Surullinen katsastus...taas.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja tha022, 8.8.2005.

  1. Massikka73

    Massikka73 1st gear

    Juurikin näin sen pitäisi mennä ja onneks ittellä on enemmän tämänkaltaisia kokemuksia, kun sellaisia p*skanmakuisia.
     
  2. Hoke

    Hoke 2nd gear

    Näinhän se pitäisi toimia.
    Kun dyno hyppää pois päältä toisen puolen ollessa "liian" vahva eivät kaikki katsurit viitsi vaivautua laittamaan toista rullaa pois päältä, jolloin saataisiin toisen puolen todellinen jarruteho eikä vain sitä 0,1 nytkähdystä kun on just alkanut ottamaan kiinni.

    Tämähän siis ei ole mikään iso asia kun nykyään sitä osaa jo tästä mainita katsurille jos ei näytä tapahtuvan oikean suuntaista toimintaa ja tarvittaessa keskeyttää katsastuksen.
    Pointti onkin enemmän sillä suunnalla että katsastuskonttorien pitäisi tässäkin tapauksessa toimia "oikein" ilman asiakkaan puuttumista asiaan.

    Toki myönnettävä on että katsureilla on todella paljon muistettavaa joka takia tuo hyvitys järjestelmä ei varmastikkaan olisi mikään aivan mahdoton juttu
     
  3. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear

    En muuten kirjoittanut noin kuin lainaukseen olet lisännyt. Mistä ilo pistää omia sanoja muiden suihin?
     
  4. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear


    Jep Bentleyn jarrut kun kai toimivat OK ajossa. Myös katsastusmiehen koeajossa. Ei ollut syytä kaivaa manuaali esiin..
     
  5. RB-440

    RB-440 1st gear


    En mä ainakaan mitään ohjekirjoja lue kun lähden ajamaan. Perushallintalaitteet on itsestään selvät, niiden toiminta selviää samalla kun lähtee liikkeelle ja suhteellisen selkeet zymboolit kertoo yleensä muut tarpeelliset namiskuukkelit. Semmosia nappuloita, joita ajossa ei tarvitse, ei yleensä viitsi selvitelläkään. Eli ei noille manuskoille niin hirveesti käyttöä ole ajossa ollut, huoltojen kanssa niitä enemmän on luettu.
     
  6. Putte

    Putte 1st gear

    Ero on siinä, että lentomekaanikot selvittävät vian ja korjaavat sen mahdollisuuksien mukaan, mutta katsastaja saattaa hylätä auton tietäm,ättömyyttään, eikä välttämättä edes hakua selvittää asioita, jotka kuuluvat hänen ammattiinsa. Katsastajan tulee tietää mitä hän tekee ja tutkii, ei asiakkaan.
     
  7. Adventurer

    Adventurer Gearhead

    Vielä näihin seisontajarrun mittaamisiin. Kävin viime viikolla kokeilemassa uutta Citroeniä ja siinä on sähköinen käsijarru. Menee automaattisesti päälle kun vaihteen valitsin siirretään P:lle ja laukeaa pois päältä liikkeelle lähtiessä, kun annat kaasua pykälä päällä. Näppärää.
    Mitenkähän lie jarrutustehon mittaamisen kanssa siellä katsurin rullilla:)
     
  8. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear

    Citroen ja moinen sähköherkku kuulostavat ihanalta pikkaisemman vanhempana :odroll:
     
  9. cutlass cruiser

    cutlass cruiser Double Gearhead

    Luuletko tosiaan että -63 Bentleyssä on samat symbolit käytössä.... :rotfl:
    Minkähänlainen symboli siina napissa on josta säädetään iskareiden vaimennustehoa? Vai onko -63 Bentleyssä sellaista lainkaan, en tiedä, pitäis varmaan vilkaista ohjekirjaa... :rotfl: :rotfl:
    Sanokaas kun kaiken tiedätte, mitä symbooleja on bentleyn valokatkaisimessa, en mä ainakaan heti osaa sanoa mitä missäkin asennossa tapahtuu...

    Joo on se hyvä täällä sanoa, että katsurin pitää olla niin kiinnostunut, että kaikenmaailman hyrysysyistä pitää suunnilleen kaikki poikkeavuudet olla tiedossa, mutta se ei häiritse yhtään, että tollasen harvinaisuuden omistajaa ei sen vertaa se auto kiinnosta, että lukisi ohjekirjan ja muutenkin selvittäisi mitä kaikkea hienouksia siihen autoon kuuluu.
    (PS. siellä on hanskalokerossa oikeen erillinen lokero sille ohjekirjalle, joka on oikeen kunnollinen sidottu kirja, eikä mikään niitattu läjä kopioita :rotfl: )
     
  10. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear

    Jep monta kertaa on yksi ihme mennyt läpi leimasta, kun katsastusmies kiskoo niveliä ja toteaa olevan vähän väljää. Kun kysyy, että mikä siellä tarkalleen on väljää, homma jää siihen. Siis itsekin haluaisin tietää, mikä siellä on väljää, mutta en ole syytä löytänyt. Eivätkä ole katsastusmiehetkään viimeisissa neljässä katsastuksessa.. :odroll:
     
  11. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    eikö niiden katsurien homma ole löytää se vika ja jos tietävät mistä se vika johtuu niin saattavat silloin myös antaa korjaus neuvoja miten vian saa korjattua.

    ei niiden tehtävä taida olla kuitenkaan selvittää sitä mistä se vika johtuu, vai onko ne alkaneet availemaan jonkun jarruja selvittääkseen mistä jarrujen tehottomuus johtuu? tuskin.
     
