Super Sportti

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja max, 8.10.2015.

  1. Skigu

    Skigu 2nd gear

    Pakko varmaan herättää kova CBB miäs janihei, kunnei tietoa numeroista viä näy...
     
  2. kuula

    kuula Gearhead

    Sainkos minä jo edellisestä ?:D:D
     
  3. janihei

    janihei Gearhead

    Max, hienoa nähdä että tallissa tapahtuu! Odotan innolla tuloksia. Muokattiin just mun 509cid oval port mottiin tollasesta weiand 1985 rec tunelista efi imari, ja siihe 2x1000cfm läppistä. Kanavat täytehitsattiin muotoiltiin ns r-oval muotoon. Moottori on jo kasassa mutta sähköhommia vielä riittää, prkeleen ruisku. Veikkaan killerin tehoksi 550hv.
     
  4. max

    max Double Gearhead

    https://www.youtube.com/shorts/GEjLUJo-EJw
    https://www.youtube.com/shorts/XfWN6bgfeD4
    Näyttäisi äkkiä selaten että olen aivan itse kilpailun voittaja.Ja sehän on pettymys.
    Mitään ei onneksi hajonnut kummassakaan moottorissa.Mun 454 tuotti 516hp ja 704nm.
    Eväitä olisi ollut paljon parempaan,mutta Holleyt olivat todellinen painajainen ja eivät suostuneet lainkaan yhteistyöhön.Eivät alhaalta eikä ylhäältä.Niitä rassattiin mutta pohjimmainen juurisyy oli myös se 750dp olivat aivan liikaa tähän comboon.Predaattoreihin ei edes ehditty tutustua.

    Frendin 582 oli sit seuraavana vuorossa.Rupes tanner tömisemaan.Ei mitään ongelmia,vähän vaan suutinjumppaa.730hp/950nm.
    Se mikä oli mielenkiintoista,niin kun peltisarjat vaihdettiin pienempiin katusarjoihin niin voima kasvoi 20hp sekä vääntö saman verran.Wilson Spacer teki saman,elikkä näillä tempuilla liki 40hp lisää.
    Tällä samalla combolla jenkit ovat saavuttaneet 830hp eli satkun enemmän.Meillä täällä Härmässä on kai sit vähän eri hevosia.
    582 oli hieman nokka ja kaasari rajoitteinen,joten enempikin olis voinut tulla.Murhaava vääntö jo alhaalta tekee siitä kuitenkin todella mahtavan katukoneen.
     
    LPV, Gary Grand, Ford67 ja 11 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  5. Tällä kertaa en onnittele voitosta. Onko tarkoitus palata vielä dynoon? Tuleeko kaasuttimiin tai kokoonpanoon muutoksia?
     
  6. fmila

    fmila Gearhead

    Milläs bensalla Te noita mörköjä "kidutitte"??

    t. AM
     
  7. max

    max Double Gearhead

    Vähän pitää vetää henkeä ja 454:sen jäähtyä tallissa.Kyllä siihen lääkkeet löytyy.
    V-power oli käytössä.
    Hyvin kyllä dynomestari huomasi "särön" käppyrässä ja se oli merkki siitä että 582 lähestyi detonaatiota.Vähän ennakkoa pois.

    Edit.Muistin väärin.Pienemmät peltisarjat muokkasivat väännön koko alueelta sellaiseksi kun sen pitää olla ja särö poistui.
     
    Gary Grand ja Seevu tykkäävät tästä.
  8. fmila

    fmila Gearhead

    VPtä tankkiin ja lisää sytkää niin sieltä tulee äkkiä 50 heppaa lisää...molemmista. Niillä ne jenkeissäkin niitä dynoo (tai vastaavalla)

    t.AM
     
    LPV tykkää tästä.
  9. Rambo John J

    Rambo John J 1st gear Bannattu

    Dynotuksissa hymyilyttää yksi asia mitä harvemmin mainitaan kun vertaillaan eri comboja, nimittäin dynomittauksen itsensä toleranssi (epätarkkuus).

    Esim. 5%:n epätarkkuus dynomittauksessa tarkoittaa 500hp koneessa +/- 25 heppaa ja vaikkapa 700hp koneessa +/- 35 heppaa.

    Jos epätarkkuutta ei ota huomioon niin pahimmillaan esim. 5% dynomittaustoleranssilla keskenään täysin identtisten moottoritehojen tulkinta eri comboja vertailtaessa voi olla näennäiseltä erotukseltaan 50 heppaa jossa eka combo antaa tulokseksi 475hp ja jälkimmäinen combo toisen ääripään eli 525hp ja vaikka todellisuudessa molemmat combot tuottaisivatkin tasan 500 hp.
     
    kerkko tykkää tästä.
  10. kuula

    kuula Gearhead

    No just joo. Se on yks ja sama antaako se ulos 500, vai 530, takarenkaat on sulakkeena. Ite annan arvoo sille että se motti on säädössään sen jarrun jäliltä. Tuottaahan ne aina jotain, ja lopun kertoo aikakortti, siitähän sen voi laskee.
     
  11. Procharged Vette

    Procharged Vette Gearhead

    Transulla kokeilin yhden vedon viikko sitten öljysorapinnalla jossa ei ollut paljonkaan pitoa. Ilmanlämpö oli vain 4 astetta, en lämmittänyt renkaita. Ykkösellä auto liikkeelle varovasti, kakkosella pikkusen jo kaasuakin, kolmosella polkasin lipposen lattiaan jolloin Toyo R888 nakit alkoi suttaamaan. Tulos 3,4 /13,7 / 206,2. Mittari Racelogic. Paljonko suttaaminen leikkaa loppunopeudesta ? Ilmeisesti ei kovin paljon kuitenkaan. Paljonko tässä sitten on tehoa, auton paino kuskin kanssa n. 1750 kg.
     
