Suunnitelmia kaudelle 2007

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Drag Racing', aloittaja DS 325, 9.9.2006.

  1. Käkö

    Käkö Gearhead

    Ei sen enempää kuin että esim. säkin kuulut "ennen ajaneihin", se että tuleeko toi sit postissa vaiko ilmottautumisen yhteudessä portilla jäi vähän epäselväksi, toivottavasti se tulee jäsenkortin yhteydessä, meinaan et niillä likoilla siellä portilla on muutakin tekemistä kuin selvittää kuka on aikaisemmin ajanut ja kuka ei...

    Ja toi aikaisemmin ajaneet koskee myös parasta Ree-ryhmää vaikka se on noissa lisenssijutuissa jäänyt jostain syystä pois...

    Ja kun sen on saanut kerran niin jos tulee välivuosi/välivuosia ajamiseen niin se pysyy viisi vuotta voimassa, eli jos ei ole ajanut viiteen vuoteen kisaa niin sen jälkeen sen joutuu uusimaan...
     
  2. Henski

    Henski 1st gear

    Streettihän on isoin ja kaunein kisaluokka, ainakin joidenkin mielestä :rotfl:

    Onhan tossa hinnottelussa sporttiET/ProET vs. Street oikeesti ihan turvallisuuteenkin perusteltavissa oleva syy. Eli toi 10sek. raja, joka muutenkin noissa turvallisuushimmeleissä on aika "kova". Eli se, että sä saat vetää sen alle maksaa sulle 50€ lisää lisenssissä ja muussa osastossa hiukka enempi :wink:
     
  3. Henski

    Henski 1st gear

    Pitää jäädä odottelemaan postia tai lisätietoa. Saa nähdä toimiiko toi viisi vuotta myös taaksepäin. Eli tolla samalla logiikalla pitäs kaikille viiden vuoden sisällä ajaneille tulla toi lisenssitodistus....
     
  4. Käkö

    Käkö Gearhead

    No, mä tietysti käsitin sen myöskin niin että ne jotka neljä vuotta sitten ajoivat olisivat myös niitä "ennen ajaneita"...

    Noh, eiköhän fyyra kerro viimeistään silloin kun on ilmottautunut kisoihin mukaan...
     
  5. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    Vaan tuolla FHRA:n sivuillahan V. Raiski on nyt kirjoittanut tämmöstäkin jotta:

    "Se että muihin street-ryhmiin vaaditaan tiukempi lisenssitutkinto on mielestäni täysin kohtuullista kun autoilla ajellaan 8-9. sekunnin aikoja... Mutta nämäkin koskevat vain uusia kuljettajia.... Uudet kuljettajia jotka ajoivat kaudella 2006 mahtuvat hyvin yhden käden sormiin, ja kuljettajia jotka ajoivat alle kolme kilpailua kertalisenssillä ei myöskään ollut monia, eli muutos koskettaa vain erittäin pientä osaa kuljettajistamme."

    En vaan mistään löytänyt tietoa jossa olis kerrottu mikä toi tollanen mainittu 3 kisan raja on eli sellasesta ei siellä uusista lisenssijutuista kertovalla sivulla ollut mitään mainintaa. Lisää "kabinettipäätöksiä" vai mitä toi nyt on :odroll:
    Muutoinkin tossa kommentissa kummastutti toi yhden käden sormi juttu kun Streetti-kuskeja kävi viime kesänä kisoissa yli 30 niin ainakin mun mielestä siihen sakkiin mahtui paljon enemmän uusia ekavuotisia kuskeja mitä ainakaan mun kädessä on näitä näppäimistöllä eksyileviä nakkeja :rotfl:
     
  6. Käkö

    Käkö Gearhead

    No ei kyl ollu kokouksessa puhetta mistään kolmen kisan jutuista et onkohan tossa nyt turhaa tilastotietoa vai enkö mä ollut hereillä siellä kokouksessa...
    Jaa mut sanohan se siel kokouksessa just tolleen mitä B.B.Chevy kirjootti, se ei kyl mun mielestä ollu mikään sääntö vaan tilastotietoo...

    Heh, muisti palailee pätkittäin...
     
