Suuri moottoriöljykeskustelu ja pohdintaa!

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja mpower, 22.7.2023.

1. Forester

Forester 2nd gear

Muokattu: 16.12.2024
  2. 4d sedan

4d sedan Double Gearhead

Vaikka tässä tulee kokoajan lisää vaihtoehtoja, ei varmaan huonoja, mutta jos tälläistä huolto-ohjelmaa toteutat, ja laite on muuten säädössään kyllä sillä ajaa iän kaiken.
    Toisena halpana ja hyvänä olen todennut Shell Rimula 15w-40 R4X-öljyn, sillä olen itse ajanut vakioissa tai liki vakioissa ilman ongelmia. Riittävät lisäaineet laahuriin.

eeko ja impala67 tykkäävät tästä.
  3. Olen katellut Whip City Wrencherin suodatinavausvideoita. Aina silloin tällöin joku lähettää hänelle käytettyjä suodattimia ja öljyanalyysiraportteja. Ilmeisesti Amerikassa saa jollain kohtuurahalla niitä raportteja tilattua. Ei taida härmässä onnistua.Tässä yksi esimerkki:

4. dbltrbl

dbltrbl Gearhead

Härmässä raportti onnistuu jollain reilulla 60 eurolla. Tuloksen saaminen kestää noin 2 viikkoa. Laittaisin malliraportin jos taas muistaisin millä tähän sai kuvia...

5. Muokattu: 17.12.2024
  6. dbltrbl

dbltrbl Gearhead

7. dbltrbl

dbltrbl Gearhead

Tämä on jotenkin raskas, joskus copy onnistuu, useimmiten ei. Hyvä että korjailet näkyville.
    Olen siis töissä Caterpillar maahantuonnissa Avescolla ja näitä menee vuosittain tuhansia labraan. Jos joku haluaa tuollaisen näytteen öljystään ottakoot yv:llä yhteyttä niin katsotaan mitä on tehtävissä.

Tämä öljy on 99% todennäköisyydellä Catin 10W30 Deo ULS
    https://www.toromontcat.com/docs/de...ocument-library/cat-deo-uls-15w-40-10w-30.pdf

8. Forester

Forester 2nd gear

No jos 5 vuotta on liian vanha, niin sitten on. Onko ne jenkkiöljyt sitten kovinkin erilaisia koostumukseltaan? Varma tieto vai vahva mutu?

9. Mun pointti on lähinnä se, että jos vertaat noita tuotteiden nimiä ja mitä nykyään saa Suomesta:

https://www.mobil.fi/fi-fi/mobil-tuotteet/moottorioljyt/mobil-1

vs

https://www.mobil.com/en/lubricants/for-personal-vehicles/our-products/motor-oils

Osalla on sama nimi ja osalla ei. Onko ne silti samoja, vaikka on sama nimi?

Tämän lisäksi ne vuosien tuotteet muuttuu ajan kanssa, niin minusta ei ole kovin varmalla pohjalla analyysit.

Ja kyllä niissä tuotteissa on ihan eroa ihan markkina-alueiden välillä. Ostin kesällä Valvolinen öljyä, niin se oli tehty Hollannissa ja lisäaineistettu erityisesti VAG, Mersu ja Rellun koneisiin.

