Surullinen katsastus...taas.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja tha022, 8.8.2005.

  1. Puutera

    Puutera 3rd gear

    Se on perin erikoista, että ns. tasalaatuisuus puuttuu katsastustoiminnasta: on tilanteita, että auto on ollut samalla omistajalla useita vuosia ja autoa on katsastettu eri asemilla -- siis useilla. Sitten yllättäen joku katsastaja hylkää auton sellaisesta seikasta, josta autoa ei ole koskaan aikaisemmin hylätty, vaikka ko. seikka on ollut olemassa aina ja säilynyt muuttumattomana.
     
  2. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Sulle on sattunut perjantaikappale!
     
  3. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Mä esittelin ihan vartavasten edellisen leimaukon vaatiman paikan sekä rikkinäisen raidetangon pään kumin tilalle asettamani korvikkeen. Kiinnostus uusien vikojen etsintään aleni havaittavasti. Tosiasiassa aikas tuore K1 katsuri pyysi mut kartanlukijaksi ajoon hallin ympäri ja silti toi sammui kaarteessa. Jäi fiilikset, että hus mene pahan autosi kanssa pois. Ollaan Dodgen kanssa omistettu toisemme alk 1998 ja meillä on vain yksi uusintakäynti. Kerran pesin auton ennen katsastusta ja rumpujarru kastui.
     
    Puutera tykkää tästä.
  4. Ana67

    Ana67 Gearhead

    Oiskoon kiristynyt katsastuksen vaatimukset?

    Itsellä kävi viime vuonna samoin, kontin sivut jotka aina olleet pehmeet ja joista katsuri, sama, edellisellä kerralla mainitsi ettei haittaa kun ei kantavaa rakennetta, nyt haittasi ja peltiä hitsattava... Toki löytyi kamppeesta myös aiheellista vikaa ajokieltoon asti ;)(jarruputki katkesi takaa ja etujarru hirtti kiinni).
     
  5. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Totta, tuntuu ettei noilla ole mitään yhteistä linjaa.

    Ei poliisikaan voi 10kmh ylinopeudesta joko ampua siihen paikkaan, laittaa rautoihin, antaa sakkoa, varotuksen tai jättää varottamatta ihan oman mielensä mukaan vaan jonkun linjan mukaan toimitaan.

    Tietty ihmiset on inhimillisiä mutta olisi ihan kiva tietää pitääkö rungollisessa autossa olla koppa kunnossa vai ei ja saako olla jenkkiparkit jos vilkku on samassa lampussa yms. Nää on ihan perseestä olevia juttuja, kaikki sanoo eri tavalla ja kun olettaa että koppa saa olla mätä ja käy leimalla tuleekin joku metrin mittanen vikalista kun se ei saakkaan olla mätä. Nekin mätäviat olis voinu ennen katsastusta korjata jos olis tienny......

    Sit vielä toi valmistenumero paska. Mitä helvettiä oikeesti, auto on 36 vuotta ollut täällä ja mun omistuksessa 3vuotta aina ennen mennyt läpi paitsi nyt ja runko on niin hitsattu ja yhdestä kohtaa mätä etten sitä sinne todellakaan voi olla vaihtanut!!!
     
  6. ajomies

    ajomies Gearhead



    Ihmisiä ne katsuritkin vaan on, eikä kaikkia asioita aina huomaa, meilläkin linja-auto katsastettiin ainakin viisikertaa, ennen kuin yksi katsastaja huomasi ettei ole "kissansilmiä" takana, oli koritehdas ne unohtanut asentaa, eikä niihin oltu kiinnitetty huomiota ennen tarkkaavaisen inssin terävää havaintoa.
     
  7. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Tutkin vähän tota ruostumisasiaa ja trafi kertoo tällästä:

    http://www.trafi.fi/filebank/a/1414581753/b1218058e4889508eec02f2677831851/15803-Autokorroosio.pdf

    Eli erillisrungollisessa autossa ei ilmeisesti saa olla koteloissa ruostevaurioita, korin kiinnityskohdissa ruostevaurioita joten lienee myth busted että rungollisen auton kopalla ei ole mitään väliä vaan pelkkä runko syynätään.

    Ei muuta kun hitsaamaan

    Samasta:

    "Tuntuu siltä,
    että ruostehakun käyttö on useissa tapauksissa unohdettu kokonaan. Se on
    vaarallinen seikka, koska vain sen avulla saadaan selville onko massan alla
    peltiä lainkaan ja jos on, onko se tervettä."

