Super Sportti

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja max, 8.10.2015.

  1. fmila

    fmila Gearhead

    Hyvä Miglu, hyviä juttuja tosiaan osaat kaivaa esille. Meikäläisen 70-luvun ongelmiin vaan ehkä vähän myöhässä;);)
    Mutta toi taulukko ton vaikutuksista on aika oikeassa. Pelle ajoi sen 14.31 samalla autolla jo 1977 ja minä samalla autolla 1979 14.36. Auto siis 1967 Camaro ja 350 n 300hp Standard-virityksellä, eli tolla Holleylla ja peltisarjoilla (avoimena) ja 4.11 välitys meilläkin:):). Ainoa ero, et Pellellä oli vielä PG ja mulla M21 Muncie ja painoa ehkä 20 kg enemmän. Eikä varmaankaan Camaron seisominen tallissa vuoden verran välissä tehnyt siitä yhtään nopeampaa. Mutta hyvinpä on mainostajat ollut"alueella".

    Samoja ongelmia me siinä nähtiin jo silloin 1977, kun Keimolaan yhdessä valmistauduttiin. Omassa Dart GT:ssä oli 600 vac. Holley ja sekin tuntui menevän hoikalle kun Sahaajankadulla niitä yöllä testailtiin. Niinpä päädyttiin suutinten ja mulla sen suutinlevyn porailuun. Olin duunista lainannut suutinporat valmiiksi. Eihän siihen aikaan niitä juurikaan täältä kaupasta saanut. Ainoa heiriötekijä meidän puuhissa oli kun piti yön tunteina aina välillä "sammuttaa valot lainahallista" ja odottaa et Hertsikan seriffi Rissanen poistuu takaisin kahville. Mut muistini mukaan koitettiin myös sekoitella osia ja just suuttimia myös keskenään ja ne 600n #64 ensiöt ois piristänyt sen 650n menoa ja siitä saatiin suuntia mihin päin mennään. Oli ne säädötkin joskus jossain kierrelehtiössä merkittynäkin, mutta poistunut siihen isoon arkistoon, jossa tilavuutta 400 litraa ja kansikin lasikuitua:rolleyes:

    T. AM
     
    JYR ja max tykkäävät tästä.
  2. Impala 69

    Impala 69 1st gear

    Mulla on tuo Miguelin mainittema Holley-kirja olemassa.
    Malmilta sen taisin joku vuosi sitten ostaa kera 4160 Holleyn+säätö-ja varaosia.
    Tarpeellinen ja hyvä kyllä.
     
  3. max

    max Double Gearhead

    Taitaa löytyä multakin tuo kirja tallilta,ja huomen se selviää kun pääsee kasaamaan tuon 4165 Spreadboren.
    Seuraava potilas vuorossa oliskin 1050 Dominaattori ja sekin olis uusi tuttavuus.
     
    Muokattu: 27.12.2024
    Seevu ja Impala 69 tykkäävät tästä.
  4. max

    max Double Gearhead

    [​IMG]
    Laitoin tiukalla ähellyksellä valmiiksi saadun 650 Spreadboren 454:n niskaan 1" spacerilla.Jostain kumman syystä muistelin että kaasarin vivut ja kammet ottavat kiinni imusarjaan ilman spaceria.No ei olis ottanut,ja veikkaan että ei ainakaan huononna korotettuna.Ja onhan tuo muovinen spacer myös lämpökilpi.
    Mielenkiintoisena seikkana se,että vieressä olevan 427:kan Team G/Dominator yhdistelmä on samalla korkeudella,ellei jopa vähemmän.Perhana,tässähän ruvetaan puhumaan jo kovastakin motista,tai ainakin näyttää siltä.
    Löysin tallilta Mike Urichin"Holley Carburetors and Manifolds" kirjan.
    Näissä vanhoissa kirjoissa on ongelmana se,että puhutaan paljon mutta ei sanota mitään.Eli tällaselle tavalliselle kadunjätkälle ei esitetä mitään testejä mistä olis konkreettista hyötyä.
     
