Suuri moottoriöljykeskustelu ja pohdintaa!

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja mpower, 22.7.2023.

  1. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    ^Mainitsemani paikka jossa isäntä vaihtui.
     
  2. Pertura

    Pertura Gearhead

    Ja se suomalainen yrittäjä maksaa vuokraa ryssälle, jolloin valitettavasti myös pullakahvirahoista osa valuu ryssälle. Tai jos vuokra on tosiaan niin pieni kuin tuossa aiemmassa jutussa yrittäjä antaa ymmärtää, niin ihmetyttää vähän että mistä se Tepoili sitten oikein rahansa saa, kun ei vuokratuloista tai polttoaineenmyynnistä jää mitään käteen.
     
    4d sedan ja kerkko tykkäävät tästä.
  3. maxvo2

    maxvo2 Double Gearhead

    No kerpele. Pitää muutta ajatuksiaan ja toimintamalleja.
     
    kerkko tykkää tästä.
  4. Catiska

    Catiska Gearhead

    Vielä jotenkin ymmärrän niitä yrittäjiä jotka ovan vanhassa sopimuksessa kiinni. Mutta tuo lehtijutun heppu on sodan aikana tehnyt kaksi uutta sopimusta Teboilin kanssa. Kahvilaa voi pitää muuallakin kuin venäjän lipun värien alla ja sen lipun väreissä minulle ei kahvi maistu.
     
    Volvo_5.7, P. Thornton, kerkko ja 4 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  5. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Tampere, suku intohimoinen Teboilin kannattaja. En ihmettelisi jos listasta löytyy vielä Vasemmistoliitto, Ilves, Pispala, Mannerheim oli lahtari.... :rotfl:
     
    kerkko tykkää tästä.
  6. P. Thornton

    P. Thornton 2nd gear

    Tebo-kauppiaat maksavat kymmenykset kaikesta myynnistään Teboilille.

    Yksityinen yrittäjä kotipitäjän R-kioskia tai Kotipizzaakin pyörittää, mutta kaikesta menee provikka ketjulle. TB ole sen kummempi ketju, paitsi rahat menevät Lukoilille.

    Aiheeseen palataksemme, onko tietoa tai veikkausta milloin nykyaikaiset 5W40-tyyppiset öljyluokitukset otettiin käyttöön?
     
    impala67 ja kerkko tykkäävät tästä.
  7. Forester

    Forester 2nd gear

    Yli 50 vuotta sitten. Tarkemmin, 1950-luvun loppupuolella.
     
    Muokattu: 1.12.2024
    P. Thornton tykkää tästä.
  8. Mikäli uskomme tätä keskustelua, niin..

    They also came up with the first full synthetic 5w40 viscosity in 1979 called "VEEDOL SYNTHRON".

    Toi oli muutenkin aika mielenkiintoinen kirjoitus.
     
    P. Thornton tykkää tästä.
  9. Forester

    Forester 2nd gear

    Ensimmäinen täyssynteettinen 5w/40 öljy. Kysymys kaiketi koski w-luokituksen käyttöönottoa, eli moniasteöljyjen markkinoilletuloa, joka oli 1950-luvulla.
     
  10. Joku aussi on postaillut Bobtheoilguy -foorumille kasariöljymainoksia sekä tämän artikkelin jostain aikakauden turbolehdestä:

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
  11. P. Thornton

    P. Thornton 2nd gear

    Suomessa voiteluöljyt ovat mielenkiintoinen tuote, koska meillä on kaksi voiteluöljytehdasta. Teboil Haminassa ja Mobil Naantalissa. Mobilin tuotteita viedään laajasti muihin maihin. Mikähän on Teboilin Haminan tehtaan tilanne?

    Teboilin suomalaisia öljyjä on myyty koko Lukoil-ketjussa Vladivostokiin asti. Suomalaista työtä, mutta raha menee vääriin käsiin.
     
    kerkko tykkää tästä.
  12. Mahtaakohan ne ainakaan enää tehdä Suomessa mitään Venäjän markkinoille? Tuli vastaan tämmöinen uutinen:

    Teboilin jättimäinen ruplainvestointi Venäjälle on valmis – voiteluaineita Ukrainan rintamalle

    Laitoksessa tuotetaan voiteluaineita muun muassa Ukrainan sotarintamalle.

    Teboil on saanut päätökseen Pietarin ja Moskovan välissä sijaitsevan voiteluainetehtaan laajan modernisoinnin, tiedottaa Teboil.

    Investointihankkeen euro- tai ruplasummaa ei kerrota, mutta projektin sanotaan olleen suuri ja toteutetun Tverin oblastin kanssa tehdyn yhteistyösopimuksen puitteissa.

