sytytyksen säätö

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja p0ks, 6.7.2017.

  1. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Toki se on aina tapauskohtaista, varsinkin jos kone on muuta kuin vakio. Lisäksi "parhaiten" on melko subjektiivisen hatara käsite, joka rönsyilee painotuksen mukaan hyvinkin laajalla alueella.
     
  2. Weijari

    Weijari Gearhead

    Täähän riippuu ihan siitä millainen alipainesäädin jakajassa on ja miten muu sytytys toimii.

    Saman asian aiheuttama vacuumihan se Ported ja Manifold on. Ported vaan menee kiinni tyhjäkäynnillä, eli poistaa ennakon ja nostaa koneen käyntilämpöjä, jolloin HC-päästöt saadaan pienemmiksi. Jos jakaja antaa paljon alipaine-ennakkoa, voi tyhjäkäynti ontua manifold-vakuumilla.

    Se mitä yleisesti suositellaan on seuraava (luvut SBC) Perusennakko + mekaaninen ennakko max 36-38 astetta ja ao. ennakkokäyrä siten että tulee ulos nokalle sopivilla kierroksilla (kireämmällä 3000-3600 löysemmällä) Tähän päälle voi ottaa ulos alipaine-ennakkoa siten että kokonaisennakko on max 52 -54 astetta.

    Mulla on nyt XR268H nokalla ja 1:1,6 keinuvivuilla siten pikkulohkossa alumiinikansilla, että perusennakkoa on 20 astetta, Jakaja antaa tähän lisää (rajoitusruuvien kanssa)18 astetta ja tämä kaikki on käytössä 3000 kierroksen kohdalla. Tämän lisäksi Alipaine antaa jälleen rajoitetusti 14 astetta ja niin aikaisin ja pienellä alipaineella kuin jakajan säädettävä alipainekanisteri sallii. Filosofiana oli se, että otetaan paljon perusennakkoa ja rajataan mieluummin Mekaanista, kunhan lähtee vielä käyntiin. Alipaine-ennakko rajattiin sitten kokonaisennakon (52 astetta) ja ylämäkiajon perusteella 14:asteeseen.

    Periaatteessa noilla luvuillahan vacuumi olis voinu olla 16 astettakin, mutta jätettiin vähän varoja. En sitten tiedä kuinka hyvä tuo filosofia tuolle korkealle perusennakolle mekaanista rajoittaen oli, mutta Dynossa tuntui toimivan hyvin. Toisin päinhän tämän voi tehdä niin että vaihtaa limput ja jouset (tai kartan tai minkä muun ohjauksen) niin päin, että perusennakko on matalammalla ja lisääntyy sitten mekaanisesti tai ohjatusti nopeammin.

    Toistakaan ääripäätä ei kokeiltu, eli voihan tuonne ottaa vielä lisää perusennakkoa ja rajoittaa mekaanista lisää. Tuo yleinen suositus (36-38 perus+mekaaninen) ei taida olla ihan kiveen kirjoitettu, vaan riippuu palotilan muodosta, käytetystä polttoaineesta, Nokasta ja puristuksista. Joku varmaan tietää paremmin?
     
    Muokattu: 10.7.2017
  3. Ratrod34

    Ratrod34 Gearhead

    Mä kun säätelin noitten omien vakio sbc 305 kanssa ja nakutusanturi oli apuna ja perstuntuma niin noi yli 50 asteen ennakot tuntui kyl liian isoilta mun mielestä (egr on pois pelistä, et voihan se olla et sen kanssa pitääkin olla ennakkoa enemmän ? ), en tiedä asiaa tarkemmin mut kun ajattelee et mäntä on vielä aika kaukana yläkuolokohdasta ja puristus on aika pientä tossa vaiheessa et eikös se räjähdys jää aika laimeaksi ? kun mun mielestä matka-ajo meni kaikista mukavammin 32 asteen ennakoilla ja näilläkin ennakoilla tulee helteellä ihan pieniä pingejä kun nakutusanturi on oikeen herkällä.
    Omat ennakot on perusennakko 12 astetta ja alipaine 14 astetta (säädettävä kello) ja otettu suoraan imusarjasta ja sit keskipako ottaa 1500rpm 6 astetta ja 2500rpm 13 astetta (tehtaan säädöissä) ja enempää en sit oo huudatanu konetta paikallaan,
     
  4. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Juu, pitää. Tai oikeemmin, sallii.
     
  5. peltsi

    peltsi Gearhead

    Ei paljon tarvii alipainesäätimiä ko pitää koneen helkkarin rikkaalla. Ensin pitäis kuitenkin koittaa säätää seokset oikeel hehtaarille ja sit vasta ruvetaan roplaa sytkää. Sillon huomaa parhaiten miten tärkeä tuo alipainesäädin on. Seokset laittaa helkkarin rikkaalle, raikas nokka ja lootassa korkee stalli niin voi ajella vaikka kiinteellä ennakolla. Mulla oli yhden kesän 25 astetta kiintee ennakko ja kaikki toimi siihen asti ku laitto seokset pintakaasulla ja tyhmänkäynnillä yli 14.
    Jos lähes vaki kone toimii paremmin ilman alipainesäätöä niin tod.näk. joku säätö on viturallaan.
     
    4d sedan tykkää tästä.
  6. ministeri

    ministeri 3rd gear

    Mulla lähinnä tuossa omassa on se ongelma paikaltaan lähtiessä hyytyy kun painaa kaasun suoraan pohjaan jos perusenakkoa on alle 13. Sit jos laittaa ton alipaine-ennakon niin maantienopeuksissa nykii. Kaasarina 2 vuotta vanha 600 edeli. Sit kärkijakaja joka vuodelta 68 joka oli uusi jonka vuosi sitten laitoin paikalleen. Kone on moparin 383.
    Bensaa vie 14-22 litraa sadalla riippuu miten ajaa.
     
