Surullinen katsastus...taas.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja tha022, 8.8.2005.

  1. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead


    Raja ja 100rpm lisää, ei pitäis olla mitään kitinää

    Ois kiinnostavaa tietää kuka korvaa jos inssi polkasee dieselin karkuun ja se sylkee kammet hallin lattialle
     
  2. oceanic7

    oceanic7 Gearhead

    Luin vanhoja Od:n ketjuja läpi niin joku oli saanut pienen korvauksen (kolmasosa käytetyn vaihtomoottorin hinnasta tms.) kuuspistekekkosen kampiakselin katkettua testissä.
    Taitaa olla aika harvinaista että motteja hajoaa. Aikoinaanhan niitä ooppelin vapari 1.6 dieseleitä hajosi mutta olivat oman kokemuksen mukaan aika kelvottomia moottoreita muutenkin.
    Erilaisiin automaatteihin liittyviä kierrosrajoituksia oli joskus muutamia, ainakin ZF:n automaattiin liittyen?
     
  3. maddis

    maddis Gearhead

    Olen yllättynyt, että joku on korvauksen saanut. Oletin, että se on sama kuin jos vaikka jarruputki katkeaa tms. Ei siinäkään konttori ala korvaileen sitä putkea tai vaihtoa. Samahan se periaatteessa on jos diesel ei sitä typerää testiä kestä.
     
    Karpov tykkää tästä.
  4. oceanic7

    oceanic7 Gearhead

    http://www.overdrive.fi/forum/threads/6-2-d-paeaestoemittaus.125620/

    Tommosessa ketjussa, liekö totta vai ei.
     
  5. Karpov

    Karpov Gearhead

    Mistäs inssi tietää kierrosluvun jos autossa ei ole mittaria?
     
  6. oceanic7

    oceanic7 Gearhead

    Suutinputkeen laitetaan semmottis anturi.
     
  7. Täältä löytyy vanha Paula Risikon vastaus liikenneministerinä:

    "Moottoririkkoihin liittyviä yhteydenottoja tulee Liikenteen turvallisuusvirastoon hyvin harvoin. Katsastusorganisaatioilta saatujen tietojen mukaan reklamaatioita heille tulee noin 50 kappaletta vuodessa. Dieselautojen päästömittauksia tehdään noin 800 000, joten mikäli kaikki reklamaatiot olisivat aiheellisia, vikaantumistiheys olisi 0,006 %. Vikaantumisista lähestulkoon kaikki ovat pienehköjä vikoja, eivätkä varsinaisia moottorivaurioita. Liikenteen turvallisuusviraston käsitys on, että ehjä ja asianmukaisesti huollettu ajoneuvo ei vikaannu mittaustilanteessa. On tiettyjä ajoneuvomalleja, joiden kohdalla mittaus saattaisi aiheuttaa vaurioita, mutta näiden osalta Liikenteen turvallisuusvirasto on julkaissut sivuillaan autovalmistajien tai maahantuojien tekemät ohjeet siitä, miten mittaus on tehtävä.

    Mikäli väärinkäytöksiä katsastuksessa ilmenee, katsastuksen suorittamisen oikeellisuuden osalta asia kuuluu katsastustoimintaa valvovalle Liikenteen turvallisuusvirastolle ja mahdollisten katsastuksessa syntyneiden vaurioiden korvausten osalta siviilioikeuden puolelle katsastustoimipaikan ja ajoneuvon omistajan väliseksi asiaksi."

    Tässä yksi tapaus:

    "Asiassa katsastusliikkeen vastuun edellytyksenä on se, että se ei ole toiminut huolellisesti autoa katsastaessaan. Lautakunnan käytettävissä olevan selvityksen mukaan auton pakokaasupäästöjen tarkastus on tehty liikenteen turvallisuusvirasto Trafin ohjeiden mukaan. Päästötestin mittausraportin sekä katsastusmiehen antaman lausunnon mukaan moottori on ollut käyntilämpöinen päästötestiä tehtäessä. Asiassa ei ole tullut ilmi seikkoja, joiden perusteella lautakunnan olisi syytä epäillä näiden asiakirjojen todenperäisyyttä.


    Auton maahantuojan antaman lausunnon mukaan auton moottorin lämpötilan pieni poikkeama ei ole todennäköisesti aiheuttanut vauriota. Lausunnosta ei käy ilmi, mihin maahantuoja perustaa käsityksensä siitä, että auton moottori ei ole ollut käyntilämpöinen mittausta tehtäessä. Maahantuojan mukaan pakokaasumittaus on aiheuttanut auton moottorivaurion. Lausunnosta ei kuitenkaan käy ilmi, että vaurio olisi aiheutunut katsastusliikkeen huolimattomuudesta.

