Surullinen katsastus...taas.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja tha022, 8.8.2005.

  1. sbf

    sbf Gearhead

    Ei minkään valunumeron pitäisi voida mitään todistaa.
    Muutenhan kaikki paitsi 352fe koneiset fe fordit hylättäisiin koska lohkossa lukee 352.jaketin on toiminut vähän vähemmän viisaasti kun on myöntänyt että moottori on vaihdettu.
     
  2. Potakka

    Potakka 1st gear


    Kyllä ne vaihdetut valot olivat nimenomaan Suburbaniin kuuluvat valot. Vain täällä suomessa ne ei kelpaa.
    Alkuperämaassahan ei tarvitse ajovalojen pohjia teurastaa ja laittaa tilalle jotain rautakehikkovirityksiä ja sätöstellä tasonsäätömoottoreita niihin.
    Ei vaan jaksa ymmärtää että vanhojen autojen kohdalla niuhotetaan jostain valojen tasonsäädöstä joka on suhteellisen kallis korjata tai uusia huomioonottaen auton iän.
    Tässäkään tapauksessa ei ole vaikutusta liikenneturvallisuuteen.
    Vituttaa kun pitää pienessä maassa tehdä kaikki niin hankalasti ja kalliisti "omalla tai EU:n keksimällä tavalla". Voisi joskus omaa järkeäkin käyttää mutta jos sitä ei sitten ole käytettäväksi.

    Tää on kanssa aina sama marina täällä kun jotain mielipidettä tuot esiin että joku tekee vain työtään eikä saa sitä moittia siitä... Siitähän tässä ei ole edes kyse vaan siitä että asioihin haluaisi vaikuttaa ja saada parannusta aikaiseksi.

    Miettikää missä maailmassa me eletään kun vanhoista maasturinpaskoista revitään penkkejä pois ja ruuvataan pieni ruuvipenkki tavaratilaan että saadaan käyttömaksu pienemmäksi.. Siis ihan oikeasti ei tähän ei käy kun se V-alkunen sana. Ihan naurettavaa. Vaikka sama pelihän se on näiden "kevyt kuorma-autojenkin" kanssa näköjään. Laitellaan kalterit takapoksiin niin ei tarvi maksaa henkilöauton veroja.

    Tuloverot pitäisi laittaa alkaen 50% ja siitä ylöspäin niin voitaisiin kaikkia muita elämänalueita helpottaa autoilu mukaanlukien, koska veronkeruusta ja sen välttelystähän nämä monet omituisuudet varsinkin autoilun osalta juontaa. Sitä nyt vaan ei kukaan uskalla sanoa ääneen että valtion rahantarve on loputon. Aina valehdellaan mieluummin jotain; vaikkapa käyttömaksu nyt pompsahtaa koska vanha auto tuottaa enempi päästöjä. -> Käyttömaksu pompsahtaa koska vanha auto tuottaa vähempi verotuloja.
     
  3. Potakka

    Potakka 1st gear

    Mitä vilunkia siinä on?
    Sehän on miehen työ jos vaihtaa autoonsa isomman moottorin, tai vaikka pienemmänkin koneen jos ei satu isompaa olemaan.
     
