Sytystulpat ja niiden kestävyys

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja Bandicoot, 16.4.2008.

  1. Bandicoot

    Bandicoot Gearhead

    Miksi tulppa pimenee esim jos kone saa liikaa polttoainetta tai yleensäkin niiden kestävyys on heikko.
    Kipinäongelmia nykytulpilla on jatkuvasti ja niitä saa olla vaihtamassa jatkuvasti.
    Vapaassa tilassa katsoen kipinä loikkii sinne tänne ei pysy electrodin välissa ja leimahdus on heikko.
    Miksi tulppa pimenee hieman karstoituessa tai esim Mp,saadessa ainetta liikaa ja vaikka sen kuivaa ei lähde kone käyntiin kuin vaihtamalla uuden tilalle.
    Tulpat maksaa 5-6e kpl ja jos laatu on näin heikkoa nii vitutaa olla ostamassa jatkuvaan uusia.
    kaupassa aina tarjotaan ensin NGK,n tulppia mutta kun aikansa muuta kyselee niin tilalle kyllä kaivellaan Beru tai Bosch merkki.
     
  2. jj72

    jj72 1st gear

    Oon pannu merkille että viri-viri vehkeissä noi tulpat on ihan kulutus
    tavaraa, omassa harrastepelissä noita menee pari sarjaa kesässä,
    mutta esim rouvan vakioautoon en oo vielä kertaakaan tulppia vaihtanu,
    vaikka sillä on jo meidän aikana ajeltu 50.000km, ja ties kuinka kauan
    ennen meitä...

    Näppituntuma olis se että Bosch:n tulpat kestää viri-vehkeissä paremmin,
    NGK:t pimeni kertapolkasulla...
     
  3. Ana67

    Ana67 Gearhead

    Kannataskohan ne sytytysvehkeet tarkastaa... puola, johdot, boxien kytkennät, maadotukset yms. Jos kerran kipuna on heikko :D . Virivehkeissä varsinkin joissa on ruttua sopivasti, vaatii hyvät virtavehkeet että aikaansaa kunnollisen kipunan.

    Ja jos raha EI ole ongelma, Iridiumtulpat kyseeseen :) . Toimii ainakin kaxpyöräsissä ku junan vessa :rotfl:
     
  4. Impala76

    Impala76 Gearhead

    itellä pimeni tosta 454 chevllestä 5 sarjaa tulppia kun kaasarin säätöjä hain.. sai "vähän" liikaa polttoainetta.. kysessä on virivirimosa
     
  5. JKF

    JKF Gearhead

    Ei kai ne pimenneet tulpat varsinaisesti rikki ole. Esim. hiekkapuhalluksella saa putsattua ne karstat pois elektrodin ja rungon välillä olevan eristeen pinnalta.
     
  6. 4dFunClub

    4dFunClub 1st gear

    Mutta jos ne tulpat ei oo ehtinyt edes karstottua. Mulla oli pari kesää American ja totta, tekniikka ei ollut timmikunnossa, mutta auto liikkui vallan mainiosti, niin kauan kun tulpat kesti. Itse laitoin kaasariin korjaussarjan ja seuraava omistaja vaihtoi paskat sähköpumput orkkikseen, niin ongelmat loppui. Se diagnoosihan tossa vie aikaa.
    Mutta asiaan tosiaan. Miksei nykytulppa kestä kastumista? Tai kestää jopa useita kuukausia, mutta kun se alkaa olla vainaa, sitä ei pelasta mikään. Ei paineilma, butaanitöhö, eikä hiekkapuhallus. Kaikkea tuli kokeiltua, mutta paras konsti oli ostaa taas uusi sarja, niin jopa taas karjahteli 232.
    Seuraava jenkki olikin LT1-caprice ja oli aika nannaa, kun eka orkkistulppa pimeni 159100 km:n kohdalla. Platina on hieno juttu, sanoi artisti. Tulpat tosin maksoi alennusten jälkeen 11 euroa/kpl ja vaihtotyön aikana ois Rämpylään vaihtanut noin 10 sarjaa tulppia. Kymmenen uutiset ehti kuitenkin katsomaan kotiin, ykskään haava ei mennyt luuhun asti, palovammat oli lieviä ja yleinen kolotuskin hävisi vajaassa viikossa. 8)
     

Kerro tästä muillekin!