  7. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    ^todennäköisesti keskipakosäätimen ennakkokäyrä on liian nopea jos ei tota alipainesäädintä kestä matka-ajossa, keskipakosäätimen jouset kuolleet tms. Tämä olettaen että seospuoli on kunnossa.
    Onko toi 13 astetta joku tehtaan arvo vai vaan kokeiltu juttu? Meinaan että tarkista että kokonaisennakko on oikea myös kierroksilla jos toi 13 astetta on vaan omasta päästä.
     
  8. ministeri

    ministeri 3rd gear

    Toi oli kokeiltu juttu. Mut eilen tuli postissa uusi petronixin flamethower III ebaysta uuden sain 80 dollarilla tosin tässä ei ole ollenkaan sitä alipainekelloa perusenakkoa on 14 jolloin kokonaisenakko on 38 aikamoinen ero on tuohon kärkijakajaan.
     
  9. Mopuristi

    Mopuristi Gearhead

    Jos on moparin oma jakaja niin sitä alipainesäätäjää olis voinut säätää ettei anna ennakkoja liian pienillä alipaineilla. Eli ruuvaa tiukemmalle niin kauan kunnes lakkaa nykimästä maantienopeuksissa.
     
  10. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Suoraansanoen en usko, että nykiminen johtuu ennakosta. Ehkä kärkilevyn katkovasta maadotuksesta...
     
  11. ministeri

    ministeri 3rd gear

    Mitenkäs se nykiminen loppu ku laitto perusenakkoa pienemälle? Ja ei auttanu vaikka alipaine kellosta sääti.
     
  12. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Se nyt on vaan sellanen looginen arvaus tai epäily.
     
  13. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    Eikös toss ole aika vähän ennakkoa? 12*+13*=25* kokonaisennakkoa + 14* vakuumia ?

    Itselläni suurinpiirtein samat kuin weijarilla. Nyt 16+22+ 10* vakuumia. Perus 350 262h nokka ja pienipalotilaiset rautakannet ja n. 10.5 puristus. En ole ihan varma nakuttaako hieman välillä vedättäessä kun perkeleen pakoäänet on sellaiset korkeat räkäiset ja vähän on jossain peltejä löysällä kun rämisee välillä.
     
  14. Ratrod34

    Ratrod34 Gearhead

    Niin en mä tiedä paljon on kokonaisennakkoa kun 2500rpm on 13 astetta ja siitä vielä nousee ? arvoon, kun ei oo tullu huudatettua enempää et olis nähny kuin ylös toi keskipako ennakko nousee.
     
  15. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Limput auki asentoon kiilaat ja startilla kaveri pyörittää kun ite katot lampulla. Sillä ite tsekkasin. Ja tein astemerkkejä lisää dambberiin.
     
  16. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Laittelin moparin jakajaan löysät jouset. Mulla on strobo jossa on säätönuppi jolla voi siirtää välähdyksen nollamerkin kohdalle ja lukea säätönupin asteikosta toteutuneen ennakon. Jakaja oli vanhoista koottu, osat aikansa eläneitä, eikä pickupin ilmaväliä voinut säätää ihan ohjekirjan mukaan koska se olisi osan kierrosta ottanut triggeripyörään kiinni. Tulos oli se, että ennakko laski alaspäin yläkierroksilla pari, kolme astetta. Sitä ei vakkarijousilla ehkä huomaisi koska jäykempi jousi viruu vielä yläkierroksilla. Vaihtelin osia ja sain ilmävälin kohdalleen. Sitten ennakot alkoivat toimia niin kuin oli tarkoitettu, vakioasteet yläkierroksilla laajalla alueella.
     
  17. helvetinkat

    helvetinkat Gearhead

    jos on hyvin kaivettu ja nokitettu niin saa pudotakin yläkierroksilla
     
  18. ministeri

    ministeri 3rd gear

    Tuli tossa viikonloppuna ajettua vähän pitempi lenkki niin kulutus oli 17.7 litraa 100. Sisältää kaupunkia, motari ja maantie ajoa. Tohon pertronixin jakajaan kävi toi chevyn alipainekello nappasin sen paikalleen ja rupesin testaamaan. Nyt perusenakko on 10 kokonais enakko 34 joka tulee 2500 rpm:mässä. Ja maksimi on 48 tuntuu pelaavan ihan hyvin ei ole nykimisiä. Alipainen tulee ported vacuumista kun tuosta manifold vacuumista en saanu tyhjäkäyntiä mieluisas. No parin viikon päästä käyn nakkaa taas pitemmän reissun niin näkee muuttuuko kulutus miskään. Auto on 67 monaco 383/727 ja perän välitys 2.76
     
  19. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Tossa yhtä Mopar aihetta lukiessa tuli imuriin, et voisko joku selittää mulle, miksi siviili/katu/kruisailuvireessä olevassa autossa pitää välttämättä heivata ennakonsäätimet mäkeen ja käyttää kiinteää ennakkoa? Toki sille on paikkansa stripillä tai ovaalilla, mutta kadulla...
     
  20. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    onk silläpaikkaansa silläkään?

    Onko sen paikka maailmassa missä sytkäsäätöosia ei saanut ja kukaan ei osannut sytkää säätää?
     

Kerro tästä muillekin!