Superauton osia käyttökinneristä

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Miguelos Poropeukalos, 31.1.2019.

  1. Tulin eilen kirjoittaneeksi bensapumppu ketjuun, että ilmeisesti Lamborghini Diablossa käytettiin Fiat Uno Turbo IE:n bensan esisuodatinta. Fiatin numero 7563164:

    [​IMG]

    Niin tässä voi hiukan laajentaa aihetta muihinkin. Laitan tähän muutaman muunkin osan, jonka tiedän/muistan,

    Ferrari on käyttänyt Volvossa ja Saabissa käytettyä bensansuodatinta. BOSCH 0 450 905 601

    [​IMG]


    FERRARI 348 Spider (3405 ccm, Bensiini)
    FERRARI 348 tb/GTB (3405 ccm, Bensiini)
    FERRARI F355 Berlinetta (3496 ccm, Bensiini)
    FERRARI F355 GTS (3496 ccm, Bensiini)
    FERRARI F355 Spider (3496 ccm, Bensiini)
    FERRARI Mondial Coupe (3405 ccm, Bensiini)
    FERRARI Mondial Cabriolet (3405 ccm, Bensiini)
    FERRARI Testarossa (4942 ccm, Bensiini)


    Ferrari F40:ssa on ollut uskoakseni samat puolat kuin Seatissa ja Rellussa. MAGNETI MARELLI 060708149010

    [​IMG]

    Ainakin hyvin samantapaista Fiat Punton puolaa on käytetty Lamborghinissa. MAGNETI MARELLI: 060780002010

    [​IMG]
    Diablo Coupe (491 - 525 HV, 01.1990 - 01.1999 vm)
    5.7, Valmistusvuosi 03.1990 - 01.1999, 5707 ccm, 491 HV
    SE, Valmistusvuosi 01.1994 - 12.1996, 5707 ccm, 525 HV
    5.7 VT, Valmistusvuosi 01.1990 - 08.1998, 5707 ccm, 492 HV


    Viimeisenä Laborghini Diablon takavalot, jotka on samat kuin Valtran traktoreissa..

    [​IMG]

    Tuleeko muille mieleen lisää?
     
    Muokattu: 31.1.2019
    12345678910, Powerstroke, onoff road ja 3 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  2. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Ainoa mikä tulee niin lamborghini valmisti (tai tekeekö vieläkin) aluksi ratkoreita että silviisii on linjassa Valmetin valot siinä......
     
    Jussi289 ja Pertti K tykkäävät tästä.
  3. mopar-mikko

    mopar-mikko Gearhead

    Nissan 300sen ajovalot Diablossa.
     
  4. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    Mun tontille on kuulemma haudattu Ford GT40. Sen takavalo löytyi jo. Passaa onneksi 850 Fiatiinkin, niin voin myydä sen tarvitsijalle. :D
     
    KajS, Jussi289 ja cdv70 tykkäävät tästä.
  5. XJR

    XJR 3rd gear

    Asiaa pitää oikeastaan katsoa hieman toisesta suunnasta. Harvoin Bosch, Marelli, Denso, Lucas jne. tekevät jotain yksittäistä osaa johonkin tiettyyn autoon / automalliin. Oli se sitten halpa massatuotanto tai kalli urheiluauto ( jos nyt luetaan pois miljoonia maksavat Bugatit yms ) . Ferrarista löydät aivan sanoja Marellin, Boschin ja Denson sähkö- ja hydaraulipuolen osia kuin monesta muustakin autosta ja automerkistä. Erityisesti saman konserin merkistäeli Fiatista ja Alfasta löytyy kymmeniä samoja osia kuin tusinapyttyisistä Ferrareista. Ne voivat olla täysin samalla osanumerolla tai sitten Ferrarin oma lappu stanssatun numeron päällä. Uudemmat Lambot pääosin samaa tavaraa kuin mitä Audit. Jaguareissa esim. V8 kannenpultit voit ostaa 80% alennuksella Land Roverin osanumerolla. Täysin samoja ovat. Ferrarin F1 veihteiston hydraulipumppu diileriltä 1800 euroa ja sama osa jostain verkkokaupasta ( Fiat Punto ) maksaa vajaa 200 euroa. Ruiskusuuttimet saamja kuin mitä Volvo käyttää V70:n mallissa. Eli Bosch ei ole tehnyt niitä varsinaisesti kumpaankaan autoon vaan valmistajat sattuvat vain käyttämään niitä kun passaavat tarpeeseen. Jaguarin XJ220:ssa on samat takavalot kuin mitä oli Rover/ Austin / MG Metrossa. Esimerkkejä on loputtomasti.
     
    KajS, Pertti K, peto ja 1 muu tykkäävät tästä.
  6. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    60-luvun puolivälissä jaguar mk10, ferrari 330gt, Studebakerin joku ahdettu malli, toyota crown ms4x sekä isuzu bellett gt käyttivät samoja dunlop(sumitomo)/bendix/girling levyjarruja.
    Paitsi studessa oli pienimmät sylinterit. Niinpä jarrujen paranteluohjeena oli laittaa crownin sylinterit niihin satuloihin. (Irtosylinterit).

    Nykyään vaan ei toyotaan saa niitä vaan pitäisi ostaa tarvittaessa ferrarin sylkät sikamaiseen hintaan.
     
    KajS ja hantta tykkäävät tästä.
  7. hantta

    hantta Double Gearhead

    Onhan siinäkin puolensa, kun kailottaa varaosatiskillä Ferrarilippis päässä, että joko ne minun jarrusylinterit tulivat ;)
     
    KajS, Vuokralainen, 12345678910 ja 3 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  8. f34

    f34 Double Gearhead

    Englantilaiset käyttivät surutta Morris Marinoiden ja muiden kansana autojen kahvoja, nappuloita ja valoja superautoissaan. (Jos nyt englantilaisilla edes sellaiksiksi katsottavia edes on, Jaguar, Aston Martin, Lotus...)
     
