Surullinen katsastus...taas.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja tha022, 8.8.2005.

  1. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Joko se on vahinko et on katsastettu muistin mukaan, mutta tossa kohdassa pitäis leimurin sanoa ettei kannata leimata loppuun kun kuukauden päästä on vasta aika

    Tai sit haettu myyntiparannusta ja tuoreella leimalla myyntiin vaikka kohta menossa vanhaksi
     
  2. viikinki75

    viikinki75 Double Gearhead

    Mä leimasin joskus yhen harrastevehkeen yhden (1) päivän! liian aikaisin. Ei katsurikaan mitään asiasta maininnut.
     
  3. T.Hell

    T.Hell Gearhead

    Jos siinä oli syystä tai toisesta mennyt leima pitkäksi, ja nyt haluttiin vain heti liikennekelpoiseksi?
    Omalla kohdalla joutui joskus vähän tuohon tapaan tehdä, kun huomasin että vaimon autossa oli mennyt leima reippaasti pitkäksi. Auto kuntoon ja heti tuore leima, että voi taas "turvallisesti" ajaa. Oikeaan katsastusaikaan oli muutama kuukausi aikaa.
     
  4. pontso

    pontso Gearhead

    olisi tuokin yllätys näkyny jos olis ollu paperit , mutta kun on tää paperiton aika saatu aikaseks niin ei voinu kattoo tuota tietoa . ja nyt on näköjään edelliseltä hepulta verotkin maksamatta , no katotaan muutama päivä lisää ja sit vissiin pitää lähtee kylään
     
  5. caprice305

    caprice305 Double Gearhead

    lupasko maksaa? Toi verojen maksamatta jättäminen on kyllä perseestä. Alentais auton hintaa jos ei ole just nyt maksaa....
     
  6. pontso

    pontso Gearhead

    ootetaan ja katotaan ei oo ku 25€ mutta periaatteessa en maksa muiden veroja , mulla on nyt auto seisonnassa joten ei vaikuta mun tekemisiin
     
  7. Jonimac

    Jonimac Gearhead

    katsastusmiehen pitäisi sanoa ettei kannata leimata kun kuukauden päästä...voi herrajumala :D miksi ? jos sitä auto tarttee niin se on leimattava. piste. monia tapauksia ollut että parin viikonpäästä saa uudestaan jo tulla. onhan siinä se 4kk aikaa ajella ja miksi siitä pitäis numero tehdä ? senhän voi käyttää leimalla vaikka sitten ihan heti uudestaan niin saa pitkän leiman. ei tarvitse arpoa onko auto kunnossa vai ei. sen 4kk aikana kerkeää sattua vaikka mitä. itse kyllä oon maininnu asiasta mutta ikinä ei oo kukaan kääntyny pois että tuo vasta kuukauden päästä tai jotain tämmöstä.
     
  8. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    ja eikö se siinä rek otteessa lue koska pitää katsastaa? Ei luulis olevan ylivoimanen vaiva kattoa siittä ennen kun lähtee
     
  9. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Joo, niin oli surullinen katsastus taas vaimon toyotalle. häkä 0,41 kun raja-arvo on 0,3.
    Muuten kaikki kohdallaan.
    On se vehje, samanlainen japanissa valmistettu meni joka kerta katsastuksesta läpi, sen kun ajoi konttorille.
    Tässä brittivalmisteessa on aina jotain pientä ollut, takajarrut oli nytkin rajoilla, se japsisysteemi on vähän selkeämpi kuin tuo lucas-jarru.
     
  10. always bb

    always bb Gearhead

    Pomppas katsastuksessa vaihdetun Coolerin takia kun on isompi kun alkuperäinen . Todettiin että pitää muutoskatsastaa. Taidan ottaa kokonaan pois ja laittaa putkikierto tilalle, en tiedä pitääkö sekin muutoskatsastaa
     
  11. juha745

    juha745 Gearhead

    Viime leiman (elokuu 2015) jälkeen autolla ajettu n. 200 km, nyt löyty vikoja puoli sivullista.:confused: Asia oli kyllä arvattavissa, kun näin kuka autoa alkoi katsastamaan. Ehkä se ois aika vaihtaa konttoria sitten. Harmi, kun muut katsurit tuossa nimeltä mainitsemattomassa paikassa erittäin asiallisia!
     
  12. OpaS

    OpaS Gearhead

    Kyllä niitä vääriä katsastusmiehiä kannattais vältellä. Sisko oli joskus erehtynyt kooykkösellä käymään ja sillon vielä jälkitarkastus oli tehtävä samalla konttorilla. Esitin vissiin asian epäselvästi kun sanoin tiskillä, että sitä vois kyllä joku sellanenkin kattoa, joka ymmärtää autoista jotain. Mutta sama sankari sitä sitten tarkasti kuin oli ollut ekalla kerrallakin.
    Nykyään voi jälkitarkastuksessakin käyttää missä vaan. Mä tietystikin käyn Porissa siinä katsastusfirmassa joka ei turhista murise, ensimmäiseksi vaan täytyy tiedustella kummassa toimipisteessä se oikea katsastaja on. Joko poikkeemalla jommalla kummalla tiskillä tai soittamalla sille ittelleen.
     
