Surullinen katsastus...taas.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja tha022, 8.8.2005.

  1. hopolandia

    hopolandia 1st gear

    no elä mittää G20 katastuksessa katastusheppu liitti maeninnan että etusivuikkuna ei avvaudu/sulukeuvu. ja ikkunoo ee ou mainnittunna moesta aisijoo muissa kulukumasiinoessa. o se katastus kyll pilikunnysvyytä nykyjää :(
     
  2. A.X.U.

    A.X.U. 3rd gear

    Kaverin camaro hylättiin pari vuotta sitten koska vaihteen osoitin puuttui ja äänimerkki ei toiminut.Kaksi viikkoa kaveri mietti että korjaako ja päätti että ei korjaa vaan marssi takas konttorille ja halusi tavata aseman päällikön.Kysyttyään päälliköltä että onko teidän insinöörit oikeesti niin vi##n tyhmiä että ne ei tiedä mikä vaihde on päällä, päällikkö mietti hetken ja sanoi "näytäs niitä papereita mitä sul oli vikana". Päällikkö sanoi että eihän täs oo mitään ongelmaa ja leima tuli.
    Sähän voit käydä koittaa kepillä jäätä :rotfl:

    Edit: Nii joo sähän sait leiman mutta kivasti jäi otteeseen lukee...no jos sen kirjotuksen sais pois ku kävis vähän huutelee :argue:
     
  3. elcamino0365

    elcamino0365 3rd gear

    samalla kun menet koittaa kepillä jäätä niin kysy että mitenkä pussihousut tietää tuninki autossa mikä vaihde niillä on kun ei läheskään jokaisessa lasikuitu pöntössä ole vaihde kaaviota..... 8)
     
  4. golden rocket

    golden rocket Gearhead

    laitan viisarin ja vuoden päästä sit uudestaan meen ehjällä tuun risalla tai ainakin luulen niin :rotfl: :rotfl:
     
  5. atobee

    atobee Gearhead

    Onko laki muuttunut? Eihän aikaisemmin ole vaadittu kuin, että vahdekaavio on oltava näkyvissä, tosin katsastusmiehet mielellään halusivat myös sen viisarin toimivan mutta laissa ei siitä ollut mainintaa.
     
  6. Henko

    Henko 1st gear

    Toinen juttu, mistä hiljan kuulin, on se, ettei automaattilaatikolla saisi starttia saada pyöräytettyä, jos on vaihde silmässä. Tosiaan, ei se H-kaavio auta siinä manuaalikepissäkään yleensä, ei niissäkään vehkeissä tartte olla joka vaihdossa kattomassa siitä kepistä, että mikä vaihde on silmässä, eikä sitä siitä välttämättä näkiskään. Mutta onhan tuo starttilukko ehkä jollain tapaa perusteltu automaatilla, vaikka saahan manuaalivaihteisenkin yleensä ainakin ykkösellä startattua käyntiin, tai ainakin auton liikahtamaan.
     
  7. Linnis

    Linnis 1st gear

    lähdin kerran leiman hakuun paikalliselle konttorille,paperille tuli seuraavia:
    vaihdekepin helat väljät-vaihdettava(s/v40 volvon yleisvitsaus ja yhtä väljä keppi oli ku edellisilläki leimoilla)
    riippuvat esineet taustapeilissä,no mitä nyt nopista ja parista wuntsikasta mut silti prkl kirjotti paperille asti.
    takarenkaissa pullistuma.totesin et "ai runkovikaa?" katsuri vastas "ei siel runko oo vialla mut pullottaa sillee et tulossa on" ???WTF??? :mad:
    ja sit oli joku takajarrujen heitto mut se oli iha ymmärrettävä..
    jälkitarkastukses jouduin oikee keskustelee renkaista ku oltii sit tutkittu niit renkaita eikä pullota yhtää mistää epämääräsesti,sanoin tälle toiselle katsurille et "kato nyt,ei pullota mistään renkaat että tutkittu on",tää hetken mietti ja sano "jos tää *jamppa*(edellinen katsuri) kerran niin on havainnu ni sit on oltava,kysyin et missä ne pullotukset on ni se katto vähä aikaa ja vastas "no vähä tossa alhaal näyttäs" :eek:
    mä siihe sit karjasin et "kai se ny vähä alhaalt pullottaa ku kuormaa n.1500kg tossa pääl on,et mitä *****" no siitä sit selvittiin sillä..
    hankalaks tehää katsastus on kulkuneuvo sit mikä vaan...

