Suuri työkalukeskustelu

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja WBBC, 15.2.2014.

  1. Gutless

    Gutless Gearhead

    mistä voisi hankkia työkalutauluun koukkuja? Neliöreikäinen taulu kyseessä ja varmastikin teollisuuslaatua kun on vanhaa korjaamon irtaimistoa. Eli tuskin mistään Puuilosta löytyy sopivia koukkuja, tai biltsusta.
     
  2. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    GWS?
     
  3. kustomkuuppa

    kustomkuuppa Gearhead

    Puuilosta ei ainakaan kannata ostaa työkalutaulua, on sellaista mallia että koukut irtoavat melkein itsestään.
     
  4. Gutless

    Gutless Gearhead

    juu, gws:n taulu sen täytyy olla. Käytetyt koukut kelpaisivat ok. Kuinka paljon niitäkin on romulavoille Suomessa ajettu kun on saneerattu ja ajettu tuotantoa alas.
     
  5. Hai

    Hai Double Gearhead

  6. caprice305

    caprice305 Double Gearhead

    Onkos kellään kokemuksia K-raudan FXA merkistä? myy 18v akkuporia ihan naurettavaan hintaan? ja on ihan hyvä valikoima eri laitteita, puukkosahaa ym. ja aikalailla oli hintaluokissa 20-40e? Akkuja ei näyttänyt olevan ku 4ah asti, mut kyllä se mun käyttöön passais....
     
  7. chevyjussi

    chevyjussi 2nd gear

    Eikö tuo ole keskon oma merkki millä kiinassa teetetään roippeet.
     
  8. sämpy

    sämpy Double Gearhead

    Ja Tokmannilla omansa ja Clas Ohlsonilla kanssa. Kilpailua tuntuu riittävän.

    Tarttin ite poravasaraa ja halvempi olisi ollut ostaa vaikka clasun porakone ja siihen poravasara kylkiäisiksi, mutta en halunnut yhtään lisää akkusarjoja, kun on Milwaukee porakone ja siihen 4 akkua. Jotka muuten tuntuu kestävän paljon kauemmin, kuin samalla luvulla olevat Clas Ohlson akut?

    No nyt on kalliilla hankittu poravasara, akkurälläkkä ja isoin 1/2" pulttipyssy. Menihän niihin melkein tonni, mutta eipä harmita jälkikäteen. Pulttipyssyssä on vaatimaton n. 1500Nm aukasumomentti, on auennut vetarin mutteritkin ihan vaan pitämällä käsin kiinni jarrulevystä samaan aikaan. Se tuollaisessa hyvässä pulttipyssyssä tuntuu olevan, ettei edes tunnu tehokkaalta. Pulti vaan aukeaa ilman isompaa draamaa. Lisäksi tuossa on heikompi asetus sähkönapin takana, jolla sai ruostuneet hennot puskurin kiinnityspultit auki ehjänä.

    Tavallisia paineilmapyssyjä kotona kolme, mutta tuo akkukäyttöinen on parasta mitä taloon on koskaan tullut. Töissä sujuu nyt useimmat työt kokonaan ilman johtoja, voi parkkipaikalla leikata listoja rälläkällä jne.

    Kotiin kelpaa varmaan halvempikin, mutta oikeaan työhön en osta mitään halpis akkukoneita, no thanks. Kaverin faija oli hankkinut jonkin johdollisen FXA pulttipyssyn jolla ei saanut mitään auton pultteja auki. Paineilmalaitteistakin 500Nm kieppeillä olevat ei riitä rengashommiin vaikka pistää 8 bar?
     
  9. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    Eli prässit hintaluokassa minkä itelleen vielä viittii ostaa. Kun ei aina jaksa käyttää prässäyttämässä tavaroitansa, jotain seki maksaa. Saati että pitää lähteä johki töitten äärestä.

