Suuri työkalukeskustelu

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja WBBC, 15.2.2014.

  1. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Itellä kun reissuun lähtee ilman työkaluja on kontissa

    Kääntöruuvari 2+2 ja sit normaalit ruuvarit
    Knipeksit (papukaijat)
    Jakari
    Kiintoavain sarja
    Molemmat hylsy kammat 10-24mm
    Molemmat jatkot ja räikkä
    Puukko

    Noilla säveltää melko pitkälle

    Niijja kenttälapio on aina kontissa ja apukaapelit ei hirveesti tilaa vie



    Yks mikä himottais auton ensiapulaukkuun ois ne aikanaan tv-shopissa mainostetut joka koon tongit
    Pääsin sellaista testaamaan ja en käyttänytkään muuta kuin 10-16 kokoista joka koon avainta ja 19mm lenkkiä, tosi kiva kunnei tarttennu nähdä minkä kokoinen pultti tai mutteri oli, kopeloi vaan suunnan
     
  2. nuc-64

    nuc-64 3rd gear

    Ostin myös noin vuosi sitten vanhan auton ea-paketin. Se oli kangas/vinyylilakana taskuilla, jonka sitten sai rullattua pieneen tilaan. Kaikki työkalut olivat käyttämättömiä, vaikka setti oli 60- luvulta! Setissä oli vbw:n kiintoavaimia tuumakokoisina kai 7 kpl, yksi millikokoinen gedore kiintoavain, jenkkiläinen billings merkkinen lenkkiavain, muutama ruuvari vbw:n siirtoleukapihdit, sivuleikkurit, kiinteäkahvainen tulppa-avain ja kahteen osaan purkautuva rengasavain/pyöränmutteriavain. Ihan pätevä setti olisi ollut harrasteautoon, mutta toi lakana/kotelo oli homeessa, niin jouduin purkamaan setin, nyt sen kamoja on sitten kahdessa autossa ja tallissa. Mielestäni oli siinä mielessä hyvä setti, että sopi pieneen tilaan ja oli melko kattava. Itsellä on ylernsä autossa mukana ollut vielä hylsysatsi, kun sitä on auton laiton lisäksi tarvittu monissa muissakin tilanteissa sattumalta, kyläreissussa työpaikalla ym. Niin ja tosiasn lapio on itselle tärkein työkalu vesurin lisäksi kun noita metsäteitä ajelen, saa nähdä miten ensi talvena käy, kun pitkästä aikaa ei ole nelivetoa alla...
     
  3. DX

    DX Double Gearhead

    ite heitän yleensä "konttiin" kartan, renkaan, tunkin, remmin, sytkäboksin tai kokonaisen jakajan, vara-avaimen, ML-piuhaa (korvaa piuhan, nippusiteen ja rautalangan), teippiä, bensakanisterin vedellä täytettynä, kaasujuottimen, letkuja.

    sitten läjän yleistyökaluja, kuten vasara, kanki, jakari, siirtoleukapihdit, sivarit ja sellaista krääsää mitä nyt pakkeihin yleensäkin kertyy muttereista lähtien, monitoimiveitsi, lamppu, makuupussi ja
    syanidin sijaan viimeisenä, mutta ei vähäisimpänä: alkoholia, koskaan tilanne ei ole niin toivoton etteikö sitä voisi vielä hieman hankaloittaa riipasemalla kännit.
     
  4. eilhik

    eilhik Double Gearhead

    Pelastautumispakkaus kaksilitraa tiukkaa viinaa kirkas ja viski.

    Säilyvät hyvin jos ei juo pois jopa pakkasessa.
     
  5. mikso69

    mikso69 1st gear

    Jos työkalut ei auta niin kyllä ns. katastrofipullo on hyvä olla aina mukana.
     
  6. NonSenCe

    NonSenCe Gearhead

    ja toimiihan se pullo yhä vaihdantataloustyyppisenä rahanarvoisena tarvikkeena ja palkkiona. ja onhan sellaiselle usein löytynyt uusi onnellinen omistaja juhlien jälkeen keskiyön toisella puolella.

    ps. ihmisten selviytymispakkaukset ovat vielä oma lisänsä.. jos jää auton kanssa jumiin niin päivän parin päästä voi ehkä tulla jo nälkä. ja joutuu alkaa etsimään ruokaa muualta tai vaikka lähteä kalaan.
     
  7. viikinki75

    viikinki75 Double Gearhead

    Kerran olen joutunut hinausauton soittamaan. N.13-14 vuotta sitten.
     
  8. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Minäkin olen kerran, kun Oldsin kaasarirempassa neula tippui ja joutui hukkaan. Hinuria odotellessa ja kamoja keräillessä se sitten kuitenkin löytyi siitä mistä olin 15 kertaa etsinyt ja sai soittaa että ei vaineskaan.