    Eli mätkitään hakulla reikiä massaan/sinkkiin ja todetaan että "tervettä on" ja ens vuonna mätkitään lisää ja kolmantena todetaan että "hei tämähän on ruostunut tosta kohtaa!!Aika kumma paikka kyllä":mad: Miks tollastakin shittiä täytyy vielä nykyään olla?!!:confused: Saman sais koitettua käsillä koputtelemalla ilman että tulee damagea
     
    Muokattu: 19.5.2016
  8. Kiesi1

    Kiesi1 Gearhead

    Jos jotakuta arveluttaa onko katsastusmies liian tiukka päätöksissään niin laittakoon googleen "katsastuksen arvosteluperusteet". Sieltä löytyy perusteet minkä mukaan trafin mukaan pitäisi mennä. Toinen hyvä googletettava on "katsastajan käsikirja" josta löytyy eri varuateiden voimaantuloja jne.
     
  9. FuryIII '71

    FuryIII '71 Double Gearhead

    Kyllä katsurit on mun autoja koputellu aika hellästi. Kuuleehan sen kopautuksen äänestäkin onko alla ehjää peltiä vai ei.
     
  10. Dataviilaaja

    Dataviilaaja Gearhead

    Vääntöraudalla taputtelevat ainakin varkautelaiset katsurit. Kuulee äänestä pellin kunnon, ja pinta pysyy ehjänä. 90-luvulla vielä oli näitä talttamiehiä, joiden käsittelyssä koko auto heilui.
     
  11. Jonimac

    Jonimac Gearhead

    Voisi kirjottaa romaanin tähän asioita mutta lyhennän yhteen lauseeseen : Eniten vituttaa nuo "noin se oli viimekivuonna!!"-asiakkaat. Ei mulla muuta :D

    Tasonvaihteluun ei varmaan muuta selitystä oo kuin se että asemat on erilaisia, laitteet on erilaisia. Toiset katsoo montussa, toiset nosturilla ja hyvässä valossa jne. Siellä montussa könytessä ei tosiaankaan näe joka paikkaa. Myös tämä asenne kun pitää alkaa pätemään jostain asiasta. Koskee varmaan jokaista ammattia. Osaat ja teet työtä mitä käsketään ja sitten siinä vastassa on joku jolla ei ole asiasta muutatietoa kuin essonbaarin jutut ja inttäminen alkaa. Esim. joku raksamieskin varmaan saanu esim. kuulla asioista että miten ne ennen tehtiin ja oli ihan hyvä ja miten tässä näin kauan menee jne. Ihan varmasti on niitä kyrpänaamoja joita vituttaa töissä olla ja puretaan se johonki asiakkaaseen kun kotona on saanti heikkoa. Ite varmaan rikon lakia ja oon suuri rikollinen kun en muista ikinä hylänneeni yhtään autoa minkään yli 3kpl korjauskehotuksia takia. Jos niitä kehotuksia alkaa löytymään enemmän niin 99,99% tapauksista siellä on jo hylsyvikojakin.

    Johtopäätös : Pitäkää autot kunnossa. Stay safe.

    ps. en oo mulkku, teen vain työtäni josta mulle maksetaan korvaus. Jos en tee niin loppuu työt ja korvaukset.
     
    240163 ja Mikkis tykkäävät tästä.
  12. caprice305

    caprice305 Double Gearhead

    Vähän ot, mutta itse lopettanut katsureille kiukuttelun. Menen mukaan ja katson suoraan mitä vikoja näytetään ihan vaan siksi että tietää mitä korjata, ettei tarvii paperista arvuutella että onhan se tuoretta, sehän on mätä tosta taaempaa?? Ja aika sama toi on onko se sallittua mätänemistä riippuen onko se rungollinen vai ei? Jos siellä on reikä niin pitäähän se paikata tai se leviää? Tottakai se vituttaa jos se mulkku osuu kohdalle, mut niin sitä löytää sit sen paremman paikan missä katsastaa. On mullakin osunut niitä mulkkuja kohdalle, niille en enään maksa ja vaikka olisin kiukutellut, niin en sitä leimaa olis saanut, niinkuin en saanutkaan :D Jotenkin huomannut että otsasuoni ei ole niin kireellä kun ottaa sen sillä kannalla että kaveri tekee palveluksen ja tarkistaa sun auton vikoja, eikä sen tarkotus ole vittuilla....
     
