Suunnitelmia kaudelle 2007

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Drag Racing', aloittaja DS 325, 9.9.2006.

  1. Mopar

    Mopar Gearhead

    Ei tule voimaan takautuvasti, eli nyt täytyy itsekkin opetella ajamaan uudestaan :(
     
  2. Kieku

    Kieku 1st gear

    Tuo lisenssi siis AKK:lta ja tuon uuden kuljettajan tutkinto pitäisi olla aika kevyt. Paperikuulustelu, jonka voi jopa täytää varikolla neuvojen kera ja itse kilpailuluokan ajolupa suoritellaan aika ajoissa, esim. katuluokkiin normaalit aika-ajolähdöt ja niitten jälkeen lupa osallistua kisoihin. Tämä läpyskä sitten voimassa 5 vuotta. Painotettiin tuolla syyskokouksen esityksessä, ettei ole katuryhmien osalta kummoisempi, lähinnä muodollisuus.
     
  3. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    Tossa vaan hämmästyttää toi ristiriita että vaikka toisaalta kerrotaan että Streetteihinkin ton voi suorittaa ikäänkuin ohimennen (kuulustelu kisapaikalla ja ekat aika-ajolähdöt lisenssilähtöinä) niin ihan virallisesti FHRA:n sivuilla on präntätty sääntöihin eri lailla :eek: Eli nimenomaan nämä kohdathan kertoo kuitenkin ihan muuta:

    D1 tutkinto:

    Tarkoitettu uusille JR/S, JR/C, PRO ET/SPORTSMAN ET ryhmän kuljettajille.

    - Kirjallisen tutkinnon voi suorittaa kilpailuissa paikanpäällä
    - Kuljettajan ensimmäiset aika-ajo kierrokset toimivat lisenssilähtöinä, jolloin kilpailunjohto tarkkailee suoritusta ja korjaa virheitä.
    - Hyväksytyn lisenssitutkinnon jälkeen kilpailunjohto antaa kilpailijalle luvan osallistua pudotusajokilpailuun.

    Hinta 50€


    D2 tutkinto:

    Tarkoitettu uusille BS, CS, DS, OL, SUPER ET, S/SS, SST, SG, SC ja COMP ryhmän kuljettajille.

    - Sisältää kirjallisen kuulustelun
    - Sisältää 6 kpl hyväksyttyjä lisenssilähtöjä ”kilpa-autolla”.

    Hinta 100€

    (Lisenssi korotus D1 --> D2 50€)

    Eli onks tosta katuautojen osalta kuitenkin suullisesti kerrottu siellä kokouksessa tms. erilailla vai kuin? Tosin tuolla fyyran sivuillakin V.Raiski vastaa Streettikuskien kyselyyn aloittaen:" Tuo D1 kuulustelu on vielä tarkoitus tehdä mahdollisimman helpoksi. . ." mut kun kattoo tota luokittelua niin Streetissähän D1 ei riitä vaan pitää olla suoritettuna D2 tutkinto :odroll:
    Meitähän toi ei onneks koske eli ei siinä mitään mut monen muun kohdalla olis varmaan mukava saada ainakin varmuus siitä kuin toi ihan oikeesti tulee menemään :wink:
     
  4. kaasua

    kaasua 1st gear

    mulle

    mulle jäi hämärän peittoon tuo et missä d2 kirjallinen kuulustelu tehdään??? onko jollain tietoa??
     
  5. Käkö

    Käkö Gearhead

    Yep, niinhän Raiski tuolla kirjootti:

    http://www.fhra.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=1791&start=30
     
  6. Käkö

    Käkö Gearhead

    Re: mulle

    Sä saat kupongin ilmottautumisen yhteydessä portilla jonka sitten täytät ja palautat, näin mä sen ainakin käsitin :odroll:
     
  7. Käkö

    Käkö Gearhead

    No, mä jäin ainakin siihen käsitykseen et se on sama juttu REE-ryhmässä, aika-ajot kelpaa lisenssilähdöiksi ja ja silleen...
    Eiköhän tuokin selviä ennen ensimmäistä kisaa... :-?
     
