Surullinen katsastus...taas.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja tha022, 8.8.2005.

  1. Nuutti69

    Nuutti69 2nd gear

    Miks niistä vähennettäis paikkoja jos ne on tilapäis? Eihän ne ole vakituisia paikkoja..
    Siellä sais muutenkin kuljettaa vain silloin tällöin..ja nykyään jos teet pakettiauton niin ainoat istumapaikat (yleisesti ottaen) ovat kuljettajan vieressä. (poikkeuksia on)
    Eli jos otteella lukee ajoneuvoluokka=pakettiauto/N1, lisäehdoissa= tavaratilassa tilapäiseen kuljetukseen tarkoitettuja istuimia (sanamuoto vaihtelee) ja henkilöluku nyt vaikka 6..niin jos siellä takapäässä on tavaraa täys eikä ainuttakaan istuinta niin en mä kyllä ala istuin lukua pienentään...ois se hiukan kohtuutonta.
     
  2. KaapoLöllö

    KaapoLöllö 1st gear

    Sitä mie kanssa tuossa mietin, et typerältähän se kuulostaa!

    Yheltä kaverilta otettiin kyllä katsastuksessa kaks ovisesta hlö-autosta takapenkkipaikat pois, kun kuskin penkissä ei ollu kallistusta selkänojassa eikä taakse sen leimasedän mukaan sitte päässy. :lol:
     
  3. Substitute

    Substitute Gearhead

    Eipä tämä nyt niin surullista ollut, mutta mielenkiintoinen juttu sinänsä. Ostin LHS:n joka on käytännössä ollut käyttämättä viimeisen katsastuksen jälkeen. Sinänsä ihan ymmärrettävia vikoja ikäisekseen, esim. se että seisontajarru ei pidä toisella puolella ollenkaan ja että takaripustuksen alatukivarsi oli väännettu tunkilla mutkalle. Outoa sinänsä että tuollaiset viat syntyvät auton ollessa käyttämättömänä.

    Mutta sitten se mielenkiintoinen asia, autoon on maahantuontivaiheessa asennettu sivuvilkut mutta etuparkkeihin/vilkkuihin ei ole tehty muutoksia. Nyt tuli eteen se että etuvilkut pitää olla keltaoranssit eikä kirkaat niinkuin siinä 15-vuotta on ollut.
    Eipä tuo sinänsä ongelma ole, asensin illalla toiset parkkipolttimot parkki/vilkku-umpiohin ja erotin johdot siten että keltaoranssi vilkku ja kirkas parkkipolttimo palavat erikseen.

    Näköjään ne muutokset voi tulla jälkikäteenkin eteen vaika alunperin olisi reksiteröintikatsastuksessa hyväksytty sormien läpi vikoja katsomalla.
     
  4. Hoke

    Hoke 2nd gear

    Eikö löytynyt penkin kallistustakaan ?
    Missään ei ole määritelty miten nopeasti sinne pitää päästä.
    Ittellä oli joskus konsulissa neliovisen penkit ja kyllähän se vähän nyppi ruuvata selkänojan kallistuksista aina eteen kun joku halus takapenkille, mutta pääsy oli.

    Tää on taas ollu niitä juttuja jossa asiakkaan olisi pitänyt tietää oikeutensa, että ei mielivaltaisia ratkaisuja.
    Saahan ne tosta rahaa taas kun joutuu muutoskatsastamaan takaisin.
     
  5. Ana67

    Ana67 3rd gear

    Eikös seisontajarrun viat yleensäkin johdu käyttämättömyydestä?? Vaikka ois jokapäivä ajossa. Mutkalle väännetty tukivarsi saattaa mennä tulkinta hommaks, milloin on mutkalla milloin ei ja ei nuita kaikki inssit edes taida kattoo tai kiinnittää huomiota.