    Pitkällisen tutkinnan ( hinta/laatu suhteutettuna harrastekäyttöön) tuloksena ostin motonetistä tälläsen:

    http://www.motonet.fi/fi/tuote/807657/MTX-Automotive-Hydrauliprassi-10-tn

    En halunnu niitä ihmeellisiä vastajousi-virityksiä missä käytetään pullotunkkia joka liikkuu parin 10mm? akselin varassa yles ales, villi veikkaus että näillä on helppo lähtee prässään laakeria kieroon, ja että se muutenkin antaa periks.
    Sen verta jo tutustunu näihin halpoihin aihio-työkaluihin, että arvasin et pientä rakentamista edessä.
    Eka 4.4 pultit roskiin ja ostaan kunnon pultit. Sit hydraulipumpun rungon kiinnitysreiät ei ollu osunu ihan kohilleen, näistä tulee siis läpipultit. Ei muutako poralla reikää isommaks niin kauan että pultti menee läpi. 2mm oli yks reikä sivussa. No sit tuo tasokaan tuossa, tuo "pöytä" ei o ihan justiinsa. Yks neljästä nurkasta vääntyny kieroon jossain vaiheessa keräilylinjastoa. Sekin pitää oikasta kun jaksaa. Ja nuihin stoppareihin piti hitsata M18 aluslevyt että on kätevämpi käyttää kun vaan voi työntää "perille" ilman et menee läpi.

    Näitten jälkeen ihan soiva peli, just passeli työpöytään pultattavaks, ja nätisti sai TrueTracciin laakerit paikoilleen. Positiivisena yllätyksenä kaikki liitokset jopa piti, ei tarvinu niitä ehjätä heti ekana. Ja runko mäntineen aivan linjassa, eli prässää suoraan. Ja tuo 10tn piisaa ihan tarpeeks pitkälle harrasteautohommissa ainakin itellä, sillä vaihtelee puslat ynnä muut.

    Sinänsä kiinalaisten strategia näyttää ihan hyvin toimivan, että ovat jo niin pitkää suoltanu rajamain läpi menevää paskaa, ettei jaksa ees raivostuttaa enää, kun suhtautuu jo ostovaiheessa siihen että halvalla saa halpaa tavaraa.
     
  10. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Paljonkohan kestää prikkaa varon alle laittaa tossa motonet tuotteessa ennenkuin lähteen rauta antautumaan

    Joskus aikanaan bilteman 3ton tunkkiprässi kesti oikeesti 10ton nostavan pullotunkin laittaa tilalle, raavas äijä roikkumassa varressa tuntu nytkähdys, mutta ei ollut liikkeelle lähtevästä kappaleesta, pikkasen rautaa vahvikkeeksi ja sit loppu tunkista voimat
     
  11. caprice305

    caprice305 Double Gearhead

    kaverilla kans se johdollinen fxa pulttimopo, ja aivan susi. ja töissä kans löytyy milwaukee pulttia, poraa ja rälläkkää 9ah akuilla, ja onhan ne omaa luokkaansa. pitäis itse vaan siirtyä langattomaan aikaan, mut kait se sit on hitachi, koska löytyy jo poraa, tai sit vaihdan milwaukeeseen... mielenkiinnosta vaan kyselin tota fxa:ta
     
  12. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Itellä fxa;sta kokemusta runkonaulaimesta, meni jumiin ja missään ei ollut mitään vikaa

    Kasaan ja taas rokkasi, mutta jossain katolla tai raksalla hiukka tympeä ominaisuus
     
  13. valpas

    valpas Gearhead

    Poikkeen Tokmannilla taas. Siellä on se 10,8V pikkukone tarjouksessa (32,90). Mulla on niitä jo kaks (silloin ne oli vielä halvempia). Minulle riittää 25Nm:n momentti, ja akun kesto. Aika pieni riski, ettei edes yks kolmesta toimi silloin, kun on tarve. Johdollinen kone (ja tarvittaessa agregaatti) sitten, kun pitää ranteet vääntää mutkalle. Koneita voi olla sitten useammassa paikassa heti saatavilla. Yli viis vuotta sitten IKH:sta, ja Lidl:stä ostetut konee pelaa kans, mutta akut alkaa olla jo sellaset, että täys puhti ei pysy kauaa. Mutta niilläkin voi kevyttä hommaa tehdä, ja säilyttää toisessa paikassa. Ei tarvi aina muistaa ottaa konetta mukaansa.
    Tekemisen lopputuloksessa en näe mitään eroa siinä, onko se tehty kalliilla koneella, vai halvalla. Pääasia on, että jotain jalostavaa jatkuvasti syntyy.:)
     
  14. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    Jaa enpä tiiä. Jos näin käy, niin sitten hitsataan lisää rautaa kylkeen :D
     
  15. -tl-

    -tl- Gearhead

    Milwaukeetkin näkyy olevan nykyään kiinalaisia...
     