  7. Putte

    Putte 1st gear

    Tämä kolme kisaa tarkoittaa sitä, että nykyisen peruslisenssin hinta on sama 60 euroa kuin kolme kertaa vanha kertalisenssi. FHRA ei ole päättänyt lisenssimuutoksista, vaan AKK ja heillä on kaikissa lisensseissä lisenssitutkinto, joka nyt vaadittiin myös kaikkiin FHRA:n lisensseihin. Aikaisemminhan tutkinto on vaadittu vain SM-ryhmiin ei cup-ryhmiin.

    AKK:n ilmoittama syy kertalisenssien poistoon on niiden väärinkäyttö kilpailutarkoitukseen. Tähän väärin käyttöön on myös syyllistynyt FHRA yhtenä monista kilpailujärjestäjistä.
     
  8. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    Sainkin jo tuolla toisaalla Raiskilta vastauksen tohon eli tossa sen alkuperäisessä tekstissä toi asia viittas hämäävästi väärään asiayhteyteen eli tohon lisenssin saannin tiukentamiseen kun maininta vähintään 3 kisasta oli suoraan tossa lisenssitiukennuksen perusteluissa mut se kuulemma tarkoittaakin vaan taloudellista muutosta eli että 3 tai enemmän ajaneille homma ei tuu kalliimmaks. Hyvä että edes noin :wink:
     
  9. SG480

    SG480 1st gear

    Kun katson omaa napaa niin uudistus on positiivinen. Mulla on ollut C-lisenssi viimeksi 2003 eli saan D2 -tutkintokortin FHRA:lta ja siihen päälle sitten National -lisenssi. Kävin kuikkimassa ja kirjautumassa AKK:n sivuille ja jos oikein ymmärsin niin lääkärissäkään ei tarvi enää käydä kuten vanhaan C-lisenssiaikaan. Johtuen muutamasta välivuodesta olisin myös vanhalla kaavalla joutunut ajamaan lisenssilähdöt uusiksi.

    Eli voin ajaa tossa Piteåssa, West Coastissa tai FHRA:n kisoissa samoilla lapuilla eikä välivuuodetkaan enää pistä vastaan kuten ennen. Asioilla on puolensa, musta tää uuditus tulee hankaloittamaan eniten West Coastia, Kiikalaa ja Hyvinkäätä.
     
  10. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Joissain lajeissa toi ketalisenssi kuitenkin säilyi. No, ei toi niin karmeelta uudistukselta ainakaan mun kannalta vaikuta, jos ei mitään yllätyksiä joku takataskustaan nappaa, mutta sitä tuskin kukaan voi kiistää, että kynnystä osallistua tuo muutos nostaa. Vaikka se onkin ikäänkuin pakon sanelema juttu, niin ilmeisesti tota kynnyksen nousua ei oo koettu mitenkään kovin huolestuttavana seikkana?

    Mitä noista vastauksista ymmärsin, niin nää lisenssiasiat tulee kokemaan myös kaikkia FHRA:n alaisia kilpailuja ja ns. villeihin kisoihin osallistumisesta taas lisenssin haltijalle mätkähtää vuos penaltya. Mitenhän siinä, että jos oot ajanut villiä kisaa eikä lisenssiä oo ollut, niin aiheuttaakohan se vuoden lykkäyksen lisenssin saamiseen? Tokihan noita voi villien kisojen osalta kiertääkin, siellä on ennenkin Uolevi Kekkoja sun muita taiteilijapersoonia ollut ajelemassa, tai voi tehdä kuten meillä, että yks ajaa yhtä, toinen toista jne. Ja tosta lisenssiasiasta vielä, ei vissiin oo pakko ajaa suomalaisella lisenssillä?
     
