Surullinen katsastus...taas.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja tha022, 8.8.2005.

  1. Kaveri käytti Galaxietaan katsurilla ja homma stoppas siihen kun rekisteriotteessa oli merkintä vaihtoehtoisista renkaista 295/55/15 +tietysti se alkuperäinen ,ja alla oli 275/55/15 niin alkoi vaahdota ettei onnistu kuin muutoskatsastuksella???

    Onkos se nyt oikeasti niin että kaikki autona alla mahdollisesti olevat renkaat pitäis olla lueteltuna? Jotenkin ollu sellainen tieto/luulo että esim edellämainitussa saisi olla kaikkea väliltä alkup-295 ,ainakin olisi aika järkeenkäypää....

    Olihan siinä sitten kaikkea muutakin aivan älytöntä simputusta ,pitkästä aikaa , en ole kuullut juurikaan tuollaisia juttuja sitten erään palloniveliin erikoistuneen katsurin jäätyä eläkkeelle....
     
  2. pikku-maukka

    pikku-maukka 1st gear

    noista renkaitten mitoista on olemassa rajat paljonko saa muuttaa autoon hyväksytyistä rengaskoista ettei tarvitse muutostakatsastaa
     
  3. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear

    Minä käytän ennen katsastusta mitattavana ihan huoltiksella, jossa polkevat sen katsastuskäsikirjan ohjeen mukaan. Ja huoltis on vielä halvempi. Oliko se 2/3 syötönkatkeamiskierroksista. Ja verrokkihuippukierrokset ovat ainakin manuaalin mukaan 5,7D.ssä 3600 rpm. Eli jonkin verran päälle 2200 kun kiekasee mitaukseen on ihan OK katsastusohjeiden mukaan.

    Kun lappu on valmiina mukana manuualin kanssa ja sen katsastusohjeen sivun kanssa, eivät ole kertaakaan alkaneet "varmistustestaamaan", vaan ovat ihan suosialla uskoneet lappua.
     
  4. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear

    Jep. Ja mun mutulla 275/55 ja 295/55 menevät sen toleranssin sisään. Varsinkin kun vielä mennään kohti pienempää. Ei kun valitusta kehiin. Ei tuollaisesta tarvitse maksaa.
     
  5. cb125twin

    cb125twin Double Gearhead

    laitaks tänne linkin jossa on noi molemmat kun kaveri käyttää kohta omaansa leimalla... :-?
     
  6. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear

    http://www.ake.fi/pdf/16-208-2004.pdf

    Ja siitä kohta 3. ja kolmas kappale.

    Sitten Suomen General Motors Oy:n Huolto-osaston Espoossa 1980 laatima "Ohjekirjan lisälehti", joka sisältää 16 sivua.

    http://kuvablogi.com/nayta/prev/img2774020.jpg

    [​IMG]

    http://kuvablogi.com/nayta/prev/img2774021.jpg

    [​IMG]

    Mielstäni Aken ohjeen mukainen "mittauspyörimisarvonopeus" on tuo 5,7 D/DX:n huipputehon pyörimisnopeus 3600 rpm, josta tuon ohjeen mukaan tarvitaan autolaatikon yhteydessä 2/3 kierroksista, eli 2400 rpm pitää ylittyä.
     
  7. Ck

    Ck Gearhead

    Tossa kuvassahan on huipputehon kierrokset 3600? Ei se liity mitenkään moottorin maksimikierroslukuun?
     
  8. Batman

    Batman Gearhead

    Vanha "vaihtoehtoinen rengaskoko" vastaa YLEENSÄ nykyistä "katsastuksessa merkityt renkaat" kohtaa johon ei lasketa mitään toleransseja. Alkuperäisistä renkaista lasketaan +30mm leveyttä ja 1 tuuma vannekokoa.

    Dieseli linkissä näkyy kiekat jolla tulee suurin teho, sillä ei oo mitään tekemistä maks. kierrosten kanssa. Konttoreilla on yleensä kirja mistä maksimikiekat voi tarkistaa, tosin eipä niistä usein jenkkejä löydy...
     
  9. Ck

    Ck Gearhead

    ALKUPERÄISESTÄ saa leveys muuttua 30mm ja vanteen halkaisija 26mm eli 1". Mikäli autoon on muutoskatsastettu esimerkiksi 295/55/15 rengaskoko niin muita "yli"kokoisia renkaita ei saa käyttää. Esim 275/60 rengas on jo myös muutoskatsastettava mikäli se ei mahdu alkuperäinen + 30mm toleranssin sisään.
     
  10. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear

    Joo varmaan ei liity. Ideanahan on huudattaa konetta yli huipputehojen kierrosten punaisella, kunnes raudanpalaa alkaa lentämään. Vai oletatko koneen max-kiekkojen olevan 10 000? Tyhmää saa toki jokainen aina leikkiä.

