Suuri moottoriöljykeskustelu ja pohdintaa!

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja mpower, 22.7.2023.

  1. impala67

    impala67 Double Gearhead

    Eli vastaus olisi 5tkm välein uutta delvaccia koneeseen
     
  2. Noin mä tekisin..Joku muu tekee varmasti eri lailla.

    Tommoinen vanha patarauta toimii kyllä minun mielestä normikäytössä mineraaliöljylläkin ihan hyvin. Eli esim.

    MANNOL 7405 UNIVERSAL 15W-40 4 L

    Laitetaan tähän vielä ensimmäinen Bobtheoilguy -keskustelu, joka tuli Googlella vastaan:

    350 SBC—What oil?
     
  3. eeko

    eeko Gearhead

  4. Skigu

    Skigu 2nd gear

    Onko kukaan uskaltanu laittaa liqui moly 10w60 öljyy laahuri nokalle? Joskus josain luki, et olis sinkkii 1200 zddp. Onko sitä näkyny josain netin öljytesteis?
     
  5. Forester

    Forester 2nd gear

    Mobil 1 fs x2 5w50 1100 ppm varmaan kävisi myös. 37 euroa 4 litraa mätänetissä.
    Mobil 1 racing 0w50 1850 ppm.

    Porukka puhuu Delvacista, mutta mistä niistä kahdestakymmenestä eri moottoriöljyvaihtoehdosta mahtaa olla kyse ja mikä sinkkipitoisuus? Tuskin niissä kaikissa vaihtoehdoissa on sama määrä sinkkiä.
     
    impala67 tykkää tästä.
  6. buick87gnbl

    buick87gnbl 2nd gear

    Sinkistä puhutaan paljon hyvänä lisänä, mutta muutakin tarvitaan sinkin lisäksi suojelemaan muun muassa laahuri nokka-akselia, jos auton moottoreiden öljyjen hyvyydestä kyseiseen asiaan käydään keskustelua.

    Viisaammat ottakoot selvää, mitä muut lisäaineet ovat tarpeen öljyissä laahurinokka-asiassa jne. Niistä on kerrottu jossakin teknisissä julkaisuissa joskus, minä en muista.

    Mutta, minulla koneessa Valvoline VR1 5W50. En tiedä paksahtaako kone heti, kun panen koneen käyntiin joskus keväällä, tiedä...
     
    impala67 tykkää tästä.
  7. mpower

    mpower Double Gearhead

    Hmm! Siirryin rinnakkaistodellisuuteen! Pöntöllä istuesssani, mietin sitä, kuitenkaan asiaa tutkimatta, onko millään moottorinvalmistajalla erikseen määritelty sinkit sun muut!?
    Vissiin viskositeetti vain!?
    Vai mitä?
     
  8. Pari sivua aikaisemmin öljynörtin videossa on juurikin Valvolinen VR1, tosin 10W-30, mutta se ei nyt ole pointti. Siis ajasta 25.00 eteenpäin:



    Siis se on kisaöljy ja erinomainen siihen, mutta kisaöljyt ei kestä pitkäaikaista käyttöä.
     
  9. Noita lisäaineistuksia on määritelty erilaisissa standardeissa, joissa on rajat sinkin määrällekin. Niitä standardeja on yleisiä ja valmistajakohtaisia. Ne valmistajakohtaiset alkaa tulemaan joskus 1990 -luvulla. Niistä valmistajakohtaisista osa keskenään käytännössä samoja ja osa keskenään erilaisia. Se on loputon suo ja mitä uudempi auto, niin sitä vaikeampaa.

    Jos palataan amerikkalaisiin maamoottoreihin, niin niissä on ollut käytössä yleinen API -luokitus, jossa bensamoottottorit merkataan S -kirjaimella. Tässä sen aikajanaa:

    [​IMG]
     
    eeko tykkää tästä.
  10. impala67

    impala67 Double Gearhead

    Arkisesti ja kehitysvihamielisesti ajatellen tämmöseen muinaiseen lauttamoottoriin siis korkeahkolla sinkkimäärällä olevaa alhaisen API SG tms. Aikasen aakkosjärjestyksen vaatimusten täyttämää ölppää, jotka ei oo moderneille kattimoteille tehtyä hitekkisyntistä.

