Surullinen katsastus...taas.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja tha022, 8.8.2005.

  1. Ana67

    Ana67 3rd gear

    No, ootkos sitten ikinä touhunnu Amerikan GM-vehkeiden kanssa???

    Niissä kun on ollut vuosikausia automaattiryypyn merkkivalo!!! Varhaisissa oma ja uudemmissa yhdistetty öp-ryyppy.

    Missä Audis muute on (vakiona) summeri öljynpaineelle??? UR-Quattro 8) ?
     
  2. audiq

    audiq Gearhead

    Ei kuulosta kovin fiksulta kytkennältä öp ja ryyppy samalla valolla. Mutta hyvä, että asia selvisi. Ei ole tullut aiemmin vain tuollaista valoa vastaan. Omastakaan kaasutin-GM:stä ei tuollaista valoa löydy.

    Tietääkseni öp-summeri löytyy useammastakin Audi-mallista. Summeri on kytketty ilmeisesti niin, että moottorin pitää pyöriä tietyn kierrosluvun yläpuolella ja ö-paineen olla tietyn rajan alapuolella, niin summeri alkaa huutamaan. Normaalissa käytössä summeri ei soi koskaan, eli summerin olemassa oloa autossa ei todennäköisesti edes huomaa. Laturiinkin summeri on jollain tavalla kytketty, ainakin jossain malleissa, mutta en enää muista, että miten. Omassani alkoi summeri huutamaan, kun olikohan se laturin hihna vai laturi irti. -En enää muista, että kumpi.
     
  3. Mikkis

    Mikkis Gearhead


    Onpa noita summereita Passateissakin..


    Mutta joo, eipä ole mun 88 vuoden Capricessa ollut tuollaista ÖP/huikkavaloa.
    Kaikkea sitä oppii :oops:


    Mutta Pikkupiru, lue toi teksti milloin se valo syttyy palamaan... Jos et ymmärrä niin pyydä jotakuta suomentamaan ja mieti sen jälkeen kannattaako autolla paljoa ajella jos se valo palaa :wink:
     
  4. pikkupiru

    pikkupiru Gearhead

    oisko pitäny jättää auto mörön persiisiin ja kävellä kotia pikkulapsen kans.
    viallinen öljynpaineen anturikin on aiheuttanut valon palamista.
    kohta tulee manuaaliryypyllinen kaasari, loppuu toi ryypyn kans leikkiminen.
     
  5. audiq

    audiq Gearhead

    Sittenhän se leikkiminen vasta alkaa. :lol:
     
  6. Mikkis

    Mikkis Gearhead

    Ois voinut se matka katketa kesken paluun sieltä mörön persiistä :poff:

    Niin... Rupeaa se ryypyllä leikkiminen tosissaan, nythän se on toiminut automaattisesti?
    Ei varmaan kannattais sitä ryyppysysteemiä yrittää ensin korjata?
     
  7. Rust Devil

    Rust Devil Gearhead


    No voi voi,onpa leikkimistä.Onhan se tietysti suurta ponnistelua vaativaa,kädellä vetää ryyppy päälle ja pois. :poff:
     
  8. SolIT

    SolIT 1st gear

    No ei audiq ihan väärässä kyllä ole, se valo ei nyt mielestäni ole automaattiryypylle, vaan nimenomaan automaattiryypyn bi-metallijousi saa herätteen sieltä öljykellon kautta. Ja niin kuin tota manuaalin tekstiäkin tulkkaamalla selviää se valo ei pala, jos se ryypyn jousi on poikki. Ryyppy ei sitä valoa polta ei ainakaan mulla automaattiryypyllisessä capricessa.
     
  9. Karvanoppa-Elvis

    Karvanoppa-Elvis 1st gear

    Pari kysymystä.

    Saako nykyään vielä ajaa vuosiakausia katsastamattoman auton ilman siirtotarroja katsastukseen, jos sille on aika varattu?

    Entäs jos auton kilvet on hukkunu jonnekkin, eli joutuu samalla tilaamaan uudet (eli vanhat), niin saako konttorilta hyväksytyn katsastuksen jälkeen jonkinlaisen tilapäisajoluvan (koekilvet?) vai saako ajella vain pajalle odottelemaan kilpiä?