  16. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead


    Se on harmillista kun kiinalainen osaa tehdä heikkoa 8mm paksua I-palkkia

    Joku amerikaanohan oli harborfreight prässin ostanu ja se matkassa rautatarvike kauppaan, leikkuuttanu kunnon raudasta heti uutena samanlaiset raudat ja niillä kasaan, samalla hydekaupasta laatuvehkeen varoventtiili ja se paikalleen

    Muistelisin et kaikkineen 1/3 hinnalla oli saanu 30t prässin, millä ei ollut eroa merkkikoneeseen kuin se, ettei ollut yläpalkissa valmistajan nimitekstiä.
    Harborin raudat se oli vielä lisäksi myyny kavereilleen
     
  17. GBS

    GBS 3rd gear

  18. sämpy

    sämpy Double Gearhead

    Mä tein koko prässin ite... oli valmiiksi sota-aikuinen 15 tonnin tunkki. Kun ite tekee, saa sellaisen kun sattuu tulemaan. Evo II olisi sitten melko erilainen, mutta tuollakin on hommat hoitunut. Pistin tunkin kiinteesti alas ja säädettävän vasteen ylös, niin on parempi painopiste. Samahan se kumminpäin sen prässäyksen tekee.

    Asiakkaalla motonetin pullotunkkiprässi ja se tosiaan vaatii jotain kiilavirittelyä, ettei paininosa koko ajan väänny vinoon kun on niin väljä pystytankoihin.
     
  19. Morbidelli

    Morbidelli 3rd gear

    Infrapunalämpömittari, vaikkapa tämä http://www.motonet.fi/fi/tuote/783164/Infrapunalampomittari--32---280C
    on erinomaisen käyttökelpoinen työkalu, vaikkapa kohmeisen automobiilin herätysongelmien paikallistamiseen.

    - Lohkolämmittimen toiminta: Tarkastelee alkaako lämpö nousta lämpövastuksen juuressa. Vastuksia voi olla useampi.

    - Diesel, hehkujen toiminta: Parin hehkutuksen jälkeen tarkistaa onko lämpö noussut hehkujen juuressa ja onko lämpötiloissa eroa eri sylintereiden välillä. Pimeässä hehkussa ei lämpö nouse.

    - Akku kaapelit: Kunnon starttauksen jälkeen tarkastaa akkukaapelien liitokset, onko liitoksissa lämpö noussut. Lämpeneminen on merkki virran kulun vastustamisesta ja siten startille jää vähempi virtaa= pyörii huonommin.

    - Moottorin toiminta: Kun moottori on saatu käyntiin, niin tarkistaa sylinterin kannesta tai pakosarjan juuresta onko jokaisen sylinterin kohdalla havaittavissa lämpötilan nousua ja onko lämpötiloissa eroa eri sylintereiden välillä. Epämääräisesti käyvässä moottorissa saatta olla pimeitä sylintereitä ja lämpötilan mittauksella ne tule ilmi.

    - Moottorin lämpeneminen: Kun moottori alkaa saavuttaa käyntilämpötilan, niin tarkistaa ylävesiletkusta missä lämpötilassa alkaa termostaatti avautua. Infrapunalämpömittarin tarkkuus on mielestäni vain suuntaa antava, joten aivan tarkka mittaus pitäisi tehdä jollain muulla tapaa.

    Mielikuvitus on vain rajana, kun keksii lisää mittauskohteita...
    Mittarin erinomaisuus on siinä, että mittauksen voi tehdää nopeasti, helposti, ahtaista paikoista, käsiä likaamatta, ulkona pakkasessa yms.
     
  20. WBBC

    WBBC Double Gearhead

Kerro tästä muillekin!