Suuri moottoriöljykeskustelu ja pohdintaa!

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja mpower, 22.7.2023.

  1. mpower

    mpower Double Gearhead

    Niin tuota, voi olla aikaisemminkin juttua ollut, kyllä juu!:)
    Mutta mitä mieltä olette siitä, ostaako " huippuöljyä" mitä se sitten lieneekään muuta kuin hinnaltaan?
    Venuttaa öljyn vaihtovälin maksimiin, vaiko sitten ostaa halpista ja vaihtaa useemmin?
    Itellä tuo Märssudiiseli, mää "mukamas" luokitusten mukaista Fanfaro 6719 tai Fuchs TITAN GT1 FLEX C23 SAE 5W-30 halpista Saksasta tilannut.

    20 litran pänikät, niin edullista! Maaginen koodi 229.51 Mersuun pitäis sopia kyllä, juu! Molemmissa 20 litran päniköissä se on! Siin 8000 km oon vaihdellut. Imuslurprsit oon tehny kun ei paikkaa missä alla könytä!

    Mitä mieltä olette siitä, onko pitkäikäisen moottorin eliksiiri huippuöljy venutettuna maksimiin, vaiko edullisempi , mutta kuitenkin luokitukset täyttävä useemmin vaihdettuna!?:rolleyes:
     
  2. Kohta B.

    Sanoisin silti, että tuo 8000 km on silti aika vähän. Minusta joku 10 000 km tai vuosi olisi riittävä väli.
     
    mpower tykkää tästä.
  3. mpower

    mpower Double Gearhead

    Niin , ja onhan se niinkin kyllä juu! Mersu näyttäis 25 tkm olevan, mikä mun mielestä aika kauhia! Ja on mun mielestä huomioitava ankarat Suomen olosuhteet! Mullahan ajot aika vähäisiä, niin kerran vuodessa vaihtanut. Noh, kuhan ( ei kalaa vaikka hyvää onkin) nyt mietin vaan!:)
     
    macce2 tykkää tästä.
  4. kerkko

    kerkko 3rd gear

    Tekee tuon mitenvaan, aikapieni kulu kokonaisuudessa? Jotain ne Dr. Horst & Dr. Wessel kai ovat Untertürkheimin verstaalla miettineet lanseeratessaan vaatimukset öljylle ja vaihtovälille?
     
  5. LUM-1

    LUM-1 Gearhead

    mää ajoin useemman 20 litrasen Castrolin 5w30 gtx mp pytyn mersun moottorisesa jeepissä saksasta ostettuna rahteinee 100€ hujakailla 20litra pönikkä kotiovelle, mut korona nosti hinnat taivaisiin niin nyt oon menny GM longlifellä motonetista 5 litraa sen 40€ ja on just ton 229.51 täyttävä sekin
     
    SauliK ja mpower tykkäävät tästä.
  6. mpower

    mpower Double Gearhead

    Ei mittään vieroitusoireita oo tullu!? GM kuitenkin sakemannin mottiin!?:D
     
  7. fenix

    fenix 3rd gear

    Joissakin Saksalaisissa öljytilavuus tyyliin 8l.
    Siitä kai se long life placebo tulee?
     
  8. 3964

    3964 3rd gear

    Vanhoissa rauta v8 monesti n.4L tilavuus,joka toimii ok normi käyttiksessä.
    Jos moottoria on tarkoitus kierrättää pidemmälle/pidempään on tilavuutta kasvatettava ettei öljypohja tyhjene kesken kaiken.
     
