Sytytysennakko

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja Anonymous, 1.7.2002.

  1. Anonymous

    Anonymous Guest

    Antakaapa mahdollisimman seikkaperäiset ohjeet sytytysennakon säädöstä vanhassa V8-moottorissa. Käytössä ei ole stroboa. Kaikki neuvot asiaan liittyen otetaan ilolla vastaan. Kiitos.
     
  2. Arto65FB

    Arto65FB 1st gear

    Ilman stroboa homma on oikeastaan aika yksinkertainen.
    Katsot miten päin jakaja pyörii, eli mihin suuntaan jakajaa kääntämällä perusennakko kasvaa ja mihin päin laskee.
    Sitten vaan lisäät ennakkoa niin kauan, kunnes kilistää (eli koneessa pientä pinging-tyyppistä detonaatiota). Sitten otat pari astetta perusennakkoa takaisin.

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: Arto65FB 2002-07-01 12:50 ]</font>
     
  3. ana57

    ana57 1st gear

    Koetuslamppu puolalle katkojakärkiin menevään napaan, ennakkomerkit kohdalleen hihnapyörältä, jakajan kiinnitystä löysälle, virta päälle, hae jakajaa käätämällä kohta jossa lamppu on sammumaisillaan. Jos eri suuntiin kääneltäessä sammumispisteessä on eroa lopullinen kohta haetaan kääntämällä pyrimissunntaa vastakkaiseen suuntaan.
     
  4. Anonymous

    Anonymous Guest

    Siis virranjakajaako käännetään? Eli ei mitään säätöruuvia ole olemassa? Antakaa vielä tarkempia neuvoja. Kiitos.
     
  5. elky

    elky Gearhead

    Nyt olis tosi kova juttu tietää mikä moottori ja miten vanha ja onko siinä kärkijakaja vai kärjetön. Paras olisi hankkia käyttöön strobo.
     
  6. ana57

    ana57 1st gear

    Virranjakajaahan siinä olis käännettävä, on yleensä kiinni pyöreässä reiässä. Jakajan akseli pysyy paikallaan (koska on rattaalla nokka-akselissa), joten jakajaa kääntämällä sytytyshetki muuttuu. Jakajaa käännetään VÄHÄN, mikäli kyseessä on toimiva kone (eli sytty on suht lähellä oikeata), 1 asteen kääntö vaikuttaa kaksi astetta ennakkoon.
    Ennen kääntämistä vedä merkkiviivat jakajan jalkaan ja moottorin runkoon jos et tiedä mitä olet tekemässä, jolloin saat ennakon alkuperäiseen arvoon helposti.
     
  7. Anonymous

    Anonymous Guest

    Kyseessä 289 ja kärjellinen sytytys. Kertokaa vielä mistä löysään jakajan?
     
  8. Capri26i

    Capri26i 1st gear

    sen juuressa on pultti, yleensä 13mm avaimella aukeeva sellanen. sitä vähän löysäät niin jo kääntyy.
     
  9. Anonymous

    Anonymous Guest

    Vielä tarkennusta ennakon säätöön. Jos sytytysjärjestys on vastapäivään, niin eikös ennakko pienene jos käännän jakajaa myötäpäivään?
     
  10. Vetteman

    Vetteman 1st gear

    Ei vaan päinvastoin. Kun tiedät mihin suuntaan pyörijä pyörii, niin käännä virranjakajaa samaan suuntaan sytytystä myöhäistettäessä..
    Ja siis kun käännät jakajaa päinvastaiseen suuntaan pyörijään nähden, sytytys ennakko kasvaa.
    Sen voi säätää perstuntumallakin hätätapauksessa. Eli kääntele jakajaa moottorin käydessä ja hae ääriasennot, jolloin koneen käynti heikkenee. Sitten käännät jakajan näiden äärikohtien keskelle ja siitä hitusen lisää ennakkoa niin pitäis toimia.
     

Kerro tästä muillekin!