Surullinen katsastus...taas.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja tha022, 8.8.2005.

  1. Anonymous

    Anonymous Guest

    "Ei se v...un tyhmä inssi tienny edes miten Veijo-enon asentama pissapoika toimii mun -21 rutinoffissa" Tyypillinen Esson baarin lausahdus jos inssi on kehdannut kysyä omistajalta miten joku laite toimii. Kyllä ainakin mun mielestä on helvetin hyvä että kysytään jos ei tiedetä, ei se ammattitaidottomaksi ketään tee. Eihän näitä vanhoja jenkkejä kuitenkaan ole kuin joku promille katsastettavista autoista. Saattaa mennä katsurilla muutama vuosikymmen ennen kuin jokaisen mallin jokainen erikoispiirre on tullut tutuksi, 99% duuniajasta menee kuitenkin jotain tojotia räplätessä.

    Ei se katsastus ehjällä autolla yleensä niin perseestä ole...
     
  2. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    Tossa Buddyn tapauksesa taitaa tällä kertaa olla kyse pikemminkin kiinnostuksen puutteesta moista katsastushommaa kohtaan kuin kateus. Eli kun asiakkaan homma ei oikein kiinnosta eikä itellä oo asiasta selvää tietoa niin etitään vaan se helpoin tie jolla hommasta selviäis eroon. Eli asennevamma palveluammatissa noin hienosti sanottuna.
    Vaan tätähän se nykyisin helposti on. Katsastusalaa en niin tunne mut monella alalla toi ongelma ei oo välttämättä pelkästään tyypistä itestään kiinni vaan syntyy silläkin että työntekijät vedetään liian tiukoille työmäärällä, työsuhteen jatkuvalla epävarmuudella hommien jatkuvuudesta jne. jutuilla ja sit pitäis siinä vielä yrittää jaksaa tehdä parastaan mut aina vaan ei jaksa tai huvita. Vaan sitähän tää nykysin on.
    Tämmönen vaihtoehto tuli vaan mieleen kun on seuraillut meilläkin töissä taas meneillään olevia nykysin jokavuotisia yt-neuvotteluja joilla taas tsekataan saisko jostain säästöä vähentämällä porukkaa vaikkei työmäärä oo vähentynytkään mut kun firmalla ei oo oikein tarpeeks rahaa eli tulosta osingonjakoon.
     
  3. Anonymous

    Anonymous Guest

    Noniin tämä tulee sitten nimettömänä, varmuuden vuoksi... Osittain kiinnostusta tollaista isompaa muutoskatsastusta kohtaan katsureilla laskee raha. Eli niillä on ne hommat pisteytetty ja kun päivässä kerää pisteitä tietyn rajan yli menevältä osalta maksetaan sitten ns. urakka palkkaa. Näistä paljon aikaa vievistä muutoskatsastuksista saa pisteitä melko vähän käytettyyn aikaan nähden, eli kyseinen katsuri ajattelee itseään ensin (niinkuin suuri osa meistäkin) ja valikoi sopivia hommia joista sitten saa kerättyä pisteitä enemmän käytettyyn aikaan nähden ja sitä kautta ylimääräistä rahaa taskuunsa.
     
  4. Anonymous

    Anonymous Guest

    Jep. Ja joidenkin katsurien kohdalla toi vaikuttaa myös tohon "jenkkivihaan". On meinaan vähän helpompi/nopeempi katsastaa 2002 mallinen korolla kun joku 60-luvun laululintta.
     
  5. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    Jos toi kahden yläpuolella kirjoittelevan Vieraan kirjoittama pitää paikkansa niin tossahan olis taas "Karpolle asiaa" .
    Ei nyt per. . . jos kaikille autoilijoille pakollisesta toimenpiteestä saadaan tehdä tollasilla perusteilla pyöritettävä bisnes missä ajatellaan ensisijaisesti tuottoa/konttorilla pyörähtänyt auto niin ihan metässä ollaan koko homman kanssa kun erilaiset autot laitetaan jo tolla järjestelmällä eriarvoiseen asemaan :mad:
    Voiko tosiaan olla noin :eek:
    Onneks täällä meillä ainakin yks asema ja etenkin sen omistaja ymmärtää noiden harrasteautojen tekemisenkin päälle ja viitsii jopa kuluttaa aikaansa ja nähdä vaivaa jotta hommat saa selvitettyä ja auton katsastettua mikäli se vaan on vallitsevien pykälien mukaan mahdollista :D
     
  6. Anonymous

    Anonymous Guest

    Kyllä tuo pisteytys on ihan arkipäivää ainakin sen erään ison konsernin asemilla. Siihenhän se alkaa mennä lähes joka alalla että työtehoa pitää mitata jotenkin vaikkei systeemi toimiva olisikaan. Sillähän saadaan aikaan se että että vaikeampiin hommin joissa aikaa menee on kiinnostus aika pieni. Eli siis jos tarjolla on esim 2 muutoskatsastusta uusi auto johon laitetaan eu-tyyppihyväksytty madallus sarja josta paperit on ja sitten vanha auto jossa on muutetu vähän sitäsun tätä ja paperit osittain puutteelliset... Kummankohan katsuri mieluummin tekee? Molemmista hän saa tasan samat suoritepisteet itsellen toisessa menee aikaa noin 15min ja toisessa xxxmin.... T: se eka nimetön vakiokävijä ja alaa liian läheltä seuraava.
     
