Sytytysennakon alipaine säätö

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Impala76, 4.6.2018.

  1. Ratrod34

    Ratrod34 Gearhead

    Sellasen huomion vielä tein noista säädettävistä kelloista mitä on mulla kahdessa autossa et ottavat täydet jo 10 alipaineella eli alipaine ennakko alkaa tippua pelistä pois vasta kovemmassa kuormituksessa, ei siis vaikuta vaihteen päälle laitto.
    Kun taas alkuperäiset kellot ottaa vaan enemmän ennakkoa mitä enemmän alipainetta tulee, siks voiskin sanoa ohjeen et alkuperäinen kello portediin ja säädettävä imusarjaan.
     
  2. Impala76

    Impala76 Gearhead

    Onpa tämä kysymys herättänyt keskustelua ja jossainmäärin "mennyt tunteisiinkin" ...
    Testailin asiaa tossa mun 66stw BelAirissa jossa siis tämä oldsin mylly. Perusennakko 12 astetta. Ported vacuumin ollessa käytössä moottori lämpenee liikaa tyhjäkäynnillä, vaihdoin manifold vacuumiin mikä tietenkin nosti tyhjäkänti ennakkoa joka taas tietenkin heti auttoi tuohon tyhjäkäynnillä tapahtuneeseen liikaan lämpenemiseen..
    Tein kyseiseen mosaan viimetalvena kansiremontin kun oli 5 ja 7 cyl pakoventtiilit painuneet kanteen niin syvälle etteivät ne enää käyneet tyhjäkäyntiä. Nyt kun kaikki sylinterit käyvät tyhjäkäynniltä lähtien niin moottori tietenkin tuottaa enemmän lämpöä mistä tämä "Ongelma" sai nyt alkunsa..
     
  3. Impala76

    Impala76 Gearhead

    Mietin nyt vielä ton vacuum advancen uudelleen testaamista myös tuossa avatarkuvan Chevellessä. Tekniikka 454, 850dp holley ,aircap, hooker, flowmaster, crane powermax 278/290 ,525/,529 nokka. Puristuksesta ei tietoa. Lohko on 77vm truck kone ja kannet 0n 781. Loota Th-200-4r. Maksimi ennakko nyt säädetty 36 asteeseen. Alipainesäätö ei ole ollut käytössä kun olin joskus aikoinaan kuulevinani osakaasulla vedätettäessä nakutusta.. En ole kuitenkaan varma tästä, saattoi olla jotain muutakin ääntä, ei ollut kova ääni. Kokoajan kuitenkin on tässäkin ollut tapumusta lämmetä tyhjäkäynnillä joten manifold vacuum advance voisi tässäkin olla ratkaisu asiaan. Kysymys kuuluukin että onko muilla kokemusta suurinpiirtein vastaavista setupeista ,että onko saatu toimimaan hyvin vacuum advance kytkettynä..? Eli jatkanko vielä yrittämistä? :)
     
  4. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Jos liika alipaine-ennakko aiheuttaa ongelmia, niin sitä kannattaa rajoittaa.
    Jos jakajassa ei jo ole säädettävää tai rajoitettavaa alipainesäädintä, niin aika helppo on tehdä vaikka pellistä rajoittaja jonka kiinnittää säätimen ruuvien alle.


    Vaikka itsekkin on tullu kokeiltua kaikenlaisia viritelmiä, niin vakion matalapuristeisen saastekoneen alipainesäätimen muuttaminen ported vacuumista manifoldiin kuulostaa vähän laiskan miehen purkkaviritykselle.
    Niissä kun perusennakko on melkein nollassa niin kyllähän se tyhjäkäyntiin vaikuttaa, mutta ei mihinkään muuhun, vaikka tuolla joku netti-insinööri kaikenlaisia satuja suoltaakin.
    Jos saastekoneelle haluaa sytkän kanssa jotain parannusta, niin fiksumpaa on kokeilla muuttaa koko ennakkokäyrää reilusti aikaisempine perusennakoineen, jolloin voi saada muutakin hyötyä kuin vähemmän lämpöä tuottavan tyhjäkäynnin.
     
