Surullinen katsastus...taas.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja tha022, 8.8.2005.

  1. muthafukka

    muthafukka 1st gear

    [.Ei varmaan olis iso vaiva tässä kohtaa kertoa jos leima on voimassa vaan 3kk 1pv.JOs(kun) ei tule katotuksi uudesta otteesta(kun on niin onnessaan onnistuneesta katsastuksesta)seuraavaa katsastusaikaa ja kuvittelee että leima on voimassa vuoden :argue:[/quote]

    joku suikkapää voi hyvinkin olla sitä mieltä että "v"#tu tänne oo mitään puheita oo tultu pitään", mää oon vaan töissä täällä, eikä puhu eikä pukahda mitään..
     
  2. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Tohon asiaan voi aina vaikuttaa itse, jos ei katsuria kiinnosta jutella niin joko on omissa jutuissa vika tai sitten kannattaa vaihtaa konttoria.

    Mä oon käynyt samalla konttorilla n.7 vuotta, juttu luistaa ja naamat on tuttuja.
    Jos on jotain kysyttävää, mä voin kysyä ja sama myös toisinpäin.
    Luulenpa että sanovat jos on jotain ihmeellistä katsastus ajankohdassa.
     
  3. Caideman

    Caideman 1st gear

    Olipas surullinen katsastus, kun käyttö-sivikki pomppas... Käsijarrun puolierot liian suuret, vetarin kumi poikki ja etusatula vuotaa hitusen. Voi voi voi...

    Vastahan mä olen 10000km ajanut tolla 600€:n ritsalla pelkillä tankkauksilla ja nyt jo täytyy korjata. Ei noi kyllä mitään kestä, toikin 333tkm ajettu ysinelkku. Öljykään ei vaihtunut tuossa ajassa itsekseen, vaan pinta pysyi ylämerkissä ja mun piti oikeen sit alakautta laskea rasvat ja vaihtaa filtteri. Voi helvatta...
     
  4. Karvanoppa-Elvis

    Karvanoppa-Elvis 1st gear

    Duoda... Luuleeko joku vielä että katsastus on voimassa aina vuoden eteenpäin hyväksytystä katsastuksesta, eikä vuosittain käyttöönoton tai rek.numeron mukaan...

    Onhan se vähän hassua, jos aiku... täysi-ikäiselle pitää kahdella kotimaisella selvittää kaikki, mikä niistä lanketeista käy suht nopealla vilkaisulla ilmi. Mutta joillekkin on vaikeaa parkkikiekon käyttö, joillekkin liikennesäännöt ja joillekkin auton katsastuttaminen. Ja taas systeemi potkii pientä ihmistä päähän... :odroll:

    Aina on katsastuksessa kommunikaatio pelannut molempiin suuntiin, ja on kärsinyt kysyä josson jäänyt jotain epäselvää.
     
  5. Caideman

    Caideman 1st gear

    Välillä tuntuu, et ollaan menossa suuntaan, jossa pitää painaa sivupeileihin suomeksi;
    "Varoitus. Kohteet peilissä ovat lähempänä miltä näyttävät" :odroll:
     
  6. Karvanoppa-Elvis

    Karvanoppa-Elvis 1st gear

    Ja painaa Suomessa myytävien matkailuautojen käyttöohjeisiin kielto kuljettajan menemisestä takaosaan keittämään kahvia cruise päällä. Paitsi nekin pitäs varmaan jonkun käydä lukemassa ääneen että kykenisi omaksumaan. :wink:
     
  7. pas2

    pas2 Gearhead

    "Mikähän niissä jarruissa oikein on vikana kun täristää?" (ABS)
    "Mikä se sellainen takasumuvalo on?" (Pakollinen jostain 1992->, vähän sama ku kysyis että mikä se turvavyö on...)
     
  8. ramiss

    ramiss 1st gear

    Pakko sanoa offtopickina väliin, mutta tuollainen tarra on joidenkin autojen peileissä, en muista missä autossa olen nähnyt, mutta olen kuitenkin, tiedä sitten onko alkuperäinen vai ei. Ei kylläkään suomeksi siis, jos se oli pointtina tässä juuri.
    "Objects seen in the mirror are closer than they appear". :poff:
     
  9. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead


    Jenkeissä ne tuota tekstiä käyttävät apukuskin peilissä ja välillä myös molemmissa :wink:
     
  10. pas2

    pas2 Gearhead

    Niinpä niin...
     
  11. GMies

    GMies Gearhead

    Ja miksi ei voisi luulla?

    Tuo nykyinen jaksotus on vain jäänne suomistoliiton ajoilta, jolla haluttiin turvata eräille tietyille yrittäjille lakisääteinen tasainen kassavirta.

    Mielekiintoinen kysymys myös tuo, että monilla ns. autoharrastajilla on sama oikeudenmukaisuuskäsitys, kuin kiihkovirkamiehelläkin, että katsastamattomalla, mutta täysin liikennelpoisella autolla ajo on oleellisesti suurempi rikos, kuin esim. ajella epäkuntoisella autolla. Liittyisikö tämäkin ehkä siihen samaan kassavirran varmistukseen?

    Meni hieman ohi aloittajan aiheen, sorry
     
  12. Karvanoppa-Elvis

    Karvanoppa-Elvis 1st gear

    Saahan sitä kaikenlaista luulla, ihmettelin vain jos noinkin selkeästä pykälästä on vielä epäselvyyttä.

    Sikäli tuon pykälän voisi kyllä muuttaa, katsastuksessahan on tarkoitus tarkistaa auton kunto sellaiseksi, että sillä voidaan liikennöidä seuraavan vuoden ajan.

