Suuri moottoriöljykeskustelu ja pohdintaa!

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja mpower, 22.7.2023.

  1. Mikä muuten on marineöljyn ja tavallisen moottoriöljyn ero? Kestää paremmin kosteututta?

    Katselin äsken Puuilossa tämmöistä:

    Eurol Nautic moottoriöljy 10W-40 FCW 5L
    EUROL

    32,99 €

    Eurol Nautic Line 10W-40 FCW on moottoriöljy, joka varmistaa optimaalisen 4-tahtisten perämoottorien voitelun ja suojauksen.
    API SL JASO MA NMMA FC-W


    [​IMG]
    Valmistajan sivulla enemmän tekstiä:

    4 stroke oil for marine engines
    Eurol Nautic Line 10W-40 FCW is a motor oil that ensures an optimal lubrication and protection of 4 stroke in- and outboard marine engines requiring FC-W specification.

    Eurol Nautic Line 10W-40 FCW fulfils the NMMA FCW requirements, such as protection against rust and corrosion through contact with (salt) water, a limited decrease in viscosity after long-term use and an excellent protection against wear and sedimentation, especially in case of fuel dilution*.

    *Fuel dilution can happen in engines, when the motor runs for an extended time in neutral, and unburnt fuel leaks into the crankcase. Eurol Nautic Line 25W-40 FCW contains special additives that limit wear to a minimum both at low and high speeds.

    Thanks to special additives, Eurol Nautic Line 10W-40 FCW will keep providing its high performance level even after the oil change term has passed. However, it is always best to ensure timely oil changes.


    Eli:

    4-tahtiöljy merimoottoreille
    Eurol Nautic Line 10W-40 FCW on moottoriöljy, joka varmistaa optimaalisen voitelun ja suojan 4-tahtisille sisä- ja ulkolaitamoottoreille, jotka vaativat FC-W-spesifikaation.

    Eurol Nautic Line 10W-40 FCW täyttää NMMA FCW -vaatimukset, kuten suojan ruostetta ja korroosiota vastaan (suolaisen) veden kanssa kosketuksessa, viskositeetin rajoitetun vähenemisen pitkäaikaisen käytön jälkeen ja erinomaisen suojan kulumista ja sedimentaatiota vastaan, erityisesti polttoaineen laimentumisen tapauksessa*.

    *Polttoaineen laimentuminen voi tapahtua moottoreissa, kun moottori käy pitkään tyhjäkäynnillä ja palamaton polttoaine vuotaa kampikammioon. Eurol Nautic Line 25W-40 FCW sisältää erityisiä lisäaineita, jotka rajoittavat kulumista minimiin sekä alhaisilla että korkeilla nopeuksilla.

    Erityisten lisäaineiden ansiosta Eurol Nautic Line 10W-40 FCW säilyttää korkean suorituskykynsä jopa öljynvaihtovälin jälkeen. On kuitenkin aina parasta varmistaa öljynvaihdot ajallaan.
     
  2. Öljyheebolla on asiaa ja vertailua eri Mobil 1 -öljyistä. Harmi vain, että nämä on jenkkimarkkinoiden öljyjä:

     
  3. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Tapiolan Autokeskus, eli Harakiri, eli Motonetin esi-itu Mäkkylässä myi 80-luvun alussa sekä Dartin osia että USA pulloissa olevia Mobil 1 -öljyjä. Oli 5W-30 ja 20W-50 kun samaan aikaan oli muualla eurooppaversion 5W-50, joka kattoi molemmat. Noita mun hyvin sisäänajetut kutoset eivät tarvinneet.

    Eniten taisin ostaa Sunocon 20 litran pyttyjä mun puoliautomaattisilla öljynvaihdoilla varustettuihin Dartteihin. Litrahinta oli enemmän kiinnostava kuin voiteluöljyn tahmaisuus. Isoreikäinen funneli, tratti, suppilo öljyntäyttöreikään, niin meni ketterästi 20 litran astiastakin perille ilman hävikkiä.

    Ajoin mä kaksi laatikollista litran pulloja Shell X100 20W-20 öljyäkin semmosessa polttimessa. Koneosapalvelusta Vilppulasta 2,5mk per pullo. Niitä oli siivompi kaadella koneeseen isolla kirkolla kadunlaidassa viikottaisissa lisäyksissä kuin semmosesta sinisestä 20 litran maatilakanisterista lisäykset.
     
    impala67, Vermilion ja kerkko tykkäävät tästä.
  4. Juuri näin. Neste oli 90luvulla pääsponsorini. Neste toimitti valtavia määriä lisäaineita Shell, Exxon... juuri Hollantiin. Itse käytin Pro1 öljyä aina kun ilmaiseksi sai omaan käyttöön ja myinkin aika paljon sponssiöljyjä tutuille. Ei mitään valittamista ja ei ollut ongelmia.

    Joskus vein jalostamolle VP114 kisabensaa testiin. Sai aika huonot arvosanat. Tekivät minulle aina 2tynnyriä omaa vastaavaa , mutta lyijyttömänä (jotain muuta lisäainetta voiteluun). Sanoivat että "nyt saat tasalaatuista tavaraa".

