Surullinen katsastus...taas.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja tha022, 8.8.2005.

  1. VilleTre

    VilleTre 3rd gear

    Kyllä noilla konttoreilla monesti on ihan rahastus vaan mielessä.Tuli joskus haeskeltua saksanmaalta autoja ja tuli haettua tuollainen vw golf 3 vr6.Kun eivät muuta keksineet enään niin alkoivat mittailemaan aikansakuluksi jopa auton pituutta yms kun silloin rekisterikatsastus maksoi 200e eivätkä tohtineet heti päästää kilpien väliin autoa joka oli kunnossa. Kysyinkin että tuskin eroaa kovin normi golffista... :D Muuten kuin koneen osalta. Ihan kukkua koko touhu välillä. Tuossa omassa challessa oli katsastus voimassa vaikka ei ollut hei edes käsijarrua(siis koko pedaalia!)mitkään apulaitteet ei toiminu,ei pyyhkijät yms .. Taisi olla tuttu katsuri jollain. :D :D
     
  2. ajomies

    ajomies Gearhead

    Ainahan ne siellä konttorissa ehjän ja toimivan hylkää, ja sitten ne missä ei mikään toimi saa leiman. Jokin tuossa yhtälössä ei toimi......vaan lyhyellä matikalla en sitä osaa selvittää....;)
     
  3. Väpsy

    Väpsy Gearhead

    Velipojan 855 volvon leimaus, piti olla selkeä homma. Ajo konttorille, vikalista tai leima käteen, vikojen korjaus tai vuosi ajoa. Oli astetta tarkempi leimamies, ymmärrän että viat käsketään hoitamaan kuntoon, mutta että leimaherra toteaa pyyhkijänsulkien olevan "vähän huonot"!! Tovin vänkään asiasta ja lopetetaan keskustelu siihen, että on muutakin vikaa... Ok, en katso lappua, hyväksyn tilanteen ja ajelen osapuljun kautta tallille viksaamaan vikoja. Se äpärä kirjoitti papereihin että pyyhkijän sulat vaihdettava, kunto huono! No, korjasin mitä setä kirjoitti, ABS-valo ei syty kun vääntää virrat päälle, vasen alapallo, oikea raidetangonpää, vasen sivuvilkku, pyyhkijän sulat (vaihdoin ettei setä saa päänsärkyä), sorvasin takajarrulevyt kun setä oli merkinnyt että ruosteiset.
    Velipoika meni näyttämään värkkiä uudestaan, ja sanoi että leimamies oli väännelly virtoja päälle ja pois n. 20 kertaa varmistuakseen että ABS-valo syttyy ja sammuu :D. Setä oli todennut muut viat, mutta totesi että takajarrulevyjä ei ole vaihdettu!
    Velipoika oli (kuulemma) sanonut, että ei vaihdettu kun vanhoista sai sorvaamalla ruosteet pois ja silti vahvuus pysyi yli minimin.
    Setäpä totesi, että ei kelpaa, hänestä levyt on vaihdettava!
    Kun auto tuli tallille uuden korjauskehotuksen kanssa, missä syynä hylkyyn "jarrulevyt ruosteiset", en jaksanu tapella velipojan kanssa kun se sanoi: "nyt vaihdetaan ne levyt, riittää jo vääntäminen".
    Vanhoissa levyissä näkyi pistemäisiä "ruoste"-kraatereita muutama, ja levyjen ulkoreunat oli ruosteessa, näistä ilmeisesti setämies huomasi levyt vanhoiksi.
    Tein työtä käskettyä (kiroten) ja vaihdoin levyt, kolmannella näytöllä oli samainen setämies valitellut kun ei oltu vaihdettu paloja levyjen mukana!!! Saatana, palat hipasin sileäksi jo samalla kun sorvasin levyt, jokusen millin pintaansa hävittäneet palat pisti silmään (oli kyljet ruosteessa), mutta kun ei ollu uudet!
    Oli aivan satavarmaan viimeinen kerta kun minä/joku sukulainen asioi Lielajden katsastusmiehillä!!
    Kylläpä helpotti kun sai avautua :D
     
  4. capri30S

    capri30S 1st gear

    Kuullu vähän samanlaista juttua leielahden katsastusmieskonttorista..
    Ite suosin nokian yksityistä, aina saanu hemmetin hyvää palvelua, samoin kuin tässä omalla kylälläkin, ylöjärvellä, se vaan on hemmetin kallis..
     
