Surullinen katsastus...taas.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja tha022, 8.8.2005.

  1. v80

    v80 Gearhead

    Ihmettelen kovasti miksi viittii kehuskella katsastaneensa/ajavansa autolla mistä on runko poikki ja jarrut paskana. Kannattaisi varmaan korjata auto turvalliseksi niin ei aiheuttaisi vaaraa muille tiellä liikkujille taikka mahdollisesti kyseisen auton kyydissä olijoille.
    :soosoo:
     
  2. Rusty

    Rusty Double Gearhead

    Viikolla kävin Amazonin katsastamassa tuolla Turun Orikedon yksityisellä asemalla. Leiman sai tietysti eihän siinä mitään mutta sitten sai vielä lounaskupongin viereiseen kebab-paikkaan. :eek: Sinne siis kaikki kebabin tai pitsan ystävät katsastamaan niitä autojanne.
     
  3. mke77

    mke77 Gearhead

    nii-i!!

    varsinkun tieliikenne laki vaatii että:"ajoneuvo täytyy olla tieliikenne asetusteen täyttämä muutenkin kuin vuosikatsastuksesta , yleisessä liikenteessä käytettäessä....."

    mun mielest tuohon lauseeseen kiteytyy aikahyvin tuomoinen vikamääre!! saatika vielä kun siihen lisätään:" ajoneuvonkuljettaja on vastussa ajoneuvon kunnosta on omistaja tai haltija kuka tahansa" ei se paljoo auta vaik "hyvää tahtoaan" on edellinen katsuri antanu leiman tommoseen ruosteiseen autoon ja kuukauden päästä se onkin mätä!! niin eihän se silloin sen katastajan vika ole :rotfl:
     
  4. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Mitäs arvon katsastussedät (teitä kun täällä on) sanoisitte sellaisesta, jos 60-luvun rungollista autoa aikoo katsastukseen. Autossa on lasit ehjät, valot ja vilkut toimii sekä tietysti jarrut pelaa.
    Auto vaan näyttää rumalta päällepäin, paikkamaalaust yms. Ruosteet on korjattu hitsaamaalla mutta yksi sauma on kesken ja siitä puuttuu ~10cm lokasuojan kaaresta hitsisaumaa.
    Hylättäisiinkö rekisteröintikatsastuksessa siitä syystä? :D



    Joo, työmotivaatio on vähän heikko, jäi yöunet lyhkäisiksi. Sen takia tyhmiä kyselen, taas.
     
  5. Simo

    Simo 1st gear

    "Herkun" tyylistäkö tarkoitat ?

    http://www.overdrive.fi/forum/viewtopic.php?t=147761

     
  6. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Ei ihan tuollaista sentään. Ajattelin vaan, että raahaisi yhden romun tuolta maailmalta kotia ja laittaisi nuo jarrut yms. jakarilla korjattavat kuntoon ja sitten koittaisi hakea ajolisenssiä. Sitten olisi helpompi siirrellä paikasta toiseen ja käydä hitsauttamassa ja vaikka jopa maalauttamassa muualla. Itsellä kun ei ole vehkeitä eikä paikkaakaan sellaiseen toimintaan.
     
  7. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Ei kukaan uskaltanut ottaa julkisesti kantaa?

    No siis näillä näkymin ei tosiaan peltipuolella olisi muuta kuin yksi sauma, jäänyt erinäisten syiden takia kesken.
    No ei tuo oikeasti mikään ongelma ole vaan lähinnä teoreettinen kysymys. Ohjeistuksessahan tietysti sanotaan, että saumat pitää olla täysin hitsattu, vai sanotaanko kaarien osalta?
     
  8. peekoo79

    peekoo79 1st gear

    No jos hitsattavaa ei ole sitä kymmenen sentin saumaa enempää niin johan tuon hakureissun yhteydessä voi jonkun pajan kautta kurvata joka sen hitsaa kiinni. On sitten liikkeellä siirtokilvillä tai trailerilla. Turhaa tuollaisia on jättää jos se Crown(?) muuten siinä kunnossa että menis läpi.
     
  9. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Niin, ei se tosiaan ole iso homma todellakaan mutta toisaalta, jos sen noin saisi leimattua, niin nuo pinnat voisi teettää kerralla sitten sellaisella joka homman tosiaan osaa.
    Tai sitten vaan tekee sen tuossa pihalla ja maalaa sprayllä päälle.
    Tai sitten ihan oikeasti kunnostaa auton kerralla kuntoon, monia vaihtoehtoja. Tuo pikkuhiljaa joku kohta voi vaan olla se käytännön sanelema pakko. :D

    Mutta joo, asia selvä tältä osin, kiitos osallistuneille.
     
  10. jvc

    jvc Gearhead

    En osaa sanoa miten se virallisesti menee, mutta kerran olen saanut katsastuksen läpi, kun tehtiin puolipohjaus (linja autoon tavaratilan lattia akseleiden välistä, toimii runkona). Meni viimiseen päivään, ja hitsattiin noin kolmeen asti, mutta jäi palkkien alareunat hitsaamatta (vesisateessa keskellä yötä ulkona oli muutenkin haasteellista). Kolmelta sivulta siis hitsatut. Katsuri ei niistä valittanut, mutta tosin myös kerrottiin että toki se tehdään loppuun.

    Yleisesti oon saanut palvelua, että joku pikkujuttu on saanut jäädäkin, jos muuten on kunnossa, ja katsuri uskoo että se laitetaan.

    Helpompi kilvillä ajaa laitettavaksi tollaisen pikkujutun takia.
     
  11. raggar

    raggar Gearhead

    Eipä ollu taaskaan surullinen katsastus.