  9. Tämä sopii tänne:

    [​IMG]
     
    macce2, kippis ja kerkko tykkäävät tästä.
  10. saresks

    saresks Gearhead

    Yhden kerran on kohdalle sattunut oikein spektaakkeli moottoririkko. Koneessa oli Redline 10w30. Sitä uudestaan jos haluaa kaiken irti mosasta:odwink:

    Noista longlifeistä.. pitkät vaihtovälit perustuu nähtävästi runsaaseen katoamiseen ja jatkuvaan lisäilyyn niin voi sanoa ettei niitä tarvi vaihtaa tiheään. Cadillacin Nortissa GM dexos2 5W30 vs halpis 5w40 huomattava ero katoamisnopeudessa. Uskokaa tai älkää:odsmile:

    Siinä mun uskomushoidot
     
  11. Johtuiko tämä öljystä vai jostain muusta?
     
  12. Cocco Bill

    Cocco Bill Gearhead

    Jaa,kukin tekee tyylillään kantaen seuraamukset longliffeista ja hurjista luvatuista kilometristä varsinkin jos meinaa samalla koslalla pidempäänkin rullata kuin takuuajan ja takuun jo jättäneet kilometrinielijät onkin sitten oman lompsan varassa muutenkin joka tämä jälkimmäinen vaihtoehto koskettaa mua enemmän ja ratkaisuna ollut vaihtaa kerran vuodessa öölit käyttiksessä ja kilometrejä tulee kympistä ehkä 12 tonniin maksimissaan nykyään,pätkäajoa pääosin.
    Nyt on satatonnia ajettu 8v vanha 2l turbodieseli paku ja kerran kesässä 7litraa pikumustaa kuraa valutetaan propun kautta ja uudet kirkkaat liemet tilalle yläkautta,öljynsuodatin joka toinen kerta.
    Virallinen vaihtoväli lienee 30 000 vaiko 40 000km joka höpöhöpöä longlifeilläkin saati suomessa jos ei remppoja halua harrastaa ja nykyautoissahan piisaa kuristusta ja vikakohtaa vanhemmiten muutenkin saati jos hakemalla hakee murheita ylipitkillä huoltoväleillä.
    GM longlifea Motonetistä 5l kannussa jossa Dexos 2 vaateetkin ollut ok valinta ja seuraavaan operaatioon onkin haettu jo 2 kannullista viime viikolla valmiiksi kohta vaihdettavaksi jahka inspiraatiota ,ylimääräiset jää ens kesäksi sen silloin ostettavan 1 kannun kaveriksi+öljynsuodatin ens kesälle.
    Öljynkulutusta tässä ei ole juurikaan elikkäs ei oikeasti lisäystarvetta ellei halua ihan max merkissä pitää johon puoli litraa riittänee vuodessa extrana.
    Kun mittariin kilahtaa +150tkm tai muutenkin jos murrosikää pukkaa niin vaihtoon ja hakuun tuore tunnettu suomiauto vähillä km,harrasteet pidän erikseen mitä ruuvata.
     
  13. VooDoo

    VooDoo Gearhead

    mitä vähän asiaan tutustunu, niin nykyisissä suoraruikkari bensoissa noen kertyminen öljyyn on aika iso ongelma, varsinkin kylmänä. Johtunee niin lyhyestä ajasta sekottua ilmamassaan.

    Tämä noki kun halutaan pitää "leijumassa" öljyssä, eikä jäävän suodattimeen koska tukkisi suodattimen melko nopeasti -> ei hirvesti aiheuta ongelmaa missään muualla moottorin sisälä, kuin jakoketjuissa, ketju kuluu tappiväliltään ja näinollen "venyy", päästään näinhin nykymoottorien ketjuongelmiin, tämä ratkeaa käytännössä puolittamalla ohje öljynvaihtoväli, että se noki saadaan koneen sisältä pois. Tuo noki on siitä ongelmallinen, että kaikkialla muualla on yleensä jonkuasteinen välys, mutta jatkoketju vetää nollavälyksellä ketjupyörää vasten. Toki toinen ongelma on suoraruikkareissa kylmänä melko iso polttoaineen pääsy männänrenkaiden läpi kellariin, polttoaine kun ei vissiin tee hyvää öljylaadulle, varsinkin jos ajetaan aina vaan lyhyttä pätkää, että öljy ei lämpiä koskaan tarpeeksi.