  4. jaketin

    jaketin Gearhead

    Helposti, vanhempi katsuri ja opasti nuorempaa katsuria sanomalla, että päälle päin ei näy, mutta moparilla se lukee lohkon kyljessä. tiesi myös sanoa, että muilla merkeillä ei sitä tietoa lue.. Hän sanoi myös ,ettei tuo ole ongelma, autoa on saanut isommalla moottorillakin. Kyllä se katsuri se numeron valittevasti löysi, moottoria pois nostamatta. kirjoitti numeron ylös :-?
    siis tämä nuorempi katsuri kiinnitti huomiota auton ääneen, käyntiin ja koeajossa huomattuun kiihtyvyyteen.. siksi moottori alkoi kiinnostamaan tavallista enemmän. Oli jopa vaatimassa autoa dynolle..
    Siitähän se nuorempi katsuri innostui noita jarruja tutkimaan, ihan vaan oppimisen vuoksi..
    Tiedoksi, alustassa muutokset on trafin tiedoissa, löytyivät skannattuina auton tiedoista, ovat mainittu myös rekisteriotteessa. Alusta on tehty vastaamaan isolohkoa ja hieman vielä jopa ylimitoitetusti. Alustassa ei ole mitään muuta vanhaa kuin alatukivarret kunnostettuna ja 8 3/4 perä ehostettuna....
    Niin, aikoinaan, kun volaressani oli 273 ja tilalle vaihdettiin 318, (joka oli porattu 340:si), niin katsuri huomasi senkin, että kone oli isompi.. Eikö muilla ole näin käynyt? Mulla lienee sitten paskaa tsäkää.. totta, fordissa ei sitä ole sitä koneen kokoa valettuna lohkon kylkeen, ei kait chevyssäkään, mutta moparissa on. Lucky me :-?

    Enkä mielestänyt harrastanut vilunkia, tähän tukeudun eikä kokoni ole lähelläkään suurinta kokoa :
    autoon vaihdettavan vertailumoottoreita tehokkaamman moottorin teho on korkeintaan 20 % suurempi kuin tehokkaimman vertailumoottorin teho saman normin mukaan mitattuna;
    d) autoon vaihdettavan vertailumoottoreita iskutilavuudeltaan suuremman moottorin iskutilavuus on korkeintaan 25 % suurempi kuin iskutilavuudeltaan suurimman vertailumoottorin iskutilavuus..

    Ainoa juttu on se, että tyhmyyksissäni en hakenut muutoslupaa, jotenkin oletin sen olevan läpihuuto juttu, jos asia huomtaan, eikä ole suurin moottoritilavuus ja teho ylitetty.. Tässä mokasin..
    sanoin, kun kaikki oli tullut ilmi, että moottori on vaihdettu edellisen rikkoutumisen myötä. mutta se ei ylitä mallisarjan suurinta kokoa, joten ei kait se ole ongelma.. Mutta se lupa olisi pitänyt.. oma moka...
    en kyllä ajatellut, että katsuri kiinnittäis huomiota auton moottorin käyntiin ja ääneen. Onhan noita vehkeitä ollut jo suomessakin vaikka kuinka paljon, kavereillakin on tuon tyylisiä autoja.. Kuten sanoin, tämä herra oli halukas oppimaan ja mun auto kiinnitti huomiota. Erottui se siellä paikalla olevista autoista melkolailla. muutkin asiakkaat tulivat kovasti katselmaan, kun konepelti avattiin.. menihän "rattoisasti" 1,5 tuntia asemalla aikaa..
    Olen kuullut, että jotkut katsurit ovat vaan vaihtaneen koneen koon ja sillä hyvä..
     
  5. jaketin

    jaketin Gearhead

    Moparissa se todistaa.. Muutenhan se olis mennyt hyvin, mutta kun se toinen katsuri neuvoi asiassa... ei siinä enää mitään tarvinnut myönnellä :x
     
  6. audiq

    audiq Gearhead

    Tarkoitin juuri sitä, että et ollut muutoskatsastanut moottoria, vaikka tiesit, että niin pitäisi tehdä. Tietoisesti siis jätit kertomatta katsastusmiehelle moottorikoon muuttumisesta. Niin tuossa asetelmassa varmaan katsellaan jarrujuttuja ja muita normaalia tarkemmin.
     
  7. jaketin

    jaketin Gearhead


    Jotenkin on jäänyt mielikuva, että noin pieni moottorin koon kasvu ei haittaa. varsinkin, kun on kuullut muiden saaneen leiman tuosta vaan, katsuri on merkannut moottorin, ilman papereita ja eri maksua. Edelleen, vanhempi katsuri oli sitä mieltä, että ongelmaa ei tässä ole. merkataan moottori ja sillä hyvä. maksan muutoskatsastuksen.
    Ihmetyttää, että toiset voi joustaa ja toiset ei.....
    Rekisteröinnin yhteydessä ei tarkastaneet moottorin kokoa, vaan kirjoittivat mitä sanoin. Ois pitänyt jo silloin sanoa isompi litratilavuus :odroll:

    Niin, minähän se rikollinen olen, ajan muulla kuin toyotalla :poff: tai itse asiassa tyhmä, kun en sanonut isompaa....
    toivottavasti hyväksyvät, ettei tarvii mottia roskiin laittaa..
    Edelleen, jarruista on kaikki dokumentit hyväksytysti tarkistettu. ne on todettu loistaviksi ja nytkään ei ollut kuin kässäri ongelma. Hekin sanoivat, että levyjarrut ovat paremmat kuin rummut. Oudoksi mielestäni jutun veti, että mun pitää todistaa autoa olevan saanut pelkillä rumpujarruilla, mun joka kulmassa olevia levyjarruja ei noteerattu.. Eikä niille kelvannut se 361 vertailumoottoriksi, jossa on sama litramäärä kuin tuossa mun koneessa...
     
  8. VilleTre

    VilleTre 3rd gear

    Katsastusasemien täytyy myös saada tietty määrä "hylkyjä" aikaiseksi ettei isommat instanssit kiinnitä heihin huomiota. :) Ihan pelleilyä tuo on.Toiselle kelpaa,toiselle ei.Ei tuossa nyt kauheasta virkamiehen erehdyttämisestä ole kyse.Eikä maailman suurin petoskaan ole kyseessä.Luulisi nyt tyhmemmänkin tajuavan ettei tuonne nyt mitään norsumoottoria ole sentään nostettu nokalle ja silti on jarrujakin viitsitty parannella?!Paljon surkeampiakin autoja on leimattu meinaan noita kolaripelejä joissa on tosi paljon kyseenalaisia virityksiä.Olisi varmaan ollut aiheellista vetästä moottorista ne valunumerot pois. ;)
     
  9. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    Yksi tuttu tuossa hehkutti, että oli katsastanut euroautoaan. (ei se jenkkien päälle mitään ymmärräkään)

    Jarruja ei oltu katsottu (jatkuva neliveto), ei päästöjä (?),eikä iskareita. Nosturille nosto ja pyörien heiluttelua ja sen jälkeen leima lappuun. :-?

    Kyllä jenkkiin saa sentään koko rahan edestä tarkistuksen, eikä vain sinnepäin...
     
  10. Pedro81

    Pedro81 1st gear

    Kuulostaa hassulta. Itelläni oli -95 lokakuussa rekisteröity suburban ja siinä ei tarvinnu olla valojensäätöä. Joskus jopa sitä kysyin mäntsälässä konttorilta et tartteeko olla ku edellinen omistaja oli jonkun vaijerivirityksen kötöstäny mikä ei pelannu ja inssi sano et jos on DOT valot ni sillo ei tartte olla valojensäätöä. Sit riipasin vaijerit helvettiin ja tilasin uudet valot orkkiskiinnikkeillä ja kaks kertaa sen leimasin sillee täällä.
     
  11. capri30S

    capri30S 1st gear

    Kyllä mä vähän ihmettelen, jos ei suurinta vertailumoottoria pienempi moottori mene muutoskatsastuksella, varsinkin jos kaikki dokumentit löytyy konttorilta? Eikä nykyään enää mitään muutoslupia haeta kuin poikkeuslupatapauksissa, mutta toihan ei sellasta tarvi, kun sitä suurinta vertailumoottoriakin 25% isomman koneen saa laittaa muutoskatsastuksella. Sen takia olin sitä mieltä että itse vaihtasin konttoria..
     
  12. duster73

    duster73 Gearhead

    itselläkin jatkuvalla nelikolla oleva subaru käyttiksenä,niin kyllä ne niitä jarruja testaa sillä ajolenkillä.joskus useampaankin kertaan.
     
  13. jaketin

    jaketin Gearhead

    No niin, tänään oli taas katsastus, se perkeleen käsijarru tökkäs taas. ei mennytkään kiristämällä :-? vika paikallistettu, PITÄIS nyt olla kunnossa....

