Suuttimet E85:lle

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja Iiro, 30.9.2021.

  1. Iiro

    Iiro Gearhead

    Onkos tietäjillä täällä kokemusta E85:lle sopivista korkea ohmisista suuttimista?
    Tarkennetaan vielä että budjetilla. Ei siis mitään 100€/kpl kamppeita, vaan mieluummin 100 - 150€/4kpl tasoa. Kokohaarukka 1000 - 2000 cc/min. Tai pienemmätkin käy, jos niitä laittaa 2 per sylinteri, mutta silloin pitäisi saada 8 suutinta tuohon hintaan.

    Nettiä kun selaa, tarjolla on erilaisia kiinansuuttimia, sekä isoja Boscheja jotka on alunperin tarkoitettu maakaasulle, sekä kaikkea muuta.

    Suuttimissa olisi ilmeisesti hyvä olla rosteriset sisuskalut ettei talven aikana suuttimet pilaannu, mutta monessakin suuttimessa sanotaan että E85 kelpoiset, mutta ei speksata että mitä materiaalia ovat.
    Samoin monessa sanotaan ettei MBTE:tä sisältäviä polttoaineita (=race besaa) mutta ymmärrykseni mukaan Suomessa on kaikessa polttoaineessa vähän MTBE:tä mukana?

    Onko kokemuksia / näkemyksiä?
     
  2. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Osavastaus. Ihan normaalit tuotantomallin USA V8 peräisin olleet suuttimet ovat kestäneet vuosikausia pelkällä RE85:lla ajoa. Boschin suuttimia. Kaksi eri mallia. Ei mitään ongelmia. Ainoastaan semmoinen havainto, että vaan viinalla ajaessa imusarja kaikkinensa on sisältä jonkinlaisen hyytelön peitossa. Kasvustoa…
     
  3. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Osta piraattisuuttimet niin ne on jo valmiiksi pilaantuneet.

    https://www.overdrive.fi/forum/threads/totuus-moottorien-virittaemisestae.311219/page-25
     
  4. Iiro

    Iiro Gearhead

    No näinhän se voi olla.... Kiinasta tulee kaikkea, myöskin Suomessa myytävät tietyt Teslat :)

    Kaikki kallis ei ole hyvää eikä kaikki edullinen/järkevän hintainen roskaa. Toki todennäköisyydet on sen puollella että kallis on hyvää ja halpa huonoa, mutta etsinnässä onkin ne positiiviset esimerkit missä järkihintaan on saanut ihan kelvollista tavaraa.
     
  5. fenix

    fenix 2nd gear

    Facebook race romutorilla liikkuu aika paljon suuttimia.
     
  6. Keme

    Keme Gearhead

    Suuttimien kokoluokasta arvellen tähdätään johonkin 800hp+ tehoihin. Halvoissa kiinasuuttimissa on sama ongelma kuin kaikessa halvassa paskassa eli suuret laatuvaihtelut. Joku suutin saattaa toimia ja joku ei, vaikka toimituserä olisi sama. Flow matchaus laputkin on jossain tapauksissa vain lappuja ilman mitään mittauksia. Toiset stressaa toiset ei. Käytetyissä suuttimissa on hieman sama ongelma, jos niillä on ajettu E85 ja säilytelty hyllyssä ties minkä verran. Toiset suuttimet jumittelee ja toiset ei.
     
  7. fsvaasam

    fsvaasam Gearhead

    Osti suuttimet mistä tahansa, vähintä mitä kannattaa tehdä on testauttaa koko sarja. Säästyy monelta murheelta tai jopa moottorivauriolta. Väärässä paikassa säästetty satanen jos luottaa pelkkään onneen.
     
  8. Hukka86

    Hukka86 2nd gear

  9. Pohdiskelin hiukan vastaavaa vasta MJF:n Vallu -ketjussa. Tässä mietin, että olisko Rockautossa semmosia kunnon suuttimia kohtuuhintaan? Ilman suuria tutkimuksia ja oikeastaan melkein randomilla otin esim. Fordin ison pickupin ja sieltä V10:n mallin suuttimet:

    https://www.rockauto.com/en/catalog....8l+v10,1445624,fuel+&+air,fuel+injector,6224

    Niin tossa on esim. Motorcfatin suuttimia €38.59.

    [​IMG]
    Ei vastaus kysyjän kysymykseen, vaan enemmänkin yleisluontoista pohdikelua, että johonkin projektiin voisi löytyä kohtuuhintainen OEM-laatuinen ratkaisu.
     
