Sytytystulppaan paineilmaliitin. Kuinka posliini pois?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Työkalut, koneet ja tarvikkeet', aloittaja mikkis83, 18.7.2010.

  1. mikkis83

    mikkis83 Gearhead

    Aloitin tuossa värkkäämään sytytystulpasta sellaista vempelettä, jolla saisi sylinteriin paineilmaa, jotta saisi uusittua venttiilivarren kumit ilman kannen irroitusta.

    Ongelmaksi kuitenkin tuli heti kättelyssä se, että se posliini tulpan sisässä on ihan ***tanan kovaa tavaraa. Yritin minä sitä kovertaakin pois, mutta eipä tuo meinannu luonnistua...

    Kaikki vinkit tervetulleita, myös se, josko jostain voisi tuollaisen vempeleen suoraan kaupasta ostettua?
     
  2. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    pilikassa 9.99€. Tuotenumero 19-225

    Kierteen kokoa ei mainita.

    [​IMG]
     
  3. sbf

    sbf Gearhead

    viilapenkissä kun tarpeeks likistää niin porsliini murtuu ja sitte lopuks likistää soikeeks menneen tulpanrungon taas pyöreeks.
     
  4. -TH-

    -TH- Gearhead

    sahaa kaulus pois ja lyö jollain esim. puukolla ja vasralla jotta lasi hajoaa, ruuvariila voi kaivaa sirut pois.
     
  5. jylppy

    jylppy Gearhead

    Ite löin ens sen borsliinikaulan poikki, ja sitte viilapenkin raossa tempasin sopivalla tuurnalla loput keramiikat läpitte sieltä.
     
  6. moottorinlohko

    moottorinlohko Gearhead

    ostin piltemasta,lyhensin vähän niin mahtui capriceen,käy pieni ja iso tulppasiin.
     
  7. Tomaso

    Tomaso 3rd gear

    Ja kun käyttää moista työkalua niin kannattaa muistaa laittaa myös käsijarru päälle. Tv. Nimimerkki "Pyörä jalkaterän päällä" :oops:
     
  8. mikkis83

    mikkis83 Gearhead

    Kiitosta vaan vinkeistä!

    Täytyy käydä kyselemässä myös paikallisesta moponet-liikkeestä tuota. Välttämättä viitsi alkaa tilailla, postimaksut enemmän kun eto pukelo :poff: Tänään kaverin kaa keskustelin asiasta, se otti sellasen pointi esille että kun/jos kyseessä V8 moottori, tuollainen kiinteällä varrella oleva zydeemi (elikkäs juurikii tuollanen tulpasta tehty)ei välttämättä mahtuis paikoilleen.

    Eli täytynee suosiolla ostaa tuo taipuisalla letkulla oleva...
     
  9. mopar-mikko

    mopar-mikko 3rd gear

    Jos ei halua paineilman kanssa pelleillä, niin vanha narua tulpanreijästä ja mäntä ylös toimii kans hyvin, eikä tartte pelätä et venttiili putois.
     
  10. mikkis83

    mikkis83 Gearhead

    Tästäkin olen kuullut. Mistä tietää sen varmaksi, että mäntä painaa venttiileitä ylös, jotta ne eivät putoaisi männän päälle?
     
  11. AteV8

    AteV8 Gearhead

    :eek: :eek:
    Jos tulpanreijästä saat todettua että mäntä on ylhäällä, niin tuskin ne venttiilit sinne kovin karkaa, vaikka vähän männän lakeen koskisikin..
    Vai mitähän vehjestä nyt rassailet? :eek:
     
  12. mikkis83

    mikkis83 Gearhead

    Aloittelijan on pakko kysellä kaikkein tyhmimpiäkin kysymyksiä, en oo koskaan ennen moista toimenpidettä nääs tehnyt :oops:

    tällästä mie arvelin värkkäillä :odroll:
     
  13. edsel.fi

    edsel.fi Gearhead

    Juu, mä tein ko tulpanreikä adapterin ca 20v sitten vanhasta tulpasta, ja räin siihen kiinni paineilma liittimen. Ziisus ku meni ko liitiin epäkeskosti siihen tulpan kantaan :rotfl: Vaihdoin ca 1990 silloiseen pikkulohkoiseen galaxieen venat kumit, hienosti meni. Nyt 20 vuotta myöhemmin löysin ko liittimen isäni tallista , samalla liitiimellä vaihdoin nyt sitten edselin FE mottiin venakumit. Ziis kuinka täynnä öljyistä moskaa oli venttiikoneisto. Haisi ihan helvetin pahalle. Sininen savu katosi, mutta edelleen aika dunkkis auton konehuoneesta ja siitä huohotusputkesta. Koneeseen STP:tä, ehkä hieman dunkkis pieneni. Ohivuotoa on ???!!!
     
  14. mikkis83

    mikkis83 Gearhead

    Itsellä enin sinisen tuprautus katosi jo sillä kun huuhtelin moottorin polttoöljyllä :oops:


    :odroll:
     
  15. edsel.fi

    edsel.fi Gearhead

    Ford Homous tarkoittanee Homogeenisuutta,
    jos omistaa myös volvon= ei voi olla foorthomo !
     
  16. mikkis83

    mikkis83 Gearhead

    Huh huh, päivän pelastus.
     
  17. E.B.Ford

    E.B.Ford 2nd gear


    muistat sit samalla ostaa sen millä painat venttiilin lautasen alas et saat ne
    lukot veks ellet oo jo tehny sellasta :wink:
     
  18. VesQ

    VesQ 1st gear

    Kuinkas kovaa tollanen paineilmasysteemi pitää venttiiliä kiinni, meinaten kun monesti ne lukot on aika jumissa ja joutuu painattamaan lautasta ja samalla vasaralla napauttaa kevyesti että napsahtaa irti. Voiko tossa välissä venttiili karata.

    Tai kai se ilmavirta sen nostaa takaisin jos ei kovin pitkälle pääse vai ?
     
  19. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Kannattaa aina napsauttaa hylsyllä ja vasaralla työnalla olevan pytyn retainereita ennenkuin sen kummemmin niitä alkaa painamaan työkalulla. Mulla ainakin on toiminut toi kikka, naksahtaa retskut irti lukoista.
     
  20. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    8 bar jos pistää painetta pyttyyn...
    voi kokeilla sormella puhalluspistoolin pillin päästä miten lujaa se painaa venttiiliä ylös. sama voima siihenkin kohdistuu. tietty pientä ohivuotoa alakertaan on joten ei ihan kaikki kohdistu venaan... mutta kuitenkin...
     

Kerro tästä muillekin!