    Joo, sitten se muutos katsastus- Pinkka papereita mukana jarruista ja eri moottoreista tehoineen. perfomance kirjasta kopsattu sivu koneesta jne..
    Melko tarkkaan kone dokumentoitiin tehoineen, lohkonumeroineen ja loota siinä sivussa. perä kun oli vanhaa, se sai olla. merkattiin kallistuksen vakaajat, jarrutehostin ja jarruista kertomumusta muokattiin. vaihtoprosentti kaikin kaikkiaan on nyt 19,5%.. Suht hyvin tais mennä, mutta nyt olis kuulemma kiva nähdä moottorin ostoskuitti.. siitä onkin 15 vuotta, kun se kone on ostettu... Vieläköhän tuo löytyis????? sillä kait vielä pitäis jotain todistaa trafille :eek: . Kirjoitin kyllä nimen alle paperiin, jossa kerrotaan, mistä kone oon ostettu ..
     
  14. sbf

    sbf Gearhead

    Jos jaketin nyt haluat toimia ehdottoman laillisesti niin myy se kone jollekkin tutullesi.Tee tästä kauppakirja.Nyt tuttusi myy sen koneen sinulle jostat teet kauppakirjan ja esität sen katsastuksessa.Kunnon leikkimistä mutta juridisesti täysin pätevää.
     
  15. capri30S

    capri30S 1st gear

    Meilläpäin on riittänyt jos ei kuittia ole (kuten yleensäkään yksityisten välisissä kaupoissa), niin jonkun lapun on joutunut tosiaan kirjottaan, että koska ostettu ja keltä, eli ei mikään ns. "pakko olla kuitti"-juttu.
    Taitaa olla hieman liian virkaintoinen inssi.
    Mutta jos ei tosiaan muuta keksi, niin "myy" se kaverille ja osta takas.
     
  16. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Ton kuittihomman voi etukäteen hoitaa niinkin että "ostaa" paperillöa sen motin vaikka naapurin Peralta, ei muutaku Peran nimmari alle ja motti on katsastuslaillinen.
     
  17. Potakka

    Potakka 1st gear

    Kyllä kekkoslovakia rulettaa taas tässä moottorinvaihto episodissa.
    Ihan naurettavaa ihmisten kiusaamista. Ei ole ihme että työttömyys lisääntyy kun tuottamattomaan veivaamiseen käytetään aikaa.
    Ja tuollaseen ns. työhön tarvitaan insinööri. Only in Finland ja avainlippu suoleen SUOMALAISEN TYÖN kunniaksi.
    No nythän alkaa näkyä konkreettisesti se mihin keinotekoiset lakisääteiset bisnekset ennen pitkää johtaa -> irtisanomisiin.

    Ihan silkkaa ajojahtia vanhojen autojen perässä. Saattaa olla aika moneen noin 40 vuotiaaseen auton vaihdettu erikokoinen tai uusi kone jossain vaiheessa. Nämä kun pompsautetaan ajokieltoon sillä ettei pysty todistamaan mistä kone on peräisin.... Että ei muutakuin tunnustamaan konttorille yhteisen luottamuksen nimissä kaikki autoon tehdyt muutokset ja osanvaihdot. Itse kiistän ainakin tehneeni autoilleni mitään. Edes bensaa ei ole tarvinnut lisätä tankkiin ettei vaan ala prosenttilaskutoimitukset.
     
  18. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Ei sitä mottia tartte todistaa mistä on kotoisin... Ainoastaan ostokuittia kysytään ;)
    Sillähän poistetaan osittain tuota varastetun tavaran jälleenkäyttöä (yritetään).
     
  19. ajomies

    ajomies Gearhead

    Jälleen asia jonka perusteet ei menen jakoon, eli jos joltakin varastetaan ajokki ja sen tekniikkaa sitten siirtyy pariin kolmeen ajopeliin, ja jos ei ketään kiinnosta asia, niin mites sitten suu pannaan kun homman ikävä puoli sattuu omaan "leukaan"?
     
  20. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Niin, kaikki mitä pyrokraatit päättää ei mee myös minunkaan jakeluun.
     

Kerro tästä muillekin!