Surullinen katsastus...taas.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja tha022, 8.8.2005.

  1. aircool

    aircool 3rd gear

    Viimeksi kun leimalla kävin,niin eka asia minkä teki kun auton luo meni, takaovet auki ja vöiden nykäisy. Sit meni autoon ja etuvöille sama.
     
  2. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    ainakin muutaman kerran nähny kun nykivät takavyöt. Tosin nykyään kun ne hakee jo auton ulkoa, niin sitä ei välttämättä näe.
    Kerran oli inssin ilme hupaisa, kun nykäs C20 vöitä ja ne ei lukittunut. Piti sanoa jenkkivyöt. Silti ei vielä ymmärtänyt, sit toinen inssi huikkas sille, et ne lukittuu jarrutuksessa.
     
  3. sleepercooler

    sleepercooler Gearhead

    Kyllä mun autosta katottu aina että vyöt on kunnossa ja toimii, muutamaan autoon olen joutunut uusimaan vyön kun reuna rispaantunut ja kerran kelan, jonka sai huollettua kuntoon.
     
  4. kustomkuuppa

    kustomkuuppa Gearhead

    Kyllä minun autoistani on tarkastettu kaikki vyöt useamman kerran. Olisiko se nyt iso vaiva asiakkaalta tai katsurilta ollut siirtää rojuja sivuun sen verran että olisi päässyt kokeilemaan. Katsastusmiesten joustavuus vaihtelee aika tavalla. Joskus syynätään joka asia ja annetaan hylkäys jostain rekisterikilven paikasta joka on kelvannut monelle katsurille ennestäänkin, joskus kelpaa auto jonka valot lähtevät päälle vain kojetaulun alta johtoja ravistelemalla ja tukivarsi on melkein irti, kehotti kuitenkin kiristämään mutterit ja lainasi siihen työkalut! Mutta kaipa se asiakkaan asennekin vaikuttaa. Jos on asiallinen, selvästi kiinnostuneempi autonsa kelpoisuudesta kuin helposta leimasta eikä vänkää vastaan, pärjää yleensä hyvin. Voin kuvitella että "asiakas on aina oikeassa" mentaliteetti saattaa nostaa katsurin karvat pystyyn.
     
    eeko ja dart -66 tykkäävät tästä.
  5. BlackMind

    BlackMind 1st gear

    Turvavöistä puheenollen. Ite kävin katsurilla tänään subukan kanssa ja vimoselle penkkiriville pitäisi saada paprut, että vyöt kestää ja kuormakoukut yms. Tässä aikani olen selannut, että metro-autolta tätä paperia ei ilmeisesti saa. Täällä käydyssä keskustelussa kommentoitiin, että oli ruotsalaista puljua tarjottu... mutta mikähän se oli?
    Ensin oli kyllä puhetta, että takapenkille pitäs olla vyöt. Noh siellähän ne katossa oli :D Mutta sitten iski sääntö suomi. On siis 95 joka rekattu 5 mutta toisesta suburbanista otettu kolmas penkkirivi vöineen perälle
     
  6. P. Thornton

    P. Thornton 2nd gear

    Palveleeko Metro-Auto mitenkään GM-USA -asiakkaitaan? Ottavatko vastuuta aikoinaan maahantuomistaan vehkeistä?

    Metro-auto on nykyjään pelkkää Toyotaa edustava autokauppa.
     
  7. BlackMind

    BlackMind 1st gear

    Joo ei ne amerikan vehkeistä tiedä tätä nykyä yhtään mitään. Se oli vaan semmonen epätoivon kortti ja kyllä se on nieltävä tappio ja ajettava silloin tällöin salaa 8 hengen autona :D Onneks ei näe takaikkunoista läpi
     
  8. AVRO

    AVRO Gearhead

    Talouden Tojo kävi meidän leivissä ensimmäisessä katsastuksessaan, tämähän ostettiin aika tarkkaan vuosi sitten juuri katsastettuna. Katsastusakti ei sinänsä ollut mitenkään surullinen tai epäonnistunut vaikka auto pomppasikin. Lapulle kirjautui ihan asialliset hylkäysperusteet, mutta yksi inssin kommentti oli kummastuttanut.

    Frouva siellä oli autonsa kanssa ja inssi oli mutissut peruutusvaloista, tähän oli laitettava talvella puskurin alareunaan pienet halpis led-valot jotta yleensä näkee yhtään mitään koska auton oma peruutusvalo on yhtä tyhjän kanssa. Frouvahan ei yleensä jää sanattomaksi tilanteissa ja oli selventänyt että valot laitettiin sen vuoksi kun tuolla orkkiksella ei oikeasti näe mitään pimeässä peruutellessa. Ei kuitenkaan tullut mainintaa valoista mutta inssi pelotteli että niistä saa sakot... ok voi olla mutta kuinkakohan isolla todennäköisyydellä.
    Neuvoksi saatiin, "parempi laittaa peruutuksen ajaksi hätävilkut päälle". :confused:
     
  9. Joku random

    Joku random 1st gear

    Jenkki GM asioissa pientä toivoa voi Helsingin Länsiautosta vielä löytyä. Länsiauto osti jokunen vuosi sitten Metroauton GM toiminnot.
     
  10. Joku random

    Joku random 1st gear

    Eikös takana ole "työvalot" sallittu?
    Eli katkaisija lisäperuutusvalojen väliin niin saattas olla laillisempi:odsmile:
     
    Laszlo tykkää tästä.
  11. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Oikeassa se inssi on. Jos ei ole hyväksytyt valot, niin laittomat. Saattaa häikäistä muita kulkijoita yms....
     