    Nyt vanhoissa koneissa käyttänyt mahdollisimman sinkkipitoista. Green Racing toiminut hienosti. Joku voi sanoa että kallista, mutta öljy ei ole koskaan liian kallista vaikka vaihtaa vähän useammin. Ja,.. laatua saa hinnalla. ehkä joskus halvallakin, mutta tuskin....
     
    Seevu tykkää tästä.
  5. Forester

    Forester 2nd gear

    Nyt pitää mielenkiinnosta kysyä perusteluja Miugeloksilta lähinäkin, että jos myydään Mobil 1 5W/50 fx2 (tai mitä se nyt onkaan nykyisin), niin miksi se on niin eri tavaraa jenkkipurkeissa, kuin suomipurkeissa? Viskot ja apit samat kuitenkin. Api kun määrittelee tietyt speksit, niin olettaisi niiden pätevän ympäri maailman.
     
  6. En ole sanonut, että se on eri tavaraa, vaan ei kannata ottaa itsestäänselvyytenä, että eri markkina-alueiden se olisi samaa tavaraa.

    Mobililla on Amerikassa myynnissä mm. Mobil 1 Supercar, Mobil 1™ Truck & SUV. Mobil 1™ Hybrid jne. Niitä ei kannata mennä kyselee Motonetista.


    Mitä sitten tulee näihin tähän Mobil 1™ FS X2 5W-50, niin sitä myydään molemmilla markkina-alueilla samalla nimellä. Jos niitä vertaa:

    https://www.mobil.fi/fi-fi/products/mobil-1-fs-x2-5w-50

    vs

    https://www.mobil.com/en/lubricants/for-personal-vehicles/our-products/products/mobil-1-fs-x2-5w-50

    Niin luokitukset on yhtenevät. Ominaisuusluettelokin on aika yhtenevät, mutta tässä on hyvin pieni ero:

    Jähmepiste, °C, ASTM D97 -39

    vs

    Pour Point, °C, ASTM D97 -37

    Eli edelleen voi kysyä, että onko tavara ihan samaa? Joka tapauksessa käytännössä samankaltaista se on.
     
  7. Forester

    Forester 2nd gear

    Kiitos selvennyksestä! Et sanonutkaan, että eri tavaraa, mutta ne viisi vuotta vanhat jenkkispeksit juurikin Mobil 1 5w/50 fs x2 öljystä ymmärtääkseni eivät mielestäsi vastanneet Suomessa myytävästä samasta tavarasta. Omasta mielestäni ne eivät voi toisistaan kovin paljoa erota, jos samat speksit (standardit ja laatuvälit yms.) täyttävät. Sen uskon kyllä, että täysin samaa tavaraa tuskin ovat, koska sekoittamot jne......
     
  8. buick87gnbl

    buick87gnbl 2nd gear

    Tervehdys,

    tuossa aikaisemmin kyselin Valvoline VR1 5w50 öljystä, että onko joku sen testannut ja mitkä ajokilometrit se kestää(laitoin jotakin omista ajokilsoista per ajokausi).

    Eli voisitko impala69 ystävällisesti vastata yllä olevaan heittoosi joillakin faktoilla, testituloksilla jne, niin me kaikki keskusteluun osallistujat olisimme paljon viisaampia kyseisestä öljystä muutenkin kuin dynovedoissa.

    Hyvää illanjatkoa sinne päin!
     
  9. impala67

    impala67 Double Gearhead

    siis en todellakaan tiedä enkä väitä tietäväni mitään faktoja yhdestäkään ölpästä; summasin vain kommentoituja asioita yhteen; että mikä olisi pähkäilemäni ns. Varma ratkaisu vastatehtyyn lauttamoottoriin. Joku muu ja tuo tuubihörhö selostelivat dynotustuloksiaan... ja niissä tuli (tuon sankarin mukaan) enempi tehoja juurikin valvolinellä erikoisölpällä, vaikkei siitä siis HÄNEN mukaansa olisi pitkään käyttöön tasaasta kestoa? Tiedä sitä sitte,
     
    Muokattu: 2.1.2025
  10. buick87gnbl

    buick87gnbl 2nd gear

    Moro Impala67 , joo ei mitään, ei mitään ja ok. Pohdiskelin vain , että josko sinulla on taustaa Valvoline-asialle muuta kautta.
     
    impala67 tykkää tästä.
  11. Laitetaan tänne China vs USA -videota:

     
  12. impala67

    impala67 Double Gearhead

    Oho, olipas melko isot erot, kuin yö ja päivä... kyllä kiinassa hyvääkin tavaraa voidaan tehdä.
     
  13. Olen näitä sen verran katsellut, että olen tullut siihen lopputulokseen, että Amerikassa tehdään hyviä, huonoja ja hyvin huonoja. Kaikkein paskimmat ovat pääsääntöisesti made in USA. Varsinkin oranssin väriset..

    Kiinastakin saa monenlaista, mutta monesti yllättävän hyvää, kuten tuossa. Ei mikään sääntö sekään.
     
  14. Tässä sitä ihteään:

     
  15. Öljyheebolla asiaa syntteetistä öljyistä:

     
  16. Öljyheebon uudella videolla vertaillaan halpisöljyjä kalliisiin merkkiöljyihin:

     

Kerro tästä muillekin!