Suuri moottoriöljykeskustelu ja pohdintaa!

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja mpower, 22.7.2023.

  1. Sattui vastaan sen verran kiva sivu GM -spekseistä suomeksi (kaikkine konekäännösvirheineen), että postaillaan tännekin:

    GM Dexos -moottoriöljyn tekniset tiedot GM Dexos

    -hyväksyttyjä öljyjä suositellaan käytettäväksi kaikissa muuntogeenisissä ajoneuvoissa paitsi Duramax-dieselmoottoreissa, jotka vaativat API CJ-4 -laatuista öljyä.

    GM Dexos 1
    Suunniteltu bensiinimoottoreille, GM Dexos 1 korvaa GM-LL-A-025, GM6094M ja GM4718M -määritykset. Tätä eritelmää suositellaan yleensä ajoneuvoille, jotka on rakennettu Pohjois-Amerikan ja Aasian markkinoille. ILSAC GF-5: een verrattuna sillä on tiukemmat vaatimukset pullojen saostukselle, ilmastolle, hapettumisstabiilisuudelle, kulumiselle, alhaisen lämpötilan pumpattavuudelle ja haihtuvuudelle.

    Dexos1 ™ Gen 1
    Dexos®-öljyt valmistetaan vain synteettisistä tai synteettisistä seoksista.
    Parempi antioksidanttitekniikka, joka estää öljyä hapettumasta. Dexos®-öljynvaihtoväli on tyypillisesti 15 000 mailia. Pienempi viskositeetti, joka kestää moottorin palamista ja lämmitystä paremmin ja pidempään kuin muut markkinoilla olevat öljyt.

    Dexos1 ™ Gen 2
    General Motors uuden sukupolven dexos1 ACDelco dexos1 Gen 2 Täyssynteettinen! Se on suunniteltu vastaamaan nykypäivän pienempien, tehokkaampien moottoreiden voitelutarpeet. Tämä uusi täysin synteettinen järjestelmä korvaa dexos1 Gen 1 -synteettisen seoksen spesifikaation.

    Kaikki muuntogeeniset moottoriöljyt siirtyvät tähän uuteen formulaatioon vuonna 2017. Koska dexos1 Gen 2 on täysin taaksepäin yhteensopiva kaikkien ennen vuotta 2018 olevien GM-mallien kanssa, ensimmäisen sukupolven dexos 1 -öljyä ei enää tuoteta täydellisen siirtymisen jälkeen.

    Täyssynteettisten Dexos1 Gen 2 -moottoriöljyjen edut:
    • Auttaa ylläpitämään maksimaalista polttoaineenkulutusta
    • Vähentää sedimenttejä ja parantaa moottorin puhtautta • Vähentää
    merkittävästi esisytytystä matalilla kierrosluvuilla
    • Tarjoaa parhaan kulumissuojan
    • Vähentää turboahtimen kuonaa
    • Parantaa hapettumisen hallintaa.

    Dexos1 Gen 3
    GM -päivitys Dexos 1 Gen 2 -versioon. Dexos1 Gen 3: n on tarkoitus julkaista 1. syyskuuta 2021.

    GM Dexos 2
    GM Dexos 2 -erittelyn on tarkoitus korvata sekä GM-LL-A-025 (bensiini) että GM-LL-B-025 (diesel) tekniset tiedot Euroopan markkinoilla. GM Dexos 2 -yhteensopivia öljyjä vaaditaan ajoneuvoista, jotka on valmistettu vuodesta 2011, mutta ne ovat myös yhteensopivia vanhempien mallien kanssa. Tämä eritelmä on rakennettu ACEA C3 -standardin mukaan, mutta se sisältää myös ILSAC GF-4 -saostumismääritystestin ja matalan lämpötilan lietteen kerääntymistestin elementit.

    GM-LL-A-025
    Erityinen GM-hyväksyntä pitkäikäiselle moottoriöljylle bensiinimoottoreille. Viskositeetti on SAE 0W-30. Tuote on ACEA A3 / B3 -standardin mukainen. Öljynvaihtoväli voi olla jopa 30000 km. Suositellaan ajoneuvoille, jotka on valmistettu ennen vuotta 2011.

    GM-LL-B-025
    Erityinen GM-hyväksyntä pitkäikäiselle moottoriöljylle dieselmoottoreille. Viskositeetti on SAE 5W-40. Tuote on ACEA A3 / B3 / B4 -standardin mukainen. Öljynvaihtoväli voi olla jopa 50000 km. Suositellaan ajoneuvoille, jotka on rakennettu ennen vuotta 2011.