    Ja kyllä, jäkikäteenkin voi joutua muuttamaan valoja jos sattuu inssi joka lukee lakikirjaa kuin piru raamattua=vihaa jenkkejä :rotfl:

    Ja itsellä kans tuon Mustin kanssa valot aikoinaan hyväksytty lakia väljästi tulkiten joten ainakin A-katsastus syytä jättää väliin 8) . 6-vuotta ovat kelvanneet mutta aina on pieni perhonen pötsissä kun leimalle vie :rotfl:
     
  6. johnhtg

    johnhtg 1st gear

  7. Substitute

    Substitute Gearhead

    Jos se vaijerivika on niin voi toki jumia, myönnän. Noissa yleensä on nailonpinnoite vaijerin ja ulkokuoren välissä, ei kylä pitäisi jumitella ihan omia aikojaan ellei ole rikki.
    Ihan asiallinen katsastus oli, ei tuo valojuttu ollenkaan tuntunut pilkunnussimiselta, eikä etenkään mitään jenkkiautovastaisuutta ollut.
     
  8. pas2

    pas2 Gearhead

    Viimeinen tapaus on oikein toimittu, erään muistaakseni amerikkalaisen auton takapenkkipalokuoleman takia. Oli viriteetty saabin tms kallistumattomat etupenkit ja takapenkkiläinen ei ollut päässyt ulos ennen kun oli palanut hengiltä.

    Itse pelaisin tilapäispenkkien kanssa varman päälle, että ne olis kiinni katsastuksella kun jos ne sieltä määrätään pois niin ei takasin saa...
     
  9. dart -66

    dart -66 Gearhead

    Tuossa työn puolesta näkee kaikenlaista, pari esimerkkiä:

    - työkaverin jobbarilta juuri ostama HiLux, katseltiin alla olevia renkaita ja todettiin olevan kesärenkainakin liian kuluneita. Huonoimmassa keskellä puoli milliä pintaa... Jobbari käytti auton leimalla ja katso; läpi meni :mad:

    - samainen työkaveri ja 3sataasarjan BMW vuosi sitten. Hylky tuli väljästä aksiaalisesta nivelestä. Väljyys (ja pieni) oli kyllä itse hammastangossa, mutta vaihtoi uuden nivelen. Inssi käänsi pyörät linkkuun ja totesi olevan vaihdettu. Kuukausi sitten samaisella vaihdetulla nivelellä leimalla ja pyysi katsomaan, missä se väljä on. Sitä kun oli oikeasti, mutta inssi löi leiman kirjaan, tälläisiähän nämä ovat... Eilen suunnattiin ko. auto ja aloimme hakemaan sitä väljää, vuoden vanhassa nivelessä (ja vielä merkkiosa) melkein sentin verran väljää akselin suuntaisesti... Vanha ehjä nivel takaisin ja ihan hyvä tuli. Että ei ole samalla konttorilla johdon mukaista linjaa :argue:

    Kyllä tuli TraFin ilmainen vihjenumero mieleen....





    ...olikos sellaista edes... :poff:
     
  10. choesos

    choesos 1st gear

    kaverin isällä on uudempi pajero niin katsuri teki siit 7 paikkasen paketti auton :D ei muistanut muuuttaa istuma määrää :)
     
  11. Putte

    Putte 1st gear

    Puhelinvaihde: 020 618 500

    Kirjaamon sähköposti: kirjaamo(at)trafi.fi

    Postiosoite:
    Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi
    PL 320
    00101 Helsinki

    Kirjaamon faksi: 020 618 5095

    Henkilökunnan sähköpostiosoitteet: etunimi.sukunimi(at)trafi.fi

    Tossahan noi yhteystiedot on, mutta ei ole ilmaista vinkkipuhelinta. :wink:
     
  12. Substitute

    Substitute Gearhead

    Joo se em. seisontajarru oli mennyt pois säädöistä edellisen katsastuksen jälkeen seisonnassa ollessaan. Pikkujuttu sinänsä.
     
  13. HRA-47

    HRA-47 1st gear

    No kyllä nyt sitten kaikkien muidenkin pitää saada pakunsa penkkejä täyteen, menee muuten mielivaltaiseksi koko touhu!!! :poff:
     
  14. Nuutti69

    Nuutti69 2nd gear

    koitappas katsoa tarkemmin..oiskos kuitenkin ollut kaksikäyttöauto? Siinä ajoneuvoluokka on N1 ja istuin paikka voi olla esim tuota luokkaa.. :odroll:
     