  7. Anonymous

    Anonymous Guest

    Minua jo itseä ihmetyttää se, miten PAKOLLINEN toimenpide voi olla niin räikeästi erihintainen, eripaikoissa. Vähän sama kuin 10v passi maksaisi rovaniemellä 10 euroa ja vantaalla 350 euroa. Okei, onhan noilla oikeus hinnoitella omat palvelut, mutta kun kyse on oikeasti pakollisesta palvelusta kansalaiselle, niin tuntuu se hullumaiselta, miten hinnat saavat vaihdella noin paljon...tuntuu vähän vittuilulta...

    -JJ-[/b]
     
  8. -JJH-

    -JJH- Gearhead

    Edellinen olin minä...voi helevata...

    -JJ-
     
  9. CAMARO

    CAMARO 1st gear

    Tämä nykyajan länsimaiden markkinatalous, politiikka, kilpailu ja ahneus on sortoa, joka näkyy meillä päin joka sektorilla juuri näin (epävarmuus ja turvattomuus huomisesta). Kelatkaapa kuin se näkyy jossain muualla (lapsityövoima).
    Ps. Robin Hoodeja kaivataan.
     
  10. ZYN-5

    ZYN-5 Gearhead

    Itse sain viimekerralla tarpeekseni Nokian Kontorista joten luultavasti kokeilen Tampereen K1 asemaa jollei siitä kellää pahaa sanottavaa? Vai olisko jokin muu parempi?

    Nokialle tullu joku saakeli uus junnu joka luulee olevansa nyt sitten isoo herraa.
    Tarkisti Seatista joka helvetin kolosen ja löysi vikaa vian perään. Jarrut oli ok mut sen mielestä jarrupaineen säädin ei liikkunu. Käski polkee jarrua käynnistämättä ja sen jälkee käynnissä ollessa...
    Akkukin kuulemma hieman heilui mutta kun se tuppaa oleen niin että noit kaikki akut ei sovellu tohon kiinnikkeeseen aivan täydellisesti niin se hieman heiluu, joten uusinta katsastuksella näytin tälle poitsulle että ei se sieltä kyydistä tipu kun remmoin kaksin käsin. Öljyvuotoakin oli. Tähän mennessä on joka koslalla ollu ongelmia siellä niin nyt olis aika kokeilla muita paikkoja. Useasti marmatettu aivan joutavista.

    Jenkin rekisteröintikatsastus meni kyllä siellä erittäin hienosti. Asiantunteva kaveri katsasti ja löysi heti vaihdenapit ja käsijarrun. sanoinpa jopa että se käsijarru vaatii sitten kunnon painallukset ja näin hän teki. prosennti ero jäi rajasta 1%:tin .
    Ei katsellut turhia asioita vaan kaikki tarpeelliset ja konehuonekkin vian tarkastettiin ja kysästiin että "kai tää sama alkuperänen motti on". Erihän se oli mutta samapa tuo näissä ikäluokissa(tehoíltaankin eri).


    Kertokaapas miksi katsastuksessa kirjoitetaan todistukseen Korjauskehoitus ja jälkitarkastus. Siis miksi se pitää olla erinimellä jos kuitenkin jälkitarkastuksessa tarkastetaan myöskin kehoitukset. Ja kehoitukset jos on jättänyt korjaamatta jälkitarkastukseen niin ne pitää uudestaan käydä näyttää.

    No itse en joutunut käymään näyttämässä mutta esim tuo öljyvuoto merkittiin ekalla kerralla kehoitukseksi mutta jälkitarkastuksessa kun en ollut asialle mitään tehnyt niin rek.otteesee merkattiin että korjattava 31.11.2005 mennessä.??... Eli heti miten katsastuksen jälkeen.
    Auto oli menossa seisontaan(tai onkin jo) mutta päätin katsastaa ennen sitä ja myydä ens keväänä pois. Sanoin katsastus sedällekkin että auto korjataan lähes priima kuntoon seisonnan aikana, mutta sekään ei hetkauttanut nuorta virkaintoista uutta katsastajaamme.
     
  11. jonep

    jonep 3rd gear

    Ku tää katastuksen vikojen ymmärtäminen on niin vaikeaa ni jokainenhan voi tutustua AKE:n sivuilla näihin arvosteluperusteisiin ja laittaa autonsa niitten pohjalta kuntoon.
    http://www.ake.fi/pdf/katsastuksen_arvo ... E-2002.pdf
    Sen jälkeen voidaan taas kaikki neuvoa katsastajaa työssään, tokihan tuossakin on joitain virheitä, mutta uutta työstetään jo sorvinääressä.
     