  8. kaasua

    kaasua 1st gear

    voiko

    voikohan tuo olla oikeesti noin helppoa..........?? toivottavasti
     
  9. Käkö

    Käkö Gearhead

    Fyyra lupas tehdä sen helpoksi ja ainakin se kuullostaa helpolta, paitsi jos ei oo kynää niin se vähän saattaa vaikeuttaa sitä, tai jos on kynä niin siinä ei oo enää mustetta niinkuin mun kynässä... :rotfl:
     
  10. SC 285

    SC 285 1st gear

    :rotfl: :rotfl:
    Eipä ole mulla noi yläkerran läpät noissa tilaisuuksissa kiinni menneet, vaikka olis joskus ehkä jopa aiheellista. :rotfl: Joillainhan ne ei edes aukee... :wink:
    Paskat on saattanut olla housuissa, mutta yleensä vasta kun koko kone on sammunu... :rotfl:

    valehdellaan paikan päällä lisää... :poff:
     
  11. gremlin

    gremlin Gearhead

    Re: mulle

    Juuri nain se ainakin ennen on mennyt. ''Jouduin'' joskut suorittamaan pyora-osastolla samat toimenpiteet kun 5 vuoden kilpa-ajon harjottelu katurukilla ei riittanyt :eek: Sain kyllakin sitten ajoluvan kun tiesin kysymyksista melkein kaikki oikein, ja sokerina pohjalla oli etta tiesin yhden kysymyksen enemman oikein kuin silloinen pratkapuolen nokkamies :rotfl: Mutta maahan olenkin eteva-gunnari 8)

    Pikkusen varmaan olisi tallekin sekoilulle eduksi jos FHRA suorittaisi edes jonkun nakoista ''VIRALLISTA'' tiedottamista. Ettei vaan niin etta vastaillaan kysymyksiin etta ''mielestani'' sen pitaisi olla niin tai nain....
    Jotenkin helpottaisi elamaa nain kilpailujarjestajan olemuksessa :odroll:
     
  12. DS 325

    DS 325 Double Gearhead

    Nyt kun näyttäis siltä ettei toi meidän Stevelle mee kaupaksi saattavat meikäläisen suunnitelmat ja suuntaukset tähän harrastukseen muuttua. Mä luulen, että oon nyt saanut tarpeekseni näistä suoraan-ajo hommista ja taidaan siirtyä uusille urille. Tolle meidän Camarolle näyttäis löytyneen ostaja, joka tosin ainakin vielä haluaa pysyä tuntemattomana mutta kuitenkin hän aikoo laittaa oikein repullisen rahaa, jotta ton mukaansa saa.

    Kun kerran Stevelleä ei näköjään kaupaksi saa, taidan mä ottaa sen uudestaan työn alle ja tehdä siihen muutamia mielenkiintoisia muutoksia. Kaikki ns. Drag osat poistetaan ja siirretään myytävät palstalle, samoin 454 moottori ja PG laatikko. Stevellestä tullaan poistamaan toi Spool tuolta perästä ja lukkoa tungetaan tilalle. Samoin turhat ja häiritsevät kaaret poistetaan ja viihtyvyyttä parennetaan uudentyyppisen sisustan muodossa. Mulla on tossa tyrkyllä ja ostettuna yksi tommonen Toyota Supra kolariauto, josta saadaan tarvittavat osat ton sisustamiseen. Ja kyllä, aion muuttaa tollaisen vanhanaikaisen auton hiukan modernimpaan suuntaan ja ns. tunata sitä hiukan. Ton Supran sisustuksen myötä Stevelleen asennetaan nykyaikaiset kunnolliset stereot kolmine näyttöineen, subbareineen ja DVD laitteineen. Auto tullaan sisustamaan punaisella nahalla lattiota lukuunottamatta, ja sähköllä säädettävien Recaroiden väliin asennetaan kunnollinen keskikonsoli johon tuon kuva- ja äänentoisto laitteiston ohjausyksiköt tulevat. Stevelle tullaan maalaamaan yhden hyvän kaverini, saman joka ton Camaron aikoinaan maalasi toimesta karamellivärein yhdistettynä näyttäviin motiiveihin. Maalaukseen tarvittavat ainekset saadaan Sikkensiltä ns. sponssina, jolloin aikaa ja vaivaa ton maalausteeman toteuttamiseen voidaan käyttää paljonkin kun ei tarvitse miettiä, paljonko se tulee maksamaan. Kaiken ton komeuden päälle tullaan ruiskuttamaan järkyttävä määrä lakkaa, jotta toi tuleva taideteos säilyisi myös jälkipolville. Asianmukaiset, eli nykytyylin suuntaiset spoilerit ja levikkeet kuulunevat myös kuvaan, koska sellaiset saan yhden toisen kaverin kautta asevelihintaan. Mä luulen että tosta syntynee yksi tämä vuosituhannen tai edes vuosisadan hienoin Drifteri, jollaista ei ihan vähään aikaan ole näillä leveysasteilla nähty. Tosta toteutuksesta on tehty jo tietokoneella mallit ja tulostettu ne suunnitelmiksi paperille ja ainakin niissä ton toteutus tulee olemaan komea. Tulette varmaan näkemään lopputuloksen ensi kevään Tuning Car Showssa, jos vaan saamme ton valmiiksi.