    Edellä mainituin perustein lautakunta katsoo, että katsastusliikkeen toiminnassa ei ole sellaista huolimattomuutta, jonka perusteella se olisi vastuussa aiheutuneesta vahingosta. Tämän vuoksi katsastusliike ei ole vastuussa A:n auton moottorille aiheutuneesta vahingosta, minkä vuoksi vahinkoa ei vakuutusehtojen mukaan korvata katsastusliikkeen vastuuvakuutuksesta."

    Tuosta päätellen ei saa korvausta, jos on mittaus tehty Trafin ohjeiden mukaan ja moottori on lämmin.
     
    isalmela tykkää tästä.
  8. Fuselage

    Fuselage 3rd gear

    Aikoinaan itsellä oli TD Golf 3. Ja katsastusmies polki sitä hulluna yli kierrolukumittarin ylärajan, piti ihan oikeasti puuttua siihen. Muttahan kyllähän sen pitää kestää, sanoin kyllähän sinun hammaskalusto kestää sit motin hajottua nyrkin? Oli aika kalpea inssi. Mutta siis eihän tossa ole järkeä...Inssi näkee mittarista että punaraja alkaa tosta ja polkee niin paljon kuin koneesta lähtee....
     
    Karpov ja chevytb02 tykkäävät tästä.
  9. viikinki75

    viikinki75 Gearhead

    Katsastusmieheltä (henkilöltä) voi kysyä, osaako ottaa päästöt tämmösestä. Ja kannattaa kuvata tapahtuma. Testerissä näkyy kierrosluku.
    Mulla on kyllä palikka polkimen alla vanissa.

    Itse en missään nimessä jäisi "kahvioon" odottelemaan tuloksia. Aina olen ollut mukana. Joskus tietysti ollut pakkokin, kun ei muuten olisi saanut vehjettä edes liikkeelle.

    Ja monta kertaa olisi tullut merkintä, ellen olisi vieressä ollut selventämässä asiaa.

    Ja muutenkin. Näkee selvästi mitä katsuri tarkoittaa korjauskohteella. Paperilla ne on monesti aika epämääräisiä.
     
    Muokattu: 17.8.2019
    Poke, Kruunusaari, Karpov ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  10. kapa73

    kapa73 2nd gear

    Viime vuonna päätin pysyä poissa kuin muutkin ihmiset ja seurauksena ainoona korjaus kehotuksena poistaa näkymäesteet kuukauden kuluessa (kahdet karvanopat)
     
  11. viikinki75

    viikinki75 Gearhead

    Heh, ei olis tullut sitäkään, kun olisit ollut mukana.;)

    Mutta miksi edes jätit ne sinne? Nyt sulla on korjauskehoitus niistä, eli et voi ripustaa niitä takaisin. Seuraavassa ratsiassa saatat saada sakot niistä karvanopista, kosjka ne on merkitty poistettaviksi.

    Muutama tälläinen, niin se on hylätty. Yksi syy, miksi olen aina mukana katsastuksessa.;) Pystyy itse vaikuttamaan lopputulokseen.
     
    Muokattu: 18.8.2019
    Gary Grand, Poke, Karpov ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  12. kapa73

    kapa73 2nd gear

    En ole ottanut vieläkään niitä pois mutta oli mulla kuukaus aikaa käyttää niitä oikein luvan kanssa ;)
     
    viikinki75 tykkää tästä.
  13. viikinki75

    viikinki75 Gearhead

    Nooh, tyhmyydestä sakotetaan... jos sakotetaan, aikanaan, kun et kuitenkaan ole ottanut niitä pois.:D
    Mutta muistat varmaan ens leimalle ne pois ottaa.;)
     
    kapa73 tykkää tästä.
  14. oceanic7

    oceanic7 Gearhead

    Mulla on ihan lähipiirissä tämmönen heppu jonka katsastusepisodeja saa seurata ihan asiallisena viihteenä mm. herran fasepuukin seinältä kun miekkonen siellä itkee isoja kyyneleitä kun inssi on "rikkonut" taas ehjän auton. Auto on yleensä joku vitusti ajettu halvalla jopparilta ostettu romupaku jota korjataan aina vasta sitten kun sillä ei pysty enää maantienopeuksia ajamaan.
    Vikalista on puolen a4:sta ja koostui tänäkin keväänä esimerkiksi kattavista ruostevaurioista (kummatkin helmat tohjona päästä päähän), väärin tehdyistä ruostepaikkauksista (peltiä, popniittiä ja sikaflexiä) ,noin 60% polttimoista pimeänä, jousenkorvake ruostunut lähes irti , toinen etujousi poikki ja renkaissa ei ole riittävästi pintaa.
    Joka kerta se on kuulemma niin että inssi rikkoi ehjän auton.
    Lisäksi auto viedään ihan viimeisenä mahdollisena päivänä tai jopa viikon myöhässä katsastukseen ja kun ajokieltoa sit napsahtaa niin ulina on korvia huumaava.
    Kysyin joskus et eikö kannattais laittaa vähän etukäteen sitä autoa kuntoon niin ei kuulemma kannata jos se sattuis kuitenkin menemään vähän rikkinäisenä läpi.
     