    Eikäkö, soitinhan minä vikakokoelma-A6:lle josta meni startti tuossa 2 km päässä residenssiltä. Oli (jo) silloin mitta aika täynnä mokomaa, näin jälkeenpäin ajatellen halvemmaksi olisi tullut kun olisi soittanut romu-ukolle ja hakenut kaupasta uuden.
     
  9. valpas

    valpas Gearhead

    Auton ensiapulaukusta pikkusen.
    Lidl:istä löysin semmosen muovirasian, jossa oli kaks H7:kaa, viisi erilaista muuta polttimoa, ja neljä eri kokoista lattasulaketta.
    Vain yksi rasia oli enää jäljellä. Muutaman olisin ottanut lisää. Käyttökelpoinen tiukka paketti.
     
  10. unknown

    unknown 3rd gear

    Kun puhutaan näistä työkaluista, niin tämä työkalukärry on kyllä kokoelman helmi:

    Beta Tank ilmeisesti 1980-luvun alkupuolelta.
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Työkalut on muutamaa työkalua lukuunottamatta täysin käyttämättömiä. Ostin kärryn olohuoneesta ja myyjä kertoi, että kerran vaihtanut renkaat autosta ja hankkinut kärryn siksi, että pojalla oli moottoripyörä.
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  11. NonSenCe

    NonSenCe Gearhead

    tuo tankki on kyllä erittäin hieno löytö. ja on ajalta jolloin Beta kai vielä teki kaiken italiassa. (nykyisin hekin siirtyneet tekemään paljon idässä)

    mainitsinkohan jo täällä että itseä kiinnosti Betan tekemä pienempi "matka-mallinen" työkaluvaunu-laatikko. semmonen samanlainen kasaan painuva tapaus kuin Hazet on tehnyt jo kauan (hazet assistent taisi olla nimeltään). eli Beta c27s.

    http://www.beta-tools.com/catalog/artic ... __filters_

    kätevä idea että nuo vetolaatikot saa vedettyä auki laatikon kummalle puolelle tahansa. (onkohan muissa olemassakaan tälläistä vaihtoehtoa?)

    kahden auton tallissahan sellaisella molempiin suuntiin aukeavalla laatikostolla oleva isompi työkalulaatikosto/vaunu olisi kätevä. voisi asentaa sen autojen väliin ja vain aina availla laatikon auki siltä puolelta jolla tarvii työkaluja.. tai vaikka vuorotellen kummallekin puolelle jos sattuu olemaan kaksi "ropaajaa" samaan aikaan. .
     
  12. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead


    Perskeles tulipahan se päivä nähtyä kun oon kateellinen :eek:

    Tahtoo tollasen koristeen :cry:
     
  13. valpas

    valpas Gearhead

    löysin joku aika sitten tuollaisen työkaluvaunun.

    http://www.hazet.de/produktkatalog/prod ... =896004959

    Oli maalattu oranssiksi, ja ostin sen Hazetin kopiona....
    Lohkes maalia irti, ja paljastu alta Hazetin väri.
    Tuollainen vaunu minulla oli pikkupoikana Autonovolla (-70-71).
    Nykyisessä pakissa on erona siihen aikaisempaan, taittuvat pystyputket. On helppo nostaa Volvon perään Karttinki ajoihin.
    Voi kun muistas mitä työkaluja , ja missä lokerossa, muistuis mieleen vanhat hyvät ajat. :D
     
  14. nuc-64

    nuc-64 3rd gear

    Oliko Valpas tuo se torissa myynnissä ollut vaunu? Katselin ilmoitusta ja pohdin pitäisikö soittaa... Olisi näemmä pitänyt :rotfl: :rotfl:
     
  15. valpas

    valpas Gearhead

    Jep. tuli noudettua se sieltä. Vuosia jo tuommosta kytännyt. ovat vaan olleet runnottuja, ja kalliita aikaisemmin. Kiitos, että et ottanut sitä. :)
     
  16. signet

    signet Gearhead

    Mullakin on noita kaikkia mukana...hinausautossa.Harrastepelissä riittää AL+ jäsenkortti. :wink:
     
  17. palontie

    palontie Double Gearhead

    Mulla kulkee nämä chevyssä mukana.Pahaan hetkeen on sitten syanidikapseli upotettu hampaaseen :rotfl:

    [​IMG]
     
  18. Jokeri

    Jokeri Double Gearhead

    Ohh... jos olisin poikamies niin nyt kysyisin että onko sulla tyttäriä?! :rotfl:
     
  19. palontie

    palontie Double Gearhead

    Vasemmassa boxissa oikealla on kaksi tärkeetä varaosaa diesel chevyyn,startin pultit:)
     
  20. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead


    Meinaat, et reittäpitkin tankkiin :rotfl:
     

Kerro tästä muillekin!