  11. SG480

    SG480 1st gear

    Ei ole, mä selvitin tuon aikoinaan. Eli olisin liittynyt SHRA-Luleån jäseneksi ja hommannut lisenssin heidän kauttaan eli SHRA Luleå olis ollut mun FHRA. Kaikki meni OK siihen saakka kun niiden paikallinen AKK huomas etten ole Ruotsin kansalainen. Ne vaati lisenssin "vakuutukseen" suomalaisen vakuutusyhtiön myötämän vakuutuksen autourheiluun. Kävin kysymässä sitä Tapiolasta ja ne selvitti sen mutta hinta olis ollut aivan järjetön. Niinpä mä sitten ajoin Alastaroon ja suoritin C-lisenssin jotta pääsin kilpailemaan Piteåån. Tämmönenkin lisenssi siis maksoi mulle lääkärin, 1300 km:n keikan Alastaroon, FHRA:n maksun ja AKK:n kulut. Halbaa hubaa!
     
  12. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    Noista lisenssilähdöistä vielä niin mitäs jos joku innostuu näistä muutoksista huolimatta kuitenkin autonkokeilu mielellä mukaan niin pitääks sen ihan pakosta ens "lämmitellä" autoa pari mukamas lähtöä vai tuleeks fyyralta tukkapöllyä jos silloinkin vaan tempasee samantein ekasta lähdöstä alkaen täydet tulet pesään 8) Mistäs svidusta sitä muuten ulkopuoliset yleensäkään tietää menikö täysiä vai ei :rotfl:
    Vieläköhän muuten ton lisenssin saa ihan millä nimellä vaan? On nimittäin jokunen vuosi sitten ainakin junnupuolella saanut, siis ihan aidon ja oikean AKK:n sellasen ja ilman mitään kyselyjä :poff:
     
  13. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Junnulisenssi oli vissiin vähän toinen juttu, siinä kun ei vaadittu korttia ja se vaan tilattiin AKK:lta. Periaatteessa sellasen olis varmaan katuvessaankin saanut, mutta kun tarvii olla kortti, niin sen täytyis täsmätä lisenssiin.
    Mitähän tollanen etelänaapurin lisenssi mahtais maksaa, ja mikä lie sen saatavuus, pitäis ehkä selvittää.
     
  14. SG480

    SG480 1st gear

     
  15. Tea

    Tea 1st gear

    Sama homma. Toi lääkärintarkastuksen poistuminen helpotti lisenssihommaa ehkä 80%. Jos se nyt pitää paikkansa. Mutta ymmärsinkö oikein, että entisen yhden välivuoden sijaan nyt voi siis pitää useamman välivuoden? Voiko se olla noin?
     
  16. triniemi

    triniemi Gearhead

    Kyllä se niin on, 5 välikautta sallittiin eli oliko se nyt niin että jos ei kuudentenakaan aja niin sit vasta joutuu uusiin.
     
  17. Tea

    Tea 1st gear

    No täähän on sitten pelkästään positiivinen asia koko lisenssiuudistus :D
     
  18. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Toivottavasti sitte kambäkin aikaan on jotain mihin palata.
     
  19. Slow66

    Slow66 1st gear

    Viime kauden lisenssinhaltijoille ei uudistus tuo varmaan ihmeempää uutta. Meille jotka ollaan ajettu tähän asti vaan noita paikalliskisoja (kuten WCSC, Wasa Street Cup) kertalisenssillä tulee ehkä hivenen absurdi tilanne kun/jos ensi kauden alussa täytyykin opetella uudestaan ajamaan drag racingia. Valitettavasti näen tässä uudistuksessa noiden kisojen osallistujamäärien kannalta lähinnä negatiivista, meitä "satunnaisia kilpailijoita" on kuitenkin ajellut tuolla jonkun verran.
     
  20. Tea

    Tea 1st gear

    Joo mä ymmärrän kyllä. Mulla oli kans hassu tilanne tuolla Motoparkin kisoissa kun c-lisenssin omaavana ajoin välillä katuluokkaa täysiä ja siinä välissä kävin ajamassa b-lisenssin suorituslähtöjä.. (korotin siis lisenssiluokkaa). Ensin muistaakseni kävin vetäseen yhden katuvessalähdön täysiä, sitten eka lisenssilähtö: valoihin asettuminen ja läpiajo... :rotfl:

    Mites muuten toi että on ennen ajanut ja saa sen tutkintojutun, se ei ilmeisesti koske niitä jotka on ajanu noita länsirannikon kisoja? Mun mielestä sais kyllä koskea.
     

Kerro tästä muillekin!