    Ja otsikkoon liittyen, ei varmasti tule olemaan surullinen vaan erittäin hauska katsastus, ainakin itselle. :lol:
     
  10. cutlass cruiser

    cutlass cruiser Gearhead

    Saa ajaa.
    Voit tilata ne vanhat kilvet (jos tunnus vapaana) ja sen jälkeen odotella koska ne saapuu. Mitään sijaiskilpiä ei tietääkseni ole, eli on odoteltava.
    Tietysti voit ottaa varastosta jotkut kilvet ja ajella sen aikaa niillä kun vanhat kilvet tulee....mutta se maksaa ne kilpimaksut.
     
  11. Ana67

    Ana67 3rd gear

    Siis se valo toimii päinvastoin kuin normaalisti: Jos syttyy, ryypyssä toimintahäiriö, esim piuha irti kellosta valo palaa käynnin aikana.

    Jenkit meinannu että jos käy laihalla, pakokaasu kuumenee liikaa systeemit vaurioituu.
     
  12. Karvanoppa-Elvis

    Karvanoppa-Elvis 1st gear

    Kiitos vastauksista. Tänään sain tietää, että vehjes on sittenkin jossain vaiheessa poistettu rekisteristä, ilmankos ei lappuja löytynyt. Eikä sitten tullut tuossa aiemmin mieleen, että samalla vaivalla vois vaihtaa tunnuksenkin, kun ei tartte saada alkuperäisiä.

    Mitenkäs kun A-Katsastuksen sivuilta löytyy seuraavaa:

    Rekisteröintikatsastus tehdään, kun

    -Ajoneuvo on tuotu maahan uutena tai käytettynä
    -Ajoneuvo on poistettu vaurioituneena liikennekäytöstä
    -Ajoneuvo on ollut aiemmin rekisterissä Suomessa, mutta on poistettu rekisteristä ennen 2.11.2007


    Eli jos on poistettu tuon jälkeen niin rekisteröintikatsastusta ei tehdä? :eek: Vaan normikatsastus vai kui?
     
  13. signet

    signet Gearhead

    Jos viety kilvet ton päivän jälkeen niin se on vaan tilapäinen poisto.Ei poistu rekisteristä enää ilman romutustodistusta.
     
  14. Karvanoppa-Elvis

    Karvanoppa-Elvis 1st gear

    No niinpä tietennii. :)
     
  15. makkepuu

    makkepuu 3rd gear

    yllätys yllätys eipä menny kaprice leimasta läpi. ja vielä isompi yllätys että käsijarri ei pelannu rullilla. on se ny saatana kun säädät kengät ja kiristät vaijerin ja saa renkaat meneen lukkoon sulalla asfaltilla mutta dynamometri hylkää kun toinen pyörä menee lukkoon ennen toista. millä ilveellä nuo renkaat saa jarruttamaan tasaisesti käsijarrulla? aina kun sitä systeemiä kiristää niin toinen menee kireemmälle kuin toinen ja näin ollen menee lukkoon ennenku toinen ja lukkoon mennessä pysäyttää dynon ja sitten itketään kuinka toinen puoli ei pelaa. no jos se ei pelaa niin millä vitulla mä sain sen survottua lukkoon tossa pihassa saatana :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad:
     
  16. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear


    Mikäs "raketti-insinööri" siellä on katsastusmiehenä? A) molempien renkaiden ei tarvitse edes mennä lukkoon, B) saati yhtäaikaa. C) 30/70 jakauma piisaa, jos vain auton painosta laskettava pysäytysvoima newtoneina piisaa, kun molemmat renkaat lasketaan yhteen..

    Katsastusohjeissa ei puhuta mistään "lukkoon menemisestä rullilla", vaan vain painosta riippuvasta minimijarruvoimasta.. Kyseessähän on SEISONTAJARRU, jolla auto pidetään paikallaan parkissa, ei käyttöjarru.

    Itse pentuna säätelin kenkien kehinnästä käkkärin ottamaan tasaisesti. nyt aikuisena pykälät lukeneena on jaksa enää, ja on kelvannut, viittaamalla katsastusohjeisiin. Kyseinen ilmiö, erisuuruiset jarruvoimat käkkärillä on noiden autojen rakenteellinen ominaisuus. Sen pois säätäminen on vaikeaa ja kestää vain hetken. Ja lain mukaan täysin tarpeetonta.

