Sytytysennakko

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Anonymous, 27.5.2002.

  1. Anonymous

    Anonymous Guest

    Mistä tiedän mihin arvoon sytytys pitäisi säätää? Osaavatko tavallisella "nyrkkipajalla" säätää kohdalleen?

    Kyseessä fordin 289 vm-66, mustangin pellin alla.
     
  2. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Jos koneessa on esim. tarvikenokka ei mikään tehtaan arvo pidä enää paikkaansa.
    Laita joku 8-12 astetta perusennakkoa ja kokeile millä pelaa parhaiten.
     
  3. Anonymous

    Anonymous Guest

    Kun on nimimerkeillä: "tulpanvaihto haastavimpiä hommia mitä on konepellin alla tehnyt", miten ennakon säätö kannattaa hoitaa?
     
  4. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Ekaks täytyy selvittää pari perusjuttua: miten päin jakaja pyörii ja mistä löytyy ajoitusmerkit. Jos et tiedä niin jakajan kansi irti ja kaveri starttaamaan niin näet minne suuntaan pyörijä pyörii. Jakajan runkoa pyörimissuuntaan kääntämällä menee myöhäiselle ja vastakkaiseen suuntaan aikaiselle. Ajoitusmerkit taas on koneen etupäässä damperiin (limppu kampuran etupäässä) merkittynä, yleensä vain 0-kohta merkitty viivalla ja jakopään kopassa on asteikko (ainakin chevyssä).
    Sitten jos sulla on ajoituslamppu osaat varmaan sen käytönkin.
    Muuten tarvit virtakynän. Käännä kone haluttuun ennakkoon. Laita virtakynä akun +:n ja puolan -:n väliin. Nyt varovaisesti jakajaa kääntelemällä etsit kohdan jossa valo syttyy/sammuu, säätö on siinä.
     
  5. Anonymous

    Anonymous Guest

    SBF:ään hyvä lähtökohta on perusennakko noin 10 ja kokonaisennakon maksimi noin 36. Kokonaisennakko on perus+keskipakoennakko. Vakuumiennakko pitää olla pois päältä, kaasarin päin menevä letku tulpattuna, kun säädät noita ennakoita. Vakuumiennakko on siten mitä on.
    Suosittelen myös http://www.mustangclub.fi ja sieltä löytyvää keskustelupalstaa, kun tulee enempi Mustang-spesifejä kysymyksiä mieleen.
     
  6. Arto65FB

    Arto65FB 1st gear

    Joo ja Fordissa täytyy lähteä siitä, että onko dampperin ulkokehä paikallaan vai onko se pyörinyt. Ulkokehä on vulkanoitu sisäkehään ja on pelkällä kumilla siis kiinni. Aikaa myöten kumista tulee murua ja ulkokehä pyörii. Minulla oli noin 40 astetta pielessä. Eli tarkista osuuko ykkössylinterin yläkuolokohta ja dampperin ulkokehän ajoitusmerkkien nollakohta toisiinsa.
    Ja kun tuota hienoa Musse-kerhoa mainostetaan, niin yhdessä Corralissa oli ajoitusmerkkien tarkistamisesta ohjeet.
     

Kerro tästä muillekin!