    Automaattivaihteistonesteet

    Dexron Type A, loppuliite A
    Eritelmä perustettiin vuonna 1957. Tämä edellyttää öljyn täyttävän tietyt kinemaattiset viskositeettirajat.

    Dexron IID
    General Motors Dexron®-IID -erittely. ATF annettiin vuonna 1975. ATF-jäähdytys sisälsi korroosiovaatimuksia, joita ei ole mainittu Dexron®-II-luettelossa.

    Dexron IIE
    General Motors -erittely Dexron®-IIE. Vuonna 1991 julkaistu ATF, joka vaatii parempaa suorituskykyä matalissa lämpötiloissa kuin Dexron®-IID 20000 cP: ssä -40 ° C: ssa.

    Dexron IIIF
    General Motors -automaattivaihteistoöljyn määrittely otettiin käyttöön vuonna 1994. Dexron IID: n ja IIE: n jälkeläinen.

    Dexron IIIG
    Dexron IIIF -vaihteistonesteen seuraaja . Sillä on samat alhaisen lämpötilan ominaisuudet kuin Dexron IIE: llä, mutta antioksidantti- ja kitkamateriaalimuutoksilla. Otettiin käyttöön vuonna 1997.

    Dexron IIIH
    Dexron III -lisenssi H otettiin käyttöön kesäkuussa 2003 korvaamaan Dexron III G. Siinä on oksidatiivisesti stabiili perusöljy (ryhmä 2 tai ryhmä 3). Tämän spesifikaation mukaan öljyillä on pidemmät kitka- ja kutistumisominaisuudet, parempi vaahdonesto ja pidempi nesteen käyttöikä.

    Dexron VIJ
    Eritelmä otettiin käyttöön vuonna 2005 korvaamaan Dexron IIIH. Tämä määrittely vaatii parempia ominaisuuksia, hapettumisstabiilisuutta ja vaahdonestoaineita. Tämän spesifikaation mukaisia öljyjä voidaan käyttää pidemmillä öljynvaihtoväleillä ja ne ovat energiatehokkaita.
     
    Vermilion ja Catiska tykkäävät tästä.
  2. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    API SN-RC tai ilsac GF-5
     
  3. No et varmasti löydä sellaista öljyä, joissa noi kaikki haluamasi asiat on. Noi luokitukset on uudempiin flex fuel -autoihin.

    Toinen kysymys on, että kuinka merktyksellisiäkään ne erikoisöljyt on. Tässä jonkun joen huomio vuosien takaan:

    Chrysler no longer recommends a special oil for E85 use (at least in the minivans). They used to require it, according to our '03 Grand Caravan's owner's manual. But our '07 Town & Country's owner's manual simply lists the 3,000 mile OCI requirement when using E85 regardless of service type (normally, light duty OCI is 6,000 miles). No E85-specific oil is required anymore. I think this changed in 2006 for the Chrysler minis, FWIW.

    There were next to no oils certified specifically for E85 use, and I guess the data showed that they weren't really required. The Rotella would be an excellent oil for that I'd think.
     
    Vermilion tykkää tästä.
  4. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    E85 luokitelluilla öljyillä on pitempi vaihtoväli, muissa suositellaan max 5tkm välein sitten öljynvaihtoa. Tosin olen vaihtannu 1-2tkm välein tällä hetkellä öljyjä.
     
  5. Tässä on uutinen, jossa hiukan pistää silmään, että kuka sanoo ja millä motiivilla:

    Autoradio: Väärä öljy voi rikkoa autosi – ”Aiheuttavat hankalia tilanteita”

    Autoradio-podcastissa ollaan kuluttajasuojan äärellä, kun pohditaan, milloin autoilija voi saada korjaamokeikan ilmaiseksi ja mitä öljyä uskaltaa moottoriin lorauttaa.

    Jos öljyvalmistaja kertoo tuotteen sopivan autoosi, mutta vian tultua autonvalmistaja kertoo, ettei näin ole – kuka on vastuussa? Muun muassa tätä pohditaan Autoradio-podcastin tuoreessa jaksossa, jossa sukelletaan kuluttajasuojan koukeroihin.