    Morbidelli, Pietsi ja valtsu67 tykkäävät tästä.
  5. username

    username Gearhead

    Kts. Bernoullin laki, mun käsittääkseni mm. bensan syöttö kaasarissa perustuu tuohon,
    että virtaus siinä kurkun tienoilla on nopeempaa jolloin painekin laskee siinä kohtaa.
    Jos tuo ported vacuum poraus on noilla tienoilla niin kai siellä voi alipainetta olla
    verrattuna imariin, jossa virtaus on hitaampaa?
     
  6. Pietsi

    Pietsi Gearhead

    Ei ole se on veturi vacuum. Ported on just sinä kaasuläpän yläpuolella.
     
  7. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    ported vacuum=imusarjan alipaine joka on tukossa tai läppien yläpuoppa tyhjäkäynnillä, ei sen kummosempaa. Kun kaasuläppä aukee, se reikä on läpän alla, kun läppä menee kiinni se reikä jää läpän päälle.
     
  8. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Ei sun viestissäs mun mielestäni ollu mitään hirmusta mahdollisuutta tulkita eri tavalla mutta kerro nyt kuitenki mitä tarkotit tai miten se viestisi olisi pitäny tulkita. Mun mielestäni siinä oli ihan selviä asiavirheitäkin.
     
  9. saresks

    saresks Gearhead

    Mä voin vatvoa sun kanssa tätä asiaa maailman tappiin mutta kumpikaan ei viisastu joten en ala. Tästä on aikaisempaa kokemusta. Sun kanssa tämä ei onnistu kun keskustelulogiikka puuttuu. Esitin sinulle kaksi kysymystä. Et vastannut. vaan kerroit ongelman tapauksessani olevan liian jäykän alipainekellon jousen. Mistä sen revit?Ja mitähän ne asiavirheet ovat? Jos et vastaa näihin kaikkiin riittävällä pieteetillä, en jatka tätä.
     
  10. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Niin on aikaisempaa kokemusta, niiden listaaminen tuskin auttaa ketään. Mielestäni vastasin sun kysymykseen mutta joscoli epäselvää niin koitan olla selvempi:

    "Ja vaikka runttaa läpät auki ja vakuumin nollaan, ei mene alle 22 ast., mites imarivakuumissa?"

    Ei mene alle 22 astetta. Syy: tilanne on identtinen ported vakuumin kanssa alipaineen ollessa nolla.

    "Enedes ymmärrä mitä meinaat että portedin kautta ei missään vaiheessa ole muuta kuin perusennakko??"

    Tapaus imari vakuum: Kun lähdet kiihdyttämään tyhjäköynniltä, sulla on eka tyhjäkäynnillä kone ja alipaine-ennakko on täysillä. kun lähdet kiihdyttämään alipaine ennakko lähtee pois vähitellen läppien avauksen aikana.

    Tapaus ported vakuum: tyhjäkäynnillä ei ole alipaine ennakkoa. Kun lähdet kiihdyttämään sulla ei ole sillonkaan alipaine ennakkoa. Sulla on vaan perusennakko käytössä.

    Oikeestaan tän saman selitin jo tossa ed. viestissäni. En tiedä jaksoitko lukea sitä.

    ""Etvastannut. vaan kerroit ongelman tapauksessani olevan liian jäykän alipainekellon jousen. Mistä sen revit?"

    Oletan että tiiät mitä alipainekello sisältää. Jousella säädetään sitä millä alipaineella kello vetää. Sun tapauksessa se moottorisi ei jaksa vetää kelloa kunnolla vaan kello liikkuu edestakasin jollon eka ongelmasi on liian jäykkä jousen viritys alipainekellossa. Kenties tuota voisi koittaa korjata ennen kun menee tuomittemaan imarivakuumin.

    Asiavirheet/ihmetykset:

    "Kun avaan läppiä, tuo ported vakuumi puolen sekunnin viiveellä vähän lisää ennakkoa kun alipaineet tasoittuu nopean notkahduksen jälkeen.Ennakko ei siis putoa läppiä avatessa, kuten imarivakuumiin kytkettynä."