    Muokattu: 29.12.2024
    Seevu ja Arkkumies tykkäävät tästä.
  5. Ton Holleyn pitäisi olla suora korvauskaasutin Q-jetille. Ehkä se on suunniteltu mahtumaan ilman spaceria.

    Sulla on mielenkiintoisen näköiset venttiilikopat. Onko ne jostain veneprojektista jäänyt?

    Ebayssa on samannäköiset:

    Hardin Marine BBC Aluminum Valve Covers Jet Boat / V Drive

    [​IMG]
     
  6. max

    max Double Gearhead

    Joo,tulivat tuon motin mukana.Puhuttelevat mua ainakin enemmän,kuin jos niissä lukis Edelbrock.
    Kovin olis tietty McLaren.
    Can-Am McLaren venakopista sais maksaa varmaan miljoonia.
     
    Muokattu: 29.12.2024
    LPV, TimoT, fmila ja 1 muu tykkäävät tästä.
  7. TimoT

    TimoT Gearhead

    Samaa mieltä Kimmon kanssa, vanhat kamat kiehtoo aina enemmän kun uusi kiinalainen ja ei mullakaan ole yhtään Edelbrockin koppaa, imusarjaa tai kaasaria hillottuna hyllyyn, on vaan vanhaa Holleyn kaasaria, imusarjaa, venakoppaa M/T ja Holley tekstillä ja tietty GM original, ne on parhaita, tosin ei näitäkään taida enää tarvita mihinkään...
     
    LPV ja max tykkäävät tästä.
  8. Ei ihan niin paljon, mutta ei köyhille..:D

    NEW McLaren Big Block Chevy valve Cover
    US $422.00
    Approximately EUR 404.76

    (niin ja siis yksi kappale..)

    [​IMG]

    Tosta imusarjan korkeudesta ja spreadboresta tuli mieleen, että Offenhauser teki aikoinaan, mitä kummallisempia imusarjoja. Tässä yksi (hi-rise Quadrajet jaetuilla kanavilla):

    Offenhauser 360 Deg BB Chevy Aluminum Intake Manifold Spread Bore Oval Port 5815

    [​IMG]
    [​IMG]
     
    max tykkää tästä.
  9. TimoT

    TimoT Gearhead

    Jotenkin muistelen lukeneeni noista dual port imusarjoista, ettei ne toimineet oikein millään aluella, olis silti hauska nähdä mitä Charlie sais aikaan tuosta.

    https://www.youtube.com/@servediocylinderheads
     
    max tykkää tästä.
  10. max

    max Double Gearhead

    Timo,ollaan tulossa vanhaksi ja sen myötä pussihousuilu nostaa koko ajan vaan vahvemmin päätään....

    Edit.Ei sitä vanhaa romua tarvitsekaan tarvita mihinkään.Tärkeintä että sitä on ja paljon.Naisystävä on tosin sitä mieltä että ei ole ihan tervettä hommaa.Voi olla siinä hyvinkin oikeilla jäljillä.
     
    Muokattu: 30.12.2024
    Gary Grand ja TimoT tykkäävät tästä.
  11. En ihmettele..., jos tämä olisi joku wunder waffe, niin näitä olisi joka valmistajalla.

    Olikohan tämä just se malli, jota pilkottiin blowerimusarjan pohjaksi, niihin mihin sitä ei tehtaalta saanut.
     
  12. TimoT

    TimoT Gearhead

    Joo, vanhuus häämöttää nurkan takana, pari kuukautta puolivuosisataan...
    Ennen oli mukavaa hiplata noita kamppeita aina aika-ajoin, nyt ei sekään enää tunnu kiehtovan, olispa edes se neitokainen hiplattavana, voisin noi roinat vaihtaa yhteen säyseään daamiin.;)
     
  13. -71 MoPar

    -71 MoPar Gearhead

    Kyllä tuollaiset McLaren kopat löytyy ainakin yhdet Suomesta , jos ei ole myyty pois. Joskus n. -80-82 kaverillani Kepulla oli punainen C-2 Corvette , tais olla hieman piristetty jo ostaissa . Oli tuonti auto jenkeistä ja sillä oli siellä ajettu jotain ratakisoja , oli aika hurjan näköinen kullankeltainen levikkeillä ja tosi leveillä vanteilla/renkailla vm.65-66 , se maalattiin kirkaan punaiseksi ja oli myös jossain LHRA:n näyttelyssä muistaakseni -82 . Meni sitten jossain vaiheessa pääkaupunki seudulle , missä käsittääkseni joku entisti sen alkuperäiseksi 427cid. tripower autoksi . Varmaankin Vette foorumilla löytyy enempi juttua.
     
