Syöttöpumpun ajoitus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Cleve, 26.2.2019.

  1. Cleve

    Cleve Gearhead

    Moro,

    Eli kasailin tuossa vanhan GM 6.2 dieselin osista mitä oli talliin jäänyt. Kaikki meni hyvin ja koneen käytin kuumaksi penkissä. Jakopää, suuttimet ja pumppu uusia (kunnostettuja) jne...

    Mutta tuo ajoitusmerkki kopassa on aikasen puolella, kun osat on eri koneista. Jostain muistin lukeneeni, että pumpun viiva keskelle tuota pulttia kunten alla olevassa kuvassa näkyy, joten sillä menin. Mutta mistä/miten voisin tarkistaa tarviiko laittaa ennakkoa lisää kohti kopassa olevaa merkkiä?

    Kiitos.

    [​IMG]


    Tässä kuva koko virityksestä

    [​IMG]
     
    Muokattu: 26.2.2019
    Powerstroke ja kime2 tykkäävät tästä.
  2. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Jos jostain saat ongittua tiedon että paljonko kys. koneessa pitäisi ruiskutusennakon olla ennen ykk:ta niin se olis mun mielestä paras tyyli tarkista ajoituksen oikeellisuus, varsinkin nyt kun osia on eri moottoreista?

    Esim. mullakin on laitteet millä voi katsoa strobolla dampperiin tai vetolevyyn tehdystä merkistä/pointterista että paljonko ennakkoa on, mulla paja Akaan Viialassa joten ei olis pitkä matka.

    Mutta se tieto että paljonko on oikea ennakko kys koneessa sitä en tiedä, enkä äkkiä löytänyt kuuklellakaan....?
     
    Powerstroke ja kime2 tykkäävät tästä.
  3. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Ja oikea numero riippuu myös millä metodilla mittaa, ruiskuputkipulssi vai luminositeetti. Tosin koneen tunteva henkilö näkee kumpaa se numero luultavasti tarkoittaa.

    Jos on jo noin antaumuksella tehnyt koneen ja testipukin niin vois harkita ostaa ebaystä ajoitusmittarinkin. Ei ne kauheita maksa.
     
    4d sedan tykkää tästä.
  4. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Jos jätit sen kuvan mukaisesti niin se on myöhäisellä. Joskus mittailin noita koppia ja pumppuja kun niitä oli useita nurkissa niin ei ne merkit milliä enempää heitä.
     
  5. Cleve

    Cleve Gearhead

    Kiitos vastauksista.

    Se oli noin 1mm verran tuon orkkis merkin alle. Eli ainakaan kovin paljoa myöhäisellä. Sanoivat, että 1mm = 2 astetta? Pitää kokeilla laittaa se tuohon viivaan kun ajaa tuon seuraavan kerran kuumaksi. Unohtui mitata kuumana puristuspaineet. Kylmänä näyttää olevan 26-27 bar.

    Tuo nyt on sellainen terapiarakentelu ja eikä ole edes paikkaa tuolle koneelle, kun en oikeastaan viitsisi sitä laittaa tuon F350 olevan 460 tilalle. Tosin varmaan tulisi ajeltua enempi kun kulutus tippuisi ihan helvetisti :D

    @4d sedan

    Miksipäs ei sitä tarkistaisi jos mahdollisuus ja viitseliäisyyttä on, kun välimatkakaan ei ole pitkä
     
  6. Cleve

    Cleve Gearhead

    Minkälaista ajoitusmittaria suosittelisit?
     
  7. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Suosittelen hankkimaan molemmat niin saa leikkiä niillä. Lopulliseen säätöön olen käyttänyt snap-on luminositeettimallia. Tuntuu että saa paremmin käsitystä kokonaisuudesta koska se perustuu itse palotapahtuman ajoitukseen (ruiskutushetken sijasta), mihin vaikuttaa koko ruiskusysteemin kunto ja polttoainekin.

    Ammatikseen noiden kanssa pulannut osaisi kertoa enemmänkin, minä vain harrastelen.
     
    Muokattu: 27.2.2019
  8. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    [​IMG]

    Joo mullakin on Ebaysta hankittu se "ajoitusmittari", Gunson merkiltään. Olen ollut erinomaisen tyytyväinen, kaikista härveleistä mitä sillä olen kattellut on löytynyt se tarvittava tieto.

    Gunsonin paketissa selitetään laitteen toimintaperiaattetta, piezo-anturi ottaa pulssinsa putkesta siinä kohtaa kun ruiskutus alkaa, ilmeisesti siitä paineaallosta kun paineventtiilin jättämä paine putkessa ylitetään. Näin sitä olen itse miettinyt, kun kerta ruiskutuksen alkamisesta ohjeissa puhutaan. Ja se on se mulle ainakin kiinnostava tieto.

    Olen tuon oman laitteen "kalibroinut" siten että samaa moottoria käyttänyt sekä Snap-On:n ja Stanadynen mittarin päässä, ja kaikki noi kolme näytti puolen asteen sisään samaa tulosta, riittää mulle tarkkuudeksi.

    Kuitenkin tätä strobomenetelmää olen käyttänyt vaan varmistamaan mekaanisesti laitetun tuloksen, mittakellolla, lukitustapilla tai hanhenkaulalla.
    Just esimerkiksi laitoin Cumminsvaniin päivitetyn pumpun paikoilleen hanhenkaulalla 16-asteeseen, ja oli se tuolla Gunsonillakin samat 16-astetta.


    Koitin päivällä hakea kuuklella tota 6,2d ennakkoa, en kyllä löytänyt? Joku korjauskirja olis varmaan se lähde mistä se arvo löytyy?
     
    Muokattu: 28.2.2019

Kerro tästä muillekin!