Supermiehet/ naiset

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Buddy, 2.10.2005.

  1. Buddy

    Buddy 1st gear

    Oletko sinä, tai onko tuttavapiirissänne kaiffaria, joka osaa tehdä kaiken itse? Siis autojen rakentamisen saralla. Ite en osaa ja se harmittaa v***sti. Pakko teettää osa hommista "ammattimiehillä". :mad:
     
  2. Anonymous

    Anonymous Guest

    No minä oon tehny tähän mennessä kaiken itse. (paitsi rakentanut varaosat itselouhimastani malmista omalta tontilta) Kannattaa kysellä muilta jos ei jotain osaa ja ostaa välillä neuvojille kossupullo, pysyy kaikki tyytyväisenä.
     
  3. Anonymous

    Anonymous Guest

    kyllä sitä oppii tekemään kaikkee näitten autojen parissa...romuaan kun rassaa yötäpäivää vuodesta toiseen,niin oppiihan siinä
     
  4. kärrypoika

    kärrypoika 3rd gear

    kaveri osaa tehdä kaiken itse. Onneksi opettaa minuakin joskus...
     
  5. Aako

    Aako 1st gear

    kukaan ei voi osata ihan kaikkea itse ja aina ei ole järkevääkään ostaa kaikkia tarvittavia työkaluja.

    Perusasennukset kyllä oppii tekemään kohtuuhelposti, kunhan viitsii pikkasen paneutua asiaan. Tekemällä oppii ihmeen paljon, tietysti kannattaa kysellä neuvoja ja ohjeita ennen kuin tekee jotain peruuttamatonta....
     
  6. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

    Ai miten niin ei voi.
    No mulla on toi piirikorttien ja turpojen teko kokeilematta. Muuten onnistuu kun on toi kylmäkonepuolikin hanskassa töiden takia.
     
  7. Anonymous

    Anonymous Guest

    Älähän poju lässytä et sinäkään ole täydellinen kuin omasta mielestäsi :soosoo:
     
  8. Buddy

    Buddy 1st gear

    osaamisesta

    Nii. en osaa tehä läheskää kaikkee





    Mitä pidätte kavereista, jokka teettää kaikki toisilla? Rahalla kyl saa. (kateellinenko?) kyl olen... :odroll:
     
  9. Anonymous

    Anonymous Guest

    Noh täytyy tähänväliin todeta, että ennen tehtiin kaikki itse tai kavereiden kanssa yhdessä toinen toista jeesaten. Nyt kun luita kolottaa ja muutenkin työ haittaa harrastamista, mutta työstä kuitenkin saa kohtuu korvauksen menetetystä vapaa-ajasta, niin on tultu siihen, että tulee teetätettyä aikapaljon ulkopuolisilla hommia :(

    Onko se enää harrastamista isolla H:lla? -ei varmaankaan, mutta aikaa kun ei tahdo oikein olla.. niin sit näin
     
  10. Mopar

    Mopar Gearhead

    En vielä, toivottavasti jonain päivänä osaa... :odroll:
     
  11. kanadanmajava

    kanadanmajava Gearhead

    Maalaukset, hitsaukset, pellin muotoilut ja verhoilut vielä ymmärrän, mutta rakentavatko kaiken itse tekevät tyypit ikinä moottoreita? Ellei satu ole töissä moottorikoneistamossa, ja saa käyttää vapaasti firman laitteita, vähän ihmettelen miten esim. V8-moottorin alakerta tasapainotetaan Puuhatalli/kotikonstein. Kyllä kromauskin onnistuu, mutta aikamoiset järjestelyt tätä varten joutuisi rakentamaan.

    Jos joku haluaa rakentaa kulkupelistään jotain, muttei itse ehdi/osaa, niin ei mielestäni ole paheksuttavaa pistää joku toinen asialle. Jos on paljon aikaa vievässä työpaikassa, josta saa asiallisen palkan, niin tämä saattaa olla ainoa keino toteuttaa suunnitelmansa. Vähän mielikuvituksetonta on kyllä pistää suunnittelukin kokonaan jonkun toisen asialle tyyliin: "tehkää mulle tästä ruostekasata tosi hieno hot rod, jota kaikki kadehtii". Tiellä tulee kyllä välillä vastaan niin mauttomia rakennelmia, että välillä tulee mieleen, että aika moni muukin voisi jättää suunnittelun jollekin osaavammalle... En minä nyt oikeasti, puuhatkoon kukin tyylillään.

    Sen verran on tullut kuitenkin nähtyä "ammattimiesten" mokailuja, että tiettyjä hommia en kyllä ihan tuntemattomalle jättäisi kuin äärimmäisestä pakosta. Ainakin sähköhommissa on tullut nähtyä aivan karmeita sika-asennuksia, jotka on peitelty huolellisesti. On sitä tullut itsekin joskus tehtyä sika-asennuksia, mutta en niitä kylllä työkseni kehtaisi mennä tekemään.
     