  5. Väpsy

    Väpsy Gearhead

    Olen käyttäny itte aina nokian palveluita, ja vielä sitä (tällä hetkellä) kalliimpaa A-katsastusta, juurikin siitä syystä että palvelu on ollu aina ainakin minulle parempaa kuin hyvää... Ei ollut ongelmia kun kävin rekisteröinti/muutos-katsastuksessa Rekord P1:sen kanssa. Kävin etukäteen selvittämässä asiaa, ja istuttiin tovi jos toinenkin selvittämässä asiaa ja vaatimuksia mitä kyseinen homma vaatii, ja asiat tehtiin selväksi sekä minun, että aseman suuntaan. Ei ollut aivan yksioikoinen juttu.
    Kun H-hetki koitti, aikaa meni sekä minulta, että "virkamieheltä" melkoisen paljon, mutta asiasta oltiin etukäteen keskusteltu ja tarvittavat dokumentit löytyi.
    Tarvittavien tarkistusten ja lukuisien keskusteluiden jälkeen tuli leima papereihin sekä muutos-, rekisteröinti, että vuosikatsastukseen. Reilu peli, puolin jos toisin, niin kaikki on tyytyväisiä...
    Itselle ei ole epäselvää mihin menen hakemaan leimaa chevy-rodiini kun aika koittaa...
     
  6. jaketin

    jaketin Gearhead

    hauskinta tosiaan oli, että siellä oli vanhempi katsuri, joka ei nähnyt mitään ongelmaa asiassa, sanoikin, että onhan noita isompiakin tuollaisissa nähty. mutta se toinen oli sitten jääräpää, ei käy..

    No, nyt mulla on kuudesta eri lähteestä tietoa printattuna, että mikä on jutun juoni..

    Tulkitsevatkohan vittuiluksi :poff:
     
  7. Blower Camino

    Blower Camino Gearhead

    Voi olla että seuraavaksi haluavat luotettavan lausunnon sun auton alustasta että se vastaa täydellisesti tai paremmin vertailumallin alustaa.
     
  8. Vallu 426

    Vallu 426 3rd gear

    Miten hitossa ne on muka voineet nähdä mikä konekoko on kyseessä 273,318,340 ja 360 kaikki samannäkösiä päältäpäin ja kokomerkintä lohkon kyljessä on paikassa,jota ei meinaa nähdä ilman,että motti nostetaan pois konehuoneesta.Joka tapauksessa täyttä vittuilua,on tainnu olla katsurilla menkat... :soosoo:
     
  9. xarper

    xarper Gearhead

    Vähän pisti kyllä mietityttämään kieltämättä kanssa asia.
     
  10. Potakka

    Potakka 1st gear

    Tuo moottorinkoko homma on ihan silkkaa vittuilua.
     
  11. Potakka

    Potakka 1st gear

    Katsastin itse tässä 1995 mallisen KA Suburbanin ja jouduin tekemään seuraavia:
    -tasonsäätöjärjestelmä taka-akselille(laitoin air-lift järjestelmän)
    -kuormatilan suoja takapoksiin (tein vankasta putkesta itse)
    -vasen sivuvilkku ei toiminut (korjasin)
    -alapallo väljä (vaihdoin)
    -toinen rekisterikilven valo puuttuu (hommataan)
    -runkonumeroa ei ensin löytynyt kun eivät viitsineet etsiä
    -parhaana ehkä: tyyppikilpi puuttuu!? Eiköhän noin vanhan auton tiedot ole jo aika pitkään olleet tietokannassa. Tälle en kyllä osaa mitään tehdä!?

    Pitää muistaa että suurin osa katsastusasemista on ulkomaisessa omistuksessa ja niiden tärkein tehtävä on hoitaa voittoa omistajilleen.
     
  12. Pedro81

    Pedro81 1st gear

    Kaiken muun vielä käsitän mut minkä takia toi tasonsäätöjärjestelmä sinne piti laittaa?
     