    Gary Grand, -JS-, Poke ja 4 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  15. -JS-

    -JS- 2nd gear

    Noihin hassuihin kuviin voisi joskus kuvata mitä ruoste "korjauksia" tulee vastaan. Toiset merkkaa massalla pehmeät kohdat, on niittiä, 2cm välein hepattua paikkaa, sikakitillä (mikä muuten on vittumoisen sitkeää) paikattua tukivartta. Joskus tuntuu että alustamassan hankkiminen pitäisi tehdä luvanvaraiseksi:D
    No noita läpimätiä aika vähän kuitenkin suhtessa. Niille pitää koittaa vihjata ettei korjaamisessa ole mitään järkeä jos 500e vm99 käyttis. Öljyvuodot on yksi, sanoppa että tuolta vuotaa öljyä niin 90% ihmisistä sanoo juuri lisänneensä ja vähän lorahti yli kun kannu horjahti, ai jäteöljyä?
    Merkkiliikkeen jäljiltä jarrupala asennettu väärinpäin (rauta levyä vasten). Asiakas myös huomannut jarrujen rohisevan rempan jälkeen ja oli tarkistettanut jarrut heti vaihdon jälkeen, liikkeessä oli sanottu niiden asettuvan ajankanssa. No on noita väärinpäin olevia paloja ennenkin ollut, vedottu pimeään (humalaan). Renkaita monenlaisia, toisille riittää kun ilmat pysyy sisällä, joskus 0.5bar riittää. Lista loputon jos käy miettimään. Harraste autoista valtaosa ok ja jos ei niin asiallisia ottamaan palautteen vastaan, mobilisti museo jääristä en sano mitään.. Ei voi olla jarruissa vikaa kun ajettu vain 25km viime leimasta ajamalla ne tasoittuu, nuukia ovat 90% niin no massa/öljyseokseen varaa jota juolahtaa mieleen suihkia pohjaan juuri ennen leimaa niin näkee pidetyn huolta:rolleyes:.
     
    Gary Grand ja isalmela tykkäävät tästä.
  16. viikinki75

    viikinki75 Gearhead

    Itse en noilla romuilla ajele, ja mun mielestä on hyvä, että sellaiset saadaan pois liikenteestä vaarantamasta muita tiellä liikkujia. Ehkä sinä olet juuri harrasteautollasi liikkeellä, kun tämmönen sankari losauttaa sua päin sillä muutaman satasen vikapesäkkeellä. Vaikka ei henkilövahinkoja edes tulisi, niin omaan autoon ei varaosia löydy kaupasta.
    Ja rakenneltu vanha auto, just. Vaikka olis näyttelyauto, ei vakuutusyhtiö näe samalla tavalla.
     
  17. Seppä Leonardo

    Seppä Leonardo 3rd gear

    Ruotsissa kiellettiin katsastuksessa täm ns.ryntäytys.Onkohan Suomi ainoa missä sallitaan?
     
  18. toyopet

    toyopet Gearhead

    Tuosta massasta tuli mieleen, kun takavuosina se yksi carina oli vähän ruosteessa ja siihen uusittiin sitten helmat ja ne sisähelmat myös. Sisähelmoihin vähän jämäkämpää tavaraa, 3mm levyä. Ja justiin ennen konttorille menoa tuoretta massaa päälle.
    Ingenjööri koputteli ensin ruuvarilla, sitten rengasraudalla ja lopuksi haki leka, ei tullut reikää. :D

    Autosta tuli kyllä tukeva sen korjauksen jäljiltä, ei nitissyt enää montuissa.
     
    Gary Grand tykkää tästä.
  19. oceanic7

    oceanic7 Gearhead

    On se ainakin Brittien MOT-tarkastuksessa, luulenpa että muuallakin eu-maissa. En löytänyt mistään tietoa että Ruotsissa olisi luovuttu, millä tavalla mittaavat siellä?
     
  20. Seppä Leonardo

    Seppä Leonardo 3rd gear

    Veljeni on katsastanut kohta 30 vuotta Tukholmassa ja uskon jos hän tuolla kokemuksella tietää jotakin.Parisen kuukautta sitten oli asiasta keskustelua.WD -ohjelmassa tekivät ,enkä huomannut tuota 5 sekunnin rääkkäystä maksimikierroksilla.Ei kukaan järkevä pidä täysiä kierroksia ilman kuormitusta noin kauan.
     

Kerro tästä muillekin!