    Kunnon Drifterin ollessa kyseessä tullaan myös tekniseen puoleen kiinnittämään erityistä huomoita. Tollaiset rautamöykyt kuten toi Stevellessä ennen kiinni ollut 454 tullaan tyystin unohtamaan ja tilalle asennetaan paljon nykyaikaisempaa ja kevyempää tekniikkaa, tehojen tuskin pudotessa yhtään. Mulle nimittäin jää toi Motec M800 ruiskunboxi itselleni ton Camaron myymisen jälkeen, joten sen ympärille on hyvä ympätä hiukan nykyaikaisempaaa tekniikkaa. Moottoriksi valitsin siitä kolaroidusta Suprasta peräisin olleen 3-litraisen 24-venttillisen DOHC padan joka sopivasti ahdettuna ja kiusattuna tuottanee helposti tommosen 10-sekunnin 454 motin tehot ja väännön. Tuo motti tullaan varustamaan orggista paljonkin isommalla Holsetin Turbo-ahtimella, ja uskoisin että tehokäyrän pitäisi helposti näyttää 600 hepan lukemia ja vääntökäyrässäkin päästäneen 800 nm paremmalle puolelle.

    Nyt tietysti kaikki teistä haukkovat henkeään, että toi kaveri on mennyt ihan sekaisin, mutta ei se kyllä niin ole. Olen pulannut noiden vanhojen paskojen, eli Suomeksi maamoottorien kanssa ja yli kaksikymmentä vuotta, eikä niissä ole minulle enää mitään uutta ja haasteellista näkemistä. Tämä nykytekniikka sensijaan on kaikesta dissaamisestani huolimatta mielenkiintoista ja ennenkaikkea hyvinkin potentiaalista tällaiselle moottorien ja autojen virittämisestä kiinnostuneelle. Ja saattaahan olla, että tota tullaan vielä kokeilemaan vanhojen muistojen vuoksi sinne kiihdytysradoillekin, mutta pääasiassa tolla tullaan ajamaan noita näyttäviä ja hauskoja Drifting ja Ratakisoja kun kerran tälle tielle ollaan lähdetty. Mikäs muuten on luokka tommoselle 3 litran ahdetulle padalle, onko se Street C vai vanha kunnon Ree. Kyllä mä ainakin yhteen kisaan aion mukaan tulla, kunhan ton valmiiksi saan :rotfl:

    Raportoin teille aika ajoin tämän projektin etenemisestä, ja viimeistään kevään näyttelyssä nähdään :rotfl:
     
  13. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Mä arvasin, ettei se ahkera GTI magazinen lukeminen voi olla jättämättä jälkiä. Niin sitä pitää, kerrankin joku on tekemässä jenkillä jotain järkevää.
     
  14. ere

    ere Gearhead

    NIImPÄ

    Tuuning on ratkaisu................. :eek: näin me tehdään. kaikki uusiks
     
  15. gremlin

    gremlin Gearhead

  16. DS 325

    DS 325 Double Gearhead

    Yo Brotha :rotfl:

    Sä voit sitten varmaan mulle tommoset toimittaa, jos ja kun toi maalari ja projektinvetäjä ne hyväksyy. Musta noi olisi erinomainen valinta tommoseen vakavasti otettavaan Tuuninkipeliin :rotfl:

    Pannaan harkintaan maan :rotfl:
     
  17. Mopoilija

    Mopoilija Gearhead

  18. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    Meidän piti lähiaikoina käydä DS 325:n luona kyselemässä vähän neuvoja ja hakemassa osia mut uskaltaaks sinne mennäkään :eek:
    Ootko Luigi käynyt vielä lekurissa että tietäis onks toi tartuvaa vai uskalletaaks kuitenkin tulla pistäytymään :p
     
  19. kime2

    kime2 Gearhead

    Paha paha homma,helposti tekin käännytte kokonaan toyo-linjalle...
    Mut toimikaaa ainakin toisin päin eli ei isolohko tojotia ole vielä liikaa :lol:
     
  20. Harri Sassi

    Harri Sassi Gearhead

    Nythän ilmeisesti on käynyt niin että Luigi otti vahingossa
    naapurin kahvimukin joka yllättäen sisälsikin prosenttijuomaa
    ja tulos on tässä. No parin päivän päästä kun valtaisa kanuuna
    on hellittänyt palaamme varmasti normaalin päivärytmiin. :eek:
     

Kerro tästä muillekin!