    Mikkis tykkää tästä.
  13. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    On niitä vittuileviakin katsureita

    Yks aikanaan oli täällä ja ei sillä turhaan ollu liikanimenä ruoste

    Tutulla oli iskari ollut alapäästä irti, oli ite huomannut montulla sen, mutta kunnei helmaan saanut rengasraudalla hakattua reikää niin puhdas leima, mitä ny toinen takaheijastin puuttu ja etupusla oli väljä, et katsomalla huomasi

    Multa se samainen katsuri hakkasi ja väänteli rengasrautaa corollan vetokoukun reiässä mistä vaan puuttu kumitulppa keskellä neliön muotoista lätkää ruosteeton soikea reikä, mutta kunnei lukenut katsurinkirjassa et vetokoukussa voi olla tuuletusreikä rakenteelle, niin hylky tuli

    Joltain kuulemma huhun mukaan oli hakanut ruostesuojauksen kumitulpat irti ja sit hylännyt kun helmoissa reikiä, kun ensin oli väännellyt ne kaikki isoiksi. Sitä en tiedä oliko mitä sitten tapahtunut, mutta epäilen ettei korjaaja ole ollut iloinen hitsatessaan vasta suojattuja helmakoteloita
     
  14. nuc-64

    nuc-64 3rd gear

    Olen pyrkinyt samaan itse, työtään katsuritkin tekevät, niin kuin muutkin. Olen nyt ottanut sen linjan, että, jos tiedän jonkun paikan olevan vähän kiikun kaakun, meneekö läpi vai ei, niin mainitsen siitä jo etukäteen, koska pitäähän ne nyt kuitenkin jossain vaiheessa omaksi ilokseenkin kuntoon laittaa. Näin toimien on kohtelu ollut tosi asiallista ja on pystytty kartoittamaan yhdessä katsurin kanssa mahdollisia tuleviakin ongelmakohtia, kun katsurit yleensä mielellään kertovat havainnoistaan asiakkaalle, jos vaan asiakas käyttäytyy asiallisesti ja on vastaanottavalla tuulella.
     
  15. pontso

    pontso Gearhead

    tulipa tossa vastaan moinen laki koukero . auto katsastettu ja hyväksytty 17.3.2016 ja seuraava katsastus ajanjakso 12.4.2016 -- 12.8.2016 . eli pitää taas katsastaa ja muistaakseni myyntiilmoituksessa luki että katsastettu tänävuonna ja kun ei oo papereita jos et itse tilaa niitä niin ei tule tommoisetkaan ilmi . tarvii näköjään aina pyytää myyjältä katsastus tiedot tulostettuna trafilta
     
  16. caprice305

    caprice305 Double Gearhead

    Jaa että tommonen feelu? Näkykös noi tiedot noissa find:in txt viesteissä? verothan tais ainakin näkyä?
     
  17. pontso

    pontso Gearhead

    en tiedä , mä laitoin liikenteestä poiston ja katoin katsastus tiedot ja siellä se oli . laitoin yhelle joka istuu aika isolla pallilla kyselyn ja saa nähä miten sit käy , mutta ei kyllä kannata katsastaa autoo lähellä tulevaa katsastuskautta kun pitää katsastaa uudelleen
     
  18. maddis

    maddis Gearhead

    Olen itsekin ollut katsastamatta autoa jos on ollut viikko/pari kunnes uusi katsastuskausi alkaa. Suomessa kun ollaan ja autoilu on suurinta syntiä mitä voi maan päällä tehdä niin aivan varmasti tuosta ei jousteta.
     
  19. pontso

    pontso Gearhead

    tää tuli mulle vaihdossa ja selvis vasta perjantaina kyseinen homma ,
     
  20. Hai

    Hai Double Gearhead

    Eipä tuossa mitään ihmeellistä.
    Meillä on Suomessa HA:lla ja PA:lla 4kk katsastusaika ja KA:lla ja MA:lla 6kk.
    Tuon aikavälin jälkeen tehty katsastus on myöhässä tehty katsastus, kunnes tullaan taas uuteen katsastusaikaan, jolloin se menee sen uuden aikavälin katsastukseksi.
     

Kerro tästä muillekin!