Superauton osia käyttökinneristä

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Miguelos Poropeukalos, 31.1.2019.

  1. urho3

    urho3 Gearhead

    Minullakin oli saab 96 super.
     
    Dataviilaaja, Pertti K, sdfsd ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  2. mpower

    mpower Double Gearhead Bannattu

    Virranjakajan koppa näyttää lähestulkoon samanlaiselta kuin normi BMW 2002.Superauto oli F1 Brabham Bemarin koneella.Se oli sitä surutonta nuoruusaikaa kun kipunat jaettiin virranjakajalla eikä erillisillä sytytyspuolilla!:)
    [​IMG]
     
  3. Hassua, itse taas jäin miettii, että mitenköhän Lamborghini Diabloissa on ne kahden sytkäpiuhan puolat sijoitettu. Siihen löysin lopulta hyvän kuvan:

    [​IMG]
     
    KajS tykkää tästä.
  4. Kowalski

    Kowalski Gearhead

    Niin ei nyt ainakaan ihan samoja koneita keskenään ole, kun Audin kympit on 5,2 litraisia ja Lambon 5. Kesyimmät Audin koneet taitaa olla joku s6 435hv ja kovimmat vaparit viimeisissä r8:ssa, kun gallardoissa on jo ensimmäisissäkin yli 500hv. Toki varmaan lähelle ja samoissa paikoissa tehty, mutta silti. Itsellä oli s8 tuolla 5,2 L, en kehdannut kehua lambokoneiseksi

    Edit. Uudemmat lambon koneet ovat näköjään myös 5,2. En ollut perehtynyt tarpeeksi
     
    Muokattu: 31.1.2019
  5. XJR

    XJR 3rd gear

    Diablon ja Murcielagon alkusarjan autojen yksi tunnetuimmista vioista olivat lyhytikäiset puolat. Kun tehas siirtyi Audille laatu alkoi parantumaan ja puolaongelmat poistui.

    "
    Upgraded Ignition Coilpacks: Diablo 6.0 and 2002 & 2003 Murcielago




    If you own a Diablo 6.0 or 2002/2003 Murcielago you are probably aware of the ignition coil dilemma. These cars were the first to use individual ignition coils after spark plug wires but before the use of VW/Audi ignition coils. Unfortunately, the Magneti Marelli ignition coils Lamborghini uses for these models are not without fault. The ignition coils allow water to enter the spark plug valleys which leads to, to corrosion of the spark plugs and ignition coils. The corrosion causes a weak spark, RPM hunting, and engine misfire. To top it off, one set of stock ignition coils is a scant $3,000.00. Unlike many other parts found on the Diablo and Murcielago, the ignition coils are not cross-referenced with any other car.

    I was not willing to shell out $3,000 for Magneti Marelli 3 pin ignition coilpacks, so I decided to make a coilpack.


    [​IMG]

    [​IMG]



    Here's the low down on the White Out coilpack:
    1. Modified 3 pin coilpack body to fit Lamborghini head.
    2. Spark plug boot to match the Magneti Marelli coil pack height and to act as a mount for the coilpack.
    3. Rubber cover/lock to mount the coil pack to the Lamborghini head and keep water out of the spark plug valley.
    4. Plug and play with stock Lamborghini wiring harness.


    A quick rundown of the stock coilpack:
    1. $3,000.00 set, individual coils are not available through Lamborghini;
    2. Allow water to leak into the spark plug valley;
    3. Prone to corrosion because of #2;
    4. Known to physically fall apart;
    5. Require heavy grease to help keep moisture out of spark plug valley, which causes a mess; and
    6. Not all dealers keep them on hand, which means you wait for the parts to ship from Italy.


