Syslerin ilmastointiongelma, Tre

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Lisälaitteet ja -varusteet', aloittaja roadikas, 5.7.2016.

  1. roadikas

    roadikas 1st gear

    -96 Sebringin (convertible 2.5 V6)kylmäkone ei ole puhkunut talviseisokin jälkeen kylmää. En tiedä tilannetta ennen tätä kun tuli auto ostettua talvella, koeajo joulukuussa rätti alhaalla:) toimivalla ilmastoinnilla kampe kuitenkin myytin.

    Käytin kamppeen tänään ilmastointihuollossa ja järjestelmässä kylmäainetta oli muttei tarpeeksi. Huolto sujui hyvin ja järjestelmä oli tiivis ja näin siis uudet aineet sisään. Koekäytössä puhkui hyvin kylmää. No ilo ei kestänyt kauaa, vaan ehtopäivällä ei rele naksahtanut eikä kompura startannut. AC katkaisijaan kuitenkin valo syttyi. Hain uuden releen ja vaihdon jälkeen kompura starttasi, mutta hetken käytyään päästi pahan äänen ja savut. Koneet stoppiin ja tutkimaan, ei näkyviä vahinkoja. Vaihdoin vanhan releen ja sama tulos silläkin, meteliä ja "savua" kompurasta. Minuutin pari lykkää kylmää kun käynnistyy, mutta sitten tulee stoppi. tuon minuutin pari kompura hyrrää nätisti ilman sivuääniä.

    Samoja kokemuksia muilla ja mikä lääkkeeksi? Kuulostaako kompuran vaihdolta? Ja onko vinkkiä osaavasta kylmäkonekorjaajasta Tampereen suunnalla?

    Kiitoksia jo etukäteen jos valaisua tilanteeseen saan:)
     
  2. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Mahtokohan mennä "pikkasen" liikaa ainetta huollossa?
     
    roadikas tykkää tästä.
  3. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    Jos on liikaa ainetta niin ei sen savua pitäis aiheuttaa, tasasella se nykii sitten kylläkin, kun painekytkimet on ihmeissään kun on vähän suunniteltua kovempi paine, ja katkoo sitten virrankulkua magneettikytkimelle.

    Siitä kyllä tulee vittumainen ääni jos kompura on jumissa ja magneettikytkin luistaa.
     
    roadikas tykkää tästä.
  4. moottorinlohko

    moottorinlohko Gearhead

    lyöny kompuran jumiin ja hihnasta savut,eli jos r12 tilalle sama määrä 134 meni itsellä kompura jumiin ja hihna pöläytti savut
     
    roadikas tykkää tästä.
  5. roadikas

    roadikas 1st gear

    Kiitoksia vastauksista.
    Juu tuo sauhu tuli varmasti tuosta hihnan luistamisesta, eli kompuran hihnapyörä ei käynyt samalla nopeudella kuin hihna.

    Eli pitäisikö hiukan laskea painetta järjestelmässä (aineiden määrää) ja laittaa rele paikalleen sekä tehdä rohkeesti uusi koekäyttö josko kompura ei olisikaan entinen?

    Ei ole ihan tutuin aihe tämä kylmäainepuoli, joten onko kylmäaineita erilaisia ja joku niistä sopivampi vanhoihin laitteitisiin?

    Taidan olla kyselyiässä:D
     
  6. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    Kantsii kokeilla, ei siinä mitään häviä!
     
  7. evo88

    evo88 1st gear

    Lumikko Huoltopalvelut Tampere. Tuolta uskoisin avun löytyvän.
     
    roadikas tykkää tästä.
  8. roadikas

    roadikas 1st gear

    Perskuta, tuonne Lumikolle olisi pitänyt viedä alunperin, kiitos vinkistä.

    Luin tarkemmin tuota huollon raporttia ja r134a:ta oli mennyt 804g ja korjausoppaan mukaan järjestelmän tilavuus on 794g, eli aika liki oikeaa määrää tuo näyttäisi olevan. Korjausoppaan mukaan järjestelmässä on ollut alunperin jo tuo r134a, eli oikea aine ainakin on.
     
  9. sibe70

    sibe70 Gearhead

    Aine on oikea ja määräkin todennäköisesti.
    Kompuran hihna löysällä ? kompuran tehon otto on melkoinen , voi olla mahdollista...

    Kompura öljyt ? Kompura leikannut kiinni, mahdollista

    EI kannata itse mennä aineita päästelemään ja "testailemaan" tuo meille niin katsotaan eikä mene arvailuks.
     
    roadikas tykkää tästä.
  10. pptalo

    pptalo Gearhead

    Pyöriihän puhallin siis jäähdyttäjän sähköflekti? Jos ei niin ylikuumenee ja järjestelmän paine nousee liian isoksi.
     
    roadikas tykkää tästä.
  11. roadikas

    roadikas 1st gear

    Jep, soittelen ja tilaan ajan niin eiköhän homma selviä. Kiitos vinkeistä ja jeesistä..
     
    evo88 tykkää tästä.
  12. roadikas

    roadikas 1st gear

    Juu flekti toimii hyvin ja koneen lämmöt pysyvät hyvin maltillisina ruuhkajonoissakin.
     
  13. roadikas

    roadikas 1st gear

    Ja pptalo, sinulla on ihan vimpan päälle tyylikäs avatar:)
     
  14. roadikas

    roadikas 1st gear

    No niin, Treen Lumikon miehet selvittivät mikä on vialla kylmäkoneessa. Oireiden syyksi löytyi osa nimeltä A/C pressure transducer, eli paineentunnistimen pitäisi kytkeä moottorin tuuletin (fan) pyörimään kun a/c kytkeytyy päälle ja näin pitää kylmäkoneen paineet tasaisena.
    Nyt kyseinen härpäke ei työtään tee ja paine pääsee lämmön myötä nousemaan liian suureksi ja ylipaineventtiili sitten päästää liiat pois. Osan metsästys alkaa....nyt:)
    Fan siis hoitelee hommansa moottorinlämpöjen osalta mallikkaasti, siksi ei tullut mieleen, että se ei tekisi sitä myös muiden osalta.

    Osan voi vaihtaa tyhjäämättä juuri täytettyä järjestelmää ja se tököttää harvinaisen hyvin käsillä moottoriöljyn mittatikun vieressä.

    Lumikko hoiti vian selvityksen lyhyellä työjonolla ja odottaessa. Voin suositella lämpimästi, jos kylmää kaipaatte kabiiniin!:)
     
  15. pptalo

    pptalo Gearhead

    Osu ja upposi vai olisko osuin ja upotin ;-)
     
    roadikas tykkää tästä.
  16. sibe70

    sibe70 Gearhead

Kerro tästä muillekin!