    Kaikki meni niinku pitää, oikein katsastusmies kehu valianttia. Ymmärti kyllä että vanhassa autossa on aina jotain pientä, eikä ruvennu nipottamaan mistään. Asianmukasesti tarkasti että auto on liikenneturvallisessa kunnossa.

    Eipä oo ollu ikinä ongelmia A-katsastuksen Kuormaajantien pisteessä Jyväskylässä, palvelu pelannu aina :D
     
  12. 2ford37

    2ford37 Gearhead

    Kävin Katsastamassa Kuorma-autoa Helsigissä ja muuten meni hyvin
    paitsi valoja oli liikaa ja jarrut oli kuulema kadoksissa.
    Hylkäys ja muualle mittaamaan ne jarrut, Tulos Ei Vikaa
    äkkiä papereiden kanssa takasin ja sano oot tainnu säätää
    ite ?? Ja tän mittaaja piti olla Ammattimies! Helsigissä.
    Reklamaatio AKE:lle ja sama tulos, oot ite säätäny matkalla
    jarruja, että näin Sovjet suomessa.
     
  13. ajomies

    ajomies Gearhead

    Jos siellä konttorilla jarrudynamometrillä ei ole ollut riittäviä jarruja, ei se miehestä kiinni ole.
     
  14. jake74

    jake74 1st gear

    joilaki konttoreilla valehtelee dynamometri. kaveri katasti joku vuosi sitten ykä datsunia jossa oli hitsi lukko taka-akselilla. no dynamometri näytti taka-akselille 25% jarru eroa :D
    inssi hoksas vasta sitten hitsilukon ku ajonosturille. korjaus määräys: hitsilukko poistettava ja takajarrujen teho ero. kaveri kysy että miten tuo jarru ero on maholista ni inssi ei puhunut mitää vaan alko nauraa :D
     
  15. Kerberos

    Kerberos Gearhead


    Mihinkäs tälläinen väite perustuu? Jokaisella konttorilla dynamot tarkastetaan vähintään kerran vuodessa, ja tarvittaessa useammin, näistä tarkastuksista löytyy pöytäkirjat. Jos näyttämät ei ole sallituissa rajoissa, laitetta ei saa käyttää.
    Täytyy myös muistaa renkaista tuleva luisto, sitten kun sitä on tarpeeksi niin rullat pysähtyy.
     
  16. Galaxie500

    Galaxie500 Gearhead

    joilaki konttoreilla valehtelee dynamometri. kaveri katasti joku vuosi sitten ykä datsunia jossa oli hitsi lukko taka-akselilla. no dynamometri näytti taka-akselille 25% jarru eroa :D
    inssi hoksas vasta sitten hitsilukon ku ajonosturille. korjaus määräys: hitsilukko poistettava ja takajarrujen teho ero. kaveri kysy että miten tuo jarru ero on maholista ni inssi ei puhunut mitää vaan alko nauraa :D[/quote]


    Dynoissa yleensä ei lähde rullat pyörimään samaan aikaan, ihan tavallisellakin lukolla saa äkkiä laitteen näyttämään että toisen puolen jarru makaisi päällä... Sama ilmiö kemppilukon kanssa.
     
  17. 2ford37

    2ford37 Gearhead

    Laitteet voidaan tarkastaa kerran vuodessa, mutta kuka
    tarkastaa ammattitaidon?
    Katsastuksessa oli kyse siitä että ammattitaito ei riittänyt
    tehdä paineilmajarrusovitusta. Ja siitä syystä kone ei antanut
    lukemia oikein.
    Autolla oli ajettu aamupäivä 4-5 tuntia ennen katsastusta, joten
    ei ihan selityksesi kelpaa että on "märät kengät" tai" liukkaat kumit"
    Nämä oli myös AKE: vastineessa selityksenä.
     
  18. GULF

    GULF Gearhead

    Perseestähän nuo kaikki katastajat on...

    Mistään eivät mittään tiedä ja asenne aina tosi ylimielinen.
    Harrastusauton kun viet ni oikeen väkisten hakevat vikoja notta
    pääsisivät hylkäämään :mad:

    Kuolaimille pitäs läpsiä koko porukkaa!

    Ite pitäs saaha autonsa kunnon tarkastaa ja siittä vastuussa olla.

    Helvatin kallistakin tuo katastus on maksaa melkeen yhtäpaljon ku
    koko auto :argue:

    Tulipahan avauduttua! Porin kiihdytyskisoissa viimevuonna ajaneet
    katastusmiehet ne vasta mulkkuja ovatkin... Terkkuja vaan niille jotka
    tunnistaa :rotfl:
     
  19. cutlass cruiser

    cutlass cruiser Double Gearhead

    Onkin sitten erikoinen dynamometri, jos antaa lukemat ihan sen mittaajan ammattitaidon mukaan :rotfl:
    Ja ihan kuka vaan katsuri ei edes saa tehdä sitä jarrumittausta, eli ihan ammattitaidoton ei voi katsurikaan olla.
    No turha se on sitä täällä ihmetellä, kun ei ole mittaustuloksia, eikä mitään muutakaan tietoa asiasta.
     
  20. mke77

    mke77 Gearhead

    eiköhän sinne saa "jarrukäytävä laskelmaan" käsittämättömät lukemat jos tulkitsee käyttö paineen ja liipasu paineen, auton tyypin ,jarrukellojen halkasin ja alp:n käyttöpaineen miten sattuu :rotfl: :rotfl:

    saatiin mekin f12:seen volvoon takajarru tehoks kerran 112... kun unhottus pilkku välistä joten alp:in paine oli 60bar..... :rotfl: :rotfl:
     

Kerro tästä muillekin!