    Reid Performance vs. Magneti Marelli:
    1. RP has a larger ignitor than MM.
    2. To keep water out: RP has a rigid rubber seal around the outside of the spark plug valley; MM has an o-ring inside the spark plug valley.
    3. RP is coated to protect from corrosion, MM is not.
    4. RP utilizes a modified coil body, so the plastic on the side of the coil head is scuffed plastic whereas MM is covered with a trim piece.
    5. Mounting:
    - RP uses the spark plug connection (Same as LP640 ignition coils).
    - MM uses a retaining clip to put pressure on the ignition coils for the o-ring to seat

    I had weak ignition coils in two of my Murcielago's; the change in my car's driving characteristics were drastic since replacing the ignition coils. Results may vary, but here is what I've noticed:
    - Start up is constant in sound/RPM;
    - Car idle is constant; no fluctuation, even with a/c on or nose lift up;
    - No low speed/low rpm hiccups;
    - Power delivery is very linear, not jumpy, throughout the power band;
    - Exhaust note is more clean;
    - Less popping from the exhaust while engine breaking and between shifts:
    - Less of a fuel smell while stopped and idling:
    - MPG has increased: and
    - I took the car through an automated car wash, there was no water leaking past the rigid rubber seal into the spark plug valley. In contrat, when I took the car through an automated car wash with MM coilpacks, the spark plugs were submerged in water.
    **** I do not suggest taking a Murcielago or Diablo through an automated wash because the engine bay is exposed to high pressure water and it can damage other electronics.


    Reid Performance Ignition Coils:
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]



    The following two pictures are focused to make the scuffing look the worst:
    [​IMG]

    [​IMG]




    Used Magneti Marelli coilpacks:
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]



    Reid Performance vs. Magneti Marelli:
    [​IMG]

    [​IMG]



    Difference in seals to keep water out of the valley:
    [​IMG]



    Difference in ignitors (MM coilpack in the background spring is missing due to corrosion):
    [​IMG]
     
    Muokattu: 1.2.2019
  6. hantta

    hantta Double Gearhead

    P autoa huoltaneena, 944: sessa on perässä Audin loota ;)
     
    KajS tykkää tästä.
  7. pantera

    pantera Double Gearhead

    Mulla on DTP'n perässä GT40'sen ZF eli käyttökinnerin loora sypperbiilissä :poff:
     
    KajS ja isalmela tykkäävät tästä.
  8. Jouni_K

    Jouni_K Gearhead

    996:sta roplanneena tosimonessa osassa on volkkarin ja audin logot. Vaan eipä tuo superauto olekkaan. Jatkakaa.
     
  9. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Lasketaanko Vr6 myös mukaan, joka on jatko jalostettu Vr12 ja 16 koneiksi superautoihin :D
     
  10. No minä mietin eilen semmoisen vanhemman 5,7 litrasen hukkakipinäpuolia. Linkkamassani kuvassa ei ole kyllä oikeanlaisia puolia, mutta luultavammin niissä sijoitus joku samanlainen. Kuvissa ei näy kunnolla. => Lamborghini piilottaa puolat koriin ja Ferrari (F40) taas laittaa ne kiinni moottoriin paraatipaikalle nähtäväksi.

    Katselin Porschen puolaratkaisuja. Porschella oli vanhemmissa ihan omia puolia. Yksi poikkeus löytyi, joka sopii otsikkoon, Mersussa käytetty puola: BOSCH 0221502433

    [​IMG]

    959 2.8 86 - 91 959.50 330Kw - 449Hp Petrol
     
  11. zero

    zero 3rd gear

    Juu tiedän kyllä että samaa konsernia ne on, eikä oo kiinnostanut kumpaan se kone on alunperin suunniteltu :) Lambo siinä luki venttiilikopissa. Mutta idea tuli varmaan selville puolien osalta, oli se sitten vaikka mossen kone.
     