    Kisaöljyjä (niinkuin VR-1 valvoline) vois laittaa parin tunnin "pesuohjelma-aineeksi" ehkä just sisäänajon jälkeiseksi pikavaihtoölpäksi, jos haluaa dynotella viimeiset ja korkeat teholuvut
     
  11. Skigu

    Skigu 2nd gear

    Onko joku käyttäny castrol 10w60 öljyä jenkkien laahuri motissa?
     
  12. taunusstyle

    taunusstyle Gearhead

    Ite olen käyttäny omissa 70-80 luvun kotteroissa perus laatusta öljyä ja sekaan lorauttanu redlinen brakein additivea, eipä ole nokat kulunu;)
     
  13. buick87gnbl

    buick87gnbl 2nd gear

    Tämä selevä Miguelos Poropeukalos! Oli myös hyvä aikajana öljyjen API- luokituksesta kautta aikojen, minkä pistit.

    Mites tuo VR1 5w50- ölkän kestävyys ja sen käytön järkevyys tavan katukoneessa, onko siitä mitään dokumenttia?

    Katselin tuon videon öljytesteistä a la Walmart, mutta en si jäänyt tuijottamaan taulukoita enkä ymmärtänyt kaikkea, mitä tuo vähäsanainen ja rauhallisesti puhuva herra indikoi.

    Kun ajan alle tonnin tai jotakin sinne päin kesässä ja sitten öljyt vaihtoon syksyllä ennen auton talvihuilia, niin onko hyvä käyttää kuitenkin jotakin muuta öljyä kera lisäaineiden, mitä?
     
    Muokattu: 15.12.2024
  14. Forester

    Forester 2nd gear

    Se kyseinen öljyguru tehnyt videon myös noista lisäaineista ja hyvin perustelee miksei niitä ole hyvä käyttää.
     
  15. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Miksi tyytyä vain 10w60, laittaa suoraan 40w70, niin siinä on muut ihmeissään kun isoimmat lukemat.
    https://www.atlanticoil.com/oil/stop-smoke-40w-70/
     
  16. taunusstyle

    taunusstyle Gearhead

  17. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    SAE 70 öljyä löytyy hyvin varustettujen iäkkäiden Harley-Davidsonien erikoisliikkeistä. Voip olla, että täyttää myös 40W70 laatuluokan vaatimukset. Käyttösuositus oli 25 asteen kelistä kuumempaan päin ja "jo parhaat päivänsä nähneissä" pre-evolution moottoreissa.

    STP:llä yritin kesällä 1998 vähentää tenu-Dartin silloisen slantsixin öljynhävitystä, mutta tulos oli huono. Autossa mukana tullut kone kävi kuudella ihan siivosti, kulki maantiellä kaasu pohjassa suunnilleen sataa ja hävitti moottoriöljyä suunnilleen viisi litraa tuhannella kilsalla. Mökkimatkalle puolisen litraa ylärajan päälle täyttö auttoi siihen, ettei matkalla tarvinnut lisätä yhtään. Slanttien erinomaisuus on kai ollut tuota, että niillä voi ajaa vielä sittenkin, kun ne on totaalisesti romua.
     
    maxvo2 ja impala67 tykkäävät tästä.
  18. impala67

    impala67 Double Gearhead

    niin semmonen taulukko olisi kiva nähdä paljonko on tavis mobiileissa ja allseason valvolineissä sekä commassa yms. tavisöljyissä noita sinkkejä, että täyttääkö tuon 1200ppm vaatimuksemme
     
  19. Mobilista on vaikeampi löytää mitään tietoa. Olen löytänyt jonkun heidän vuosia vanhan oman jenkkitaulukon, mutta se ei nyt auta tähän.

    Comma sen sijaan julkaisee sen tiedon ja tämä esim. täyttää melkein sinun vaatimuksen:

    [​IMG]
    Jos ei, niin Julassa on sinkkiöljyä:

    [​IMG]
     
    impala67 tykkää tästä.
  20. impala67

    impala67 Double Gearhead

    noni, siinäpä kaks kustannustehokasta mainiota vaihtoehtoa, vaikka tuo startan 2200 on jo lähes huolestuttavan paljon
     

Kerro tästä muillekin!