  15. nuc-64

    nuc-64 2nd gear

    Vähän offtopiciks menee, mut rupes ottaan hiukan päähän nää katsastajien erilaiset tavat. Työkaveri oli käyttänyt Korean maasturinsa leimalla ja sanoi, että "vahingossa" oli katsastusmies testannut iskarit "täristyslaitteessa". Ihmettelin sit et miten niin vahingossa ja mulle selvis (oikeen netistä tarkistin ), että yli 2500 kg kokonaispainoltaan oleville autoille iskaritesti ei ole pakollinen. Työkaverille tämä oli siis ensimmäinen kerta ko. testissä ja mulla on AINA katsastuksessa testattu noi iskarit, niin käyttis Nissan pick-upista kun Imperialistakin. Ei siinä testissä itessään siis mitään vikaa, mut miten tää näin voi olla, että se on katsastusmiehestä kiinni "hyppyytetäänkö" auto vai ei :eek: Lisäks työkaveri sano, ettei hänellä ole vuosiin testattu jarrujakaan dynolla, vaikka on kytkettävä neliveto eikä jatkuva. Mullahan toi pikkis on vanha mekaanisella nelikolla ja aina on testattu jarrut, mutta eikös tommonen sähkösesti kytkettävä nelikkokin pitäis jarruiltaan testata dynolla?
     
  16. iikka-

    iikka- 2nd gear

    Dynolla pitäs testata periaatteessa kaikki muut paitsi jatkuvalla nelivedolla varustetut autot. Niistäkin monet, esim. vanhat maasturit vois ihan hyvin testata dynolla, niissä kun on kuitenki ihan tasauspyörästö vaihteistossa ja senverran järee että se ei tuommosesta muutaman kierroksen pyöräytyksistä sano yhtään mitään. Haltex yms systeemeillä varustetut hienommat "nelikot" onkin sitten asia erikseen.
     
  17. SlantSix

    SlantSix 1st gear

    VW viskolla olevat syncrot. Etujarrut voi testata dynolla, kun peruuttaa siihen ja pyörittää renkaita taaksepäin. Takapään voi testa ihan normaalisti.
    Näin sano inssi, mutta testasi etujarrut ihan pihalla jarruttelemalla.
     
  18. toyopet

    toyopet Gearhead

    Juu, eka kerta, kun ei toyota mennyt katsastuksesta läpi, jarruletku pitää vaihtaa.

    Aika "hauska" tilanne, kun pihassa on neljä autoa ja kaikissa jotain laittoa. Tai astro nyt voisi ollakin ajossa, jos hommaisi talvirenkaat ja hakisi tuoreen leiman.

    Vaimolla on nimissään kaksi carinaa ja toiseen aloin jarruja laittamaan ja nyt sitten pitäisi siihen toiseenkin. Taidan viedä pajalle laitettavaksi. :D
     
  19. Le Mans

    Le Mans 1st gear

    Ne iskaritestit on ihan hyödyksi. Niistä ei ainakaan minua ole hylätty. Ja saa suosituksen mitä pitää tehdä. Se iskari on aika tärkeä sen auton pitämisessä tiellä. Vaikka omat öhlinsit maksaa tonnin teen sen mielelläni kun tiedän mitä Se vaikuttaa ajokäytökseen
     
  20. suburman-62

    suburman-62 1st gear

    dodgeen 1 seisoma paikka!

    aikoinaan katsastin dodge tradesman kaappia normi vuosikatsastuksessa ja se oli maahan tulo sellasessa 3- paikkaseksi merkattu tein jotain pientä tulpan vaihtoo ja irrotin keskipallin pois ja kiinnikkeet irtos hitsauksista sen enempää ajattelematta vein inssin eteen niin totes et kun kerta yksi palli puuttuu pitää muutos katsastaa 2 paikkaseks!sviddu aattelin et siittä vaan kunhan sais leiman! no sain ja vasta koti pihalla tutkin tarkemmin otetta niin siin oli kuljettajan lisäksi yksi seisoma paikka!? :rotfl: kaverikin joka istui vänkärin paikalla ratsiaan ajettuamme tiesi sen yritti nousta seisomaan kyttä katteli pää kallellaan sen ähnäystä ni sanoin et kaveri täs vaan yrittää lakia noudattaa virka miehen edessä!ei edes käskeny mennä muuttaan sitä otetta sen verta oli outo teksti. :poff:
     

Kerro tästä muillekin!