    Tuohon on koneen/öljyn valmitajia varten tehty testikin: Sequence X Engine Test (ASTM D8279)
     
  14. f34

    f34 Double Gearhead

    Mitenköhän monessa autossa on "suoraruikkari bensakone". Taitaa olla aika uusissa autoissa.
     
  15. Kemer

    Kemer 2nd gear

    Pääsyy monenmoisiin murheisiin on liian pitkät öljynvaihtovälit joissa noudatetaan virallisia purkin kyljen tai huoltokirjan suosituksia käyttämättä maalaisjärkeä mikä öljy voi oikeasti kestää kymmeniä tuhansia ominaisuutensa säilyttäen tämmöisissä oloissa kesää talvea,pitkää ja pätkää ajellessa.
    Hydraulinostinmurheet,jakopään ketjukiristinongelmat,juuttuvat &karstaiset ja muutenkin vanhemmiten herkästi ongelmaiset saastepuolen härpäkkeet hiukkasloukkua myöden takkuavat ylipitkien vaihtovälien seurauksena toki takuuajan kestäen kuten ketjussa aiemmin mainittu eräässä kommentissa.
    Halvin huolto pidemmän päälle puolittaa öljynvaihtovälit vaikkapa 15 tuhanteen /1 vuosi.
     
    mpower tykkää tästä.
  16. 930BiT

    930BiT 3rd gear

    Viitisen vuotta takaperin etsin transporteria ja löysinkin yhden mielenkiintoisen käytetyn yksilön. 2 litraisen TDI:n huoltoväli on 40tkm ja tätä yksilöä oli huollettu vain sen mukaan. Jätin kauppaan. Mielestäni 20tkm on ihan maksimi tuolle 6 litran öljymäärälle.
     
  17. jpalvima

    jpalvima 3rd gear

    Baarivisan pääkysymys: Bemarin M57 (3.0 dieselkuutonen) alumiinikoneessa ( 2005 tms ->) menee toisinaan nokkaketju poikki aika pienillä km ( alle 200k) siten että tulee nelinumeroinen remontti. Ei ole yksittäistapauksia.
    Yhtä pykälää wanhempi, rautalohko M57D30 ei ketjuja kuluta. Kestää koneen iän ( 550+k tms)

    Ketjut on samat molemmissa, sama varaosanro. Wanhemmassa koneessa ei ole LongLife filosofiaa sovellettu öljynvaihdoissa , uudemmassa on. Öljytilavuus on about sama n 7 litraa

    Lieneekö öljy sen verran tahmeaa jossain 30k+ km kohdalla ettei se kunnolla voitele nokkaketjua?
     
  18. Turbiini

    Turbiini Gearhead

    mielenkiinnosta katselin bmw varaosakuvastosta minkälainen noiden rakenne on mutta kyllä se eri varaosanumeroja ketjuille antoi noin 2004 vuodesta alkaen. Kaikki mitä jatsoin siis olivat m57 ja 3litraisia, uudemman bemari nimeää m57 n2. Sitä ei näy mitä eroa niissaä on joten tarvikkeena voi hyvinkin olla samat osat tarjolla molempiin.
     
  19. jpalvima

    jpalvima 3rd gear

    Ok, my bad. Kyse siis tuosta n2 koneesta. Oli kerran kaupat tekeillä 176k ajetusta 2007 e61 530d LCI johon oli laitettu tehdasuusi kansi ( 4.5k töineen) ja silloin kaivelin hieman asiaa. Ilmeisesti se on aina alempi ketju joka menee poikki ( pyörittää pumppua ja pumpulta lähtee varsinainen nokkaketju yläkertaan)
    Konstruktio on molemmissa hyvin samanlainen, uudemmasta 231hp vs vanha 184hp
     
  20. saresks

    saresks Gearhead

    Juu, sarkasmia. Mutta toisaalta ei sellaista koejärjestelyä olekaan, jonka tuloksien perusteella voidaan todeta 0.5% isomman tehontuoton olleen moottoririkon syy. Joten oikein hyvin käy uskomushoitona.
     
    mpower tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!