauppaa. Ja jarruttaa kannattaa myös koska mikään ei vituta niin paljon kuin se että olet reilusti edellä ja ajat alle kun et jarruttanut.
     
  14. kaasua

    kaasua 1st gear

    luitko ton mun tekstin niistä ajoista??? minä vedin kaasupohjassa joka lähdössä;ei mitään jarrutteluja! ja aika oli jokaisessa viikonloppuna ajetussa lähdössä kymmenyksen sisällä....! lähtöjä muistini mukaan noin kymmenen!!!!
     
  15. HM

    HM Gearhead

    Kymppi on aika pitkä aika jos tarkkaan ruvetaan ajamaan. Mulla pienin voittomarginaali on 17/10 000 sekuntia.
     
  16. Henski

    Henski 1st gear

    Mulle Superluokista tekee vähän hölmöks katsomoon ne vehkeet, joilla on varaa "jarruttaa" menoa useita sekunteja.
    Ensin hyvä 60", sitten kolme sekuntia "rullausta" ja loppu täysii; Näyttää lähtöpäässä ihan siltä, et "viddu hajoskosko se". Noihin superryhmiin nähden katsomot on painottunu väärään päähän rataa :-?
     
  17. HM

    HM Gearhead

    Se on totta että se näyttää vähän hölmöltä mutta näin se vaan on että sillä on etu joka tulee takaa lujempaa. Mutta eihän sitä tietysti tarvi noissa brakettiluokissa niin paljon vauhtia jarrutella.
     
  18. Henski

    Henski 1st gear

    Joo eihän toi mun kommentti oikeestaan tähän aihealueeseen kuulu ollenkaan, mutta ikään kun tohon Cuda´70:n offtopic osuuteen tarkotettu. Ja tosiaan toi, että Suomalainen Räkreisinki on niin lujasti Super-ryhmien armoilla ja katsojat niin alkukantasia, ettei niiden päälle ymmärrä onkin ehkä pahin onkelma tavan SM-kisoissa.
     
  19. Lelu

    Lelu 1st gear


    Sä ootkin aika pro noissa jutuissa,taidat muuten olla aika kärkipäässa jos noita lähivuosien reaktioaikoja katellaan luokassa kuin luokassa.Olikos sulla muuten trottlet dartissa sst:n aikaan?Eikös se menny sg:ssä matalia kymppejä joskus vanhoina hyvinä aikoina ennen trottle aikakautta.
     
  20. HM

    HM Gearhead

    Ei ole trotleja vaan stoppari kaasupolkimessa mikä on aika epätarkka. Ei mennyt sg:ssä kertaakaan alle kympin mikä olikin näin jälkeenpäin ajateltuna ihan hukkaan heitettyä aikaa ja rahaa. No silloin ei vielä ollut sst:tä eikä ollut muuta vaihtoehtoa.
     

Kerro tästä muillekin!