    GM ei ole moiselle koneelle mitään max.kierroksia ilmoittanut. Tavallisella järjellä varustettu olento ymmärtää, että kyllä ne maks kierrokset, jotka on tarkoitettu käytettäviksi ovat nuo 3600 ja jos koneessa on edes kierrostenrajoittajaa se on tuosta ylöspäin joku 10-15% , sillä muuten kone sanoo aika nopeasti poks.

    Jos katsuri ei ihan normaalijärjellä hyväksy koneen maksimikierroksiksi tuon GM:n oppaan 3600 tai tuolla nyrkkisäännöllä 3900-4000 tms. , kannattaa vaihtaa konttoria, eikä särkee konettaan ja lootaa.. Kyllä tästä maasta järkeäkin käyttäviä katsastajia löytyy (toivottavasti se suurin enemmistö). Varsinkin kannattaa mainita, että jos tuon dokumentaation jälkeen katsuri polkee silti rajoittimeen, jos sellaista edes löytyy ja loota tai kone saavat siipeensä, niin kyllä se korjaaminen menee hyvin suurella todennäköisyydellä konttorin piikkiin.


    Minun kohdallani ovat osanneet käyttää tuota järkeä ja ohjetta. Ja tosiaan se 2400 rpm reilusti ylittäminen on aina piisannut. Vai käsi ylös, moniko autonvalmistaja suosittaa kierrättämään konetta yli punaisen rajoittajan lukeman? Ja kun sulla on valmiina valmis mittauslappu, jossa on joku 2600-2800 rundia, niin tuskin alkavat omalla lompakollaan kokeilemaan lootan ja koneen kestoa?

    Muutenkin tilanne, jossa neuvotaan tekemään testi (juuri lootaa suojellen) 2/3 maksimikierroksista. Silloin pitää käyttää järkeä niiden maksimikierrosten määrittämiseen. Jos tehtaan opas kertoo huipputehon tulevan ulos 3600, niin eipä ne huippukiekatkaan ole juuri sen korkeammalla, jos yhtään mitään autotekniikasta ymmärtää.

    Vai pitääkö toimia kuin hölmölässä? Huolimatta kirjatiedosta huipputehojen 3600 kierroksista, ensin polkea autolaatikollista tappiin yrittäen löytää se katkaisukierrosmäärä ja sitten vasta ottaa testi 2/3 kierroksilla siitä?

    Ja samalla hässitään autoloota paskaksi, vaikka se 2/3 säädös on juuri lootaa suojaamassa? jippii.. Meitä on moneen junaan?
     
  11. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear

    Ja tässä on samasta ohjekirjan lisälehdestä tietoa Hydroboostin katsastamiseen. Siis olen kuullut juttuja, joissa hydroboostillinen on pompannut katsastuksesta, "koska poljin painuu pohjaan".

    http://kuvablogi.com/nayta/prev/img2774042.jpg

    [​IMG]
     
  12. pas2

    pas2 Gearhead

    Höpöhöpö. 275/60R15 kelpaa jos otteella on 295/55R15...
     
  13. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Kun muistaakseni tammikuussa 2004 käytin buickkiani leimalla tuossa ... K1 asemalla, niin 350DX:stä mitattiin rajoittajaan 6600rpm. Savuarvot eli onko se nyt K-arvo jäi alle yhden. Kolme polkaisua. Perässä tullut 6.2 chevy farkun omistaja (nimim. horna?) jo säikähti ja meinasi jättää koko leikin sikseen tuota touhua seuratessaan.
    Ei hajonnut kone silloin ja ei ainakaan ihan heti sen jälkeen, miten lie nykyään? NUA-21
     
  14. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear


    Ei se voi ehjänä tässä todellisuudessa kiertää 6600.. Varmaan koneen kampuran, mäntien ja veivien paino on sulle tuttua.. Kun sitä vertaa bensakoneeseen. Vakion bensa 350-koneen, jossa sisäkalut ovat huomattavasti kevyemmät voi ehkä saada kiertämään tuon 6600, polkemalla, mutta aikarajoille tuo on vakio Olds bensallekin.. (Siis ei nyt puhuta tehtaan hipoversioista.).

    Diesel? Dieselin nokkaprofiililla ja syöttökapasiteetilla kiertää 6600?

    Levisikö lootasi?

    Olisikos taas se tärinästä "kierrokset lukeva" anturi sekoillut? Tai katsastajalta jäi kääntämättä asetukset 8 sylinterisella ja tulos tuli 6- tai 4-koneen asetuksilla?

    Ihan todella en jaksa uskoa, että vakion tai edes muokatun 350 dieselin saa kiertämään 6600 rundia, ilman että tulee katastrofi, saati ylipäätään?

    Jonkun 4500+ voisi vielä kuvitella uskovansakin?

    Ja se toinen kyllä teki ihan oikean päätöksen.. Minäkin olisin sanonut maagiset taikasanat; "keskeytän katsastuksen".

    Ihan mielenkiinnosta? Mikähän mahtoi olla konttori?

    Tuota sääntöä 2/3 kierroksista automaattivaihteisen dieselin kohdalla, jolle tehdas ei anna mittauskierroksia, rikottiin ihan selvästi. Jos olisi jotain mennyt, niin konttorinpiikkiin se tuo pdf:n valossa olisi mennyt..