  12. Buddy

    Buddy 1st gear

    majavalle

    Veit kyl sanat suustani! Olen just samaa mielt. Tehrään niit juttui ite, mis ollaan hyvii. Muut tehköön muut... :lol:
     
  13. Anonymous

    Anonymous Guest

    JAPE.
     
  14. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Kyllä mä oon pyrkinyt tekemään mahdollisimman paljon itse, mutta perusharrastajalla ei yleensä oo välineistöä ihan kaikkeen, mm. moottorikoneistuksiin. Lasikuituosien tekoa en myöskään ole opetellut, vaan teetän mieluusti muilla. Toinen juttu sitten on, että onko siinä kaiken ite tekemisessä kauheesti järkeä. Ainakin mun tapauskessa sen ite tekemisen näkee myös lopputuloksesta, käsityön leima on selkeesti läsnä. Toisaalta, ehkä siinä mielessä, ettei tarvi muita syyttää virheistä? Mutta kyllä mä sitä mieltä olen, että sen minkä joku toinen osaa, pystyy kyllä itekin oppimaan. Paljonko oppirahoja siitä kannattaa maksaa ja paljonko on treenaamiseen aikaa käyttää on aika määrääviä tekijöitä useimmilla. Ei mun mielestä harrastelijoita sillä perusteella voi mihkään "paremmuusjärjestykseen" laittaa, kuinka paljon ne tekee itse asioita. Harrastaminen yhdelle meinaa yhtä, toiselle toista, ja jos siitä vielä joku kolmaskin leipänsä tienaa, niin sehän on hyvä juttu se.
     
  15. jenkkijuuso

    jenkkijuuso Gearhead

    Muut tekee mitä osaa, mä teen mitä mä haluun :lol: :rotfl:
    Eli mitään ei opi jos ei opettele, ikävä kyllä yleensä se menee yritys/erehdys linjalle mutta sittenpähän tietää ettei ensi kerralla mokaa siinä kohtaa vaan jossain toisessa kohtaa :lol:
    Ei kai kukaan syntyessään osannut pyörälläkään ajaa vaan se pit opetella, vai jättikö joku opettelematta ja sano naapurille "aja sä mun pyörällä mun puolesta kun mä en osaa enkä viitti opetella" :wink: ?







    Mikähän järki tässäkin kirjotuksessa oli?
     
  16. jakulepi

    jakulepi Double Gearhead

    Toki. Tuntemani heppu osaa tehdä käytännössä kaiken. Koneremontit, peltityöt, pohjatyöt, maalaukset, sisustan, koneistukset...ihan kaiken ja vieläpä perkuleen tehokkaasti ja tinkimättömällä huolellisuudella.

    Elävänä esimerkkinä tämä Nash vm.1929 joka valmistui puutteellisesta osakasasta huolellisesti entisöidyksi ja museorekisteröidyksi ajoneuvoksi kolmessa kuukaudessa ja kymmenessä päivässä! (Kyllä. Tämä on totta.)
    Maalauksen hän joutui tosin suorittamaan olosuhteiden pakosta muualla, mutta kaikki muu autossa on omin käsin entisöity ja rakenneltu.
    Pääsääntöisesti hän kuitenkin harrastaa vain mopojen ja moottoripyörien entisöimistä.
     
  17. Anonymous

    Anonymous Guest

    No huhhuh! :oops: :eek:
     
  18. Hai

    Hai Double Gearhead

    Nashin laittajan suoritukselle hatunnosto. Mutta aikataulua epäilen vahvasti, jos 29-mallisesta PUUTTEELLISESTA autosta on 3,3kuukaudessa tehty MR-kilpinen kulkine. Jos vähäkään useampia osia on tarvinnu tehdä, etsiä tai korjata on varmasti aikaa kulunu yli vuosi.

    Kuitenkin vaikka herra olis käyttänyt 3,3 vuotta tämän auton entisöintiin, pidän sitä hienona suorituksena.
     
  19. WBBC

    WBBC Double Gearhead

    On eri asia tehdä kaikki itse tai osata tehdä kaikki itse.

    Sälittäviä esimerkkejä on tullut nähtyä autonrakentelusta ja talon rakentamisesta.

    Ja läheskään kaikki ihmiset eivä opi tekemään edes kovalla harjoittelulla.
     
  20. rebel58

    rebel58 Double Gearhead

    Olen tehnyt kaiken itse.
    Ja sen jälkeen ammattilainen saanut tehdä kaiken uudestaan.. :oops:
     

Kerro tästä muillekin!