    Muokattu: 30.9.2021
    Rannis tykkää tästä.
  10. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Suutintesterin saa aikaiseksi polttoainepumpusta, regulaattorista, liittimistä ja jonkin näköisestä ohjaimesta, jonka voi väsätä vaikka Arduinon avulla. Ja tietysti mitta-astia. Arduinoakaan ei tarvitse selvittääkseen maksimivirtaaman suuttimista. Kamat nippuun ja pumppu syöttämään suutinta. Jännitelähteellä suutin auki ja kellosta aika. Sitten mittaamaan, paljonko tuli. Vaiheessa 2 Arduino tai muu ohjain peliin. Ja esim Finjectorin tapaan joku määrä vakiomittaisia, yleensä lyhyitä pulsseja ja taas sama, tuoton mittaus. Yksittäisellä kerralla on helpompaa viedä suuttimet testiin, mut jos evaluoi niitä määrissä, niin sitten rakentaa jotakin tommosta kuin kuvasin. Bensan voi vaihtaa vaikka spriihin joka leimahtaa vähemmän kamalasti tai vaikka dieseliin. Vaikkei se ihan saman viskositeettista ole kuin bensa, niin kyllä ne erot näkyy.

    Kaikenlaista mielenkiintoista noita tutkimalla on löytynyt.
     
  11. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Rockautossa 2014 Mustang GT500:n 661 heppaisen moottorin suutin Boschilaisena 35 euroa ennen veroja, tullia ja rahtia.

    BOSCH 62019

    Mennee jo sellaisenaan aloittajan budjetin yli ja onko sitten riittävä tuotoltaan, se jää nähtäväksi.
     
  12. Jotain tämmöistä ideaa hain. Hyvä vinkki varmaan monelle täällä.
     
  13. Hukka86

    Hukka86 2nd gear

    Ilmeisesti vain 606cc
     
  14. Stang 72

    Stang 72 3rd gear

    Kotimaisella alan liikkeellä todella hyvin tarjontaa, merkkituotteita ja hinnat alkaen 63 euroa.
    750-1200 cc haarukassa hyllytavarana, toimitetaan setteinä alvilla ja varmaan jonkinlaisella takuulla. Jos liitännät sovittaa pääsee suht helpolla, oma mielipide ei kokemus.
     
  15. NBM

    NBM 1st gear

    Finjectorilta matchattu sarja. Piste. On kokeiltu kiinalaiset ja originaalit E85. Silti; Finjectorilta matchattu sarja.
     
    Vermilion tykkää tästä.
  16. Vermilion

    Vermilion 3rd gear

    Minulla oli eka Siemens Deka 770c, mutta vaihdoin Bosch EV14 1300cc match settiin Risto Virtalalta. (Ilmeisesti FinInjectorin suuttimet kuitenkin)
     
  17. Iiro

    Iiro Gearhead

    Kiitoksia kommenteista.
    Tavoite ei todellakaan ole 800hp, ehkä enemmän 500, eli siis 2 x 600cc per sylinteri voisi hoitaa homman ihan hienosti. Laittaa suttimet rinnakkain ja vaikka 3 ohmin vastuksen sarjaan, niin pitäisi näkyä vielä high ohm suuttimena boksille ja siten toimisi.

    Ja mulle kelpaa ihan loistavasti OEM ratkaisu, ehdottomasti mieluummin sellainen kuin joku sika säkissä kiinalainen. Budjetti ei vaan kestä maksaa mitään 150€/kpl jostain hifistelysuuttimista... ja sen takia tässä näitä vaihtoehtoja kyselen.
     
  18. Iiro

    Iiro Gearhead

    Stang 72, mikä liike ja mikä suutin olisi 1200cc ja tuo hinta? Tuo voisi nimittäin myös toimia.
     
  19. Stang 72

    Stang 72 3rd gear

    Liian hyvää ollakseen totta, juuri tuo finjectorin valikoima; 63 taisi olla n 900ccn hinta.
    En tsekannut suurempia, niiden sivujen haarukka on vaan tuo 750-1200 cc.
    Onnea matkaan:)
     
  20. Turbiini

    Turbiini Gearhead

    Onse finjectorin sivujen valikoima laajempi kuin 750-1200 hyllystäkin näyttää löytyvän välille 130-2200 cc

    Mulla oli yariksessa tuollaiset nykyhinnaltaan 63e suuttimet toki lyhyt runkoisina vaati jatkoholkit molempiin päihin jotta omaan käyttöön sopivat. https://www.finjector.com/fin/ev14_..._o_rengasvali_34_mm_bosch_0280158040-p-489743

    rupesivat jo jäämään pieneksi joten vaihdoin isompiin ja ovat nyt ylimääräisenä, Maltan niistä luopua hyvinkin edulliseen hintaan jos ne tulee hakemaan en jaksa lähettää. Sen verran näitä on muokattu yariksen koneessa kun on suuttimet ahtaassa kolossa niin ei mahtunu sähköliitintä suuttimiin kiinni joten joutui tinaamaan johdot suoraan liittimeen. Omalla halpis suutin testerillä testattuna ovat tasalaatuisia edelleen vaikka noin 7 vuotta olivat e85 käytössä.
     

Kerro tästä muillekin!