  12. Kowalski

    Kowalski Gearhead

    Minun mielestä tässä osien polaamisessa ei kyllä ole mitään ihmeellistä. Porschen yhteistyö volkkarin kanssa juontaa 30-luvulle ja Porsche teki volkkarin kaikki suunnittelutyöt vielä tosi pitkään, niin kai ne nyt alusta lähtien koppas sieltä kaiken mitä pystyi. Paganilla on koko moottorit AMG:n valmistetta, Koenigsegg taitaa käyttää LS moottoria pohjanaan. Sehän nyt puuttuisi, että nämä suunnittelisi joka vilkun releen itse. Ei olisi öljysheikeilläkään varaa ostaa.
     
    Aslak ja jjjkkk tykkäävät tästä.
  13. XJR

    XJR 3rd gear

    Juu, ja italialainen Ferrari käyttää saksalaisia vaihteistoja ja brittläinen McLaren taas italialaisia vaihteistoja. Omassa XJR:ssa taas on mersun loota :)
     
  14. Dataviilaaja

    Dataviilaaja Gearhead

    944:sta nyt en ihan superautoksi laske, mutta siinä on myös Golf I:n katkaisijoita ja taisi olla 1302-kuplan alustanosiakin. Ja 123-meisselin kytkinpääsylinteri, joka on kiinnitetty tulipeltiin, joka on kiinni itse purkautuvilla hitsitäpeillä. Meni jonkun aikaa, ennenkuin selvisi, miksi kytkin irrottaa huonosti. Muutenkaan en menisi erityisemmin kehumaan kyseisen P-auton kokoonpanon laatua, jos nyt en haukkumaankaan.
     
    hantta tykkää tästä.
  15. Dataviilaaja

    Dataviilaaja Gearhead

  16. hantta

    hantta Double Gearhead

    Niin, P- merkkinen auto mainittiin, johon kommentoin Audin osilla, puuttumatta sen enempää superautoihin tässä tapauksessa, joskin ehdin jo viisastella Ac Cobrasta ja Ford gt 40:sesta, jotka lasken aikakautensa superautoihin, mutta P- merkkiselläkin on superautoja mallistossaan, kaikki takamoottorisia :)
     
    KajS tykkää tästä.
  17. Kowalski

    Kowalski Gearhead

    Kovimmat Poket on kylläkin keskimoottorisia
     
    hantta tykkää tästä.
  18. karra

    karra Double Gearhead

    Eikös 924 ollut alkujaan audi, tai siitä piti tulla joku audi? 944 tai 928 historiikkia en oikein tunne, 928 automaattiloota on sisukaluiltaan mersua kuulemma. En kyllä minäkään noita laske superautoiksi. Tuollainen avona, en nyt muista mallia, on aika kivan näköinen tosin.

    Onko MB 500E muuten superauto kun P avusti sen luomisessa?
     
    isalmela tykkää tästä.
  19. Kowalski

    Kowalski Gearhead

    Noita Porschen eri mallejakin on aika montaa erilaista, elävät vuosien saatossa. 924 oli siis aikoinaan Porschen ihan volkkarille suunnittelema, jonka Porsche sitten lunasti itselleen entry level malliksi. Puoli autoa oli siis volsua, etupää sciroccoa ja takaripustukset golfia jne. Siitä sitten sama firma kehitti 944, jossa oli jo mm. ihan oma moottorinsakin. Itsellä oli aikoinaan -88 944 turbo S, minusta se oli tosi hyvin tehty ja suunniteltu kampe ja tykkäsin sillä ajaa. Löysin silloin pokeharrastajien sivuilta melko kattavan listauksen osista, mitkä kannattaa tilailla muiden autojen numeroilla. Yllättävää oli ehkä vain se, miten paljon ne osat menee ristiin, kun samaa osaa on myyty eri numeroilla porssen, volkkarin, saabbiin, Fordin jne.
     
    KajS ja isalmela tykkäävät tästä.
  20. Kowalski

    Kowalski Gearhead

    Niin ja eivät edes 911 turbot ole mitään superautoja. Carrera GT jne. on. E500 on perheauto
     
    Pertti K ja hantta tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!