    Otapas yhteyttä aseman pomoon ja vaadi uusi ilmainen näyttö/ rahat vanhasta takaisin jos olet maksanut. Ko. homma on katsastajan käsikirjassa. Jos ei ala lutviutua soita Trafiin katsastusvalvonnasta vastaavalle.

    Ja jos dyno on heillä mallia palikka, niin käkkäri voidaan testata myös ihan asfaltilla. Käkkäri päälle, ja tönäistään. Kas pysyy paikoillaan = leima.

    Monen nelivetoauton jarruthan kokeillaan vain jarruttamalla asfaltilla mututuntumalla, jos on jatkuva neliveto ilman poiskytkentää ja ei löydy nelipyöräjarrudynoa (onkohan moista edes koko maassa?).
     
  17. Hezuz

    Hezuz 3rd gear

    Noi Geeämmän hiukan toispuoleiset seisontajarrut pitäis tarvittaessa (siis jos yhtäaikaa saa riittäviä jarruvoimia molemmista pyöristä) jarruttaa 1 pyörä kerrallaan. Siis jos on sellainen jarrudyno jolla pystyy testaamaan pyörä kerrallaan. Eli ensin vasen pyörä erikseen ja sitten oikea. Seisontajarrun jarruvoimiahan ei tarvitse saavuttaa yhtäaikaa dynossa.
     
  18. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear

    Jos konttorilla on dyno, jolla ei voi testata erikseen, niin se on voi voi konttorille, ja ilmeisen asetuksen hengen vastainen varustus ja kädetön henkilökunta suorittamaan yksityistettyä viranomaistehtävää rahaa vastaan? Silloin katsurin pitää ottaa se toisen renkaan jarruvoima, kokeilla asfaltilla ja mutuarvioida onko käsijarru riittävä. Katsastajalla on käsittääkseni tähän ihan lainsuoma mahdollisuus? Vrt. jatkuvanelivetoisten autojen käyttöjarrut.

    Jos ei onnistu konttorilta, niin anteeksipyyntö hukatusta ajasta olisi katsastajalta kiva saada ja kassankautta hakemassa, jo epäonnistuneesta katsastuksesta/ uusintanäytöistä maksetut rahat takaisin ja mars konttorille, jolla katsastaminen asetusten mukaan osataan.

    Ja asiasta kannattaa vinkata Trafille, että konttori, jolla on luvat ei osaa/ voi hoitaa lain määräämää tehtävää. Osaavat ottaa konttorilta luvat pois ja antaa osaavammalle konttorille.

    Ei maksavan asiakkaan tarvitse(sisi) osata katsastajanohjekirjaa ulkoa. katsastajan pitäisi se osata. Itse viimeisen viiden vuoden aikana ei ole kertaakaan tullut edes keskustelua konttoreilla, joilla kahta farkkuani käytän katsastettavina epätasaisesti ottavasta käsijarrusta. Asia on yleisesti tunnettu, ei siitä tarvitse edes mainita. Niin pitääkin olla, eli olen asioinut siis ammattimiesten kanssa.

    Joskus ++ 10v. sitten oli vääntöä hommasta yhden kerran, mutta katsastaja uskoi/ selvitti asian samantien, kun totesin kantani. Pisteet siitä.

    Jos katsastaja ei tunne asetusta, jonka perusteella autoja ammatikseen rahaa vastaan katsastaa, ollaan aika pohjilla.
     
  19. JAMANT

    JAMANT Gearhead

    On niitä, mitataan yksi pyörä kerrallaan ja toista pyörää pyöritetään samalla eri suuntaan, ainakin Konalassa K1 (entinen IHA-katsastus) ja kuulema Kirkkonummella olis...
     
  20. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear

    Ok. Kiva tietää. Täällä raukoilla rajoilla ei ole moista tullut itselle vielä vastaan.. Täällä on piisannut ihan jarrutus koeajoradalla, kun pari kertaa yhden jatkuvanelivetoisen olen käynyt leimaamassa. :odroll:
     

Kerro tästä muillekin!