    Modernisointi mahdollistaa täysin uusitun Teboil-tehtaan tuotantokapasiteetin lähes kaksinkertaistamisen. Myös valmiiden tuotteiden varastointikapasiteetti on kasvanut tehtaassa yli puolitoistakertaiseksi.
     
  13. P. Thornton

    P. Thornton 2nd gear

    Saako voiteluöljyjä edes viedä sotaa käyvään maahan?

    TEBOIL-liikemerkki on Venäjällä kovaa valuuttaa ja Lukoil sponssaa urheilukisojakin Teboilin merkillä oman merkkinsä sijasta. Samoin ne voiteluaineet on nimenomaan Teboilin merkillä.
     
  14. impala67

    impala67 Double Gearhead

    Tuli ajankohtaiseksi letukan koneremppa. Ja nyt se on uudenveroinen, kaikki uutta. Siis pre86 peruspikkulohko, kruisailukäyttöön ilman mitään virityksiä (paitsi xtreme energyn nokka).
    Mutta mitä öljyä vanhanliiton laahurinokkakoneeseen pitää laittaa. Tarvitaanko ehdottomasti sinkkiöljyjä?
    Vai luottaako nykytekniikkaan ja täyssyntisiin alusta alkaen. Mitäs raati käyttäisi.
     
  15. Sinkistä se verran, että se Youtuben öljyyheebo valisti jossain videossa, että liika sinkkikin on huono, vaikka on muuten hyvä lisäaine.

    Itse menisin jollain Delvacin tyyppisellä öljyllä ehkä.
     
    impala67 tykkää tästä.
  16. fmila

    fmila Gearhead

    Se mitä itse olen Suomessa myytävien Delvacien sisältöjä onnistunut netistä "vakoilemaan" ei niistä löydy enää juurikaan sinkkiä. Voin olla väärässäkin, mutta en löytänyt vuosi sitten enää "2000-series" Delvacia meiltä, muualla Euroopassa taisi olla vielä tarjolla ja "3000-series" oli jo pesty sinkittömäksi, näin ulkomuistista.
    Ja edelliselle kyselijälle, en tollakaan nokalla ajaisi ilman sinkkiä SBCtä. Joko hankit valmiiksi ZDDPllä "terästettyä" öljyä, vaikka ovatkin mielestäni turhan "paksua" 20W-50 liemiä yleensä, tai seostat itse öljysi esim. Motonetistä löytyy "break-in additive", jota voit "vatkata" vaikka synteettisen 5W-30 öljyn sekaan riittävästi. Sillä reseptillä olen ajellut pari kesää itsekin, kun HV-öljypumpun kanssa ja paksulla öljyllä pyrkii öljynpainemittari kääntymään "hanskalokeron" suuntaan liiaksi, varsinkin kylmällä koneella/öljyllä.

    t.AM
     
    impala67 tykkää tästä.
  17. Kaikissa ölyissä on jonkin verran sinkkiä. Nämä nykyöljyt on luokkaa 800 ppm. Toinen tärkeä lisäaine on fosfori.

    Tässä muuten se sinkkivideo:



    Noi sisäänajolisäaineet kannattaisi ehkä jättää sisäänajoon. Tässä toinen video vielä:

     
    Catiska ja impala67 tykkäävät tästä.
  18. impala67

    impala67 Double Gearhead

    Olipas siinä setä hyvin artikuloimassa tiedettä tyhmälle. Puoliakaan en tajunnu, mutta sisäänajon- 5000km? eli eka kesän ajaksi tuhdimpi sekoitus sinkkilisäainetta ja parasta täyssyntistä olisi "paras"vaihtoehto?

    Ja sitten jatkossa maltillisen määrän omaavia sinkkiöljyjä, joissa n.1200ppm sinkkiä kuten esim diisseliöljy delvacissa...

    Olisi mielenkiintoista kuulla kuinka pahasti tämä geek tuomitsee kotimaisen RVS:n...

    Tarkoitus ei siis ole ainakaan säästää, vaan tehdä pitkässä juoksussa oikein.
     
    Muokattu: 14.12.2024
  19. Minä näkisin sen sisäänajon olevan se nokan sisäänajo, eli joku puoli tuntia. Ja sen jälkeen normaalit öljyt.

    Tuo heebo on tehnyt paljon hyviä videoita ja enkä minäkään tajua puoliakaan, vaikka niistä on oppinutkin. Olen joitain videoita tähän ketjuun linkkaillutkin ja linkkailenpa tämän uusimmankin moottoripyöräöljyvideon, jonka just katsoin:

     
    impala67 tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!