Surullinen katsastus...taas.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja tha022, 8.8.2005.

  1. terroristo

    terroristo 1st gear

    Että oikeen kovalla äänellä hihkaistu :D kirjalliset valitukset ja kaikki :lol: :lol:
     
  2. poskisolisti

    poskisolisti 1st gear



    Mulle sanottiin joskus että pitää olla vähintäin 50% hitsattu paikan ympärystät..???? :odroll:
     
  3. mke77

    mke77 Gearhead

    pohjan ja kantavan osan ja rungon osat täytyy olla 100% hitsattu!! ja "vähemmän tärkeät" kuten takakyljet/takahelmat yms. yli 50%......tää on niinku viiminen kanta tääl päin!

    ...nää huonost hitsatut/"täpillä nurnistakii ja loput sikafleksillä" olevat korjaukset on kyl sit semmosia :mad: :mad: .....ei se nyt niin kauheeta hommaa oo toi hitsaaminen etteikö sitä vois tehdä kunnolla jos kerta se hitsikone jo on vieressä!! muutaman tommosen korjannu aikanaan ja kyllä v****i :poff:

    mut tuohon takalokasuojan kaareen en keltään katsastajalta ole vieläkään saanu mitään järkevää vastausta kuin/millä/miten se lasketaan "itsekantavassa korissa" kantavaks korirakenteeks :eek:

    oven alareunaan mikä "repsottaa" mää sit kerran sain hyvän perustelun kun osasin oikeelta inssiltä sitä osiaa kysyä!!
     
  4. guru

    guru Gearhead

    menin lietoon ja löin yhelle od laiselle rahat kouraan ja se sano se on sun-ny

    leimalla ei meinannu löytyä reikää pohjasta vaikka oikeen kyselin

    pitäs valittaa myyjälle epä kurantista tavarasta jos v ostaa 85 datsunin
    puolittaiseks vitsiks j a sit se onkin hyvässä kunnossa mä oon menneinä vuosina maksanu ihan rahaa huonompi kuntosista...

    kysyin rekisterikilven valon väristä niin vastaus oli pienen kirjan pläräämisen jälkeen vuodesta 23 lähtien valkonen jotenkin olin vähän eri käsityksessä
     
  5. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    No ei nyt kauhean surullinen katsastus, kun emännän toyota meni kyllä leimasta läpi yhdellä korjauskehotuksella (rekisterikilven toinen valo pimeä).
    Tosin renkaista kirjoittu kommentit siihen tarkastusluetteloon ja oli ollut sitä mieltä, että 3 rengasta pitäisi vaihtaa, takuuseen.
    Näissä kolmessa on kyljessä patti :eek:
    Minä kiersin autoa ja en kyllä pattia löytänyt mutta sellaiset kireät vyöt löytyy kolmesta renkaasta.
    Jenkkirenkaissa noita on ollut lähes kaikissa ja oldsissa olleissa Nokian kitkoissa oli vastaava ilmiö sekä nyt näissä nokian kitkoissa.
    Katsastusmies oli sitä mieltä, että renkaat on vialliset.
    Mitäs mieltä muut on, siis sellainen renkaan poikkisuuntainen painuma kyljessä yhdellä kohdalla rengasta kolmessa renkaassa neljästä.

    Renkaat on vuoden vanhat, tuli auton mukana.
     
  6. chevy 34

    chevy 34 Gearhead

    Mulla on kesärenkaissa samanlaiset painaumat... Kleberit on merkiltään.. En tiiä mitä sanoisivat leimalla kun en ole kesärenkailla katsastanu tuota :odroll:
     
  7. parsju

    parsju Gearhead

    Eikös se "patti" tuu niihin renkaisiin jo tehtaalta? Tämmöistä tietoa sain omalta rengaskauppiaalta: rengas on siltäkohdin valmistuksesta johtuen kaksinkertainen rakenteeltaan, joten rengas ei siitä vaan turpoa paineen vaikutuksesta kuten muualta.
     
  8. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    No minunkin mielestä se on ihan normaalia. Tosin kaikissa renkaissa sitä ei ole mutta kuitenkin.
     
  9. Per Besserwisser

    Per Besserwisser 1st gear

    Jep. Semmoiset "patit" kyljissä yleensä ovat tosiaan pällekkäisiä vyökerroksia ja syntyneet tuotannossa. Varsinkin jos alla on vuoden vanhat nakit josssa 3/4:ssa on ihan 1=1 samanvaiset patit kyljissä.

    Kyllä se rakennevika olisi yhdessä ja näyttäisi ja tuntuisi aikalailla toisenaiselta. Jos "patti" on kova ja tuntuu olevan osa renkaan rakennetta, niin ihan valmistusmukkula se on.

    Mullakin on ollut noin 50% halpis Kelly, Armstrong, Cooper yms. jenkkirengassarjoissa noita vöiden liitoskohtamökkylöitä kyljissä jo uutena.. Todennäköisyys, että 3:ssa suht tuoreessa renkaassa olisi vyövika on aika pieni.. Ellei sitten tehtaan hihnalta ole tullut susisarjaa, joka on päätynyt alle???
     
  10. xp

    xp Gearhead

    Hitsipaikoista: tuossa vasta kuulin kun eräs katsastusasema oli saanut huomautuksen valvovalta viranomaiselta kun oli hyväksynyt yhden auton sisälokasuojissa 50% saumalla hitsatut 5X10 cm paikat, ja oli merkinnyt kuitenkin otteelle: "hitsattava 100% saumoin kuukauden kuluessa". Siis tämä ei riitä valvovalle taholle, surullista tai ei.
     
