Sytkän säätö

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Anonymous, 13.5.2002.

  1. Anonymous

    Anonymous Guest

    Olisko mitään "nyrkkisääntöä" miten saisi sytkän noin suurinpiirtein kohdalleen korvakuulolla.
    Mikä olisi sopiva sytytysennakko ko. moottorille?

    Kone 350 Chevy+Carter 600AFB ja vakio HEI
     
  2. elky

    elky Gearhead

    Aika vaikea sanoa nyrkkisääntöä korvakuulolta säätämiselle, tahtoo käydä niin että kun säätää korvakuulolta käymään hyvin niin ennakkoa onkin liikaa. Kannattaa säätää ajoituslampun kanssa. Alan lehdissä väitetään että letukan pienehkö pikkulohko kuten 350 tykkää eniten olostaan kun perusennakkoa ja keskipakoennakkoa on yhteensä 38 astetta.
     
  3. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Riippuu mm. palotilojen koosta, mitä suuremmat palotilat sitä enemmän tarvii ennakkoa.
    Käännä sen verran aikaiselleen että startatessa potkii hiukka takaisin, sitten vähän myöhäisemmälle. Jos vaikka nokka on vaihdettu ei alkuperäiset arvot enää päde, tuo 38 astetta lienee aika lähellä. Sopivimman säädön juuri omallesi löydät lähinnä kokeilemalla.
     
  4. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Niin, siis ainoa tapa saada se edes jollain lailla kohdalleen on säätää se tonne vajaaseen 40 asteeseen kovilla kierroksilla ilman alipainesäädintä. Jakajissa on jos jonkinlaisia ennakkokäyriä, keskipakosäätövara saattaa vaihdella jostain 15 asteesta liki 40:n, joten jonkun tyhjäkäyntiohjeen antaminen on silkkaa hakuammuntaa. Sen lisäksi kannattaa myös varmistua siitä, että ajoitusmerkit dampperissa ja kopassa pitävät paikkaansa; enemmän kuin usein noi motit on "koottuja teoksia" eikä merkit pidä paikkaansa. Tarvittavat ennakkokäyrät taas riippuvat moottorin viritysasteesta, puristussuhteesta, nokasta, mahdollisista päästörajoituksista jne.
     
  5. Anonymous

    Anonymous Guest

    Pikkulohkolle suosittelevat usein 36 asteen maksimiennakkoa ilman alipainesäätöä, jolla usein saa varmaankin suurimman tehon. Olen ajanut 39 asteen ennakolla ja kone on selvästi herkempi alakierroksilla. Lootakin vaihtaa alas kakkoselle paljon helpommin kun kone vääntää paremmin pienemmillä kierroksilla. Tuo ennakko on ainakin nyt ihan maksimi, joskus tuntuu potkasevan käynnistäessä takasin, mutta ei vielä häiritse pahemmin. Tyhjäkäynnillä ennakkoa on muistaakseni enemmän kuin tuplasti, mitä esim. picupin eri koneisiin annetaan ohjeeksi. Eli siihen tyhjäkäyntiennakkoon ei tosiaan kannata paljon tuijottaa. Korvakuulolta säädettäessä voi yrittää etsiä juuri rajaa, missä kone alkaa käynnistäessä potkia takaisin ja myöhentää siitä vähän. Dynamometrillä oli ennakko alipainesäädön kanssa pahimmillaan 59 astetta aikamoisella kaasulla ajaessa, mutta ei se nakuttanut silloinkaan. Kone on tosin aika löysä -84 Vetestä, jossa on nyt Holley 600 valurautaimusarjan päällä. Yli kaksisataa oikeaa hevosvoimaa siitäkin lähtee, eli melkein kolmesaa vanhaa jenkkihevosvoimaa.
     

Kerro tästä muillekin!