    Muokattu: 6.10.2024
  12. Riku Rotten

    Riku Rotten Gearhead

  13. Ford67

    Ford67 Gearhead

  14. Skigu

    Skigu 2nd gear

    Jotenki jäi teho vähän odotettua alemmas vaikka tunneli ja rajut kannetkin. Onkohan nois kansis vaan jotenki nolot virtauksest...?
    Millä kierroksilla teho tuli,
    Oliko kannet portatut?
     
  15. max

    max Double Gearhead

    Kyllä motti on osiltaan aika lailla samalla hehtaarilla.
    Kaasarit vaan (750dp Holley)olivat volyymiltaan aivan liikaa tuohon mottiin.Ei suostunut muunmuassa käymään alle 1500rpm.
    Kannet ovat täysin koskemattomat.Max hp 516/5200rpm. ja tämän jälkeen Holleyt menivät taas lakkoon.
    Eli jäi about 1000rpm.vajaaksi mistä tehohuippu olis varmaan löytynyt.
    Ei nää hommat aina mee niinkuin Hot Rod Magazinessa,ja on vähän vituttanutkin.Mut tää onkin toisaalta homman suola,että voi funtsia ja kehitellä kuinka ongelmat ratkaistaan.

    Edit.Sen kyllä huomas taas,että sitä on ihan oppipoika verrattuna dynoukkoon kun se yritti laittaa 454:sta edes vähän tolkkuihinsa.No se on noita tuhansia jarruttanut,joten kai siinä väkisinkin oppii oikeat temput.
     
    Muokattu: 6.10.2024
    Gary Grand, teippi-mikko, Ford67 ja 1 muu tykkäävät tästä.
  16. Ratkaisuhan on ilmiselvä..;):D:p

    [​IMG]
     
    Gary Grand ja max tykkäävät tästä.
  17. janihei

    janihei Gearhead

    Jonkin verran tuli asiaa opiskeltua kun omaa tunnel ram projektia aloittelin ja oli se tarkoitus kaasuttimilla toteuttaa. Heti pisti silmään nuo sun 750 tuplapumput, jotka tosiaan saattaa olla liian suuret 6000rpm mottiin, mutta tämä ongelma on helppo korjata. Monet rakentajat näissä suosivat huomattavasti pienempiä vakuumi kaasareita. Jos et verivalaa ole vannonut Holley kaasuttimien käytöstä niin koittaisin ehkä jotain edelbrokin 1400 sarjan 500-600cfm vac secondary kaasareita, ihan vain siksi että näitä usein näkyy myynnissä ja näistä on hyviä kokemuksia netti pullollaan, juurikin tunnelien päällä. Iso kansi ja iso imusarja suhteessa kuutiotuumiin varmaankin tekee tästä combosta nirppanokan kaasuttimien suhteen. Mene ja tiedä
     
    max tykkää tästä.
  18. Ei nyt varmaan tähän tunnel ram ongelmaan ole tästä artikkelista, mutta tässä on mielenkiintoisesti otettu huomioon myös auton massa:

    [​IMG]
     
  19. max

    max Double Gearhead

    Katsoin juuri äsken urheiluruutua ja manasin,että ketä mahtaa kiinnostaa kun aikamiehet hosuu keppien kanssa laatikossa,ja pärjäsivätkö Jukurit vai ei?
    Tähän naisystävä:"Ketä mahtaa kiinnostaa,kun teidän moottorit ulisoo jossain vanhassa navetassa?"
    Sain kyllä hyvät naurut.
     
    Muokattu: 13.10.2024
    Riku Rotten, dart -66, LPV ja 13 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  20. max

    max Double Gearhead

    [​IMG]
    [​IMG]
    Hyviin tapoihin kuuluu kai ensin toivottaa kaikille asianosaisille Hyvää Joulua.
    Mut asiaan,potilas on yllättäen Chev 454.
    Aivan stokki tasapäämäntänen 781 oval kansilla.Kirsikkana kakun päällä on Chevelle/Camaro Hi Perf imusarja 60-luvulta mikä on musta kova juttu.Ei oo Edelbrokenia tai muutakaan vastaavaa vaan ihan tehtaan omaa Go Fast kampetta.Ikää kun tulee, niin kummasti kiehtoo nämä Vintage kamppeet.
    Kaasaria peruskorjaan,joka siihen tulee on Holley 650 DP Sreadbore.Kuulostaa ehkä pieneltä,mut toi motti heittää henkensä viimeistään 5000rpm.joten pitäs olla just sopiva.
    Oletteko pelanneet em.kaasarin kanssa ja onko pelittänyt.Kuten kuvasta näkyy,niin ryyppytorni on poistettu lisätehon hankkimiseksi,mut ei vaikuta mitää.
    On näköjään jyrsitty,eikä rautasahalla kuten niitä näkee.
    Enska puolelle laitan 6.5 powervalven ja toisioon 8.5.
    Olisko fiksua koska venturi koko on niin pirun iso?
    Sama suuttimissa,Holleyn ensiasennus suuttimet olivat noissa 65/83 muistaakseni.
    Tuntuu helvetin isolta erolta ja olisko taas venturikoko syynä?
    Jos katsoo kuvan oikean puolimmaista suutintukkia niin huomaan muoviset vaaleat nappulat.Ne ovat enskapuolen tyhjäkäynnin seossäädöt.Pyörivät vaan noin 360 astetta suuntaansa.
    Myyjä selitti,että toimivat lisäksi päinvastoin kuin normi Holleyssa.
    Kuis mahtaa olla?
     

Kerro tästä muillekin!