    Jollekin 403 koneellekin suositetaan painavamäntäisenä max. kiekkoja 5500 +-. 403 on toki pienemmillä runkolaakereilla ja kampikammiossa on ne heikentävät kevennysreiät. Silti 403 koneen männät, veivit ja kampura ovat huomattavasti kevyemmät kuin 350 dieselissä.

    Kun 350 diesel kiertäisi 6600 rpm, sisäiset voimat olisivat aikalailla valtaisia...
     
  15. cutlass cruiser

    cutlass cruiser Gearhead

    Tuo "sääntö" on ohje, joka ei millään tavalla kiellä kierrättämästä konetta tappiin asti.

    Ton jälkeen ei pitäisi olla enää mitään selittämistä.
     
  16. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear


    Toki ei kiellä kierrättämästä. Ohje vaan antaa mahdollisuuden siihen, ettei tarvitse kierrätyttää tappiin autolootan kanssa, jos käy asiallisella konttorilla / osuu asiallinen katsastusmies.

    Toki aina voidaan toimia ohjesäännön mukaan - "seurasin vain käskyjä" - tyyliin ja särkeä loota ja kone, kun on muitakin vaihtoehtoja.

    Itselläni ei turhaa aikaa ja rahaa riitä ehjäämiseen , jonkun yli virkaintoisen särkemisen jäljiltä. Tuo 2/3 yleisohje kun on annettu, koska lootia on rääkissä hajonnut.

    Jos ohjeessa lukee;

    " Automaattivaihteistolla varustetun auton savutusmittauksessa on huomioitava mahdolliset valmistajan antamat erityisohjeet mm. vaihteenvalitsimen asennosta ja moottorinpyörintänopeudesta. Jos automaattivaihteistolla varustetun auton erityistä mittauspyörimisnopeusarvoa ei ole käytettävissä, moottorin on saavutettava 2/3 ruiskutuksen katkaisun normaalista pyörimisnopeudesta."

    Tuon tosiaan voi tulkita a) kuten C. Cruiser tulkitsee. Jos tosiaan tiedetään vain huipputehon max kierrokset, niin mitäpäs niitä tai kierroksi jonkin verran niiden päälle tähän soveltaa 2/3 osan laskemista varten. Poletaan vaan tappiin oli autoloota tai ei ja sai se siipeensä tai ei.

    Tai sitten voidaan käyttää maalaisjärkeä b) tulkiten tiedossaolevasta huipputehon kierroksista, että koneen maks kierrokset ovat jokusen 10-15% sen päälle huipputehon ja laskea siitä se 2/3 osaa, joka pitää saavuttaa, jolloin ohjeen idea, suojata lootaa, samalla kun mitataan savuja toteutuu.

    Itselläni tuo kohta b) on aina onnistunut katsurin kanssa, kun hivenen juttelee ja näytelee asiakirjoja.

    Ja parhaiten se onnistuu, kun käy ensin mittauttamassa huoltiksella/korjaamolla tuon arvioidun makskierrosten määrästä 2/3 ja menee kuitin ja perusteluiden kanssa juttelemaan ennen kuin maksaa katsastusta. Jos kuitti ja mittaustapa ei kelpaa, menee toiselle konttorille.

    Niin minä olen tehnyt. Järkeä saa käyttää. Ja ohje antaa siihen mahdollisuuden. Tosin toiset kävelevät vaikka rekan alle, jos on vihreät valot itsellä.. Meitä on moneen junaan.
     
  17. Ck

    Ck Gearhead

    No kelpaa se sit jos se 295/55r15 on alkuperäinen rengaskoko. Mutta jos alkuperäinen on 205/60/15 niin sitten ei kelpaa. Jos joku tietty koko muutoskatsastetaan autoon niin se on silloin juurikin se ja sama koko, ei millin yli eikä ali.
     
  18. slantti

    slantti 1st gear

    Käytän aina autoni pakokaasumittauksessa ennen katsastukseen menoani. Arvot saadaan vaivattomasti kohdilleen. Mikään ei vituta niin paljon jos katsastus jää kiinni bensakoneen paskaisen lambda-anturin takia. Ennakkolta tehty testi antaa pienen pelivaran et voi käydä polkemassa anturin kunnolla kuumaksi. On halvempaa ja kätevämpää näin.
     
  19. No voi jeesuksen vittu jos tuota nyt sovelletaan ,sanoohan sen järkikin että jos autoon hyväksytään 205 ja 295 renkaat samalle akselille niin pitää voida käyttää kaikkea siltä väliltäkin , kyllä pilkuviilaus on mennyt tässä liian pitkälle!
     
  20. Muurahainen

    Muurahainen Gearhead

    No juu mutta noinhan se menee.

    Poliisi siis voi lätkäistä sakon kun on väärän kokoiset renkaat alla jos et muutoskatsasta niitäkin.
     

Kerro tästä muillekin!