    kaveri sai merkinnän vetokoukust mikä on kilven pääl (alkuperäis asennus vm.87) että on siinäki taas tavan latvaGeeTee ollu katsastamassa :poff:
     
  8. ajomies

    ajomies Gearhead

    Katsurin vikahan se on jos lain kirjaimet osaa lukea, jos kaikki ei osaa niin mitä sitten, se on vaan voi voi.
     
  9. vuutainen

    vuutainen 1st gear

    rekisteröinti leimalla kävi viime kesänä ed omistaja yritti mut ei mennyt läpi ja nyt viat oli korjattu ni läpi eikä ottanut täyttä hintaa ees leimasta.
    tosin pari pikku vikaa oli mut ei paperille kirjottanut mitään.
    sama ukko mikä hylkäs viime kesänä leimas nytte
     
  10. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    jos sua harmittaa ne kumit, niin kyseenalaista sen katsastajan näkö, turhaan täällä itket jälkikäteen että sun relluas ei hyväksytty.
     
  11. atobee

    atobee Gearhead

    No, sen minäkin ymmärrän miksi automaatilla oleva auto ei saa käynnistyä vaihde päällä.Tosin eipä minun -72 Caminokaan manuaalilla orkkiskunnossa suostunut starttamaan jos ei kytkin ollut pohjassa.

    Tapahtui kerran katsastuksessa ko. autolla: katsastus oli hallissa suoritettu ja inssin kanssa lähdettiin ajamaan pihalle lenkki, testasi äänimerkin ja ajoi noin 30 metriä ykkösvaihteella, alkoi sitten jarruttamaan rauhallisesti ja auto pysähtyi, inssi siirsi kepin taka-asentoon ja katsoi varmudenvuoksi ettei takana ollut ketään (itse jo huomasin tilanteen), inssi painoi kaasua mutta kun auto on manuaali oli tietenkin auto sammunut kun inssi unohti painaa kytkintä, hiukan vaivaatuneena starttasi auton uudelleen. Ei siihen aikaan (n.+20v sitte) viitsinyt paljoa huomautella kun leimaa odottelin :D
    Ja leima tuli.
     
  12. Henko

    Henko 1st gear

    Ennen olikin katsastusmies Jumalasta seuraava :D
    Nykyään eivät voi aivan niin mielivaltaisesti toimia, kun on kilpailua. Ja hintakin noin kymmenkertaistunut.
     
  13. raimo3500

    raimo3500 2nd gear

    nii rantakylässä karikon vieressä(kö?)... on siellä ihan ok palvelu ja ennenkin tullut käytettyä sitä.
     
  14. raimo3500

    raimo3500 2nd gear

    mäntyharjussa JT-katsastus asemalla hiton hyvä palvelu.

    tänää rotken katastus kaikkine päästöineen päivineen 75€

    aikasemmin henkilöauton katastus oli päästöineen 60€.. mikkelissä 68€
     
  15. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear

    Nää nykyiset varaosat laadultaan euroihin ovat kuraa. Molemmat raidetangonpäät löysät. Auton alla oleskelivat 16 kk / 40 000 km. Alkuperäiset kestivät 250 000 km..

    Ja noi olivat sentään Delphin paketista. Kokeillaan seuraavaksi TRW:tä, jos kestäisi?

    Että sellaisia havaintoja katsastuksessa. Ihan hyvä vaan, että huomasivat, ennen kuin syö renkaat/ pomppaa irti ajossa.
     