Catiska tykkää tästä.
  10. fmila

fmila Gearhead

Nostetaanpa yksi "vanha totuus" tähän öljymerkki keskusteluun. Omakohtainen kokemus jostain 90-luvun alusta. Kun suuri Suomalainen rasvayhtiö tuli "ryminällä" voiteluaine markkinoille. Heidän mukana tuli tieto myös voiteluöljyjen "valmistamisesta". Perus öljyjä oli markkinoilla 3-5 valmistajaa koko maailmassa. No sillä tiedolla ei ollut suurta merkitystä itse lopputuotteisiin. Suurin vaikutus on lisäaineilla, joilla siitä perusöljystä tehdään SE haluttu tuote halutuilla ominaisuuksilla. Moottorien valmistajat on sitten omilla vaatimuksillaan "paikanneet huonon suunnittelun tuloksia", ja öljyjen sekoittajat (lue öljyn valmistajat jos niin haluat) ovat tehneet haluttuja tuotteita. No mistä nämä lisäaineet sitten tulevat?? Siihen aikaan koko pallolla oli kolme lisäaineiden valmistajaa ja niistä kaksi oli kotimaisen Nesteen "hallussa"!!! Näistä litkuista sitten kukin merkki tekee ja näiltä vähiltä toimittajilta tilaa raaka-aineensa joita meille myydään eri merkkien tuotteina. Markkina-alueet ovat suurimmassa määrin vaikuttamassa mitä hyllystä löytyy missäkin päin palloa. Varmaa on, ettei valmista tuotetta laivailla yli merien. On paljon "halvempaa" blandata niitä lähempänä kuluttajaa. Euroopan suurin "öljytehdas" lienee Hollannissa. Ai miksikö, no Rotterdam on edelleen suurin öljysatama Euroopassa tietääkseni? Sieltä niitä rasvoja tulee ja samasta blandaamosta erivärisiin purkkeihin laitetaan ja myyntiin levitetään kaupan hyllyille.

Omalla työpaikalla myytiin paljon Nesteen tuotteita aikoinaan. Sieltä löytyi meidän merkkeihin kaikki lisäaineistukset valmiina tuotteena ja asiakas palautekin oli hyvää ennakkoluuloista huolimatta. Etuna oli myös heidän avoin tuotetietous ja help desk. Sen myötä myös omat laitteet sai oikean määrän ZDDPtäkin ja edullisesti. Harmi vaan etten voinut ostaa useampaa tynnyriä omaan käyttöön. Olis saanut "loppu elämän" öljyt halvalla;);)

t.AM

Aulis Hämeenkorpi ja impala67 tykkäävät tästä.
  11. impala67

impala67 Double Gearhead

eli wanhanliiton nesteen öljyt oli siis ihan pätevää tavaraa- mites onko ne sitä tänään? kait niitä jossain vielä myydään? ei ole tosiaan -ennakkoluuloista johtuen- tullut mieleenkään moisten käyttö.

12. Näyttää sitä saavan Hankkijasta ja muutamasta muusta paikasta:

https://www.hankkija.fi/tarvikkeet-...neste/ia-neste-turbo-lxe-15w40-18-kg-2036904/

Tehdäänö tuota Nesteen öljyä enää? Ennen sitä oli joka hyllyssä, mutta ei enää?

13. Forester

Forester 2nd gear

Näkeehän Nesteen moottoriöljyjä myynnissä monissakin paikoissa.

14. Concarne

Concarne Gearhead

Voi olla yllättävää mutta Nesteen huoltoasemilta saa kohtuullisen hyvin Nesteen öljyjä.

impala67 tykkää tästä.
  15. Onko siellä myynnissä muutakin kuin nakkisämpylöitä..:eek:

16. Slant Sickness

Slant Sickness Double Gearhead

Juu. On esimerkiksi useita eri tyyppisiä jäähdyttäjän nesteitä Nesteellä. Rouvan Seat alkoi vilkutella veden vähyyden varoitusvaloa, joten Linnatuulessa vilkku päälle ja asemalle.

Aikasta pitkään sain googlailla, ennen kuin olin edes enimmiltä osin varma, mikä aineista passaa parhaiten entisen sekaan. Purkkiloissa on kaiken maailman standardeja, jotka juoksevat koko ajan uusiin versioihin. Se, mitä ohjekirja kehoitti hankkimaan, ei ollut ainakaan noissa olemassakaan. Otin sitä, minkä koodit olivat lähimpänä.

Ainakin vielä se on pysynyt sisällä.

17. Mä oon ostellut Motonetista tätä:

https://www.motonet.fi/tuote/motox-36c-long-life-g12-pakkasneste-punainen-5-l?product=60-0173

Mikä G sinne teidän Seattiin kuuluu?

18. Slant Sickness

Slant Sickness Double Gearhead

En muista ulkoa. Saattoi olla niin että Nesteen G oli yhtä numeroa suurempi. Vaaleanpunaista olivat molemmat.

Kerro tästä muillekin!