    Moottoriöljyissä on kahdenlaisia luokituksia, joiden keskellä kuluttaja voi olla ikävässä tilanteessa, kertoo lakimies Teemu Nieminen Autotuojat- ja teollisuus ry:stä.

    – On autonvalmistajan öljyluokitus, joka kertoo, että tätä öljyä pitäisi käyttää meidän moottorissa, Nieminen sanoo.

    Lisäksi öljynvalmistajalla on Niemisen mukaan oma luokituksensa.

    – Se sanoo, että kyllä tämä [toinen] öljy käy myös, vaikka autonvalmistaja ei sitä sinulle kehtaakaan kertoa.

    Niemisen mukaan tämä ei kuitenkaan välttämättä pidä paikkaansa, vaan nykymoottoreissa voi olla hyvin tarkkaa, minkälaista öljyä siinä voi käyttää. Pienikin määrä vääränlaista öljyä voi aiheuttaa alkavan vaurion, joka ilmenee vasta pitkän ajan kuluttua.

    – Ja kun auto hajoaakin vuoden tai kahden päästä ostosta, miten osoitat, missä vaiheessa auto on rikkoontunut: kaupanteon aikaan vai vasta matkan varrella väärän öljyn vuoksi, Nieminen pohtii.
     
  6. Päivitetään tätä uudella (kuukauden vanhalla..:rolleyes:) videolla ja taulukolla:



    [​IMG]
     
  7. Arkkumies

    Arkkumies 3rd gear

    Hassusti siellä Delvac listan pohjalla:

     
  8. Swinger

    Swinger Gearhead

    onhan se hassusti siellä pohjalla mutta onko sillä mitään merkitystä? Huomaako kukaan autossaa eroa kestossa ajaako delvacilla vai amsoililla
     
  9. Arkkumies

    Arkkumies 3rd gear

    No ei varmaan huomaa eroa, mutta kyllä delvaccia on kehuttu niin paljon tässä suuressa moottoriöljyristirunkkuketjussa ja muualla, että olisin olettanut parempia tuloksia.

    Mä vaihdan öljyjä kerran vuoteen kuitenkin, niin en hirveästi nirsoile öljyissä. Eniten hinta-laatusuhde kiinnostaa. Oon ostellu Eurolia ja alennuksesta Valvolinee.
     
    mpower ja Isamu tykkäävät tästä.
  10. faikku66

    faikku66 Double Gearhead

     
    Swinger tykkää tästä.
  11. Catiska

    Catiska Gearhead

    Katoin pätkän tuota videota taannoin. Lopetin aika nopeasti kun kävi selväksi että vertailu on tehty aikalailla mututuntumalla. Saa noilla parranpärinää aikaiseksi, mutta onko tuollaisista testeistä juuri muuta hyötyä. Parempiakin testejä olen youtubessa nähnyt.
     
  12. mpower

    mpower Double Gearhead

    Olen myös noita testejä katsellut, kun tässä eläkkeellä ollessa aikaa on. Noi testit on kyllä mun mielestä pikkasen kiikun kaakun ja liirum laarum! Varsinkin tuo kulutustesti, tai tuo pintapaineen kesto.

    Tuleeko koskaan moottorissa testiä vastaavia pintapaineita? Jos tulee, niin kaikkien moottorien pitäisi hajota jo muutaman sadan kilometrin matkalla! Ainakin nokka-akselit ja nostajat kaputt!:cool:

    Mutta mun miälestä youtuben äijä nimimerkillä "I do cars" on aika hyvä, purkaa hajonneita moottoreita ! Monissa moottoreissa ei vissiin oo öljyjä vaihdeltu auton oston jälkeen ollenkaan!

    Hirmuisia juttuja, kone sisältä likaisen paksun liman peitossa, laakerit kuluneita ja päällikkäin ja kiertokanki tullut kurkistelemaan ulkoilmaan näyteikkunan tehden!

    Itse näkisinkin riittävän usein suoritetun öljynvaihdon tärkeyden, varsinkin kuin itse tehtynä alle satkun suodattiminineen merkki kuin merkki!

    Sitten noi suodattimet, kun niitä purkavat, niin noissa peltikuorisissa on kyllä hirmuisia eroja jo silmämääräisesti tarkastellen!:eek:

    Nooh, mulla tuo patruunamalli omassa autossa, en oo oikeestaan mitään huomannut päällisinpuolin, on ollut Mahle,Bosch, Mann, Wix ! En oo raaskinnut ostaa Mersun omaa sikahintaan, nuuka kun olen!:)

    On kuitenkin mahdollista, suodatinmateriaali saattaa olla erilaista teholtaan, kaikissa keltaista pahvia kuitenkin ja silmämääräisesti samanverran suunnilleen!

