Surullinen katsastus...taas.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja tha022, 8.8.2005.

  1. karra

    karra Double Gearhead

    En nyt halua viilata pilkkua muttako nää termit on usein sekaisin, Mr. Tarkastus varmaan tarkoittaa MR-tarkastusta eli museotarkastusta?

    Vastauksessa kehoitetaan selvittelemään mr. tarkastajan kanssa konttorin toimintaa, onko kyseessä siis mister Tarkastaja, joku tunnettu henkilö? Vai tarkoitetaanko tässä museotarkastajaa?

    Museotarkastajalla ei ole (välttämättä) mitään yhteyttä autokatsastukseen ja katsastusviranomaiseen. Se mitä rekisteröintikatsastuksessa tapahtuu tapahtuu ihan samalla lailla on auto sitten museotarkastettu tai sitten ei. Museotarkastus on SAHKin tai muun valtuutetun merkkikerhon tekemä tarkastus josta annetaan lausunto. Jos auton omistaja haluaa, lausunnolla voi pyyhkiä vaikka takapuolensa, laittaa se piirongin laatikkoon tai lähteä tekemään muutoskatsastusta museorekisteriin katsastuskonttorille :D
     
  2. cb125twin

    cb125twin Double Gearhead

    http://www.iltasanomat.fi/autot/art-128 ... pos=ok-nln

    oikeanpuolinen taustapeilihän puuttui kaiketi siksi kun moniin autoihin peili asennettiin vasta suomessa ettei mennyt autoveroa siitä maksuun. ainakin vielä 133 fiatista puuttui oikeanpuoleinen peili seitkytluvunlopulla.

    mosse eliteen kyllä sai heti erikoisluvan kun siinä oli valkoinen äärivalo c pilarin ja katon saumaa koristamassa.

    klb tietäisi yhtä ja toista mm kielletyt kulkevat takavalot. noi perustelut on kyl suoraan neukkulasta. muka hätävilkullista jenkkiautoa luultais rautatie ylikäytäväksi.
     
  3. pikkupiru

    pikkupiru Double Gearhead

    hylky. ajovalosuuntaus päin honkia ( ihmetyttää ku ei koskettu muuten viime katastuksen jäliltä ku toiseen vaihettu poltin),takana pyöränkoteloissa hitsattavaa ja toisella polel ulottuu lattiaan, bensavuoto taka-akselin kohal.
     
  4. Kalikali

    Kalikali Gearhead

    Probe
    Pakoputki vuotaa, joten happilukemat liian suuret. Kässäri ei pidä vasemmalta. Oikean vetonivelen kumin lemmari puuttuu.

    Ei ne kiinan pojat saa näköjään kestämään mitään. Vasta viime kesänä vaihdettu oikea vetoakseli ja varmasti oli lemmari paikallaan. Mitä lie tinapaperia, kun ei kestä. Pitää laittaa uusi ja jos löytyisi muuta kuin kiinan tekelettä.
     
  5. pas2

    pas2 Gearhead

    Katoppa lapusta, onko se suuntaus siltä puolelta poskellaan, minne polttimo vaihdettu. Sitten voikin tarkistaa, että onko se polttimo paikallaan.
     
  6. pikkupiru

    pikkupiru Double Gearhead

    ukko hitsas jonneki kässärin kohille 4mm peltipalan johan rupes pitää. viime vuonna vaan heppas ja oli irronnu,yritti 5h saada kässärii toimii ennenku huomas puuttuvan palan.
     
  7. pikkupiru

    pikkupiru Double Gearhead

    eiku toisella puolellla, sille johon polttimo vaihettu näytti vaan liian alas.
     
  8. -mikado-

    -mikado- 2nd gear

    Ei tullut leimaa ei, no uutta peltiä niin se on siinä. Jarrut pelitti hyvin ja päästötkin sai ekalla polkasulla. Onneks ei sentään pudottanu sitä taaempaa akkua hallin lattialle, eipä olis kovin suuria ponnisteluja vaatinut.
     