    Vermilion tykkää tästä.
  12. AVRO

    AVRO Gearhead

    Kyllä kyllä, laittomat valot ei siinä mitään ja saavat olla siellä mun puolesta kun ovat suunnattu reilusti alas ja niinpäinpois. Lähinnä tuo hätävilkkujen käyttäminen peruuttamisen apuna kävi hymähdyttämään.
     
  13. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    Miten itse tulkitsen nykyisiä lisävaloja niin noi on tosiaan laittomat... Mullakin on toyotassa yksi peruutusvalo vaan takana. Mutta laki!
     
  14. Vallu 426

    Vallu 426 3rd gear

    Poliisit ei noista ymmärrä mitään...ja mitkä poliisit? Ei näy vaikka joskus olis tarvetta.
    Poliisi uudistus meni metsään.
     
    Laszlo ja Stang_81 tykkäävät tästä.
  15. Swinger71

    Swinger71 Double Gearhead

    Mulla on just vanissa työvalo takana joka syttyy pakki päällä. Eikä siinä ole edes erillistä katkaisijaa. Ei ole tullut leimalla sanomista. Tosin se on kevytkuorma-auto eli lienee eri säännökset.
     
  16. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Henkilöautossa ei saa olla työvaloja, pakussa saa.

    Vuosia sitten hiluxin lahon lavan tilalle muutoskatsastettiin flatbed ja samassa yhteydessä takavalot muuttui, peruutusvaloksi tuli vanha traktorin katolta otettu led bar.
    Katsastus meni ihan jees.
    Seuraavana vuonna sama katsastaja laittoi samasta lampusta korjauskehotuksen.
    Poika kun on välillä herkästi syttyvää sorttia potkaisi lampun irti ja totesi, että ota merkintä pois, kun nyt se on kunnossa. Sen ikäisessä kun ei tarvitse olla peruutusvaloa.
     
  17. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Dodge Ram kevyt k-a on pitänyt olla maahan tuodessa ja sen jälestä pitkään takasumuvalo. Laki muutoksen jälkeen sanoin että ok, otan pois mutta kun on valmis paikka ja johdotus niin laitan työvalon tilalle. Se kun on lain mukaan ok, lisäperuutusvalosta en ollu varma. Molempiin sitä on käytetty. Ei sillä omilla peruutusvaloilla nää vanha ukko mihinkään peruuttaa ja farmikatteen läpi kun ei näe. Syyniukko sanoi että joo, tilaa muutoskatsastusaika ni pistetään asia kuntoon. Toistasataa euroa maksaa. Ei muuten laiteta, ainakaan noin. Laitoin vedenpitävät samanlaiset deutsch liittimet takasumariin ja 30w työ/peruutusvaloon ni on nopia vaihella ja yks rosteri pultti/mutteri liitos ni ei ruostu vuodessa kii.

    tiijä onko lukollinen kova farmikatekaan nykyään tommosessa laiton vai laillinen mutta kstsastusremonttiahan pitää vanhoissa aina tehä….
     
  18. Pertura

    Pertura Gearhead

    Kuorma-autossa saa olla kaksi lisäperuutusvaloa, eli sen suhteen on vapaampaa kuin henkilöautoissa tai pakuissa. R23 on hyväksyntämerkintä peruutusvalolle, eli semmoiset kun hankkii niin saa ihan lain puitteissa olla. Sopivia lamppuja löytyy melkein jokaisesta kaupasta jotka led-työvaloja myyvät, pääsee jo vähän hinnan, ulkomuodon ja valotehonkin perusteella valkkaamaan.

    Mulla on Ramissa kaksi vähän reilu 1000 lm tehoista lisäpakkilyhtyä, ihan hyvät, mutta ei niillä kuuhun mennä. Peräkärryihin olen laittanut 3000 lumenia luvattua valotehoa antavat, niillä maisema jo valaistuu eri malliin.
     
  19. Arkkumies

    Arkkumies 3rd gear

    Mulla on henkilöauto-Capricessa takapuskurin alla mätänetin halpa LED-työvalo, revin aiemmin rikkinäisen sumarin mäkeen ni oli valmiina piuhat, sulakkeet ja katkasija. Ei tule päälle pakilla.
    Tais viime vuonna katsuri ohimennen kysästä että mikä toi on, laiskasti LEDiä osoittaen. Vastasin vaan että työvalo, eikä sen enempää kyselly.

    Talvella kun on ollu katsastus niin oon ottanu lisäpitkistä töpselin irti, ei ois mitään onklemaa referenssien tai e-hyväksyntien kanssa, mutta linssissä on keltanen kalvo.

    Jostain muistan kyllä lukeneeni, että lisäperuutusvalojen kanssa pitäisi olla alkup. valot pois käytöstä ja tietenkin muutoskatsastettuna.
    En kyllä tienny että HA:ssa ei sais olla työvaloja :eek:
     
  20. hartsa69

    hartsa69 Double Gearhead

    Mulla on sumuvalojen päällä keltainen kalvo, yhdessä katsastuksessa tyyppi sanoi että polliisi voi noista sanoa. En ole jaksanut pois ottaa, toisaalta etusumareitakaan en pidä päällä muuten kuin on hyväksi, takasumarit syttyy vasta etusien jälkeen. Siinäkin olis järkevä Jeepillä ollut tehdä pelkät erilliset napit eikä monitoimiviikseen...
     

Kerro tästä muillekin!