  9. hantta

    hantta Double Gearhead

    Ac Cobra, Ford gt 40 ?
     
  10. f34

    f34 Double Gearhead

    Henry Fordin yritti ostaaa Ferrarin, siis ei vain yksittäistä autoa, vaan koko helahoidon, mutta Ferrari kieltäytyi viime hetkellä kaupoista, kun saivat Fiatilta taloudellista tukea. Henry Ford suutuspäissään valmistutti GT40 Ferrarin kiusaksi. Joten luulin GT40:tä Usalaiseksi. Mutta joo Briteissä tehty ensimmäiset versiot.
     
  11. XJR

    XJR 3rd gear

    Ihmisten tekemiä nää kaikki autot merkistä riippumatta on. Mitä nyt robotit tekemisessä enempi tai vähempi auttaa. Joku maksaa vähemmän ja joku enemmän. Ei kannata mitään merkkiä liian korkealle jalustalle nostaa. Pätee moneen muuhunkin asiaan elämässä.
     
    isalmela tykkää tästä.
  12. zero

    zero 3rd gear

    Ei ehkä varsinainen super auto mutta semmosen moottorista oli kyse, kaverilla oli S audi missä oli lambon V10 kone. Siitä paukkui puolia iso määrä ja se yritti kuumeisesti ettiä halvalla siihen puolia mutta joka paikassa ne oli yli 100e kappaleelta eli V10 se olisi tonnin paukku. Aikani tutkin asiaa niin ne puolat oli ihan perus boschin puolat mutta eri numerolla, arvoja vertailemalla löytyi vastaava ja kokeeksi tilattiin yksi. Se toimi siellä ja sitten niitä tilattiin 9kpl lisää, hintaa 10kpl jäi 320e.
    Tarinan opetus, samoja osia mutta valmistettu eri numerolla että saadaan myytyä se osa volkkariin 32e ja rikkaalle lambo miehelle 100e, kauppa se on kun kannattaa.
     
    KajS, isalmela ja Pertti K tykkäävät tästä.
  13. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Hollander Interchange manuaalin pitäs kertoa tämä kaikki.

    http://hollanderinterchange.net

    En ole valitettavasti itse koskaan päässyt leikkimään sillä.
     
    Muokattu: 31.1.2019
  14. Täällä on hauskaa juttua. Lisäänpä yhden puolan. Käytetty monessa perusautossa, mm. Fiat, Kia, ja Volkkari sekä Ferrari. MAGNETI MARELLI 060717037012

    [​IMG]
    FERRARI 348 Spider (3405 ccm, 320 HV)
    FERRARI 348 tb/GTB (3405 ccm, 300 - 320 HV)
    FERRARI 348 ts/GTS Targa (3405 ccm, 300 - 320 HV)
    FERRARI F355 Berlinetta (3496 ccm, 380 HV)
    FERRARI F355 GTS (3496 ccm, 380 HV)
    FERRARI F355 Spider (3496 ccm, 380 HV)
    FERRARI Mondial Coupe (3405 ccm, 300 HV)
    FERRARI Mondial Cabriolet (3405 ccm, 300 HV)
     
  15. Ilmeisesti samoissa Ferrareissa oli tämmöinen sytkämoduuli: BOSCH 0 227 100 200

    [​IMG]
    FERRARI
    348 Spider (320 HV, 03.1993 - 12.1995 vm)
    348 tb/GTB (300 - 320 HV, 02.1990 - 04.1994 vm)
    F355 Berlinetta (380 HV, 05.1994 - 03.1999 vm)
    F355 GTS (380 HV, 07.1994 - 03.1999 vm)
    F355 Spider (380 HV, 07.1995 - 12.2000 vm)
    Mondial Coupe (300 HV, 03.1989 - 12.1993 vm)
    Mondial Cabriolet (300 HV, 01.1989 - 12.1993 vm)

    PORSCHE
    911 Coupe (993) (272 - 301 HV, 10.1993 - 09.1997 vm)
    911 Cabriolet (993) (272 - 286 HV, 07.1994 - 09.1997 vm)
    911 Targa (993) (286 HV, 08.1995 - 09.1997 vm)
     
  16. Harri S

    Harri S Double Gearhead

    Ferrarissa (308) on osia mm. Volkkarista (sähköosia, kytkimiä), Fiatista (niveliä), Volvosta (jarrupalat). Sen kanssa värkätessä ei voinut kuin hämmästellä auton hintaa uutena. Aika halpa ylläpitää noin muutenkin, vaikka tiheä huoltoväli
     
    KajS tykkää tästä.
  17. Paitsi, jos ostaa ne osat Ferrari-paketissa..

    Löysin vielä yhden puolamallin, jota Ferrari on käyttänyt. Opelista tuttu BOSCH 0 221 503 002

    [​IMG]
    FERRARI F50 Coupe (Valmistusvuosi 05.1995 - 10.1997, 521 HV, Bensiini)
     
  18. urho3

    urho3 Gearhead

    Peugeotissa ja mersussa on samankokoisia tiivisteitä takasatuloissa,voi hakea lähimmältä Mersu tai Peugeot merkkiliikkeestä.
     
  19. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Ei nyt sotketa patonkia ja mannelavettia superautoihin :D
     
  20. kustomkuuppa

    kustomkuuppa Gearhead

    Ja samat peilit kuin Citroen CX:ssä. Tai liekö toisin päin, CX:n osien hinnat viittaavat että pikemminkin se olisi koottu superauton osista eikä päin vastoin.
     

Kerro tästä muillekin!