  13. Potakka

    Potakka 1st gear

    Luki rekisteriotteessa ja sitten vaihdoin uudet etuvalot joissa ei ollut tasonsäätöä.
    Tosin vanhoissakaan valoissa olleet tasonsäätösysteemit ei olleet toimineet varmaan vuosiin; olivat ihan jumiruosteessa. Että minkähän takia se sitten aiemmin on mennyt leimasta läpi?
    Tämä valojen tasonsäätö tavalla tai toisella on tullu pakolliseksi kesken vuotta 1995. Mutta on se nyt prkl että näitten pitää toimia 17 vuotta vanhoissakin autoissa. Ei vaan jaksa käsittää..
     
  14. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    Jos valot ovat olleet oikein suunnatut ennen niin katsuri ei oo välttämättä kattonut mitään tasosäätöjä. Sit jos ollut väärin suunnatut niin katsuri voi katsoa tarkemmin noita tasosäätöjäkin.
     
  15. Ck

    Ck Gearhead

    Ei sen kilven perusteella ole mitään tietoja mistään tietokannasta tarkoitus hakea. Se nyt vaan siinä täytyy olla. Joskus sai ainakin metro-autosta?

    1.1.1993 tai sen jälkeen käyttöön otetussa autossa, sen perävaunussa ja traktorissa valmistajan kilpi pakollinen, kilven tiedot vähintään:
    - valmistajan nimi tai ajoneuvon merkki
    - ajoneuvon malli
    - ajoneuvon valmistenumero

    Yleensä näistä selviää lisäksi massatietoja jne.


    Tuosta ulkomaalaisesta omistuksesta sen verran vielä että on paljon muitakin firmoja jotka ovat ulkomaalaisomistuksessa mutta ketä perusduunaria(katsuria) kiinnostaa joku ulkomaalaisten rahapussi. Jos töitä tekee kuukausi tai tuntipalkalla niin se nyt on ihan sama paljonko se katsastus tai rekisteröinti maksaa kunhan se normaali tili tulee perjantaina ja saa käydä virkistysliikkeen kautta.
     
  16. GULF

    GULF Gearhead

    Vähän samaa olen miettiny noista abs jarruista ja päästöistä.

    Mitä sen nyt niin on väliä onko ne just niin ku uudessa autossa.
    Onhan olemassa autoja ilman absejakin ja ulkomailla kumminkin
    ajavat autoilla missä isommat päästöt ku mun omassa...

    En ole muuten koskaan nähnyt etuvalojen korkeudensäätölaitetta :D
     
  17. cadi-60

    cadi-60 Gearhead


    Se oli tietty inssin syy, että laitoit autoosi valot jotka eivät kuulu siihen.
    Onko laissa jokin pykälä missä sanotaan, että kun auto saavuttaa määrätyn iän niin sen pakolliset laiteet ei tarvitse toimia. Kun inssi tekee työtään ja tarkastaa näiden pakollisten laitteiden olemassaolon / toimivuuden, niin hän tekee ilmeiseti väärin ?
     
  18. reynolds

    reynolds 3rd gear


    Eli siis sinun kohdalle on näköjään sattunut täysin ammattitaidoton katsastusmies :mad: ....On niitä valitettavasti myös täällä meidän kulmillakin :odroll: :mad: :wc:
     
  19. smuige

    smuige Gearhead

    Harvinaisen ammattitaitoinenhan tuossa on ollut, toiminut täysin lain kirjaimen mukaan. Todistustaakkahan on auton omistajalla jos auto ei vastaa sen papereissa olevia tietoja. Se että mikä tuntuu järkevältä on sitten toinen juttu. Useasti se katsurin selkäranka joustaa jos jotenkin järkevän oloisesti rakennettu laite joskus jää kiinni.
     
  20. audiq

    audiq Gearhead

    Eikös se ole ammattitaitoinen, jos kerta huomaa vuosikatsastuksessa autossa olevan siihen kuulumattoman moottorin? Monelta jäisi huomaamatta. Siksi niitä lippujalappuja varmaan nyt halutaan vähän joka asiasta nähdä, kun on koitettu vilunkia harrastaa.
     

Kerro tästä muillekin!