  13. notko

    notko 3rd gear

    Ei tullu leimaa.13 vuotta telakalla ja ny joutu tekee rekisteröinti katsatuksen.
    moottoris pikkasen enempi kuutioita/tehomittauksen vaatii on kantta vaihdettu ja muuta mitä ei ole kuulema ollu alkuperäisessä moottorissa.Huohotus järjestelmää muutettu.
    Renkaat liian leveet vaik joskus muutoskatsastettu.katto alkuperäiset tiedot.Lähivalojen suuntaus.maavara alle 80mm.ymmärrän jos museorekisteriin mut ei saatana.lisätietoihin pitäs laittaa kansien/imusarjan/kaasuttimen tiedot.kaikki muut ok,jarrut nivelet,ohjaus ja muut.
    ajoneuvon muutoksissa esitettävinä luotettavina selvityksinä voidaan pitää esim.ajoneuvoa koskevaa kirjallisuutta tai valmistajan edustajan antamia dokumentteja ei kuitenkaan internet-sivuilta löytyvää tietoa.Vaik auto ei ole ku 44vuotias ni miten vanhemmat saa katsastettua.
    Autoihin tehtävät muutokset vaan parantaa autoa.On tää sarvikuonojen maa.
     
  14. GULF

    GULF Gearhead

    Ole notko tyytyväinen ettei vielä ollut turbo.

    15.6 voimaantulleiden rakenteen muutossääntöjen mukaan pitää olla ahtopainetta koko
    kierrosalueella lukuunottamatta tyhjäkäyntiä....

    Samasta ohjeesta johtuu tuo ettei mikään netistä tulostettu käy todisteeksi...

    Käykääpä trafin sivuilla lueskelemassa kuinka mahdottomaksi harrastus voitaneen tehdä.
     
  15. notko

    notko 3rd gear

    Trafin sivulla oli vielä lopussa tälleen.Voimaantulo ja siirtymäaika.Ennen tämän määräyksen
    voimaantuloa hyväksytyksi muutettua ajoneuvoa saa edelleen käyttää liikenteessä.
    Ennen tämän määräyksen voimaatuloa aloitetut rakennemuutokset saadaan suorittaa
    päätökseen ja hyväksyä 31.joulukuuta 2017 asti noudattaen ennen tämän määräyksen voimaan tuloa voimassa ollutta auton rakenteen muuttamista annettua liikenneministeriön päätöstä.
    779/1988. Nehän soveltaa jo konttorilla noita uusia sääntöjä.Vai ymmärsinkö ihan väärin ton
    tekstin.
     
  16. GULF

    GULF Gearhead

    Selvyydeksi siis jos 15.6 jälkeen käy kysymässä miten toimitaan saa varmasti nuo tiukemmat
    ohjeet...

    Eli omat projektit onneksi aloitettu jo vuosia sitten joten siirtymäaika käytössä.
    Mites vaan sen katsurille todistat muutosta myöhemmin tehdessä.
     
  17. jusssi

    jusssi Gearhead

    Onko linkkiä tuohon sääntöön?
     
  18. Ck

    Ck Gearhead

    http://www.trafi.fi/filebank/a/1464...soveltamisohje_(kevyt_kalusto)_Versio_2_0.pdf

    2.2.1. Tehonmittaustodistus Määräyksen edellyttämä tehonmittaustodistus tulee olla tehty Trafin laatimalle valmiille lomakkeelle (liite 3) tai vastaavan sisältöiseen dokumenttiin, johon on liitetty mittalaitteesta saatu graafisilla kuvaajilla varustettu mittauspöytäkirja. Todistuksesta on täytettävä vähintään kaikki pakollisiksi merkityt kentät. Todistukseen kirjataan moottoriin tehdyt muutokset ja vaihdettujen komponenttien yksilöintitiedot, kuten esimerkiksi moottorilohko, sylinterikansi, nokka-akseli, iskutilavuus, polttoaineensyöttölaitteisto, sekä ahdetuissa moottoreissa käytetty ahdin, sen tyyppi, välijäähdyttimen koko, mahdolliset mekaanisen ahtimen hihnapyörien halkaisijat ja ahtopaine. Mittauspöytäkirjan teho-, vääntö ja ahtopainearvojen tulee olla mittalaitteen kirjaamia. Mittauspöytäkirjan luotettavuutta arvioitaessa, voidaan pitää yleissääntönä että ahtopainetta tulee löytyä koko tehoalueelta (koko pyörimisnopeusalueelta joutokäyntiä lukuun ottamatta).
     
  19. Dataviilaaja

    Dataviilaaja Gearhead

    Hutaisten tehty teksti - tarkoitettaisiinko tuossa kuitenkin, että ahtopainetta pitää olla kirjattuna koko kierrosalueelta, oli sitten ali- tai ylipainetta?
     
  20. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Tuli yksi peruste lisää, minkä vuoksi en vie harrikkaa muutoskatsatukseen.
     

Kerro tästä muillekin!