  11. Jiihaa

    Jiihaa 1st gear

    Rantaperkiössä on näköjään tapana rikkoa pellit, samoin kävi volvolle. Väänteli vielä tervettä peltiä irti, ja naureskeli että korjaatpahan tämänkin... Että sinne kantsii mennä jos kaipaa kuplaa ottaan :mad:
     
  12. Rusty

    Rusty Double Gearhead

    ''Ampua pitäis se joka on tämän systeemin keksinyt, mitä vi##ua me nyt tehdään..?'' totes katsastusmies viime viikolla kun olin vaimokkeen Xantiaa katsastamassa. Takajousipallot oli paskana ja kun se laski sen nosturin alas niin Sitikka laski sitä mukaa, alas asti. Siinähän se oli jumissa. Huvitti. :rotfl:
     
  13. belvedere-64

    belvedere-64 2nd gear

    Ei ou tainnu katsuri ilmeisesti aiemmin hirveesti nostella citroeneita, ku niillähän on tapana että jos ei nosta jousitusta ylimpään asentoon ennen nostoo nii sit onki hankalampi saaha jousitus takas ylös. varsinkin jos jää vielä niin että ei pääse jousitus menemään ihan alas(esim. tallat helmojen alla tai jtn).
     
  14. Karvanoppa-Elvis

    Karvanoppa-Elvis 1st gear

    Tuo auton rikkominen ei saa kyllä ymmärrystä... Kerran kun äijä käytti autoa leimalla, nuorehko katsuri ei löytänyt muuta vikaa, jäi sitten nyhtämään etujarruletkua ja mutisi jotain pykimisestä. Välillä meni autoon ja polki jarrua naama punaisena, kun mitään ei tapahtunut kävi repimässä sitä letkua lisää, ja seuraavien reisilihastreenien seurauksena letku pamahti kuin pamahtikin irti. Kaveri tuumas ivallinen hymy naamalla että letku pitää vaihtaa, ajelehhan varovasti kun on toinen piiri sökönä. Taisipa vielä yrittää sössöttää jotain ajokiellosta :mad: Minkähän helvetin takia se piti murjoa paskaksi, kun saman asian olisi ajanut kun olisi hylännyt ja määrännyt letkun vaihdettavaksi, olispahan ollut jarrut joka nurkassa varaosaliikkeeseen ja kotiin ajaessa :soosoo: Vähän sama homma jos tuulilasissa on halkeama, niin hakataan lekalla lasi sisään ja naureskellaan että toivottavasti ei sade yllätä...
     
  15. ajomies

    ajomies Gearhead

    No jospa sita katsuria on huijattu kerran siten että on letku putsattu ja vedetty jotain sikaflexiä pintaan, teki sen tempun nyt mahdottomaksi.
    Tällaisiakin veikkoja vaan on!
     
  16. Deltapete

    Deltapete 1st gear

    Mutta kyllä kai katsastustouhu on sentään muuttunut siitä mitä se oli
    esim. 1990- luvunkin alussa.
    - Eräskin opettaja pukeutui katsastusta varten mahdollisimman vanhoihin, kuluneiisiin vaatteisiin kerätäkseen säälipisteitä, erästä katsastajaa kutsuttiin Umpio-Paavoksi, jos vikaa ei muualta löytynyt piti vaihtaa valojen umpiot ym.
    - Kertomuksia riittää.
     
  17. mke77

    mke77 Gearhead

    :rotfl: ja meillä täällä Salossa on "pallonivel-järvinen" :rotfl: :rotfl: "jaahas jaahas muuten on ihan kunnossa oleva peli mut kyl nois pallonivels on hiukan väljää..." :wink: lekendarista :rotfl:
     
  18. ttakatal

    ttakatal 1st gear

    En tiedä voiko yleistää mutta tuntuu että pohjan/helmojen tarkastus näyttäis viime aikoina jääneen vähemmälle.

    Korjasin just tytärpuolen tutun Calibran pakoputken kun auto piti kuulemma katsastaa (oli jo 3kk myöhässä!).
    Kaveri totes että samalla voi kiinnittää repsottavan helmalevikkeen kun oli takaosastaan irti. No v***u mihis kiinnität kun oli helman alapelti noin 30cm matkalta molemmilta puolin hävinnyt kokonaan :-?
    Lisäksi pohjasta meni sormi läpi kuskin puolen lattiasta, muualta en edes viittiny kokeilla.
    Laitoin erinäisillä virityksillä nuo repsottavat levikkeet paikoilleen.
    Totesin että nyt oot poika kusessa tän kanssa, jos jollain ihmeen konstilla saat tän auton leimattua niin myy äkkiä pois!

    Yllätys yllätys katsastuksessa eivät olleet kattoneet noita helmoja lainkaan, ainoastaan tuo lattian reikä määrättiin korjaamaan.

    Niin että turvallista matkaa!!
     
  19. Buick225

    Buick225 Double Gearhead

    Duunikaverin vanha 4wd Subaru meni huomautuksilla katsastuksesta läpi,hyvä niin. Seuraavaksi jääradalle,pari tuntia armotonta rälläystä ja kas,taka-akselin runko kahdesta kohtaa poikki.Läpimätä ja ihme että kesti edes nostaa pyörät ilmaan. Että näin :-?
     
  20. Per Besserwisser

    Per Besserwisser 1st gear

    Ja onnellisia Calibrakauppoja leimatun Oopelin ostajalle :odroll:
     

Kerro tästä muillekin!