  9. impala1968

    impala1968 Gearhead


    Vuonna 69 tuli rattilukot jenkkiautohin, aika erikoista että sun omassa ei ole?
     
  10. Hai

    Hai Double Gearhead

    Mun mielestä Mopsilla 1970.
     
  11. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    Mulla oli Ford F-150, vuosimallia -79 ja siinäkään ei ollut rattilukkoa, oli virtalukko kojetaulussa... Mutta olikin lukittava konepelti, avausvaijerin T-kahva oli lukittava, ilmeisesti korvasi panssaripuolan ;-)
     
  12. sämpy

    sämpy Double Gearhead

    Noista sivupeileistä, niin vielä 70-luvun alussa oli (halpoja) automalleja, joihin ei saanut tehtaalta sivupeilejä lainkaan, vaan ne piti aina asentaa kohdemaassa. Näissä siis joutui aina poraamaan peilin ovipeltiin tai lokasuojaan. Eikä näihin ole olemassa "oikeaa" sivupeiliä, vaikka joku sellaista usein kyselee.
     
  13. Kimi-oz

    Kimi-oz Gearhead

    Saattoihan joissain merkeissä ehkä olla noinkin, mutta kyllä lähes kaikkiin on tainnut peilin saada jo tehtalta niin halutessaan. Suomeen tulleissa autoissa syynä oli se, että kaikesta maksettiin veroa varusteidenkin mukaan, joten autot tilattiin ilman peilejä ja maahantuoja asensi tarvikepeilejä. Suomen verotuksen syytä siis tämäkin...
     
  14. sämpy

    sämpy Double Gearhead

    Joo vaikeahan tuosta on faktaa saada. Että mikä on verotuksen ja mikä saatavuuden aikaansaannos.
    Ulkomaisten kirjojen mukaan tosin Fiat 132 vuonna 1972 olisi ollut valmistajansa ensimmäinen, johon tarjottiin sivupeiliä jo tehtaalta. Itse olisin epäillyt, että jo 130 malliin sellaisen olisi saanut 1969, mutta todistetta ei ole. Mutta tiettävästi 500-600-850 lähtivät tehtaalta aina ilman sivupeiliä.
    Tehtaan mainosmateriaaleissa tuolta ajalta ei ole koskaan sivupeilejä, mutta sekään ei todista mitään.
     
  15. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead


    Onhan se -97 verot vaikuttanut et miksei mun seatissa jossa uudesta asti ollut penkinlämmittimet on suomalia asenteiset eikä tehdas optiot :odroll:



    Niin ja muuten verottaja sanoi, ettei voi veroittaa uutta autoa ilman sisustaa kun kyselin, et jos ostais täysvarustelulla olevan dodge caliber;in ruottista 2/3;nnes hinnalla suomen karvalakki versiosta

    Puran sisustan pois ja hommaan jostain vanhat jakkarat joilla sit verot lasketutan :poff:





    J.K niin eikös suomeen joskus tullut saksasta jotain autoja puupalikka renkailla kumiveron vuoksi :eek:
    Alkuaan ne toimitettiin kumipulan vuoksi palikka renkailla, mut suomeen senkin jälkeen kun kumia jo oli taas saatavilla
     
  16. rahikainen2

    rahikainen2 2nd gear

    Mobilistissa oli joskus kuvia DKW autoista puupalikkarenkailla.

    Pitäs kokeilla leimalla semmosia!! "Tälläset tässä on ensiasennuksena".. :poff:
     
  17. sämpy

    sämpy Double Gearhead

    Ainaskin 30-luvulla Saksalla oli vaikeuksia hankkia yhtään mitään boikottien ynnä valuuttakikkailujen takia, niin siellähän oli oikein kukoistava korviketeollisuus. Kehittelivät silloin synteettisen kumin auton renkaita varten.
    Mahto senaikuset keinokumi-Continenttaalit olla sen verta liposat ettei niillä isi päässy turvallisesti kotiin kuten nykypäivän ratiomaanoksissa.
     