    Gary Grand ja max tykkäävät tästä.
  14. max

    max Double Gearhead

    P
    Eipä hätää,sillä nyt sulla olis mahdollisuus päästä hiplaamaan 34 vuotiasta kiihkeää tummaverikköä,johon vaihdetaan sydän.
    Kestää kovempiakin otteita,nimittäin sillä on muhkea perse.
    Nämä orgiat tapahtuu huhti-toukokuun vaihteessa tallin edessä eteläpuolella,joten ei tartte muurautua talliin vaan nauttia ulkoilmasta.

    P.S Grillimakkaraa ja kaljaa tarjolla niin paljon kuin jaksaa vetää.
     
    LPV, Gary Grand ja TimoT tykkäävät tästä.
  15. TimoT

    TimoT Gearhead

    Pidetään mielessä, tosin tuossa vaiheessa vuotta alkaa olla 8v täynnä ilman kaljaa ja tällä ruholla ei sitä makkaraakaan saisi mutustella, mutta ei kai sitä nyt kaikesta kannata luopua, tummaverikön hyväily kyllä kohottaa mieltä...
     
  16. fmila

    fmila Gearhead

    Toi kuulostaa kovin tutulta kamppeelta. Täälläkin ainakin aiemmin kirjoitellut "KS" tuntuu "syylliseltä" tuohon hienoon muodonmuutokseen. Jotain itsekin touhusin sen projektin ympärillä silloin 90-luvun alkupuolella

    t.AM
     
  17. fmila

    fmila Gearhead

    Mut se oli kyllä -67, eli vika vuosi C2ta??? Muuten tuntuu specsit tutuilta???

    t.AM
     
  18. -71 MoPar

    -71 MoPar Gearhead

    Olet oikeassa, oli raaka laitos. Sattuisiko sinulla löytymään kuvia kyseisestä vettestä , itselläni on jossain tosin paperi kuvia siihen aikaan mutta en nyt löydä niitä, olikohan kilpi NCN-34
     
    Muokattu: 30.12.2024
  19. fmila

    fmila Gearhead

    Juu kilpi tuntuu tutulta. Siitähän tuli optiolistan mukainen auton alkuperäinen väri Maroon Red ja "KS" satsas siihen vielä lopulta ihan uudet 3 x Holleyt kun vanhoissa oli jotain sanomista. Se oli semmoinen 400 hp Tri Power, eli hieman kesympi versio, eli just alkuperäinen siltäkin osin. En muista et mulla olis siitä kuvaa jäljellä, mutta se oli silloin keväällä myös ACSssa mukana ja oisko jopa päässyt palkinnoille luokassaan. Maalarinkin joka sen teki tunnen hyvinkin, ihan työnikin kautta. Mutta antaa herrojen kertoa lisää ihan itse...jos haluavat.

    t.AM
     
    Gary Grand ja -71 MoPar tykkäävät tästä.
  20. K.S

    K.S Gearhead

    Ne vanhat kaasarit on vielä tallella, niistä oli otettu vakuumisysteemit pois...
    Konessa oli silloin mulle tullessaan todella korkeapuristeiset männät ja jyrkkä mekaaninen nokka (nekin tallessa) ja me vaihdettiin fmilan kanssa 10.25 männät ja orkkisarvoinen laahurinokka. Lohko oli -67 L-68. Jäähallissa ACS tuli 2 palkinto street luokassa vuonna 1991.
     
    fmila ja Gary Grand tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!