    Se sama lisäennakko tulisi imari alipaineellakin. Läppiä avatessa ennakon putoominen on pelkästään positiivinen ja tavoteltava juttu. Kuitenkaan ne ei imarivakuumissa putoo sen alle mitä ne portedilla olisi kun muihin ennakkosäätöihin ei kosketa.
     
    Muokattu: 6.6.2018
  11. Jouni_K

    Jouni_K Gearhead

    Tyhmälle pitää toistaa monta kertaa, niin kysyn tyhmänä: ported-kytkennälläkö alipaine on aina sama kuin imusarjasta otettu, paitsi kun kaasuläppä on kiinni tai lähes kiinni? Eli muilla alueilla kuin tyhjäkäynnillä tai moottorijarrutuksessa ennakko on aina sama molemmissa, niinkö?
     
  12. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Kyllä.
     
    Jouni_K tykkää tästä.
  13. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Jotakuinkin, hyvin pieniä eroja käyrään saattaa tulla läppien kohdan virtauksen muutoksesta.
     
    Jouni_K tykkää tästä.
  14. Mika.V

    Mika.V Gearhead

    Koneen alipaineesta, ja alipainekellosta riippuu toimiiko. Mittaa koneen alipaine tyhjäkäynnillä (automaatilla vaihde päällä). Alipainekellon taulukosta, tai mittaamalla (alipainepumpulla) näkee, millä alipaineella kello antaa täyden ennakon. Koneen alipaineen pitää olla sitä pari Hg:tä suurempi, jotta kierrokset eivät seilaa tyhjäkäynnillä. Säädettävällä alipainekellolla, on myös alipaine-ennakon määrää helppo säätää.

    Kuvassa on Accelin säädettävän alipainekellon taulukko:

    [​IMG]
     
  15. atobee

    atobee Gearhead

    Huomaanko pienetä trollinpoikasta vai sarkasmia kommentissasi? :D
     
  16. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Aattelin olla kerralla tarpeeksi epätarkka ja välttää sanomasta "on ihan sama". Koska ei se ole IHAN sama kuitenkaan ja eroaa vielä tapauskohtaisestikin.
     
    atobee tykkää tästä.
  17. topparius

    topparius 2nd gear

    Autoa sädelty amatoorinä e85lle ja alipaine ennakko ollut poissa käytöstä. Perusenakko nyt 20 ja maksimit 34. Kokeilin nopeesti nyt alipaine ennakon kanssa eikä jaksa käydä tyhjäkäyntiä ku hetken, ennakko on alipainesäätimen kanssa noin 40. Onko mulla nyt liian vai rikas tyhjäkäyntiseos? Alipaine siis manifold vacuumissa.
     
  18. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Ihan yhtään ajattelematta mutulla heitän, et luvuissa on jotain feelua. Jakajasta ropattu keskipakoennakko pieneksi? Viinabensasta ei oo kokemusta, joten en isommin muuten kommentoi, mutta tuskin tyhjäkäynti sillä tohon ennakkoon hyytyy.
     
  19. Ratrod34

    Ratrod34 Gearhead

    Omat kokemukset e85 et aika samoilla ennakoilla kuin bensallakin, täällähän on viisaammat kirjoittanu et e85 on nopeampi palonopeus ja siksi ei ole tarvetta laittaa mitään hurjia ennakkoja, viina kyllä 106 oktaanisena antaa mahdollisuuden lisätä ennakkoa, mutta onko siihen mitään tarvetta selviää kokeilemalla, kun ensin on seosmittarilla säätäny seokset kohdalleen niin sit hakee paljon sopiva ennnakko on missäkin tilanteessa.
     
  20. topparius

    topparius 2nd gear

    Sain vahingossa tän toimimaan alipaine ennakon kanssa. Käyntilämpötilaan oli kyllä isomuutos ja tuntuu et kulkeekin todella kevyesti. Varsinkin kun vertaa vanhaan jakajaan, nyt joku small cap kiina hei kiinni.
     
    Jussi289, tapio ja Camino'79 tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!