    Ota noista selvää sitten!?:rolleyes:
     
  13. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Surullista kattoa I do cars 6.1 Hemien purkuja, kun näkee heti että vika on öljyn määrässä ja huoltamattomuudessa. Sit internetin idiootit huutelee... 6.1 on paska, kun siitä porsii aina kiertokangen laakerit. Nii´in, miksihän ne hajoaa...
     
  14. Tämä suodatinkaaos on kyllä mielenkiintoista..

    En ole perehtynyt, mikä puulaaki tekee Mersulle suodattimia. Veikkaan Mannia. Se tekee Volkkarille ja moneen muuhun OEM -suodattimia.

    Tuo Mann on kyllä muutenkin iso tekijä. Se omistaa Amerikassa Wixin ja Purolatatorin sekä tekee monia muitakin eri brändien suodattimia, kuten esim. Motorcraftin jne. Se ei silti tarkoita ne on keskenään samanlaisia.

    Mikä tässä on jännää, niin sitten valmistajat muokkailee tuotteittaan ja sama tuote onkin eri tuote pari vuotta myöhemmin.

    Tuosta Boschista sen verran, että tulin keväällä ostettua omaan vaginaan sopivan Motonetista. Siinä luki Made in France. Tutkin aikani ja päädyin, että se on Purfluxin tekosia. Muutenkin Bosch näyttää ostavan omat suodattimensa alihankintana.

    Ai niin, kun Amsoil on mainittu, niin:

     
    Muokattu: 5.7.2024
  15. Tässä on muuten hyvä esuimerkki tuosta öljynsuodatin sekoilusta. Vanhempi Motorcraftin suodattimen on tehnyt Mann/Purolator ja uudemman Motorcraftin on tehnyt Champ/Fram:



    Elikkä jos tässäkin uskoo vaan perinteiseen merkkiin, niin voi saada valkoiseksi maalatun the orange can of deathin..:eek:
     
  16. Bukero

    Bukero Gearhead

    aikoinaan siis kasarin lopulla oli suodatinmerkki fiaam... tekijää/emofirmaa en tiedä mutta mielestäni aikamoista kuraa.
    ainakin parista sutista irtosi sisuskalut seurauksella että paine "romahti"..onneks oli mittari niin sen huomasi ennen kuin oli nokka sileenä. turbotettu kone kyseessä.
    (ford ohc)
     
  17. Tekniikan Maailmassa 2/2003 on öljynsuodatinvertailu. Siinä on mukana tuo Fiaam. Se on samanlainen kuin Fram:

    Samanarvoisia ovat myös identtiset kaksoset Fiaam ja Fram. Kaikki testatut ominaisuudet olivat hyvää luokkaa. Molemmissa voi pientä hankaluutta aiheuttaa se, että tiiviste on paikallaan hiukan heppoisesti ja voi irrota asennuksen yhteydessä. Kaivataan siis pientä tarkkuutta.

    Molemmat sai:

    Yleisarvosana 8,9
    ★★★★★

    Testistä ei käy selväksi, missä ne on tehty tai mitään muutakaan sellasta.Ei edes suodattimen mallimerkintöjä muuta kuin kuvista. Minua ainakin hirvittää, jos ja kun Fram on lyönyt näppinsä peliin..:D

    Nykyään tuo Fiaam on näköjään osa Purfluxia:

    https://www.coopersfiaam.com/en/index.html
     
    Bukero tykkää tästä.
  18. Taitaa olla vieläkin yhteistyötä Framin kanssa Euroopassa. Tässä sivun yhdestä uutisesta Fiatin suodattimesta:

    The oil filter is available in the Aftermarket brands, requesting the following codes: Purflux LS1079, FRAM® PH12479 and CoopersFiaam FT6847.

    [​IMG]
     
  19. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Koskeeko tämä vain Mikkelin Motonettia vai kaikkia. Tuntuu että hyllyssä ei ole kuin Commaa, Total Quartz yms never heard merkkejä ja muut on kadonnut.
     
  20. Minkä merkkistä/mitä öljyä sitten kaipailet?
     

Kerro tästä muillekin!