  16. Linnis

    Linnis 1st gear


    Lemförderii suosittelen,ne on kyl tosi asiallisia alustan osia..
     
  17. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear

    Meinaatko? Oli se rinnakainen vaihtoehto TRW:lle. Tosin TRW:t on ainakin kestänyt jenkeissä, mutta nykytuotantomallilla osat voivat tulla ihan mistä vaan vinkuintiasta merkille kuin merkille...

    Siis ei se nivelen hinta hirveästi syö. Mutta se pyörien suuntaus nykykippoon. + 70 €..
     
  18. MGB GT V8

    MGB GT V8 1st gear

    Eikös ton suuntauksen saa kohilleen katsomalla tasaisella alustalla pystysuunnan sekä naulaamalla rimaan kumin ulkoreunan kuvion mukaisesti naulat ja vertaamalla etu- ja takaosasta rengasta? Aurausta laittaa 0 - 0,5mm, ajaa pari kertaa eestakas ja vertailee. Ohjauspyörän sovittaa kohilleen.

    - se mitään maksa ku omat miehet tekee omista tarpeista -
     
  19. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear

    Saahan sen sinne suuntaan. Sitten, jos ei osu, niin hotkaisee rengasparin muutamalla satasella/tonnilla. Tuolla ajetaan 30 000 vuodessa. Jos olis vähemmällä ajolla, niin ihan mitalla pistäisin. Nyt säästävälle voi tulla "syöpä".
     
  20. audiq

    audiq Gearhead

    Olikos Moog ja TRW jotain sukua keskenään? Audiin vaihdoin Moogin valmistaman alatukivarren ja nivelen suojakumi oli erikoisen oloinen. Vaalea ja melko muovimainen.
    Vaihdosta on nyt noin kolme vuotta ja viime viikolla huomasin, että molemmat alatukivarsien suojakumit ovat murtuneet.

    Ihmetytti kyllä se, että molemmat kumit näyttivät tällä hetkellä olevan perinteisiä mustia ja kumimaisia, vaikka tosiaan juuri tähän autoon asensin sen Moogin tukivarren erikoisen näköisen kumin kanssa. :eek:
    Lisäksi siinä erikoisessa kumissa oli sama varaosanumero kuin alkuperäisessä kumissa. Ihan kuin joku olisi käynyt vaihtamassa siihen jonkun vanhan alkuperäisosan sen Moogin tilalle. :eek:

    No juu, pointti kuitenkin se, että jos halvimmillaan tukivarren saa 49.90e ja Moog maksoi 140e ja kumi pettää kolmessa vuodessa (murtuma piilossa, joten voinut olla jo kauan rikki), niin ei tuo nyt kovin hyvää laatuvaikutelmaa itsestään antanut, joten seuraavalla kerralla saattaa nivelen merkki olla eri.

    Itse olen säätänyt aurauksen mitalla tarkemmin kuin nelipyöräsuuntaus-laitteella sain säädettyä. Toki jos olisi ollut aikaa enemmän, niin olisi sen saanut niille hienoilla laitteillakin yhtä hyväksi kuin kolmen euron rullamitalla. :lol:

    Sitten jos teettää työn muualla, niin lopputulos voi olla ihan mitä vain. Yleensä ne tuntuu onnistuvan huonosti tai erittäin huonosti. En tiedä, mikä siinä niin vaikeaa on, mutta useammat vasta säädetyt auraukset on tullut mitattua ja uudelleen säädettyä. Yhdeltäkin ressukalta kului eturengas puhki muutama kuukausi sen jälkeen, kun oli paikallisella TB:llä kulmat säädättänyt. Muistaakseni haritusta oli senttejä. :eek: Ja takuutahan noille säätöhommille ei saa, kun säätötyöt eivät kuulu korjaamon 6kk virhevastuun piiriin.
     

Kerro tästä muillekin!