    Ei tässä nyt ole kysymys oikeustajusta, vaan olemassaolevien sääntöjen mukaan toimimisesta. Vaikka jonkun oikeustajun mukaan auton katsastus olisi aivan turhaa, ei se tee leimatta ajelusta sen laillisempaa, ja siitä on jotenkin turhaa syytellä katsastusmiestä tai muita.

    Tapani Kansankin oikeustajun mukaan hällä on oikeus ajaa kahtasataa kun on hyvä auto ja kiire keikalle... :wink:
     
  13. rapis

    rapis 1st gear

    kuten jo aikaisemmin totesin -mikä siinä katsastuksessa on v..n vaikeaa , varsinki jos auto on kunnossa. :argue:
     
  14. 68FuryIII

    68FuryIII Gearhead

    Esimerkiksi se, että nastaero liian suuri. Kolmessa renkaassa lähes kaikki nastat ja yhdestä puuttuu nastoja, kun on vetävä pyörä. Kuvioo on lähes uuden verran, kun on aika uudet renkaat. Tuli hylky. Kaupasta ei saa tähän aikaan vuodesta sopivia (215-65-16) pakun renkaita, joten en saa leimaa. Ehdottivat, että nypin pois muistakin saatana. Niin, että tuhoon liki 700 renkaat jonkun idioottipykälän takia? No huomenna konttorille kesärenkailla, kun eivät siitä voi hylätä. Turvallista? Kyllä mä sanon, että tää on ihan idioottien touhua vittu :mad:
     
  15. rapis

    rapis 1st gear

    mulle on käyny ihan sama homma, -todella typerä laki ja ihan yhtä typerä laki on moottorin vaihdon 25% teho rajoitus. esim. mulla periaatteessa lupa laittaa 305 max.187hv. mutta tuosta V6:sta saa suhteellisen helposti 200 hv.
    jos vaihdan koneen pitää olla selvityksiä tehoista ym. mistä helv. niitä saa irto moottoriin joka on ties mistä kotoisin. (dynamolta tietysti mutta olis hyvä tietää ennen ku vaihtaa) jos taas viritän kutosen niin katsurilla ei voi mitenkään olla hajuakaan asiasta :wc: koko juttu.
     
  16. Rantala

    Rantala 3rd gear

    Miks pitää yrittää jos ei pysty. Noita v..tun pommeja on tuolla liikenteessä aivan riittämiin. :argue:
    Laki on todella tarpeellinen. :D
     
  17. Ck

    Ck Gearhead

    Siinä tapauksessa jos toisella akselilla on kitkat ja toisella nastat niin ton ymmärrän että ei kelpaa mutta muuten mielestäni aika typerä sääntö. Vielä typerämpää on se että siitä ei voi antaa korjauskehotusta, näin sais katsuri oman vastuunsa siirrettyä auton omistajalle ja vois silti auton hyväksyä leimalla.
     
  18. 68FuryIII

    68FuryIII Gearhead

    Niinpä. Soitin ja kerroin etten saa mistään renkaita niin ei kuulemma meinaa mitään. Sanoin, että tulen kesärenkailla johon katsuri vaan sanoi ajele varovasti. Olis tosiaan antanut edes korjauskehotuksen, mutta ei :mad:
     
  19. audiq

    audiq Gearhead

    Tulisiko ne sitten vaihdettua? Onhan ne nastamäärät olleet kuljettajan vastuulla syksystä lähtien. :lol:

    Ideahan tuossa on varmaankin se, että mm. auton ajokäytös pysyisi loogisena. Jos siellä on nastaton toisella puolella takana ja toisella nastallinen, niin autohan käyttäytyy eri suuntiin käännyttäessä eri tavalla. Näin niin kuin vain yhtenä esimerkkinä.
     
  20. Kokkis

    Kokkis 1st gear

    Katsastaa vai ei katsastaa?
    Lawrence Kohlbergin mukaan yksilön moraalin kehityksen alkuvaihessa, esimoraalisella tasolla toimintaa ohjaa rangaistuksen välttely. Konventionaalisen eli sovinnaisen moraalin tasolla sääntöja noudatetaan kyseenalaistamatta niitä ja perustellaan käyttäytymistä yhteisön edulla. Postkonventionaalisen moraalin tasolla voidaan myös ymmärtää, että normit ovat suhteellisia ja niitä voidaan tilanteiden mukaan muuttaa.
    Teknistä perustelua nykymuotoiselle vuosikatsastusjärjestelmälle ei uudemman kaluston kohdalla ole. Kysymys on silkasta rahastamisesta, jota perustellaan sanojasta riippuen abstraktilla "liikenneturvallisuudella" ja konventionaalisen moraalin mukaisella "sääntöjen noudattamisella".
    On minullakin ollut läpimätiä ja 60-luvun materiaalivalintoihin ja konstruktioihin perustuneita autoja ja niissä on oikeasti ollut ihan rehellistä korjattavaa ennen jokaista vuosikatsastusta. Näiden kohdalla vuosi oli pitkä tarkastusväli.
    Katsastamattomalla, mutta ehjällä nykyautolla ajaminen ei vaaranna ympäröivän yhteiskunnan järjestystä ja ulkopuolisten turvallisuutta samalla tavalla kuin kova ylinopeus tai muu vastaava koheltaminen.
    Samalla tavalla hyvin suunniteltujen ja totetutettujen rakennemuutosten tekeminen ja ajeleminen ilman niiden leimaamista ei ole pois keneltäkään eikä itsessään vaaranna mitään. Luonnollisesti yhdistämällä tolkuttomat ajotavat osaamattomaan rakenteluun tuottaa riittävän pitkällä tarkasteluvälillä aina surullista jälkeä ja/tai rangaistusseuraamuksia.
     

Kerro tästä muillekin!