  18. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    Onneks on aina 4 Matic vaikka kumit olis miten liposat...

    https://www.youtube.com/watch?v=-cg0eMvosEg

    :rotfl:
     
  19. soppa79

    soppa79 Gearhead

    Jarrullisen kärryn ensimmäinen vuosikatsastus yritys.

    Koskaan en ole moista aiemmin katsastanut ja täten ei ole tietoa oikeasta toiminta tavasta. Kärry on vuosimallia 2012 joten viimeisimmät valomääräykset koskettavat sitä.

    hinta 45€

    Itse joutui ajamaan halliin sisälle 25 min odottelun jälkeen kun leima ukko oli tiskillä sanonut että hän ottaa sen heti työn alle (hävisi rodi pickupilla horisonttiin n. 10-15 min myöhemmin). tarkastuksen teki joku nuori sälli.

    Halliin ajon jälkeen katsuri seisoo yhdistelmän perässä ja huitoo jtn epämääräistä ja koittaa puhumalla saada asiansa selvitettyä. Enhän minä mitään kuule pakun hytissä kaikuvassa hallissa. Tulee ikkunan luokse ja käskee ajamaan etummaisen akselin rulille (selkeästi vittuuntuneen oloisena), näin toimin. Laita pakki päälle ja ota kytkimellä kiinni, näin toimin. Tulee ikkunan luokse ja vittuuntuneella äänella käskee tekemään uudestaan ja seuraamaan dynon viisareita joka kertoo "pakituksen määrän". Et sitten viitsinyt ekalla kerralla tätä kertoa! ei viisarit liiku... no ota sitten toi taaempi akseli rullile ja sama homma... no kai siinä pitää olla painoa päällä... nostaa dynon rullia ja sama homma, nyt viisarit liikkuu...

    (Seuraavassa K= katsuri ja M= Minä)

    K: Kyllä tästä pitäis hylsy laittaa

    M: Ai miksi se näyttää 21-23 välille?

    K: no kun välähti aluksi 31

    M: no mutta sehän tasoittui n. sekunnin jälkeen 21-23 välille, oisko voinnut traikku olla hiukan vinossa aluksi?

    K: No joo mutta silti pitäis hylätä mutta menköön

    K: Laita pakki päälle-> ei pala, korjaus kehoitus

    K: Laita sumuvalo päälle-> ei pala, korjaus kehoitus

    M: Tuota, ethän sä voi laittaa korjaus kehoituksia trailerin katsastukseen kun ei veto auton vanhassa pistokkeessa ole ko toimintoja, kai sulla on jokin testeri kärryn valoja varten?

    K ????

    M Saman selittäminen useaan otteeseen ja ei ymmärrä yhteyttä ja ristiriitaa.

    Lopputuloksena katsastuksen peruminen. Oli sälli repinyt vanhan otteen ja uutta ei kuulemman saa kun on katsastus aloitettu, no nyt se on sitten teipattu kasaan :wc:

    K: Rahan palautukseen tarvitaan se kuitti

    M: Se on autossa, tarvitaanko mitään muuta?

    K: EI!

    M: hain kuitin ja annan sen

    K: annatko vielä sen kortin

    M: Mitään muutahan ei tarvittu?

    K: No mä oletin et sulla on se taskussa


    Loppu tulos:

    Kärry leimaamatta, 1,5h meni aikaa ja järkyttävä vitutus

    Kysymyksenä:

    Onko jarrullisen kärryn katsastus kiinni veto autosta, kun käsittääkseni tieliikennelain mukaan saa vanhemalla pistokkeella varustetulla autolla vetää uudempaa kärryä?
    Kuuluuko asiakkaan tehdä työ ja katsurin vain seistä kynän ja paperin kanssa vieressä?
     
  20. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead


    Katsurin hommahan ne vehkeet on katsastaa ja kaiketi ei tartte olla edes pistoketta autossa jolla katsastetaan testeri on sitä varten inssillä olemassa, mut joillain on vaan vaikeita päiviä

    Sekin et pitäis leimata molemmat yhtä aikaa on aika erikoinen suositus, mistähän lie tullut :eek:
     

Kerro tästä muillekin!