  12. xp

    xp Gearhead

    Ja jonkunasteinen totuus on ettei harrasteauton tarvitse koskaan olla ihan kunnossa, "tämä on juuri menossa seisontaan / otettu juuri käyttöön". "Ei ne jarrut vielä ole vetristyneet / ne jarrut laitetaan kyllä talvella", "ei tällä ajeta". Se korjauskehotus ei lain mukaan ole mikään pyyntö vaan määräys.
     
  13. Galaxie500

    Galaxie500 Gearhead

    Eräs tuttu katsi ukko totes hyvin kun mutisin jotain pimeästä takavalosta että kyllä se lähtiessä paloi... Hän tokaisi siihen että täällä ei selitellä vaan tarkastetaaan auton tämän hetkinen kunto. :rotfl:
     
  14. Stang_81

    Stang_81 Double Gearhead

    Eipä mennyt syksyinen katsastus mustilla hyvin, mutta silti leima tuli :lol: Torvi ei toimi(kuskia ei lasketa :rotfl: ) kuskin turvavyö jumitti kun vetäisi sen reippaasti, jäi kaksinkerroin ohjuriin :eek: Runkonumero juuri ja juuri luettaessa ja jotain muuta pientä, silti leima tuli :D Päästötkin oli aika lailla kohdillaan, kait maatalousnokka vaikuttaa. Malmin katsastuscentterissä tuli käytyä, ei katsuria vaivannu kun ei meinannu nosturilta pois päästä, varoittelin että on matala siis putket ottaa kiinni. Nosturilta piti pakittaa että pois pääsi. Kotikunnassa käyttöauton vastaanotto oli aika eri, muuten hyvä mutta idiootti katsuri ei lukenut rekisteriotetta vaan otti pentsiiniautonhinnan ja alkoi uhkailla ettei leimaa tule ilman kymmentä euroa. Perkeles jos ois ollu joku nauhuri mukana niin viranomaisille ois vieny. Enää en sinne omia autojani vie, oli vastaanotto muutenkin niin tympeä(aikaisemmin asiallinen), varmaan akka ei sille anna eikä kissakaan :rotfl:
     
  15. alternator

    alternator 1st gear

  16. ajomies

    ajomies Gearhead

    voi voi ja nyyh nyyh..... :lol: :soosoo: :D
     
  17. alternator

    alternator 1st gear

    Tuota Kalevan valitusforumia on kiva seurata :D Asia kuin asia niin kansa itkee :rotfl:
     
  18. BigRed

    BigRed 1st gear

    tuntuu olevan melkoisia eroja konttoreiden välillä. omaa capricee käytin melko tiukkana paikana pidetyllä suonenjoen asemalla, mutta kohtelu oli erittäin asiallista, jopa rentookin?!
    tehostin vuotaa öljyä, ja sitä mömmöö on vähän joka paikassa pohjassa. inssi lampun kanssa heilui ja katsoi molemmilta puolilta, muttei maininnut sanallakaan tuosta öljyvuodosta?
    takapuskuri oli irti, ja kilpi teipillä takaluukussa kiinni, kysyi että missäs puskuri? sanoin että on irrallaan kolarin takia koska vähän korjaillaan ja maalataan. tuntui kelpaavan hyvin, ei laittanut papereihin asiasta mitään.
    loppujen lopuksi laittoi korjauskehotuksiin vääränväriset parkkipolttimot, viiveellisen jarruvalon toiminnan(?) ja ihan asiasta huonosti kiinnitetyn akun.
    hieman ihmetytti nuo turhat haista paska viat tuossa listassa, kun mistään isommista ei stressannut ollenkaan :)

    edit: näkyy automaatti sensurointi rokkaavan taas :rotfl:
     
  19. MASI9

    MASI9 Gearhead

    Anna ku veikkaan, sulla oli Kallionsivu katsastamassa? Pitäävät Kallionsivua tiukkana, tietää ihan perkeleesti etenki auton rakenteluu koskevii asioita ja on aina ajantasalla. Mutta kerrankin sellane katsastusmies joka kattoo jenkkejä erittäin suopeesti.
     
  20. Reagan

    Reagan 1st gear

    Onko missäänpäin Suomea olemassa katsastuskonttoria, joka on erikoistunut Jenkkien/harrasteautojen katsastukseen ? Tässähän voisi olla terve business-idea jenkkeihin/harrasteautoihin erikoistuneelle korjaamolle/varaosaputiikille. :eek: Kaikki hyötyisi; yrittäjä voisi laajentaa toimintaansa ja asiakkaiden ei tarvitsisi mennä Pro-Sovietica & jenkkienvihaajien katsastettavaksi ?
     

Kerro tästä muillekin!