  12. chevyukko

    chevyukko 1st gear

    kyllä toi juttu menee niin että jos katastusmies löytää vian niin se myös ilmoittaa missä vika on... esim: seisontajarru oikealla tehoton. tai ruostevaurio kantavissa rakenteissa tai jotain muuta vastaavaa... ei kuitenkaan sano: okealle taakse pitää vaihtaa uudet jarru kengät, sylinteri ja niin toi käsijarrun automaatti säätö on jumissa osta se kans!! no toi nyt oli tommonen oma ajatus mut kyl sen ukon kuuluu tietää miks hylky tulee jos tulee..
     
  13. audiq

    audiq Gearhead

    Minä katselin Katsastus-naisen kanssa jarruja läpi päällisin puolin, kun ei riittänyt tehostus.
    Katseltiin järjestelmän merkkivalon johdot/toiminta, pumppu, varaaja ja nesteet, että kaikki on ok.
    Kun ei mitään syytä löytynyt, niin leima tuli uuden koeajon jälkeen.

    Ei siis mitään avattu, mutta hyvin perusteellisesti hän yritti mahdollista vikaa löytää.
     
  14. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    eli sait siis ylimääräistä palvelua ja rahalle vastinetta. hyvä niin.

    :wink:
     
  15. audiq

    audiq Gearhead

    Juu, en tosiaankaan valita. Ja hän sai samalla perusteellisen esitelmän Audin jarrutehostimen toiminnasta ja kyseisen yksilön huoltohistoriasta.

    Ja siihen leimaan vaikutti toisen koeajon lisäksi myös se, että kun hän kysyi, että mites tuo ja tuo osa, niin mulla oli aina vastaus, että vaihdettu, vaihdettu, tuossa lätkässä näkyy osan valmistuspäivämäärä... :lol:
     
  16. raggar

    raggar 3rd gear

    Mulla on kahesti käyny niin, että rullilla pitää vaan toinen seisontajarru. Mutta ku laittaa vaan toisen rullan pyörimään, niin jo ottaa sekin puoli. Johtuu siitä että toinen pyörä kerkee menee lukkoon. Tässäkin on varmaan ollu tuota Paulip:n mainitsemaa kulumista, uusilla osilla ei tätä onkelmaa oo ollu. Mutta oon sen verran nähny erilaisia seisontajarrun käyttö/säätöratkasuja, että tuo GM:n tekele vaikuttaa lähinnä ääliön keksinnöltä!
     
  17. RB-440

    RB-440 1st gear


    Siis ratti yleensä kääntää oikeelle ja vasemmalla kaikissa autoissa samalla lailla. Polkimet on jotakuinkin aseteltu loogisesti, paitti belaruksessa, jossa kaasu on jarrun ja kytkimen välissä, mutta se onkin työväen diktatuurin traktori, eikä auto. Tavallisesta H:sta poikkeevat vaihdekaaviot on joskus vähän vaikeempia, mutta pääsääntö on se, että liian isolla vaihteella ei pääse liikkeelle ja liian pienellä ei saa vauhtia.

    En mä ole koskaan joutunut säätään iskareiden vaimennustehoa, paitti joskus jenkin ilmaiskareita. Ei ollut vaikeeta. Ja valonappula löytyy kaikista autoista, kun käyttää sitä rusinaa siellä korvien välissä. Eihän tommonen joka päivänen laite ees voi olla piilossa, tuskin ees engelsmanneissa. Ja kyllä sen sitten huomaa, mitkä valot on päällä. Jos on pätkät, ei nää pitkälle.

    Kokeilemalla löytyykin sitten yleensä ne muut toiminnot. Kuten esimerkiks ulosotonkytkin löyty toisinaan vahingossa, kun piti vaan nostaa teli. Mutta kyllähän ne rattaat aina yhden rytinän kestää.
     
  18. Aako

    Aako 1st gear

    Keksintöhän on ihan täysin idioottimainen, vaan en silti oo oikeen ymmärtänyt, että mikäs sniinä on niin iso ongelma, kun on kengät ja vaijerit oikeen säädetttynä, jos vielä sellanan ihme käy, että se automaattisäätö toimii, niin ei kyllä pitäs mitään ropleemaa olla rullilla, on nyt kolmas geeämmän paskakasa ajossa ja aina ne on yhellä polkasulla kässärin hyväksyneet, ja heitto on ollut aina alle 30%, eli jos se ei suosiolla ota, niin jotakin on vialla.
    Viimevuonna oli neljäs kerta kun tuota käyttöpuikkia leimattii ja jarruille ei edelleenkään tarvinnu mitään tehä, muuta kylläkin... :rotfl:
     
  19. audiq

    audiq Gearhead

    Harvemmin tulee "sidottua" jarrulla mutkissa, kun ei tuo meidän Belarus
    kulje kuin max 40km/h. :eek:

    Ja juu, katsista tulin. Kallista vian etsintää, varsinkaan kun mitään vikaa ei Audista löytynyt. :D

    Hassua vaan seistä konttorin oven takana jo seitsemältä, että pääsee edes rahastettavaksi. Eilen oli kuulemma 9.15 päivän ajat jo täynnä. :eek:
     
  20. Adventurer

    Adventurer Gearhead

    Ja kun puhutaan pikkaisen vanhammasta Citroenistä tässä mielessä, niin sillä voidaan tarkoittaa juuri takuuajan ohittanutta Citroeniä :D
     

Kerro tästä muillekin!