Sylinterin mittaus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja mopo-ukko, 2.2.2015.

  1. mopo-ukko

    mopo-ukko Gearhead

    Millä värkillä toi sylinterin poraus mitataan,olisi yksi lohko mistä pitäisi saada selville missä koossa se on.Rullamitta ei taida ihan riittää.
     
  2. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Työntömitalla saat suuntaa-antavan.

    Tarkemman saat kolmipistemitalla, vai mikä sen oikea nimi onkaan.
    Koneistamosta sen voi lainaan saada.
     
  3. Remmiveto

    Remmiveto Gearhead

    Ulkopuoleinen reikämikrometrillä.
     
  4. Jza

    Jza Double Gearhead

    Tuon tyyppisellä sisämikrometrillä minä olen tavannut niitä mitata:

    [​IMG]

    Tietty vaatii vähän duunia saada se juuri eikä melkein suoraan. Männän päälle möllöttämään niin helpottaa kummasti.
     
  5. Remmiveto

    Remmiveto Gearhead

    Siis sisämikroilla mitannu sylinterejä? Mites se tehdään?
     
  6. Jza

    Jza Double Gearhead

  7. Remmiveto

    Remmiveto Gearhead

    No kuvassa olevalla mikrolla ei kyl voi mitata sylinteriä. Videossa olevalla kyllä. Kuvassa olevilla mitataan akselin kauloja ja mäntiä.
     
  8. Jza

    Jza Double Gearhead

    No kelpaako tuo toinen kuva? :lol:
     
  9. Remmiveto

    Remmiveto Gearhead

    Kyl... minä jo hetken epäilin koulutustani tai siis sen sisäistämistä...
     
  10. starsky

    starsky 1st gear

    Osta sopivan kokoinen mikrometri (100-150 mm jos 4" luokkaa olevia reikiä haluat mitata) ja sopiva sylinterimitta (esim. alue 50mm-160mm).

    Itse ratkaisin ostamalla Toraforsilta mikrometrisarjan, teleskooppimittasarjan ja em. sylinterimitan.

    http://www.torafors.com/mittavlineet.htm

    Loppui ihmettely kun pitää välillä kuitenkin saada jostain reiästä/välistä mittoja.

    Eivät ole laadukkaimmat markkinoilla olevat, mutta riittävän laadukkaat harrastekäyttöön.

    edit: typoja korjattu
     
  11. 9000

    9000 Gearhead

    Kellolla mitataan varmaan eniten, helppo tarkka ja nopea mitata.
    Eli nollataan kello lähelle mitattavaa sylinterihalkaisijaa siihen tarkoitetulla tulkilla ja katsotaan kellosta paljonko poikkeaa nollasta.
     
  12. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Ihan perinteisellä "analoogisella" tönärillakin pystyy mittaamaan 5satkun tarkkuudella. Aika harvoin noita porataan alle senverran.
     
  13. ilu100

    ilu100 Gearhead

    Kyllä tuommoisella tankomikrolla mitataan sylintereitä.
    X-Y suunnassa ja esim. 3 kohtaa sylinteriä saadaan varmasti lähelle oikeaa oleva mitta,onko pytty esim.tynnyrimäinen tai kulunut yms.yms.
    Ja olen itse tuollaisella mitannut mm.suomen suurimman vetykompressorin sylinteriputket useammassa huollossa.
    No olihan siinä toki suurempi putki kuin tuo 100mm :rotfl:
    Toki 3-piste reikämikro kätevämpi käyttää sekä nopeampi....
     
  14. kotr

    kotr 3rd gear

    Määki jäin miettiin, että mitä vittua!! Linda lamppeenius vaatteet päällä. Itekki kyllä onnistunu tuommosella sisäreikiä mittaamaan mutta 3 pisteinen varmempi ja helpompi
     
  15. JTE3

    JTE3 Gearhead

  16. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

  17. Jza

    Jza Double Gearhead

    Kattos pirulaista, enpä ole minäkään huomannut. Harmi vaan että on kovin ujon kokoinen, jos sataan milliin asti maksimissaan taipuu.
     
  18. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Tollasella ennenvanhaan katottiin paljon on heittoa ylä ja alapäässä, hyvä jos se kertoo nykyään jo mitatkin.
     
  19. Remmiveto

    Remmiveto Gearhead

    Hyvinkin samannäköistä minä käytän mittaamiseen.

    Toimiva kapine.
     
  20. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Kertoohan se mitan kun sen kalibroi johonkin mittaan ensin.
     

Kerro tästä muillekin!